Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Ik loop vast, maar er zit beweging in  (gelezen 14707 keer)

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Ik loop vast
« Reactie #75 Gepost op: 05 december 2022, 12:19:31 »
Na december niet meer  :angel:

Maar in alle serieusheid, maten en locaties op de tekening zijn indicatief. Apple preview maakt keurige vormpjes van mn halfbakken krabbels op de tekening, dus ze zijn was klein uitgevallen. Zelfs al krijg je alleen je hoofd en een halve arm erdoor, altijd nog beter niks.

En inderdaad een rangeerbaan is ook heel leuk als je geen rondje kan rijden. Alleen ik was zo eigenwijs om geen schaduwstation te maken, en daar heb ik nu we keiveel spijt van.   :(

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #76 Gepost op: 05 december 2022, 13:10:44 »
Of je maakt een (man)gat met een uitneembaar deel op de diepere stukken van de baan?

Mangaten heb ik het niet zo op. Betekent, dat ik mij vanaf een rolkar moet gaan ophijsen. Ik voorzie met 98,9745687%, dat mijn gewrichten me zullen vervloeken. En het voorland is, dat de overige 1,0254313% aanstaande is de komende jaren. Ik kan beter op een opstapje gaan staan en op de tafel leunen. En anders mijzelf van een grijpertje met schuimrubberen bekken voorzien ala inspector Gadget.

Pfffff, elke gedachte roept meer vragen op, dan antwoorden.

PS: Groezel heb ik bekeken. Ziet er verzorgd uit, maar zoals al gezegd is pendelen niet mijn ding. Ik wil ook graag wat langs zien komen en daar wat variatie op. Ik ga het idee van DBCargo vandaag maar eens als laag erin zetten. Kijken wat mijn grijze cellen daarvan vinden.
Mvg.

Cor

Sikko

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Ik loop vast
« Reactie #77 Gepost op: 05 december 2022, 13:43:39 »
Maar, hoe wil je dat bij het bouwen doen dan?
Aangenomen dat je ook scenery op je baan wilt, dan zul je toch ook goed bij het achterste deel moeten kunnen komen.

Begrijp dat het ergerlijk is hoor al dat gepieker over potentiële problemen, terwijl je handen jeuken om te beginnen.

Noordernet

  • Online Online
  • Berichten: 2961
Re: Ik loop vast
« Reactie #78 Gepost op: 05 december 2022, 14:02:35 »
Niet om spelbederver te zijn, maar ik gruwel van het idee om met het verhelpen van een ontsporing of even handmatig ontkoppelen op het onderste vlak gehinderd te worden door het dwarsoverheen lopende spoor.
Ergo mijn advies om juist niet overheen maar onderdoor te gaan. Of, mijn grootste voorkeur: dat spoor weg te laten.

Wolter
Moins mais mieux.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Ik loop vast
« Reactie #79 Gepost op: 05 december 2022, 14:52:40 »
Begrijp dat het ergerlijk is hoor al dat gepieker over potentiële problemen, terwijl je handen jeuken om te beginnen.

Mijn idee!

Bron van het probleem is volgens mij dat er eerst een tafel is gebouwd terwijl er klaarblijkelijk geen idee was met betrekking tot een sporenplan.
Het plan met de spoorbrug doet me denken aan die in de jaren zestig in de catalogi van de fabrikanten stonden omdat zij die ook leverden.

De indeling zoals die nu is lijkt me claustrofobisch door het minimale overgebleven vrije vloeroppervlak waar je inderdaad vast loopt.

Ik zou zeggen, breek de tafel (deels) af. Handhaaf de tafel aan de lange zijde.
Ga vervolgens op de vloer aan de slag met rails om vast te stellen wat er mogelijk is, bijvoorbeeld een smalle uitloper langs de twee andere muren.

Anders duurt dit draadje nog eens 80 posts...

Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 december 2022, 14:55:52 door hrp »
Groet,
      Ronald

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #80 Gepost op: 05 december 2022, 15:15:00 »
Ik krijg een behoorlijk déjà vu-gevoel. Ooit moest voor het werk nieuwbouw komen. De architect kwam met zes studies, waarvan er één was, die we geen van allen wilden.
Je raad het al, deze was het die er kwam.  ::) ::)

Alles zo lezende, ik krijg er het heen en weer van en daarmee kom je uit op een pendelbaantje, wat ik juist niet wil. Heel zwart/wit gezegd: Het is niet goed of het deugd niet. Pffff. :o ??? :-X :'( :'(
Mvg.

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Ik loop vast
« Reactie #81 Gepost op: 05 december 2022, 15:37:04 »
Laat even tot je doordringen wat Ronald schrijft. Vergeet even dat er al een tafel is en ga alleen uit van de beschikbare ruimte. Daarbij hou je rekening met de toegangsdeur en eventuele ramen. Daarin kun je dan  een sporenplan bedenken en als dat sporenplan er is ga je een nieuwe basis bouwen.
Daarbij moet je in ieder geval minder diep bouwen. Wat je nu hebt, met een diepte van wel 1m50, daar ga je gegarandeerd problemen mee krijgen.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #82 Gepost op: 05 december 2022, 15:44:45 »
Klaas, wat Ronald aangeeft heb ik al meerdere keren gedaan, voordat ik de tafel bouwde. Ik kwam niet verder dan een 'rondje rond de kerk'. R2 is wel het minimum wat ik wil inzetten en dan kom je al gauw op een 90 cm. Alles daarbinnen maakt het alleen maar vol en nog meer onrealistischer dan waar ik tot dusver mee bezig was.
Ik heb verschillende ontwerpen gemaakt en deze 1:1 geprint en uitgelegd. Maar ik raakte er niet van in de brand.

Langzamerhand vrees ik, dat het maken van een beetje een baanplan met rondrijden en rangeren in deze ruimte hem niet gaat worden.
Mvg.

Cor

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Ik loop vast
« Reactie #83 Gepost op: 05 december 2022, 15:53:15 »
Een hondebot met een knik moet wel lukken misschien? Dan zit wel die balk in de weg, en verder moet je niet teveel willen op die afmetingen?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Ik loop vast
« Reactie #84 Gepost op: 05 december 2022, 16:04:43 »
Lijkt me goed plan, Erik.
Ook op de vloer uit te proberen.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 05 december 2022, 16:06:58 door hrp »
Groet,
      Ronald

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Ik loop vast
« Reactie #85 Gepost op: 05 december 2022, 16:14:51 »
U hebt pb

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Ik loop vast
« Reactie #86 Gepost op: 05 december 2022, 16:50:40 »
Cor,

Hoe ben ze rond je zestigste op het idee gekomen om de kamer in te richten voor de treinenhobby; je kreeg van Sint ongevraagd een startset en daar moet je wat mee?

Je motto 'vier het leven, het duurt maar even'  intrigeert mij.

Ronald


Groet,
      Ronald

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
« Reactie #87 Gepost op: 05 december 2022, 17:50:28 »
Ronald, ik heb ooit in de vorige eeuw een Märklinbaan gehad, totdat vrouwen en brommers interessanter werden. Vervolgens kwam het huisje, boompje, beestje en kindje in het spel. Dit afgesloten en wederom huisje boompje, beestjes en kindje. Kinderen worden groot en vliegen uit.

In de tussenperiode werd werken om te leven, leven om te werken en val je uiteindelijk door de mand. TIA gehad en paar jaar later bore-out/burn-out, zeg het maar. In ieder geval zei de zielknijper, dat ik iets moest gaan doen om weer te leren, dat ik moet werken om te leven.
In die tijd veel achter de pc op joetjoep en toevallig kwam ik uit bij modelspoor.

Je ziet dan wat er allemaal is veranderd in de modelspoor (het digitale tijdperk) en dat sprak mij aan. Veel gelezen en bekeken, beurzen bezocht, enz. Toen maar de stoute schoenen aangetrokken en startset gekocht en zo rolde het balletje verder.
 
