Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Ik loop vast, maar er zit beweging in  (gelezen 14716 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Ik loop vast
« Reactie #90 Gepost op: 06 december 2022, 00:33:55 »
Ik ben dus absoluut geen held in het maken van sporenplannen, maar als je de context van de bestaande tafel loslaat en combineert met het concept van een geknakt hondenbot, dan zou je ook een wat meer organische vorm kunnen nemen. Dan ben je nooit meer dan een meter vanaf de rand tot het spoor.

Toegegeven, er zitten geen spannende viaducten in, en het plan is ook minder complex. Aan de andere kant ook een stuk minder wissels, dus ook minder aandrijvingen en bekabeling etc. Er zijn wel leuke rangeer bewegingen te verzinnen denk ik. Links wordt een grondstof gewonnen, die moet naar het rangeerdeel worden gebracht. De industrie links kan je goed gebruiken om de lus een beetje te camoufleren. Rechts zou je dat kunnen herhalen, of juist daar een (uitneembare) stadscene plaatsen. Ondertussen kan er een wat langere goederen trein lekker rondjes rijden op de achtergrond, in combinatie met een eenvoudig seinstelsel.

« Laatst bewerkt op: 06 december 2022, 09:07:40 door Sikko »

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Ik loop vast
« Reactie #91 Gepost op: 06 december 2022, 08:59:45 »
Schitterende oplossing Sikko.
Cor heeft  dan een baan met speelse vorm, veel loopruimte en kan overal gemakkelijk bij.

Voor post nummer 100 gaat Cor ermee aan de slag; met decoupeerzaag de huidige tafel aanpassen.
SuCCes!

Groetjes
Ronald
Groet,
      Ronald

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ik loop vast
« Reactie #92 Gepost op: 06 december 2022, 09:13:58 »
Ik wou Cor ook al aan een plan helpen maar dit is ongeveer wat ik ook in gedachten had.

Zie ook deze mogelijkheden je hebt immers 3 mtr tot je beschikking, das toch niet bepaald weinig.

Eventueel uit te breiden later door met klimspiralem te werken zou je nog een hoger traject kunnen maken over alles heen.
Maar dat kan later ook nog.

Gr.Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Ik loop vast
« Reactie #93 Gepost op: 06 december 2022, 09:31:00 »
Ik denk dat Cor nu eerst maar eens moet beslissen wat hij nu écht wil. Eerst schrijft hij dat er alleen met goederen gereden gaat worden en worden de ideeën van goederen met een lokale reizigerstrein direct afgeschoten en nu lees ik op pagina 6 ineens over wellicht ooit een DM'90......

Tja, zo kunnen we blijven denken en plannen maken, maar als Cor het zelf nog niet goed weet, hoe moeten wij het dan weten?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Ik loop vast
« Reactie #94 Gepost op: 06 december 2022, 10:06:39 »
Ik heb ooit geleerd dat mensen niet zitten te wachten op spontane adviezen van anderen.
Omdat hier sprake was van een concrete hulpvraag, heb ik één bijdrage geleverd. Dat ga ik dus niet meer doen. Mijn leerproces … >:(

Wolter
Moins mais mieux.

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Ik loop vast
« Reactie #95 Gepost op: 06 december 2022, 10:21:37 »
Ach, ik vind het wel herkenbaar, een blanco canvas en een hoofd vol ideeën, het is een vloek en een zegen tegelijk. Het duurde bij mij ook een poosje voordat het allemaal een beetje ingedaald was, zelfs nu nog naweeën af en toe. 1:87 is klein, maar soms toch ook weer niet. Voordat je gaat afstrepen kan het helemaal geen kwaad om eerst je hoofd vol te laten lopen met inspiratie, ideeën en verlangens. Alleen je moet jezelf ook wel even de tijd gunnen om vervolgens te bepalen wat het voor jezelf nou écht een leuke baan gaat maken, inclusief het hele bouwproces ipv alleen op het eindresultaat te focussen.

Overigens je zou ook prima een soort Roodeschool-achtig baanplan over het mijn plaatje kunnen leggen. Wanneer je de industrie in de linker lus vervangt voor een klein kopstation, maar goed dan is weer mijn eigen obsessie met kneuterige industrielijntjes.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Ik loop vast
« Reactie #96 Gepost op: 06 december 2022, 11:32:30 »
 :)
Goede morgen,

Bij velen van ons staat onder de naam een foto waarop iets te zien is gerelateerd aan dit forum...
Na lezing van van Cor zijn epistel van gister bedacht ik mij dat je al dan niet latent iets met treintjes moet hebben om aan een treinbaan te beginnen. Je bent geïnteresseerd in het grootbedrijf bijvoorbeeld.

Het lijkt me lastig om zonder zo'n gegeven er iets van te maken.
Het doet me denken aan vaders die vanwege hun zoontje hier aan begonnen.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 06 december 2022, 12:10:08 door hrp »
Groet,
      Ronald

Ferdinand Bogman

  • Offline Offline
  • Berichten: 774
Re: Ik loop vast
« Reactie #97 Gepost op: 06 december 2022, 12:57:54 »
Met de gekozen titel legt Cor zijn ziel op tafel. Laten we daarom vooral mét Cor blijven praten in plaats van over hem.

Cor, ik denk dat Sicco de spijker op zijn kop slaat. Ik heb geen sporenplan voor je, maar heb ook het idee dat je al vastloopt aan het begint, namelijk tegen die balken. Als ik het goed begrijp heb je die al hangen en het lijkt me vreselijk balen als je die weer moet weghalen.

Het lijkt een geniaal idee: een vrijzwevende constructie waar je onderdoor kunt én op kunt gaat zitten. Alleen: waar ze nu hangen dicteren ze direct dat je een dikke L als grondplaat neemt. Dat stuurt je automatisch richting een rechthoekig sporenplan, zo lijkt het. En daar ben je niet gelukkig mee.

Ik denk dus dat je even door de zure appel heen moet bijten. Makkelijk praten voor mij, moeilijk om te beslissen voor jou. Maar volgens mij is er dan weer ruimte voor nieuwe inzichten.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #98 Gepost op: 06 december 2022, 17:03:46 »
2. je gaat uit van het plan wat je het meeste aanstaat, begint met bouwen en als je gaandeweg ergens tegenaan loopt wat je niet zint, pas je het aan of begin je desnoods overnieuw.
Dit heb ik in ieder geval gedaan met het ontwerpen.  ;D

Is het een idee om een fictieve smalspoor (museum) lijn te combineren met een enkelsporige rondlopende lijn?
Ik heb wel gespeeld met de gedachte om een Busch smalspoor op te nemen. Sluit ik dus niet uit. Kan in combi met de steengroeve.

Ik ben dus absoluut geen held in het maken van sporenplannen..
Shake hands, ik dus ook niet. Speeltmettreintjes bij de buren is er goed in.

maar als je de context van de bestaande tafel loslaat en combineert met het concept van een geknakt hondenbot, dan zou je ook een wat meer organische vorm kunnen nemen.
Dit stukje 'omdenken' zal ik zeer waarschijnlijk moeten gaan doen. Ik heb mij teveel gefixeerd op de bestaande tafel. Gelukkig is de tafel eenvoudig te verkleinen, aangezien alles simpel demonteerbaar en aanpasbaar is.
Je schets is zeer zeker het bestuderen waard en ga ik doen. Thx.

Voor post nummer 100 gaat Cor ermee aan de slag; met decoupeerzaag de huidige tafel aanpassen.
Post 100, don't be ridiculous. Daag me niet uit om zo lang te wachten.  ;D Dat is nog wel 1 post verder.  :-X  Trouwens, de accu van de decoupeerzaag zat al op de lader en zal wel vol zijn. :angel:

Eventueel uit te breiden later door met klimspiralem te werken zou je nog een hoger traject kunnen maken over alles heen.

Ik denk, dat de diepte in eerder komt.

Ik denk dat Cor nu eerst maar eens moet beslissen wat hij nu écht wil. Eerst schrijft hij dat er alleen met goederen gereden gaat worden en worden de ideeën van goederen met een lokale reizigerstrein direct afgeschoten en nu lees ik op pagina 6 ineens over wellicht ooit een DM'90......
Het beeld van wat ik wil zal eerst door 'omdenken' bijgesteld moeten worden. De reizigerstreinen zijn echt een no-go voor deze baan. De DM90 is voor de testbaan. Ik heb ook een DH2 en er komt nog een DH1, allebei voor de testbaan.

Ik heb ooit geleerd dat mensen niet zitten te wachten op spontane adviezen van anderen.
Omdat hier sprake was van een concrete hulpvraag, heb ik één bijdrage geleverd. Dat ga ik dus niet meer doen. Mijn leerproces … >:(
Je hebt een pb.

