Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: De bouw van 'Ommelanden' (H0)  (gelezen 27628 keer)

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #45 Gepost op: 24 January 2023, 19:52:44 »
Bedankt Tom voor je hulp.

Ik snap misschien wat het probleem is met de snelheidsmeting van mijn treinstel. Als ik ruim voor melder 1 het treinstel plaats en ik start de snelheidsmeting
loopt ie keurig over melder 1 heen richting melder twee. Eenmaal aangekomen bij melder 2 registreert iTrain dat en wordt de loc op een gegeven moment weer gestopt.
Echter zeker bij de wat lager snelheden komt het treinstel niet in zijn geheel over melder 2. Ik denk dat dat wel moet, het treinstel is dan veel sneller weer terug
dan iTrain verwacht omdat er een veel kortere afstand is afgelegd. Hierdoor wordt de berekende snelheid veel te hoog. Ik vermoed dat daar het probleem zit.
Met bijvoorbeeld een gewone loc bijvoorbeeld een Piko NS Traxx heb ik dat niet.

Weet iemand misschien of mijn analyse klopt. Zo ja hoe zorg ik er dan voor dat het complete treinstel over melder 2 heen gaat?

Jan Pieter

Hier nog even een screenshot van wat metingen, het schiet bij de wat lagere stappen alle kanten op.


Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 868
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #46 Gepost op: 24 January 2023, 20:40:54 »
Ik ken het treinstel niet, maar begin te vermoeden dat er stroom wordt afgenomen aan de voorzijde, afhankelijk van de rijrichting. Dat zou verklaren waarom melder 2 niet volledig wordt gepasseerd.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #47 Gepost op: 24 January 2023, 21:00:54 »

Ik nog wat meer zitten testen en nagedacht. Ik vermoed eigenlijk dat mijn bezetmelders te kort zijn. Ze zijn nu 18,5 cm en ik denk als ik dat verdubbel dat
dit probleem dan is opgelost. Waarom denk ik dat?
Het treinstel heeft 4 x 2 assen. Voor en achter zijde en 1 van de twee middelsten laten de detectie werken in iTrain. Als ik met het treinstel over een melder ga
dan gaat deze knipperen in iTrain. Echter gaat hij dan weer even uit, er zitten op dat moment geen assen op de melder die detectie veroorzaken. Vervolgens rijdt de trein verder en gaat de melder weer af omdat het weer met een setje assen een detectie veroorzaakt. En dat even uitgaan van de melder in iTrain verpest denk ik de snelheidsmetingen.
Ik vermoed dat ik dit kan oplossen door de melder groter te maken. Is wel even een ingreep, dan moet mijn schaduwstation weer uit elkaar.

Zou deze analyse kunnen kloppen of praat ik onzin?

Jan Pieter

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #48 Gepost op: 25 January 2023, 21:14:07 »
Naar aanleiding van mijn bovenstaande verhaal heb ik de melders langer gemaakt zo'n 36 centimeter zijn ze nu.
Ik heb de volgende CV's aangepast:
CV2=5
CV3=0
CV4=0
CV5=120
CV6=58

Na de snelheidsmetingen heb ik CV3 en CV4 naar respectievelijk 28 en 14 weer teruggezet.
CV5 staat op 120, ik wil geen treinen op de baan die laagvliegen.

De snelheidsmetingen gaan nu stukken beter, ik denk dat mijn analyse toch wel aardig klopte.

Hieronder een screenshot van de snelheidsgrafiek zoals deze nu is voor mijn Piko Spurt Arriva treinstel.



Om er nu voor te zorgen dat het treinstel stopt op de plekken in een blok die in graag wil heb ik zitten spelen met Reactievertraging in iTrain. Vooruit staat nu op 2600ms en Achteruit op 2000ms. Deze instellingen staan bij locomotief en dan Opties.

Enige wat ik nu moet doen is andere loc's gaan inregelen en kijken hoe die gaan, maar dat is iets voor de volgende keer.

De les die ik hieruit haal is dat als je met treinstellen rijdt het wel een goed idee is om melders zo rond de 35-40cm te maken.

groeten,

Jan Pieter




JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #49 Gepost op: 26 January 2023, 00:41:44 »
Jan_Pieter,
Probeer eens een treinstel te meten met alleen de motorbak. Bovendien zou het meettraject iets langer kunnen.
Bijgaand een screen van mijn Mat 46, alleen gemeten met de motorbak. De rode en de groene lijn liggen keurig bij elkaar. Bij hogere snelheden gaan ze verschillen, maar dat is inherent aan het motortje. En zo'n hoge snelheid is op mijn baan niet nodig.
Hartelijke groet,
Joop


Hartelijke groet,
Joop ter Laak

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #50 Gepost op: 26 January 2023, 15:57:50 »
Om er nu voor te zorgen dat het treinstel stopt op de plekken in een blok die in graag wil heb ik zitten spelen met Reactievertraging in iTrain. Vooruit staat nu op 2600ms en Achteruit op 2000ms. Deze instellingen staan bij locomotief en dan Opties.
Mooi dat het gelukt is (y).

