Even hele snelle schets (5 minuten, omdat ik eerst even moet lezen voor cursus examen) maar ik zou voor de organische vorm gaan.Kleinste doorgang naast de baan 1 meter maar daar buiten dus meer ruimte om langs elkaar te kunnen lopen (en voldoende ruimte bij de deuren). Onderste niveau hoofdbaan met groot station aan achterzijde (verrassings effect als je om de baan loopt. Daar waar deze laag uit zicht is aansluiting naar schaduwstation zodat je zowel rond kan rijden als van schaduw station naar schaduw station. Op 2 laag voldoende ruimte voor kopstation zijlijn, industrie met spoor etc. Is ook nog wel 3e en 4e laag aan toe te voegen.Komende week alleen geen tijd om verder uit te werken
Het idee van een dubbeldekker baan zoals een aantal suggereren hebben we in onze gedachten wel voorbij laten komen. Dit idee hebben we vooralsnog even ‘geparkeerd’ omdat van onze bezoekers circa 40-50% kinderen zijn en dan leent zo’n baan zich niet zo goed voor kinderen. Al hoewel het natuurlijk erg aantrekkelijk is om op een dergelijke manier zo veel vierkante meters te creëren komt het de overzichtelijk niet ten goede en dachten wij dat dergelijke banen voor de die-hard hobbyisten super gaaf zijn maar hebben wij er twijfels over of deze baan bij ons zou passen
Is het thema Zuid Nederland / Duitsland iets definitiefs? Dit thema kom je al zo ontzettend vaak tegen. Ook hierin kun je met wat meer out of the box denken tot een hele verrassende baan komen. Denk eens aan een Franse, Poolse, Italiaanse, Noorse of Tsjechische baan, om maar iets te noemen.De clubleden kunnen dan bijvoorbeeld vakantieherinneringen aandragen om die in de baan te verwerken. Neem als voorbeeld even Frankrijk: het landschap is uiterst divers, je treft daar normaalspoor, maar ook smalspoor aan. Elektrisch, diesel, stoom, het kan allemaal. Heuvels, bergen, waterpartijen, grote steden en bijna verlaten dorpjes, ook in dat opzicht is er van alles mogelijk. Op zo’n baan kun je ook veel makkelijker in verschillende (evt gescheiden van elkaar) niveau’s werken, waardoor er veel meer uit zo’n baan te halen valt dan het toch wel platte Nederland. Met een ander land als thema kun je dan als vereniging je ook met elkaar gaan verdiepen in zo’n land. Ook dat kan erg leuk zijn.Ps. Mochten jullie daadwerkelijk voor Frankrijk kiezen, dan sluit ik graag bij jullie vereniging aan als dat mag 😂👍Jeroen
Dat is zeker zo. Maar als je van het hele jaar maar 2 x 2 of 3 dagen publiekelijk open bent moet je jezelf afvragen waar je de baan voor bouwt; voor jullie zelf of een paar bezoekers per jaar.
Ik ga mij niet toeleggen op een baanplan, maar zou aan zoiets denken:
Goeievoormiddag,Wàt is origineel ?Er zijn ook Engelsen die een Duitse baan bouwen en Duitsers die absoluut Brits willen rijden. ( zie Continental RailRoader )En Nederlanders die een Ardeense baan plannen. Of Vlamingen die Amerikaans dan wel Cubaans gaan, bijvoorbeeldOp het end zijn zo'n 'exotische' banen dan toch ook weer niet zo exclusief, wellicht. Wat een perfecte uitvoering niet uitsluit, uiteraard.
Met het origineel bedoel je onze huidige baan?
Hiernaast zijn er vooral ideeën aangedragen die gaan over de vorm van baan en niet zozeer baanontwerpen of delen hiervan. Vooralsnog is er alleen een basis ontwerp op hoofdlijnen aangedragen door Benelux795.