Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door MichielB
Vandaag om 18:57:36
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2  (gelezen 9542 keer)

Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2022, 10:43:52 »
Dag Jurgen

Moedig om hier inspiratie te vragen.  iedere modelbouwer zal je willen helpen. Iedereen kijkt natuurlijk op zijn of haar manier naar onze hobby.  Dus hopelijk krijg je toch meer antwoorden dan opnieuw vragen bij jullie mooi project.
Ik dacht ook even na... een baanplan bezorg ik je niet, maar ik schets wel even naar een andere manier vd ruimte in te delen.  Het publiek kan meer meters afleggen en wordt telkens gelokt naar nieuwe/andere taferelen die om de hoek te zien zijn.  Een verbinding tussen de 2 delen kan natuurlijk mbv een brug waaronder het publiek kan stappen (niet op deze schets).



Eventueel een optie is het bouwen in 2 niveaus waardoor jullie nagenoeg het dubbele vd oppervlakte kunnen benutten.

Veel plezier!


Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #31 Gepost op: 25 oktober 2022, 12:25:53 »
Citaat
Ik schat onze mede hobbyisten wat hoger in.

Dank u..dat zien we hier ook dagelijks voorbij komen.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #32 Gepost op: 25 oktober 2022, 14:26:33 »
Leuk, een serieuse grote-kleine-treinen-competitie! Met alle respect...  :angel:

Ik zou ook voor 'eilanden' gaan, maar het iets dynamischer houden:

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

JurgenPos

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #33 Gepost op: 25 oktober 2022, 20:13:06 »
Welke functie moet de baan krijgen?

Oftewel: wat willen jullie eigenlijk?

Moet het een baan worden met veel rijlengte, paradebaanvakken, scenery?
Wil je treinen vooral testen?
Wil je veel rangeeracties?
Is de baan voor de club, met 2x per jaar publiek?
Wil je de baan iedere zaterdag voor publiek open?

Heeft allemaal gevolgen voor de bediening en de bezetting.
Er moeten ook machinisten en treindienstleiders zijn!
En een storingsmonteur...

Hoeveel bouwtijd is er?
Wat mag het kosten?
Wie draagt die kosten?

Kortom: de uitgangspunten zijn me nog niet duidelijk.

Groeten
Hendrik Jan

Veel vragen hebben we wel een antwoord op. Deze hebben we eerlijk gezegd bewust niet genoemd omdat wij de aanname deden dat we dan te veel de creativiteit zouden beperken.

Wij denken, dat we met onze oppervlakte, eigenlijk wel veel zouden moeten kunnen. Er kunnen parade baanvakken zijn, we kunnen rangeren etc. In de uitgangspunten (pagina 1 van dit topic) hebben we een aantal uitgangspunten gedefinieerd. Zoals ook het uitgangspunt 50/50 voor scenery en rail.

Je laatste vragen zijn eigenlijk niet relevant voor een baanplan maar om je toch een antwoord te geven: De baan blijft zoals nu 2x per jaar 3 dagen geopend voor publiek. Daar zijn we als vereniging op ingesteld, nemen leden vrij voor hun werk etc. We hebben niet de behoefte om vaker open te gaan. De vereniging draagt samen met sponsoren en giften de kosten van deze baan, die makkelijk richting de €20.000,- zouden kunnen gaan, verspreid over een x aantal jaren van bouwen.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2022, 10:30:37 door JurgenPos »

JurgenPos

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2022, 20:14:53 »
Dag Jurgen

Moedig om hier inspiratie te vragen.  iedere modelbouwer zal je willen helpen. Iedereen kijkt natuurlijk op zijn of haar manier naar onze hobby.  Dus hopelijk krijg je toch meer antwoorden dan opnieuw vragen bij jullie mooi project.
Ik dacht ook even na... een baanplan bezorg ik je niet, maar ik schets wel even naar een andere manier vd ruimte in te delen.  Het publiek kan meer meters afleggen en wordt telkens gelokt naar nieuwe/andere taferelen die om de hoek te zien zijn.  Een verbinding tussen de 2 delen kan natuurlijk mbv een brug waaronder het publiek kan stappen (niet op deze schets).



