Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 17:51:39
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:00:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:57:00
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 16:41:43
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
De Projecten van RetroJack door 741230
Vandaag om 16:31:56
BR290 tandwielkast openen door Henk Veenstra
Vandaag om 16:13:22
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald69
Vandaag om 15:59:21
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 15:51:12
NS 8100 in 0 door 1795
Vandaag om 15:25:37
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:52:38
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 14:41:28
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door laurent
Vandaag om 14:33:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Huup
Vandaag om 14:23:16
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 14:14:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door MOVisser
Vandaag om 14:06:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 12:55:56
mDDM, waarom 3 draaistellen? door V200-G2000
Vandaag om 12:45:07
PPM kranen van Strukton door odaoda
Vandaag om 12:42:45
Re: Bentheimer Eisenbahn vraagje door Eric B
Vandaag om 12:39:49
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Die Bahn
Vandaag om 12:06:35
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:19
Rangeren met een pec door Eric B
Vandaag om 10:04:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door spoorijzer
Vandaag om 08:35:38
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:44:53
  

Auteur Topic: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?  (gelezen 4706 keer)

schipcas

  • Lid van de AMC, Amsterdamse Modelbouwers Club
  • Offline Offline
  • Berichten: 408
    • Amsterdamse modelbouwers club
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #30 Gepost op: 18 October 2022, 09:40:05 »
Bus moet 8 augustus 2023 voor de APK, zal wel niet meer gebeuren. Bus is/was 11 jaar oud.
Als hadden komt, is hebben te laat!

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #31 Gepost op: 18 October 2022, 11:25:00 »
Gaat waarschijnlijk afgekeurd worden. Onder andere door niet functionerend achterlicht.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  KeerPlus3  |  iTrain Plus

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #32 Gepost op: 18 October 2022, 16:20:47 »
Zijn er foto's van de voorzijde van de betrokken IRM?

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2520
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #33 Gepost op: 18 October 2022, 16:26:43 »
@schipcas,

Al was de bus 11 weken oud. Is gewoon grofvuil nu.

Vriendelijke groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #34 Gepost op: 18 October 2022, 20:11:54 »
Om even een flauwe grap te citeren: Die staat volgende maand bij Jet Cars

Maar wat betreft botsveiligheid van de opbouw, is dit een kwestie van 'als je maar genoeg kracht erop zet gaat alles stuk' of zou je hetzelfde effect kunnen krijgen als je een stevige vrachtwagen onder dezelfde hoek erin ramt?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #35 Gepost op: 18 October 2022, 20:44:49 »
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus. Die zal hem waarschijnlijk niet in tweeën rijden, maar wel dubbelvouwen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #36 Gepost op: 18 October 2022, 23:36:33 »
Nieuwste stand van zaken: het herstel van het spoor in BoZ gaat tot vrijdagmorgen duren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 565
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #37 Gepost op: 19 October 2022, 00:39:54 »
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus. Die zal hem waarschijnlijk niet in tweeën rijden, maar wel dubbelvouwen.
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2605
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #38 Gepost op: 19 October 2022, 00:56:14 »
Een vrachtwagen ligt in dezelfde gewichtsklasse als een bus.

nou, niet helemaal ;) ik ben regelmatig boven de 50 ton de weegbrug op gereden toen ik nog met trailertjes met aardappels reed.
En deze bus weegt leeg 13 ton dat is toch een stukje lager ;)
en dat trailertje van mij was echt stukken sterker dan zo'n stuk blik waarbij het meeste gewicht bij de assen zit.
Bij deze klap werden die niet geraakt. Ik wil er niet aandenken dat er zo'n 50 tons aardappeltrailer midden op die overweg gestaan had...
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4568
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #39 Gepost op: 19 October 2022, 06:31:32 »
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop

