BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 30 november 2022, 14:29:06
-
Het duurt toch weer langer voordat de eerste nieuwe intercitytreinen gaan rijden. Het was de bedoeling dat de treinstellen van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) nog dit jaar mondjesmaat zouden worden ingezet op het traject Amsterdam-Breda. Maar dat gaat definitief niet lukken, schrijft de NS in een brief aan staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat).
De kwaliteit en de betrouwbaarheid van het.....
De rest lees je hier: https://nos.nl/artikel/2454552-nieuwe-intercity-treinen-laten-nog-langer-op-zich-wachten
-
.... als vervanging van de Fyra-treinen.
Waardige vervangers. :(
Ronald
-
Nou nee hoor, want hier zijn nog steeds geen onderdelen van treinen afgevallen, en ook niet elk treinstel is anders ogpebouwd...
Kinderziektes en zaken die naderhand bijgeschaafd worden van de productie komen altijd voor, enige is doordat het testbedrijf en levering vertraging opgeleverd door Corona dat nu ook pas later aan het licht komt.
Sjiek is het niet dat het zo lang duurt, maar dat heeft zijn redenen wel en die zijn dus van andere aard dan dat er bij de V250 het geval was...
-
Waar is de 'goeie ouwe tijd' gebleven, toen een opgeleverd treinstel een slag Utrecht - Arnhem vv maakte, onderweg deed alles het en de volgende dag ging het gewooon de dienst in.... vroegah.... ;)
Rob
-
Waar is de 'goeie ouwe tijd' gebleven
Ik denk op het moment van computers en software updates. Stoomtreinen hadden hier niet zoveel last van ::)
Een software-update in juni heeft volgens NS weliswaar een aantal kinderziektes opgelost, maar het leidde ook tot nieuwe opstartproblemen en zelfs strandingen van de trein.
Bas
-
Waar is de 'goeie ouwe tijd' gebleven, toen een opgeleverd treinstel een slag Utrecht - Arnhem vv maakte, onderweg deed alles het en de volgende dag ging het gewooon de dienst is.... vroegah.... ;)
Rob
Tja, maar toen hadden we geen ATB, laat staan ATB-NG, geen ETCS, geen 25KV, geen elektronica, geen 3~ motoren etc. etc.
En wat die 'goeie ouwe tijd' betreft: Misschien 'Gouden Jaren' eens lezen over die tijd (jaren 50) . .
-
Stoomtreinen hadden hier niet zoveel last van ::)
Nee, die hadden meer last van uitgelopen lagers, defecte voedingspompen, lekkende oververhitters etc.
-
en altijd vreselijke dorst en honger
-
En door het FYRA debacle wil er men zeker van zijn dat wanneer ze in dienst komen, de dienstregeling kunnen dragen.
-
Welkom bij nswintercity.nl
:)
Ronald
-
Tja, maar toen hadden we geen ATB, laat staan ATB-NG, geen ETCS, geen 25KV, geen elektronica, geen 3~ motoren etc. etc.
Tuurlijk. maar dit is gewoon een fabricage fout: In maart bleek dat de laskwaliteit bij een deel van de treinen niet voldoet aan de gestelde eisen.
Iets wat met een goede kwaliteitscontrole te voorkomen is.
Daar is sinds jaar en dag al röntgen onderzoek voor om juist dat te voorkomen ;)
-
Tuurlijk. maar dit is gewoon een fabricage fout:
Iets wat met een goede kwaliteitscontrole te voorkomen is.
Daar is sinds jaar en dag al röntgen onderzoek voor om juist dat te voorkomen ;)
Eens, maar toch ook weer niet helemaal.
Met gemotiveerd personeel (dwz goed opgeleid en werkend onder goede voorwaarden) zou kwaliteitscontrole overbodig moeten zijn, die doen hun werk in één keer goed.
-
Nog geen smoezen vanuit Utrecht gelezen.
Bijvoorbeeld:
De oorlog,
Corona,
Personeelstekort,
Werkdruk,
Tekort onderdelen,
Nieuw gebruikte technieken.
Te optimisme planning, een ezel stoot zich...
Ronald
-
Het artikel heb je dus niet gelezen?
-
Nee, ik las gister op teletekst het nieuws en een tel later opende VAM65 dit draadje :)
Ronald
-
Nog geen smoezen vanuit Utrecht gelezen.
Bijvoorbeeld:
De oorlog,
Corona,
Personeelstekort,
Werkdruk,
Tekort onderdelen,
Nieuw gebruikte technieken.
Te optimisme planning, een ezel stoot zich...
Ronald
Je kunt het smoezen noemen, maar het zijn allemaal punten waar menig branche op het moment mee te maken heeft en flink door gehinderd wordt... Waarom dan ontkennen dat dat weleens mee kan spelen ?
-
Er zijn bij een aantal stellen problemen met wat lassen ontdekt. Dat gaat men nu dus bij alle treinen checken en eventueel verhelpen. Kost de bouwer een hoop geld, hadden ze maar beter op moeten letten bij nacontrole.