Eventueel een optie is het bouwen in 2 niveaus waardoor jullie nagenoeg het dubbele vd oppervlakte kunnen benutten.

Veel plezier!

Kijk hier wordt ik vrolijk van. Dit is een origineel indeling waar we niet zo 1,2,3aan zouden denken. Dank je wel!

JurgenPos

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2022, 20:16:09 »
Leuk, een serieuse grote-kleine-treinen-competitie! Met alle respect...  :angel:

Ik zou ook voor 'eilanden' gaan, maar het iets dynamischer houden:



Ook deze is erg leuk om te zien! Al moeten we dan nog wel iets met de nooduitgangen  ;)
Dank je wel voor deze!

JurgenPos

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2022, 20:21:42 »
Kan je deze opmerking wat toelichten voordat het een eigen leven gaat leiden? Zal vast niet verkeerd bedoeld zijn, maar ik moet zeggen dat het me moeite kost een perspectief te vinden waarin ik me niet aangesproken voel.

Zover ik weet maken wij baanplannen uit eigen creativiteit en inspiratie. En niet uit baanplannen uit boekjes en internet.

Overigens heeft iedere bouwer een compleet andere visie op sporenverloop en hoe een baan eruit moet zien. De een bouwt een landschap, de andere een modelbaan.

Mijn advies zou zijn om eerst te bepalen wat je voor baan wilt. Verzamel plaatjes en maak een soort van "mood board" met inspirerende foto's van de leden. Dat maakt de zoektocht naar een mooi baanplan een stuk gemakkelijker.

Groetjes en succes deze week

Dag Martin,

Was zeker niet aanstootgevend bedoeld, je kent onze vereniging ook.
En als je meer context zou willen hebben dan wil ik je dat wel persoonlijk komen  toelichten. Dat ga ik niet via dit forum bediscussiëren.

Het moodboard vind ik een goede suggestie. We hebben onze ideeën wel verwoord maar niet of nauwelijks in beeld gebracht.

We gaan deze week eindelijk na twee Corona jaren weer onze showdagen hebben!

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #37 Gepost op: 25 oktober 2022, 21:06:16 »
Dat vermoeden had ik ook al wel hoor. Maar toch, her gaat anders zo'n eigen leven leiden. Ieder leest de aanname op hun eigen manier.

Ik vraag mijn klanten altijd om foto's van mooie scènes die hun aanspreken.

Dit kunnen plaatjes zijn van andere modelbanen, maar ook foto's van de werkelijkheid.

Standaard wil iedereen teveel. Vaak hebben ze maar 4 meter en willen daarop een groot station, depot, industrie, stad, dorp, haven etc...

Om te filteren probeer ik dan een alternatief te laten zien gebaseerd op hun inspiratie.
Het gaat me dan voornamelijk om de sfeer van de foto's

Je zou dit voor de leden kunnen doen door een ieder die betrokken is bij de baan een 5 tal foto's aan te laren leveren.

Sowieso weet ik al iemand die dan met tram foto's aan komt zetten ;)

Veel plezier de komende dagen!!
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4662
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #38 Gepost op: 25 oktober 2022, 21:19:39 »
Even hele snelle schets (5 minuten, omdat ik eerst even moet lezen voor cursus examen) maar ik zou voor de organische vorm gaan.



Kleinste doorgang naast de baan 1 meter maar daar buiten dus meer ruimte om langs elkaar te kunnen lopen (en voldoende ruimte bij de deuren). Onderste niveau hoofdbaan met groot station aan achterzijde (verrassings effect als je om de baan loopt. Daar waar deze laag uit zicht is aansluiting naar schaduwstation zodat je zowel rond kan rijden als van schaduw station naar schaduw station. Op 2 laag voldoende ruimte voor kopstation zijlijn, industrie met spoor etc. Is ook nog wel 3e en 4e laag aan toe te voegen.

