Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 07:14:29
LS Models 2024
door
Martijn193
Vandaag
om 06:59:04
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Corné81
Vandaag
om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 05:08:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
frits959
Vandaag
om 01:22:36
Einde Koemo ballast ???
door
Ronald69
Vandaag
om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
Bert_Apd
Vandaag
om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
Vandaag
om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Ik loop vast, maar er zit beweging in
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omlaag
Auteur
Topic: Ik loop vast, maar er zit beweging in (gelezen 14938 keer)
Cor--24
Offline
Berichten: 807
Vier het leven, het duurt maar even.
Ik loop vast, maar er zit beweging in
«
Gepost op:
27 november 2022, 10:51:25 »
Lectori salutem,
Ik zal maar direct met de deur in huis vallen: Ik loop vast.
Al een aantal jaren ben ik bezig met het ontwerpen van een baanplan, maar na ontwerp 233,47 slaat de twijfel mijn creativiteit m'n hersenpan uit.
Ik heb daarom eerst maar eens de ruimte uitgezet in Anyrail. Deze zie je hieronder.
De draagbalken zijn stalen kokers van 80 bij 20 mm, waardoor er een vrijdragende tafel is ontstaan. Op de draagbalk zijn lippen gelast, waaraan de spanten met bouten en moeren zijn bevestigd. Tussen de lippen heb ik een M8 moer gelast, zodat ik de draagbalk in een stroomkring kan opnemen.
De draagbalk kan verder richting de deur tot maximaal 10 cm van de deurpost. Ik wil namelijk op de plaats van de gele pijl iets maken voor een programmeerspoor.
Wat de creativiteit betreft, heb ik wel een aantal grenzen geleerd. Ook door veel te (mee) te lezen ook het nodig.
Op dit moment weet ik voor mijzelf het volgende:
- 2L,
- Nederlands, niet specifiek periode gericht,
- Alleen goederen, want 3 m vind ik tekort voor treinen met lange rijtuigen, dus ook geen station,
- De intentie is om de baan gereed te hebben voor automatisch bedrijf (mocht ik ooit zover komen),
- Het zichtbare gedeelte wil ik graag met Tillig Elite,
- Schaduwstation voor het opstellen van hooguit 5 combinaties
- Aansluiting voor Train Safes. Als ik niet rij, wil ik de combinaties opbergen in een Train Safe.
Ongetwijfeld vergeet ik nu een aantal zaken, maar die komen vanzelf opborrelen. Misschien wel na het borrelen.
Maat van de ruimte is dus 3080x2550 mm. Draagbalk lang op 1240 van boven en draagbalk kort op 1500 van rechts.
«
Laatst bewerkt op: 10 december 2022, 10:34:46 door Reinout van Rees. Reden: Update van de titel
»
Gelogd
Mvg.
Cor
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: Ik loop vast
«
Reactie #1 Gepost op:
27 november 2022, 11:55:35 »
Dit is geen grote ruimte, ik kan me voorstellen dat -zelfs met beperkingen- de ideeën niet lijken te passen. Mijn gedachten:
Een NL baan met vooral bochten: Limburg. Volgens mij hoef je je zonder station over het baanplan weinig zorgen te maken,
Trainsafe langs de rand aansluiten: naast de deur max 1,5 meter beschikbaar?
Achterkant plateau overal 1,5 meter van de vrije toegang?
Ik denk dat een kamer van 3*3 (als ik dat goed lees, het plaatje wordt niet groter) toch echt het best rondom bereden kan worden. Of de breedte beperken tot 1,2m. Diagonaal een acht? Dan heb je aan de achterkant ook nog een hoek waar je kan staan.
Groet, Sicco Jan
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8513
Re: Ik loop vast
«
Reactie #2 Gepost op:
27 november 2022, 12:35:04 »
Bij een industrieel thema heb je 'nauwelijks' ruimte nodig.
Dan is van belang wat je wilt uitbeelden.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
kar
Offline
Berichten: 369
Re: Ik loop vast
«
Reactie #3 Gepost op:
27 november 2022, 13:40:30 »
Citaat van: NS264 op 27 november 2022, 12:35:04
Bij een industrieel thema heb je 'nauwelijks' ruimte nodig.
Inderdaad. Je zou met een achterwandje kunnen werken waar een korte goederentrein achter verdwijnt naar een schaduwstation van enkele sporen. Zeker bij industrie kun je oa een loodsje toepassen waar een trein zo in verdwijnt. En bij rangeeractiviteiten hoef je ook niet per sé te kunnen rondrijden: geduwd rijden is dan geen probleem.
Gelogd
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1
Frank 123
Offline
Berichten: 4663
Re: Ik loop vast
«
Reactie #4 Gepost op:
27 november 2022, 13:40:45 »
Op zich moet hier echt wel iets op te maken zijn .
Wil je rond kunnen rijden of is een doorlopend industrie gebied ook goed
Gelogd
Mijn banen in aanbouw:
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Sicco Jan
Offline
Berichten: 837
Re: Ik loop vast
«
Reactie #5 Gepost op:
27 november 2022, 13:43:49 »
Vandaag gevonden, past ruim binnen de hoek die je ter beschikking hebt. Heeft een schoorsteen in de hoek, dat kan een toegang tot de achterkant zijn.