Ach, ik vind het wel herkenbaar, een blanco canvas en een hoofd vol ideeën, het is een vloek en een zegen tegelijk. Het duurde bij mij ook een poosje voordat het allemaal een beetje ingedaald was, zelfs nu nog naweeën af en toe. 1:87 is klein, maar soms toch ook weer niet. Voordat je gaat afstrepen kan het helemaal geen kwaad om eerst je hoofd vol te laten lopen met inspiratie, ideeën en verlangens. Alleen je moet jezelf ook wel even de tijd gunnen om vervolgens te bepalen wat het voor jezelf nou écht een leuke baan gaat maken, inclusief het hele bouwproces ipv alleen op het eindresultaat te focussen.
Thx. Zal ongetwijfeld het proces zijn, waarin ik zit.

Bij velen van ons staat onder de naam een foto waarop iets te zien is gerelateerd aan dit forum...
Na lezing van van Cor zijn epistel van gister bedacht ik mij dat je al dan niet latent iets met treintjes moet hebben om aan een treinbaan te beginnen. Je bent geïnteresseerd in het grootbedrijf bijvoorbeeld.
Jeetje en ik was zo in de wolken, dat ik het modelspoor had herontdekt :'(

Cor, ik denk dat Sicco de spijker op zijn kop slaat. Ik heb geen sporenplan voor je, maar heb ook het idee dat je al vastloopt aan het begint, namelijk tegen die balken. Als ik het goed begrijp heb je die al hangen en het lijkt me vreselijk balen als je die weer moet weghalen.

Het lijkt een geniaal idee: een vrijzwevende constructie waar je onderdoor kunt én op kunt gaat zitten. Alleen: waar ze nu hangen dicteren ze direct dat je een dikke L als grondplaat neemt. Dat stuurt je automatisch richting een rechthoekig sporenplan, zo lijkt het. En daar ben je niet gelukkig mee.

Ik denk dus dat je even door de zure appel heen moet bijten. Makkelijk praten voor mij, moeilijk om te beslissen voor jou. Maar volgens mij is er dan weer ruimte voor nieuwe inzichten.
Het is zeker geen balen om zaken weg te halen. Als ik iets maak, dan probeer ik het zoveel mogelijk demontabel te maken. Dat is met de tafel ook gebeurd. Deze is binnen een half uur volledig gedemonteerd. De korte poot van de L is met 1 las te verlengen tot de juiste maat, waardoor het idee van de zwevende tafel intact blijft. Koker heb ik liggen en lippen voor de spanten ook. Dus in tegenstelling tot de gedachte ben ik er wel gelukkig mee.

Het 'omdenken' is in werking gezet. Een nieuwe reis gaat beginnen. Al met al zal het wel even duren, maar alle massages hebben er wel toe geleid, dat ik niet meer het gevoel heb vast te zitten. Waarvoor dank.  (y) (y)

En laat reactie 100 nu maar komen.  ;D ;D
Mvg.

Cor

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Ik loop vast
« Reactie #99 Gepost op: 06 december 2022, 17:13:42 »
Als je toch gaat zagen, wil ik nog wel een duit in het zakje doen. Je kunt een rondje maken door langs de overige wanden een smal stuk te maken, net breed genoeg voor één of twee sporen (als je dubbelspoor wilt). Bij de deur natuurlijk een uitneembaar stuk, je wilt er tenslotte ook nog in of uit. Het rangeerdeel op de verbouwde/aangepaste onderbouw maak je dan b.v. 70 of 80 cm breed. Da's genoeg om iets leuks te maken en je komt niet in de knoei vanwege de benodigde radius om rond te kunnen rijden.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Ik loop vast
« Reactie #100 Gepost op: 06 december 2022, 17:35:17 »
Cor, héél lang geleden heb ik op dit forum een prachtig sporenplan gezien van Zoutkamp.
Wanneer je dit plan spiegelt, komt het Reitdiep aan de voorkant en het station aan de achterkant.
Het emplacement van Zoutkamp zou je dan in een bocht kunnen leggen, met links en rechts van het emplacement een bocht naar een hondenbot.
En voor een fabrieksaansluiting vindt je vast nog wel een plekje....

Om rijlengte te winnen, kan je natuurlijk altijd de trein vanaf fabrieksaansluiting, via de achterkant van het hondenbot aan de andere kant het station laten binnenkomen. De afvoer van de producten kan per boot via de kade aan het Reitdiep.


Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #101 Gepost op: 06 december 2022, 18:46:01 »
Als je toch gaat zagen, wil ik nog wel een duit in het zakje doen. Je kunt een rondje maken door langs de overige wanden een smal stuk te maken, net breed genoeg voor één of twee sporen
Leuk idee. Hou het in het achterhoofd.  (y)

Cor, héél lang geleden heb ik op dit forum een prachtig sporenplan gezien van Zoutkamp.
Wanneer je dit plan spiegelt, komt het Reitdiep aan de voorkant en het station aan de achterkant.
Het emplacement van Zoutkamp zou je dan in een bocht kunnen leggen, met links en rechts van het emplacement een bocht naar een hondenbot.
En voor een fabrieksaansluiting vindt je vast nog wel een plekje....

Om rijlengte te winnen, kan je natuurlijk altijd de trein vanaf fabrieksaansluiting, via de achterkant van het hondenbot aan de andere kant het station laten binnenkomen. De afvoer van de producten kan per boot via de kade aan het Reitdiep.
Een tijd geleden was ik dit plan ook tegengekomen. Jammer, dat het tot stilstand is gekomen. Maar elementen hieruit zijn zeker bruikbaar. Dank voor het aandragen van het idee.  (y)
Mvg.

Cor

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #102 Gepost op: 09 december 2022, 18:35:11 »
Maar weer 'at the drawingboard'. De 'oude' tafel even als achtergrond en het sporenplan een beetje van diverse meedenkers en een beetje van mij.
Ongetwijfeld vatbaar voor vooral tips.
Mijn gedachte is een enkelsporig rondgaan, waarbij het mogelijk is van richting te veranderen in de lussen.
Rechtsonder kan het buitenste spoor worden genomen om te rangeren naar twee opstelsporen, waarbij kan worden omgelopen
Ook kan vanaf links naar opstelsporen worden gereden
Het kopspoor linksboven moet denk ik weg en met een wissel aan het andere kopspoor worden gekoppeld
Misschien ook de boogwissels vervangen door een Engels wissel?

Mvg.

Cor

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Ik loop vast
« Reactie #103 Gepost op: 09 december 2022, 20:51:45 »
Volgens mij al een hele verbetering ten opzichte van het vorige plan. Nog wel een paar overpeinzingen:

- Wat wil je precies qua industrie uitbeelden in het huidige plan? Afgezien van de twee opstelsporen en het omloopspoor is er niet zoveel te rangeren. Ik denk dat het leuker is als er ook op het rechter deel ook iets gebeurd. Denk aan het scenario dat je je een goederentrein met verschillende types wagens opsplitst, vervolgens de wagens sorteert, en dan naar hun bijbehorende industrie toebrengt. 

- De mogelijkheid om te keren, én om te lopen, én alles vanaf beide zijdes aan te kunnen rijden komen op mij een beetje tegenstrijdig over. In het echt loopt een lok om omdat er geen geen mogelijkheid is om om te keren. Het is ook leuker spelen als het sporenplan je dwingt om bepaalde treinbewegingen uit te voeren om je doel te bereiken: je komt van de ene kant, maar de wagens moeten de andere kant op, rangeren maar!

- Alle rangeerbewegingen, behalve het omlopen, kruisen nu het hoofdspoor. Dan ligt al het treinverkeer dus stil terwijl je rangeert. In het plan dat ik geschetst heb, heb ik expres het rangeerdeel als een soort klein raccordement getekend. Op dat deel kan je dan rangeren, terwijl er andere treinen op de achtergrond rondjes rijden.


Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Ik loop vast: dat valt mee, geloof ik
« Reactie #104 Gepost op: 09 december 2022, 23:29:14 »
Ik ben even zo vrij geweest om de titel van deze bijdrage aan te passen. Want dit baanplan geeft mij vertrouwen op een goede afloop.

Wat betreft het hoofdspoor: mooi dat het door het berijden van de lussen mogelijk is de rijrichting op het enkelspoor om te draaien.
Van de zijsporen heb ik nog geen goed beeld, ook omdat ik niet weet wat je wilt nabootsen.
Een suikerfabriek vraagt een heel andere spoorlayout dan een importeur van Lada’s, een glasvezelfabriek of een handelsonderneming, om maar een paar voorbeelden te noemen. Dus: wat voor bedrijf wil je nabootsen, en daarna: hoe verzorg ik de spooraansluiting.

Succes verder.

Wolter
Moins mais mieux.