Waar we als vereniging aan gebonden zijn is dat 95% van de treinen in bezit is van de clubleden. Deze treinen (250+) hebben nagenoeg allemaal een Nederlands/Duits tintje omdat onze huidige baan een Nederlandse baan is. We kunnen dus niet - hoe jammer misschien ook - voor enkel Frans of iets dergelijks gaan. Zelf ben ik wel gecharmeerd van een (fictief) drie- of vier landenpunt. Dan bereid je je mogelijkheden fors uit.
Ben het tenslotte zeker met de zFrank 123 eens. Kijk eerst wat de meest ideale opstelling van de baan kan worden. Kolommen van het gebouw heb je liever niet midden in je landschap. Vluchtwegen moeten goed bereikbaar zijn. De baan moet overal goed bereikbaar zijn. Er zijn alleen al aan de opstelling genoeg eisen en wensen. Vul dat eerst in, dat baanplan komt wel.
Kolommen van het gebouw heb je liever niet midden in je landschap.
Ook voor wat betreft de kolommen: een baanplan kan je eenvoudig om kolommen (10x10cm) heen 'vouwen'.
Zo hebben we een ontwerp op 5 niveaus (van -1 naar +4) met 10 onafhankelijke lussen en verdubbelen we het aantal meters spoor t.o.v. de huidige baan.