Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Minder wissels door Huup
Vandaag om 18:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:00:35
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten  (gelezen 3673 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #15 Gepost op: 01 December 2022, 23:56:39 »
Nog geen smoezen vanuit Utrecht gelezen.
Bijvoorbeeld:
De oorlog,
Corona,
Personeelstekort,
Werkdruk,
Tekort onderdelen,
Nieuw gebruikte technieken.
Te optimisme planning, een ezel stoot zich...
Ronald
Je kunt het smoezen noemen, maar het zijn allemaal punten waar menig branche op het moment mee te maken heeft en flink door gehinderd wordt... Waarom dan ontkennen dat dat weleens mee kan spelen ?

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #16 Gepost op: 02 December 2022, 11:23:38 »
Er zijn bij een aantal stellen problemen met wat lassen ontdekt. Dat gaat men nu dus bij alle treinen checken en eventueel verhelpen. Kost de bouwer een hoop geld, hadden ze maar beter op moeten letten bij nacontrole.

@hrp/Ronald. Hoe vind je zelf dat het gaat? Artikel niet lezen maar wel lekker bashen..  :-X
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #17 Gepost op: 02 December 2022, 11:42:32 »
De ICE4 van Siemens had ook problemen met de lasnaden.
Dus het is niet dat NS voor een slechte leverancier heeft gekozen, het gebeurd dus overal  ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #18 Gepost op: 02 December 2022, 12:24:38 »
Precies!
« Laatst bewerkt op: 02 December 2022, 14:24:54 door Reinout van Rees. Reden: Tikkie ingekort »
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8524
  • Spoor N
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #19 Gepost op: 02 December 2022, 14:36:12 »
Tuurlijk. maar dit is gewoon een fabricage fout: 
Iets wat met een goede kwaliteitscontrole te voorkomen is.
Daar is sinds jaar en dag al röntgen onderzoek voor om juist dat te voorkomen ;)
Als de fout nu aan het licht gekomen is heeft de controle toch gewerkt? Op Somda las ik dat het door een nieuwe lasrobot in de fabriek kwam.

Voor de nieuw: de stellen voor de Beneluxdienst worden afgeleverd in de Flow-kleurstelling, dat vind ik er toch beter uitzien dan het normale geel/blauw.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #20 Gepost op: 02 December 2022, 14:40:24 »
Ja, verdomme, zit ik dan met de oude kleurstelling op mijn Z trein, nou ik ga ook maar aan de slag om een nieuwe te printen!

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2584
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #21 Gepost op: 02 December 2022, 16:15:21 »
Als de fout nu aan het licht gekomen is heeft de controle toch gewerkt? Op Somda las ik dat het door een nieuwe lasrobot in de fabriek kwam.

Juist bij een nieuwe Robot moet je goed opletten. Dus eigenlijk elke dag controleren of wat hij doet goed is.
Dat was overigens ook wat ik verwachtte. Een mens heeft fingerspitzengefühl, een robot moet dat leren van ... een mens  ;)
En dat kost tijd. en dat blijkt nu. Je kunt beargumenteren of dat voorspelbaar was  ;)

 
Met gemotiveerd personeel (dwz goed opgeleid en werkend onder goede voorwaarden) zou kwaliteitscontrole overbodig moeten zijn, die doen hun werk in één keer goed.

Sorry, maar dan heb je nog nooit in een branche gewerkt waar dit soort cruciaal laswerk plaats vind. Het eindresultaat is van teveel factoren afhankelijk.
Zo werden bij Schelde offshore (waar ik ooit, lang,lang geleden werkte, de laselektroden in warmhoudkast bewaard. Er werden tenten gebouwd om het laswerk heen en ik kan je garanderen dat de lassers die daar liepen wel iets meer hadden dan een LOI cursus. Dit waren allemaal certificaat lassers. Toch kan een windvlaag al zorgen voor slak insluiting of andere onregelmatigheden.
En dat hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. om die reden moet je dus zogenaamd non destructief onderzoek toe passen. Het bericht gaf mij de indruk dat dit te laat pas gebeurd is ;)

overigens is het geheel niet mijn bedoeling hiermee ook maar iets van een sneer naar Ns of fabrikant te geven. Het is meer een stukje speculaas van een stuurman aan de wal ;)
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3187
    • SpoorObjecten
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #22 Gepost op: 02 December 2022, 16:21:08 »


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5025
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #23 Gepost op: 02 December 2022, 16:42:27 »
Beter dan de huidige kleurstelling imo. Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de zwarte gele kleurstelling van tijdens de testfase though ::)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

BlauweEngel-fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 120
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #24 Gepost op: 02 December 2022, 20:01:00 »
Laten we er niet te zwaar aan tillen en dit issue eens vergelijken met de problemen binnen vliegtuigfabrikant Boeing. En laten ee dit topic in ons achterhoofd houden wanneer in de toekomst de door CAF te fabriceren dubbeldekkers hun afleverdatum naderen...

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8604
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #25 Gepost op: 02 December 2022, 20:02:58 »
SLT is al weer vergeten.
Jeroen

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3243
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #26 Gepost op: 02 December 2022, 21:39:54 »

worden ze nu allemaal zo, of slleen de beneluxstellen? Is tenslotte maar een kwestie van een ander stickertje plakken :angel:

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #27 Gepost op: 02 December 2022, 21:41:14 »
Alleen de Brusselaars.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #28 Gepost op: 02 December 2022, 22:03:58 »
Met gemotiveerd personeel (dwz goed opgeleid en werkend onder goede voorwaarden) zou kwaliteitscontrole overbodig moeten zijn, die doen hun werk in één keer goed.
Wat een onzin. Ik zit in de kwaliteitszorg bij een redelijke speler binnen Nederland. Kwaliteitscontrole is ALTIJD nodig. Al is het alleen maar om de doodsimpele reden dat je aantoonbaar naar je klanten toe producten moet kunnen leveren die aan de eisen voldoen. Daarom ook dat producten een serienummer hebben, zodat ze traceerbaar. Zowel ISO, ASA als ATEX stellen hieraan gewoon eisen.

Wij maken o.a. behuizingen die aan de ATEX normen moeten voldoen, zogenaamde flameproof. Dat betekent dat zij dusdanig vlak moeten zijn, dat er geen vlam meer door naar binnen kan slaan waar ze gekoppeld zitten. Hier mag geen pakking in zitten, dat is koud metaal op metaal. Dat MOET je meten. Dat MOET langs de QC en over een meetbank heen zodat je kan bewijzen dat het werkelijk vlak is.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

SteeF_NS92

  • Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • Berichten: 263
  • N-spoorder van Nederlands materieel
Re: 30-11-2022: ICNG laat nog langer op zich wachten
« Reactie #29 Gepost op: 03 December 2022, 00:20:33 »
Moest toevallig voor een ICNG wachten bij de spoorwegovergang vandaag (Traject Den-Haag - Haarlem). Gok testrit. Enigste wat ik zag was dat er al veel afzichtelijke graffiti opzat  >:( .

Gr
Stefan