Komende week alleen geen tijd om verder uit te werken

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #39 Gepost op: 25 oktober 2022, 22:20:00 »
Ook deze is erg leuk om te zien! Al moeten we dan nog wel iets met de nooduitgangen  ;)
Dank je wel voor deze!

Iets betere bereikbaarheid van die nooduitgangen en 'achtergrond' om delen te scheiden...

De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
    • Station Lemmer
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #40 Gepost op: 25 oktober 2022, 22:41:17 »
Ik ga mij niet toeleggen op een baanplan, maar zou aan zoiets denken:


Hans GJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #41 Gepost op: 26 oktober 2022, 08:42:30 »
Kijk hier wordt ik vrolijk van. Dit is een origineel indeling waar we niet zo 1,2,3aan zouden denken. Dank je wel!

Erg leuk om dat te lezen! 

Dit bedoelde ik nog met de manier waarop de oppervlakte verdubbeld.  Of toch ongeveer, want het inbouwen van klimspiralen neemt ook plaats in.  Door de uitneembare achterzijde is het mogelijk om langs beide kanten aan de scenery te werken.



Groeten!
Hans

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3977
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2022, 08:46:27 »
Geinig!  :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #43 Gepost op: 26 oktober 2022, 09:38:20 »

    Goeievoormiddag,
 
    Zo'n  'dubbeldekkers'  kan je terugvinden in de verschillende ModelRailRoad-Planner - boekjes .   (Kalmann-Publ. USA (of Kallman ?))
    Vereist 'n ver doorgedreven voorontwerp en prima schrijnwerkers in de club       ;)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15376
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wie helpt! Ontwerpen H0 baan van 70m2
« Reactie #44 Gepost op: 26 oktober 2022, 10:07:09 »
    Goeievoormiddag,
 
    Zo'n  'dubbeldekkers'  kan je terugvinden in de verschillende ModelRailRoad-Planner - boekjes .   (Kalmann-Publ. USA (of Kallman ?))
    Vereist 'n ver doorgedreven voorontwerp en prima schrijnwerkers in de club       ;)

Doe maar Kalmbach: https://www.kalmbach.com/  Uitgever van veel hobbyboeken, tijdschriften en veeeeel meer. De getoonde constructie van de dubbeldekker wordt ook wel "Mushroom of Multideck" genoemd. In de getoonde ruimte zou dat voor de TS een mooie oplossing zijn. Maar dat vraagt wel een stukje studie over hoe je zo een modelbaan gaat bouwen. De Mushroom/Multideck doet het het beste in de Amerikaanse grote kelders en kan je zomaar dubbel zoveel modelbaan opleveren. Wil je er publiek bij hebben wordt een Mushroom al snel onoverzichtelijk en dat wil je denk ik niet als vereniging.
Mushroom is veelal de meerdere dekken omgekeerd boven elkaar terwijl de Multideck meestal alles aan dezelfde kant heeft. Eerstgenoemde heeft als voordeel dat je elkaar niet in de weg loopt bij de bediening van de gezamenlijke dekken.

Goed boek over Multideck of ushrooms: https://kalmbachhobbystore.com/product/book/12837



Mushroom grafisch weergegeven:



Is een doorsnee van de voormalige nu afgebroken Mushroom layout van Joe Fugate, baan was gebaseerd op de voormalige Siskiyou Lines van de Southern Pacific.

Multideck grafisch weergegeven:



Dit plaatje komt van Model Railroader en stelt hun editir David Popp voor.

Hoop dat ik duidelijk was en ben :) Het is zeker een bouwmethode die heel interessant kan zijn. JAmmer genoeg wordt dit hier te lande niet veel toegepast, we denken hier toch meer in de vlakke plaat helaas ;)

Succes!! (y)