Wel met een station, en dan ook nog een kopstation.
https://nl.pinterest.com/pin/814518282622418814/
Gelogd
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8513
Re: Ik loop vast
«
Reactie #6 Gepost op:
27 november 2022, 14:39:43 »
Hoi,
Zet 'industrial layouts'/trackplans' in je Google zoekbalk en klik op afbeeldingen.
Zoek niet op maat maar naar wat je zou willen bouwen.
Je zal vinden wat je nodig hebt.
Gaandeweg kunnen we je verder opweg helpen.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Cor--24
Offline
Berichten: 807
Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
«
Reactie #7 Gepost op:
27 november 2022, 14:52:23 »
Wat ik nog moet zeggen, is dat rechts een schuin dak zit. Ook lopen de spanten van de de draagbalk naar de muur. Dus achter is geen ruimte om langs te komen. Wel is de draagconstructie sterk genoeg om twee personen te kunnen dragen, dus ik kan erop leunen.
Ik heb zelf al een boek met kleine baanplannen op de kop getikt, maar ook daar stond niets in wat mij direct aansprak.
Ik ga de tip van Koen en Sicco Jan nog eens uitpluizen.
Frank: Met een schaduwstation overweg ik een paradebaantje.
Aanvullend wil ik zeker geen pendelbaan. Daar heb ik geen lol aan. Er moet wel iets rond kunnen rijden.
Gelogd
Mvg.
Cor
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8513
Re: Ik loop vast
«
Reactie #8 Gepost op:
27 november 2022, 14:55:31 »
Laat maar horen welke kant het op gaat
Er valt altijd iets aan te passen.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8513
Re: Ik loop vast
«
Reactie #9 Gepost op:
27 november 2022, 15:13:29 »
Citaat
3080x2550
Is dus de werkelijke bruikbare ruimte?
Gr. Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Cor--24
Offline
Berichten: 807
Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
«
Reactie #10 Gepost op:
27 november 2022, 15:48:49 »
Correct. Bij de deur moet er dus een stuk vanaf. Ongeveer ter grootte van het stuk links onder de draagbalken.
Even rails rondom gedaan. (tillig elite)
«
Laatst bewerkt op: 27 november 2022, 15:54:37 door C-rails
»
Gelogd
Mvg.
Cor
SteeF_NS92
Stefan Akerboom
Offline
Berichten: 260
N-spoorder van Nederlands materieel
Re: Ik loop vast
«
Reactie #11 Gepost op:
27 november 2022, 16:30:45 »
Heb je al materiaal? Zo nee is het misschien ook nog een idee om N te gaan rijden, mocht je geen bezwaren daar tegen hebben. Dan heb je opeens heel veel ruimte
. Verder kom je met dit plan ook erg lastig in de rechter boven hoek.
Gr
Stefan
Gelogd
OUD: N-project Eijssen, NL III/VI -->
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57650.msg3221441145.html#msg3221441145
Cor--24
Offline
Berichten: 807
Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Ik loop vast
«
Reactie #12 Gepost op:
27 november 2022, 16:54:01 »
Helaas, Steef. N-spoor is voor mij geen optie. In een verleden wel overwogen. Maar na diverse demobanen gezien te hebben, besloten dat het niet mijn schaal werd. In mijn ogen teveel afwijkend van een reëel beeld. Ik vind de rail te grof ten opzichte van het materiaal.
Maar dat is een persoonlijke mening en behoeft van mij hier geen verdere discussie over pré's en contra's tussen N en H0.
Gelogd
Mvg.
Cor
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8513
Re: Ik loop vast
«
Reactie #13 Gepost op:
27 november 2022, 17:14:44 »
Over dat pendelen.
Goederen gaan van A naar B. En van B naar A.
Met een Fiddleyard/afzet/schaduwstation kun je
wel
realistisch verkeer creëren.
Je kijkt immers ook maar naar 1 kant van de baan tegelijk.
Als het oppervlak dan in gethematiseerde 'velden' bekijkt. Heb je al realistisch beeld.
Mogelijk ook wel ruimte voor een klein station.
Maar denk dan niet in lange intercities of ice's.
Bv tijdperk III en IV lenen zich goed voor dit soort ontwerpen.
Veel goederenverkeer.
Rijden met kort regionaal verkeer.
Bv dieselstellen.
Het zijn maar suggesties.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Mark D.
Offline
Berichten: 1023
Re: Ik loop vast
«
Reactie #14 Gepost op:
27 november 2022, 18:14:54 »
even over pendelbaan.
Door het automatiseren heb je dat rondrijden niet nodig. De computer zorgt dan voor het "rondrijden"
en daar dat ook op je lijstje staat.
Gelogd
vriendelijke groet, Mark..::
5,6 km...
verstuurd vanaf mijn sinclair zx spectrum
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Volgende
- [
1
]
2
3
...
10
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Ik loop vast, maar er zit beweging in