Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?  (gelezen 4486 keer)

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 407
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #30 Gepost op: 18 October 2022, 09:40:05 »
Bus moet 8 augustus 2023 voor de APK, zal wel niet meer gebeuren. Bus is/was 11 jaar oud.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 918
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #31 Gepost op: 18 October 2022, 11:25:00 »
Gaat waarschijnlijk afgekeurd worden. Onder andere door niet functionerend achterlicht.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #32 Gepost op: 18 October 2022, 16:20:47 »
Zijn er foto's van de voorzijde van de betrokken IRM?

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2487
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #33 Gepost op: 18 October 2022, 16:26:43 »
@schipcas,

Al was de bus 11 weken oud. Is gewoon grofvuil nu.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #34 Gepost op: 18 October 2022, 20:11:54 »
Om even een flauwe grap te citeren: Die staat volgende maand bij Jet Cars

Maar wat betreft botsveiligheid van de opbouw, is dit een kwestie van 'als je maar genoeg kracht erop zet gaat alles stuk' of zou je hetzelfde effect kunnen krijgen als je een stevige vrachtwagen onder dezelfde hoek erin ramt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #35 Gepost op: 18 October 2022, 20:44:49 »
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus. Die zal hem waarschijnlijk niet in tweeën rijden, maar wel dubbelvouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #36 Gepost op: 18 October 2022, 23:36:33 »
Nieuwste stand van zaken: het herstel van het spoor in BoZ gaat tot vrijdagmorgen duren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 562
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #37 Gepost op: 19 October 2022, 00:39:54 »
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus. Die zal hem waarschijnlijk niet in tweeën rijden, maar wel dubbelvouwen.
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2584
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #38 Gepost op: 19 October 2022, 00:56:14 »
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus.

nou, niet helemaal ;) ik ben regelmatig boven de 50 ton de weegbrug op gereden toen ik nog met trailertjes met aardappels reed.
En deze bus weegt leeg 13 ton dat is toch een stukje lager ;)
en dat trailertje van mij was echt stukken sterker dan zo'n stuk blik waarbij het meeste gewicht bij de assen zit.
Bij deze klap werden die niet geraakt. Ik wil er niet aandenken dat er zo'n 50 tons aardappeltrailer midden op die overweg gestaan had...
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #39 Gepost op: 19 October 2022, 06:31:32 »
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop

Dat zijn nogal uitspraken. Waar baseer je dit allemaal op?
Heb je deze analyse ook gemaakt voor SLT, FLIRT, SNG en ICNG?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #40 Gepost op: 19 October 2022, 08:04:14 »
Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel.
Enig idee waaraan een treinstel of loc moet voldoen om überhaupt toegelaten te worden?
Blijkbaar niet want anders had je geweten dat er behoorlijke crashconstructies ingebouwd zijn om de energie van een aanrijding te verwerken en af te voeren naar de rest van het treinstel of loc.
Daar zijn de nodige strenge normen voor.
Alleen kunnen normen niet altijd voorkomen dat er toch doden of gewonden vallen bij een aanrijding.
Vergelijk dat maar met auto's. Die moeten ook aan de nodige wet en regelgeving voldoen en hierop getest worden. Daar zijn een hoop gestandaardiseerde testen voor.
Maar helaas in de praktijk gebeurd een ongeluk zelden op de manier volgens de normen.

Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Daarom hebben NS treinstellen die deur naar het balkon om bij gevaar te kunnen vluchten. Dus daar is al prima rekening mee gehouden. Maar als reizigers het balkon blokkeren met bijvoorbeeld koffers voor die deur, ja dan maakt de machinist minder kans.

En of een loc veiliger is? Geen idee, maar de mogelijkheid om te vluchten is daar toch wat kleiner.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26761
    • Pagina van klaas
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #41 Gepost op: 19 October 2022, 09:37:16 »
nou, niet helemaal ;) ik ben regelmatig boven de 50 ton de weegbrug op gereden toen ik nog met trailertjes met aardappels reed.
En deze bus weegt leeg 13 ton dat is toch een stukje lager ;)
Ik heb een andere interpretatie van gewichtsklasse. 50 ton en 13 ton ligt naar mijn mening in dezelfde orde van grootte, minder dan een factor 10 verschil. En ik denk nog steeds dat een vrachtauto van 50 ton een bus niet doormidden rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #42 Gepost op: 19 October 2022, 10:26:39 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221017_93289582

Allemaal engeltjes op een schouder, wat lichtgewonden, ( wat het geestelijk doet met machinist en Buschauffeur weet je nooit), lege bus, en de voorkant van virm is zo te zien herstelbaar, dit was wel zo'n beetje het meest rooskleurige beeld wat je van dit soort ongelukken kon maken, stel je voor , volle bus, trein raakt de achteras v/d bus , ontspoort, etc, etc.Toedracht ben ik wel benieuwd naar ,een voertuig wat stilvalt op zo'n cruciale plek vind ik altijd wel een soort  staatsloterijdingetje...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #43 Gepost op: 19 October 2022, 10:45:29 »
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
Die Hondekoppen zijn nog gebouwd zonder enige bots normen, die neus lijkt heel solide maar is eigenlijk niet veel meer dan een paar simpele stalen hoeklijntjes met daarop een dekplaat gelast.

Daar moet je echt niet meer van verwachten dan van een VIRM waar een complete stalen kooi constructie aanwezig is gebouwd volgens botsnormen hoor :p

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #44 Gepost op: 19 October 2022, 10:51:17 »
Inderdaad de Engelen maakten overuren .Bus totalloss maar de trein ziet er redelijk uit(kan onderhuids natuurlijk wel veel schade zijn) , de buschauffeur heeft al weer gereden . Nu hopen dat de machinist ook geestelijk boven Jan blijft en het loopt met een sissertje af.