Je zou ook met stapgrootte kunnen spelen - zowel voor- als achteruit. Ik heb de stapvertraging veel lager staan, namelijk 300 ms.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #51 Gepost op: 26 January 2023, 19:55:28 »

Bedankt Joop en Bas voor de tips.
Ik zal dat eens gaan uitproberen.

Jan Pieter

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #52 Gepost op: 26 January 2023, 20:44:07 »

Bas, ik heb eens zitten spelen met de stapgrootte en stapvertraging en inderdaad daarmee kun je ook best goed beïnvloeden
wanneer de trein stop. Is wel heel aardig om wat mee te experimenteren.


Jan Pieter

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #53 Gepost op: 26 January 2023, 21:51:47 »
Je moet de handleiding er maar even op naslaan, maar volgens mij wordt geadviseerd om de stapvertraging niet lager te zetten dan 200 ms en dan met de stapgrootte te experimenteren wat het beste werkt voor de betreffende loc.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #54 Gepost op: 27 January 2023, 11:50:31 »
Je moet de handleiding er maar even op naslaan, maar volgens mij wordt geadviseerd om de stapvertraging niet lager te zetten dan 200 ms en dan met de stapgrootte te experimenteren wat het beste werkt voor de betreffende loc.
Basjuh, wat bedoel je met lager zetten? Lager dan absoluut 200 (dus 150 etc) of lager in tijdsinterval (dus 250 etc)?  :)
Ik ben dom geboren, simpel gewiegd en nooit wat bijgeleerd.  ;D
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #55 Gepost op: 27 January 2023, 12:08:26 »

Ik heb even de iTrain 5 handleiding er bij gepakt:

Pagina 46 zegt:

NB: Normale waarden voor de ‘Stapvertraging’ zitten tussen de 100 en 500 ms. Gebruik geen lagere waardes dan 100 ms, want dan is de tijd tussen het zenden en verwerken van een loc-commando door de ‘Interface’ te kort voordat opnieuw een commando gestuurd wordt.

JoopSpoort

  • Offline Offline
  • Berichten: 563
  • Twentse methode: KWW Kiek’n wat ‘t wordt
    • Youtubekanaal over grote en kleine treinen
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #56 Gepost op: 27 January 2023, 12:14:29 »
Hallo Jan Pieter,
Mijn complimenten voor de degelijke en strakke bouw. Ik betrapte mezelf erop dat ik altijd snel resultaat wilde zien, zeker in de tijd dat ik nog werkte. Door de week nooit veel tijd, alleen tijdens de lange zomervakanties, maar dan was het ook vaak warm op zolder.
Ik ben nu bezig met een nieuw baanplan en ik heb mezelf voorgenomen het rustig en degelijk te doen. Eenmaal gepensioneerd heb ik meer zeggenschap over mijn eigen agenda. Ik hoef alleen maar rekening te houden met echtgenote en vanuit de omgeving kijk ik of het past i.p.v. anderom.  ;D
Hartelijke groet,
Joop
Hartelijke groet,
Joop ter Laak

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #57 Gepost op: 27 January 2023, 12:17:37 »

Bedankt Joop voor de complimenten.
Ik heb ook wel last van te snel willen, probleem is dan dat het vaak net niet is zoals je wilt. Had ik vooral bij mijn eerste baan.
Deze baan heb ik mij voorgenomen, als ik niet tevreden ben met iets moet het gewoon overnieuw. Meestal heb je er daarna geen werk meer van.
Ik ben nog niet met pensioen ik mag nog werken.
Ik hoop dat je nog lang kan genieten van je pensioen.

Jan Pieter

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3082
  • DB Tijdperk III
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #58 Gepost op: 27 January 2023, 13:35:51 »
Basjuh, wat bedoel je met lager zetten? Lager dan absoluut 200 (dus 150 etc) of lager in tijdsinterval (dus 250 etc)?  :)
Ik ben dom geboren, simpel gewiegd en nooit wat bijgeleerd.  ;D
Joop, zie het antwoord van Jan_Pieter. Ik was even te lui om de handleiding er bij te makken. Zo heeft iedereen wel wat ;D ;D
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Jan Pieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 126
Re: De bouw van 'Ommelanden' (H0)
« Reactie #59 Gepost op: 29 January 2023, 15:17:16 »
Vandaag nog wat kunnen doen aan mijn tweede klimspiraal.

En even een foto gemaakt van treinen in mijn schaduwstation. Voor het eerst waren de ketelwagons op de baan.  ;D





Loc is de MaK 6400 DB Schenker met sound van Rocky Rail.

groeten,

Jan Pieter