@hrp/Ronald. Hoe vind je zelf dat het gaat? Artikel niet lezen maar wel lekker bashen.. :-X
-
De ICE4 van Siemens had ook problemen met de lasnaden.
Dus het is niet dat NS voor een slechte leverancier heeft gekozen, het gebeurd dus overal ;)
-
Precies!
-
Tuurlijk. maar dit is gewoon een fabricage fout:
Iets wat met een goede kwaliteitscontrole te voorkomen is.
Daar is sinds jaar en dag al röntgen onderzoek voor om juist dat te voorkomen ;)
Als de fout nu aan het licht gekomen is heeft de controle toch gewerkt? Op Somda las ik dat het door een nieuwe lasrobot in de fabriek kwam.
Voor de nieuw: de stellen voor de Beneluxdienst worden afgeleverd in de Flow-kleurstelling (https://nieuws.ns.nl/zo-ziet-de-nieuwste-intercity-van-ns-naar-belgie-eruit/), dat vind ik er toch beter uitzien dan het normale geel/blauw.
-
Ja, verdomme, zit ik dan met de oude kleurstelling op mijn Z trein, nou ik ga ook maar aan de slag om een nieuwe te printen!
-
Als de fout nu aan het licht gekomen is heeft de controle toch gewerkt? Op Somda las ik dat het door een nieuwe lasrobot in de fabriek kwam.
Juist bij een nieuwe Robot moet je goed opletten. Dus eigenlijk elke dag controleren of wat hij doet goed is.
Dat was overigens ook wat ik verwachtte. Een mens heeft fingerspitzengefühl, een robot moet dat leren van ... een mens ;)
En dat kost tijd. en dat blijkt nu. Je kunt beargumenteren of dat voorspelbaar was ;)
Met gemotiveerd personeel (dwz goed opgeleid en werkend onder goede voorwaarden) zou kwaliteitscontrole overbodig moeten zijn, die doen hun werk in één keer goed.
Sorry, maar dan heb je nog nooit in een branche gewerkt waar dit soort cruciaal laswerk plaats vind. Het eindresultaat is van teveel factoren afhankelijk.
Zo werden bij Schelde offshore (waar ik ooit, lang,lang geleden werkte, de laselektroden in warmhoudkast bewaard. Er werden tenten gebouwd om het laswerk heen en ik kan je garanderen dat de lassers die daar liepen wel iets meer hadden dan een LOI cursus. Dit waren allemaal certificaat lassers. Toch kan een windvlaag al zorgen voor slak insluiting of andere onregelmatigheden.
En dat hoeft niet altijd zichtbaar te zijn. om die reden moet je dus zogenaamd non destructief onderzoek toe passen. Het bericht gaf mij de indruk dat dit te laat pas gebeurd is ;)
overigens is het geheel niet mijn bedoeling hiermee ook maar iets van een sneer naar Ns of fabrikant te geven. Het is meer een stukje speculaas van een stuurman aan de wal ;)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-638a17dc29900.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-638a17dc29900.jpg)
-
Beter dan de huidige kleurstelling imo. Mijn voorkeur gaat nog steeds naar de zwarte gele kleurstelling van tijdens de testfase though ::)
-
Laten we er niet te zwaar aan tillen en dit issue eens vergelijken met de problemen binnen vliegtuigfabrikant Boeing. En laten ee dit topic in ons achterhoofd houden wanneer in de toekomst de door CAF te fabriceren dubbeldekkers hun afleverdatum naderen...
-
SLT is al weer vergeten.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-638a17dc29900.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-638a17dc29900.jpg)
worden ze nu allemaal zo, of slleen de beneluxstellen? Is tenslotte maar een kwestie van een ander stickertje plakken :angel:
-
Alleen de Brusselaars.
-
Met gemotiveerd personeel (dwz goed opgeleid en werkend onder goede voorwaarden) zou kwaliteitscontrole overbodig moeten zijn, die doen hun werk in één keer goed.
Wat een onzin. Ik zit in de kwaliteitszorg bij een redelijke speler binnen Nederland. Kwaliteitscontrole is ALTIJD nodig. Al is het alleen maar om de doodsimpele reden dat je aantoonbaar naar je klanten toe producten moet kunnen leveren die aan de eisen voldoen. Daarom ook dat producten een serienummer hebben, zodat ze traceerbaar. Zowel ISO, ASA als ATEX stellen hieraan gewoon eisen.
Wij maken o.a. behuizingen die aan de ATEX normen moeten voldoen, zogenaamde flameproof. Dat betekent dat zij dusdanig vlak moeten zijn, dat er geen vlam meer door naar binnen kan slaan waar ze gekoppeld zitten. Hier mag geen pakking in zitten, dat is koud metaal op metaal. Dat MOET je meten. Dat MOET langs de QC en over een meetbank heen zodat je kan bewijzen dat het werkelijk vlak is.
-
Moest toevallig voor een ICNG wachten bij de spoorwegovergang vandaag (Traject Den-Haag - Haarlem). Gok testrit. Enigste wat ik zag was dat er al veel afzichtelijke graffiti opzat >:( .
Gr
Stefan