Dat zijn nogal uitspraken. Waar baseer je dit allemaal op?
Heb je deze analyse ook gemaakt voor SLT, FLIRT, SNG en ICNG?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #40 Gepost op: 19 October 2022, 08:04:14 »
Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel.
Enig idee waaraan een treinstel of loc moet voldoen om überhaupt toegelaten te worden?
Blijkbaar niet want anders had je geweten dat er behoorlijke crashconstructies ingebouwd zijn om de energie van een aanrijding te verwerken en af te voeren naar de rest van het treinstel of loc.
Daar zijn de nodige strenge normen voor.
Alleen kunnen normen niet altijd voorkomen dat er toch doden of gewonden vallen bij een aanrijding.
Vergelijk dat maar met auto's. Die moeten ook aan de nodige wet en regelgeving voldoen en hierop getest worden. Daar zijn een hoop gestandaardiseerde testen voor.
Maar helaas in de praktijk gebeurd een ongeluk zelden op de manier volgens de normen.

Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Daarom hebben NS treinstellen die deur naar het balkon om bij gevaar te kunnen vluchten. Dus daar is al prima rekening mee gehouden. Maar als reizigers het balkon blokkeren met bijvoorbeeld koffers voor die deur, ja dan maakt de machinist minder kans.

En of een loc veiliger is? Geen idee, maar de mogelijkheid om te vluchten is daar toch wat kleiner.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26876
    • Pagina van klaas
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #41 Gepost op: 19 October 2022, 09:37:16 »
nou, niet helemaal ;) ik ben regelmatig boven de 50 ton de weegbrug op gereden toen ik nog met trailertjes met aardappels reed.
En deze bus weegt leeg 13 ton dat is toch een stukje lager ;)
Ik heb een andere interpretatie van gewichtsklasse. 50 ton en 13 ton ligt naar mijn mening in dezelfde orde van grootte, minder dan een factor 10 verschil. En ik denk nog steeds dat een vrachtauto van 50 ton een bus niet doormidden rijdt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henry Visser

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #42 Gepost op: 19 October 2022, 10:26:39 »
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221017_93289582

Allemaal engeltjes op een schouder, wat lichtgewonden, ( wat het geestelijk doet met machinist en Buschauffeur weet je nooit), lege bus, en de voorkant van virm is zo te zien herstelbaar, dit was wel zo'n beetje het meest rooskleurige beeld wat je van dit soort ongelukken kon maken, stel je voor , volle bus, trein raakt de achteras v/d bus , ontspoort, etc, etc.Toedracht ben ik wel benieuwd naar ,een voertuig wat stilvalt op zo'n cruciale plek vind ik altijd wel een soort  staatsloterijdingetje...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4074
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #43 Gepost op: 19 October 2022, 10:45:29 »
Aanrijding met een vrachtwagen had voor de machinist slechter kunnen aflopen. Koplopers en hondekoppen zijn/waren een stuk veiliger. Ik begrijp niet zo goed waarom ze het veiligheidsaspect voor de machinist niet serieuzer nemen bij het ontwerp van een treinstel. Zo'n beste man of vrouw kan geen kant op dan alleen maar naar achteren lopen. Loks lijken me wat veiliger.
Groeten,
Joop
Die Hondekoppen zijn nog gebouwd zonder enige bots normen, die neus lijkt heel solide maar is eigenlijk niet veel meer dan een paar simpele stalen hoeklijntjes met daarop een dekplaat gelast.

Daar moet je echt niet meer van verwachten dan van een VIRM waar een complete stalen kooi constructie aanwezig is gebouwd volgens botsnormen hoor :p

Luit

  • Online Online
  • Berichten: 1421
Re: 17-10-2022: Hoe rij je een bus in tweeën?
« Reactie #44 Gepost op: 19 October 2022, 10:51:17 »
Inderdaad de Engelen maakten overuren .Bus totalloss maar de trein ziet er redelijk uit(kan onderhuids natuurlijk wel veel schade zijn) , de buschauffeur heeft al weer gereden . Nu hopen dat de machinist ook geestelijk boven Jan blijft en het loopt met een sissertje af.