Intussen een tafel gebouwd voor mijn andere nieuwe hobbies, 3D-printen en Arduino. Aangezien de kamer beschikbaar was en een wat diepere tafel wel handig en kwam de tafel tot stand. Toen nog 1,22 m diep. Arduino is vervolgens verhuist naar mijn werk en de 3D-printers staan in een andere kamer en zo kwam deze ruimte in beeld voor modelspoor. 
Dan ga je kijken hoe je de hobby daar wil gaan uitoefenen. Anyrail aangeschaft en veel ontwerpen gemaakt en uitgelegd (1:1 geprint). Maar niets zinde mij en dat is nog steeds.

Alles is dus wel een eigen keuze, alhoewel niet geheel vrijwillig, maar door omstandigheden ingegeven. De goed heilig man heeft hier niets mee te maken en zorgt ook niet voor uitbreiding, aangezien hij niet meer weet waar ik woon.

Wat mijn motto betreft, om mij heen hebben de laatste paar jaar veel kennissen/vrienden van mijn leeftijdsgroep het ondermaanse verlaten. Het zet je tot nadenken en maakt je bewust, dat het grootste deel van je toekomst achter je ligt.

Natuurlijk heb ik op het gebied van modelspoor verkeerde keuzes gemaakt. Ik heb spullen in huis, die ik te impulsief heb aangeschaft. Maar goed, het is wel weer te vermarkten en ik neem mijn verlies daarin.
Maar ik ben nu 6 jaar verder en behoudens een baantje op de keukentafel nog niet veel verder gekomen. Wel heb ik een testbaan voor mijzelf ontworpen en deze schier mooi op. Hier wil ik lekker met Rocrail stoeien en alleen locomotieven. Het is een Märklinbaan.

Voortschrijdend inzicht heeft mij doen inzien, dat ik de c-rails niet mooi vind en de k-rail te grof. Dat heeft ertoe geleid, dat ik recent de beslissing heb genomen om 2L te gaan doen en daar bovenop Nederlands. Maar dan alleen diesel, aangezien ik niet inzie hoe ik in zo'n kleine ruimte goed bovenleiding kan toepassen. Dus de koplopers van PB gaan aan mij voorbij, maar misschien brengt 2024 een DM90. ;D
Dit betekent, dat ik een soort van lokaalspoor voor ogen heb met beperkte industrie en wat landelijk aandoend. Ik wil wat rond zien gaan/passeren en wat kunne rangeren. Daarnaast er mee bezig zijn is voor mij belangrijk. Het hoeft niet af, aangezien ik niet weet wanneer ik in de agenda sta voor een afspraak met magere Hein.
Mvg.

Cor

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: Ik loop vast
« Reactie #88 Gepost op: 05 december 2022, 18:29:00 »
Dag Cor,

Je kunt het op een meerdere manieren benaderen:
1. je blijft puzzelen tot je het perfecte plan vindt en gaat dan bouwen (houdt overigens het risico in dat je tijdens de bouw ontdekt dat het niet zo perfect is als je dacht en dan kun je ofwel stug doorgaan, of aanpassen als dat kan, en als dat niet kan overnieuw beginnen);
2. je gaat uit van het plan wat je het meeste aanstaat, begint met bouwen en als je gaandeweg ergens tegenaan loopt wat je niet zint, pas je het aan of begin je desnoods overnieuw.

(en misschien zijn er meer opties).

Ik zou de tweede optie doen, zeker omdat je in de 1e post aangeeft al jaren aan het plannen te zijn en niet echt verder komt. Door ermee aan de slag te gaan doorbreek je misschien de cirkel waar je nu inzit en kom je gaandeweg tot een goede of bevredigende oplossing. (Of je krijgt dan wat iemand op het Stummiforum doet: je bouwt en komt na een tijd tot de conclusie dat het niet werkt en begint van voren af aan, heeft 'ie inmiddels al een keer of 6 gedaan).

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Ik loop vast
« Reactie #89 Gepost op: 05 december 2022, 19:19:03 »
Is het een idee om een fictieve smalspoor (museum) lijn te combineren met een enkelsporige rondlopende lijn?
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator