Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals  (gelezen 2254 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4132
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
In Leerdam is vanochtend de bovenleiding van het spoor zwaar beschadigd geraakt.

Volgens ProRail is rond 08.00 uur een vrachtwagen met een te hoge kraan er dwars doorheen gereden. Dat gebeurde bij de Spoorstraat, vlak bij het centrum van het stadje, meldt RTV Utrecht. Niemand raakte gewond...............

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2447276-vrachtauto-trekt-bovenleiding-stuk-geen-treinen-dordrecht-geldermalsen


Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #1 Gepost op: 06 oktober 2022, 13:14:23 »
Tja, Als je dan ook zo wegrijdt vraag je om moeilijkheden. Ik denk dat het bewuste bedrijf een flinke douw krijgt.

Grt, Ronald.

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #2 Gepost op: 06 oktober 2022, 15:46:53 »
Rijbewijs innemen voor altijd, sukkel

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • NS TP Va (1996)
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #3 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:18:15 »
Ja die chauffeur heeft wel wat veroorzaakt.. was 2,5 uur telaat op m’n werk  >:(
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #4 Gepost op: 06 oktober 2022, 16:22:49 »
Wibi, jij maakt nooit een fout?
Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
En als we iedereen die een fout maakt zo aanpakken als rijbewijs afpakken, dan kan niemand meer leren van z'n fouten.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #5 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:20:00 »
In dit geval ja, in ieder geval voor zo'n 6 mnd. Dit is geen fout maar stupide gedrag. Kost de samenleving verschrikkelijk veel geld. Alle kosten voor rekening van desbetreffend bedrijf, leren ze daar ook van. Zal me niet verbazen dat de arbeidsinspectie ook een kijkje komt nemen. In het kader van grove nalatigheid.
Grt, Ronald.

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #6 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:22:08 »
Manmanman.

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #7 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:35:21 »
Vroeger hing er op dat traject helemaal geen bovenleiding. Het heeft blijkbaar niet alleen voordelen.  :)
Boomshanka!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #8 Gepost op: 06 oktober 2022, 19:54:00 »
Was al om 06:15 kapot getrokken en gaat nog tot morgenmiddag duren.





Je zou toch verwachten dat je voor de kraanbediening een cursusje moet volgen.

Stephan.

Corné81

  • Offline Offline
  • Berichten: 564
  • NS TP Va (1996)
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #9 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:00:28 »
Klopt ik kwam net aan op het station toen het gebeurd was , helaas morgen weer met de bus dan  :-\
Gelijkstroom 1:87 NS Tp V 1996

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #10 Gepost op: 06 oktober 2022, 20:21:47 »
Wibi, jij maakt nooit een fout?
Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Hoewel ik wibi's oplossing ook wat drastisch vind, blijf ik me verbazen over het feit dat dit a. voor blíjft komen en b. dat een rij-beveiliging blijkbaar nog altijd teveel gevraagd is.

Maar aan de andere kant verbaast het me ook weer niet: ga maar eens goed opletten hoeveel mensen er autorijden met hun zijspiegels ingeklapt. Die zijn dus allemaal niet met autorijden bezig, want zoiets zou je direct na het instappen al op moeten vallen. Dit lijkt mij zo'n zelfde situatie. Maar, medeweggebruikers zijn deel twee: er zijn er genoeg die stoïcijns hun voorganger volgen, ook als die voorganger al door oranje rijdt (of erger: rood). Dus ik vermoed dat ook maar weinigen opgevallen is dat de chauffeur zo reed en niemand ook maar een poot uitgestoken heeft om 'm daar op te wijzen (desnoods door ervoor te gaan rijden en de chauffeur tot stoppen te dwingen). Punt twee is dat ik me toch ook voor kan stellen dat je zoiets als bestuurder van zo'n ding moet merken in het weggedrag: ineens zit je met een veel hoger zwaartekracht-punt. Ik bedoel, zelfs als ik niet wist wat voor last ik (kwa gewicht) op m'n vorken nam met een heftruck en ik heel rustig daalde en neigde, kon ik vaak aan het weggedrag meteen merken of iets enorm zwaar was of niet. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat hiermee ook het geval is. Die kranen zijn geen geintje wat betreft het gewicht.

@ prutser: ik moet eerlijk zijn dat ik het niet weet. Het zou best kunnen dat het hetzelfde is als met heftrucks en dergelijke: een certificaat is niet verplicht, 'deugdelijke instructie' wel. En omdat een certificaat nu eenmaal toch wel wat houvast bied wat betreft 'deugdelijke instructie', wordt een certificaat steeds vaker verplicht gesteld. En eerlijk, zeker voor zo'n HIAB-geval (ja, ik weet dat HIAB een merk van dit soort kranen is), zou ik niet zonder instructie/certificaat willen. Bij gebruik van zo'n kraan moet je ineens op hele andere dingen letten dan waar je als leek op denkt te moeten letten. Hoewel dit meer een kraan-met-container lijkt (op m'n werk hadden we alleen maar bezoek van kraan met platbed-lader), kwamen er ook bij die platbed-lader al zaken om de hoek kijken waar ik totaal niet aan dacht: zo waren de richels tussen de stelcon platen op de binnenplaats voldoende om het chassis van de lader iets te torderen, waardoor de kast die opgeladen werd in eerste instantie niet geheel gezekerd kon worden.
En dan nog hijstechniek...

Je hoort mij niet zeggen dat ik nooit een fout heb gemaakt, maar als ik iets moest doen met meer risico's (zaken verplaatsen met een heftruck die net niet hoog genoeg kwam, dus dan maar een stapel pallets op de vorken en daar de goederen weer op bijvoorbeeld, dat is verboden) dan zorgde ik dat alles afgezet werd en reed ik eerst op proef met de pallets naar de juiste locatie om dan volledig te heffen, puur om te kijken hoe het zich allemaal gedroeg.

Met zo'n kraan zou ik waarschijnlijk de Japanse methode hanteren: wijzen naar de ingetrokken stempels en ook nog even wijzen naar de ingetrokken kraan. Ook dat heb ik met verboden klusjes op de heftruck wel eens gedaan om er absoluut zeker van te zijn dat ik niets vergat wat een risico kon worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #11 Gepost op: 06 oktober 2022, 21:11:09 »
....ook als die voorganger al door oranje rijdt
Oranje > geel


Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #12 Gepost op: 06 oktober 2022, 21:46:01 »
Ik vind de reacties hier toch wel weer erg van het caliber "beste stuurlui"..
Er is niemand die zich afvraagt hoe dit kon gebeuren? Ik heb zelf in mijn studietijd met dit soort wagens gereden en ook ik heb wel eens een fout gemaakt.
zo laadde ik een container op met pallets voor een kinder huttenbouw festijn. De container was lekker gevuld want dan hadden die kids lekker veel om te bouwen.
het geheel stak een paar cm boven de container uit, niet noemenswaardig. enfin, ik kom bij het eerste de beste viaduct en onder luid gekraak werd het vrachtje passend gemaakt  ;D
had dat viaduct er niet geweest dan was de volgende "halte" de spoorlijn Vlissingen - bergen op zoom. Wist ik dan niet hoe hoog ik was? nou dat is dus het punt, dan is niet altijd goed in te schatten. blijkbaar scheelde het een paar cm..
Maar in je spiegels zie je daar niets van, en de stand van de luchtvering (en dus je rijhoogte) zie je ook alleen als je half naast je stoel kijkt, wat je niet wil doen als je met dat grote spul rijd. .

en dan de situatie op de foto; de kraan in deze stand is dermate hoog dat je de lantarenpalen uit de weg rijd... dus het zou mij niet verbazen dat deze chauffeur daar ter plekke bezig was.
en dan is er geen tijd om door te hebben dat je fout zit. het is al boem voor je er erg in hebt. Als die container volledig afgeladen is met puin dan heeft dat zo'n invloed op het zwaartepunt en rijgedrag dat je dat ook niet hoeft te merken. en je kunt het niet zien, het zit immers achter je cabine. Wellicht was deze wagen geladen met de graafmachine en was daarvoor de kraan "even" opzij gezet. kortom, er zijn genoeg redenen waarom dit wel degelijk een ongelukje kan zijn. paar draadjes kapot, meer niet. dat is vervelend maar er zijn geen gewonden of erger te betreuren.
Dus totaal geen reden om zo te reageren als sommige hier doen.

en wat betreft die certificaten; Hoe weet je nu of hij/zij  die niet had?  wedden dat die mensen die bij dat kraan ongeluk in Alphen aan de Rijn wel de juiste certificaten hadden... en toch ging dat goed fout!

Je hoort mij niet zeggen dat ik nooit een fout heb gemaakt, maar als ik iets moest doen met meer risico's (zaken verplaatsen met een heftruck die net niet hoog genoeg kwam, dus dan maar een stapel pallets op de vorken en daar de goederen weer op bijvoorbeeld, dat is verboden) dan zorgde ik dat alles afgezet werd en reed ik eerst op proef met de pallets naar de juiste locatie om dan volledig te heffen, puur om te kijken hoe het zich allemaal gedroeg.

zucht.. ik heb inmiddels 2 heftruck certificaten en mijn eigen heftruck. dus dat lezend denk ik hetzelfde als waar je een onbekende persoon van "beschuldigd": erg onverstandig!
maar ik kan dat niet beoordelen van achter mijn toetsenbord ;)
Maar ja, mijn collega en ik hebben jaren zonder certificaat gereden en hadden nooit iets. toch een certificaat gehaald en beide op de dag dat we het certificaat haalde allebei iets dubbel gereden  ;D
in mijn geval omdat die pannenkoek van een directeur van mij zonnodig onder mijn lepels moest lopen waardoor ik alleen nog maar op hem lette en niet op het fietsenrek achter me. was daar net een halfuur daarvoor geplaatst door mijn collega's van gemeente werken  ;D ik kan je garanderen dat die net zo over mij dachten op dat moment  ;D
dus ook dat certificaat zegt niet alles ;)
Kortom, een ongeluk zit in een klein hoekje en op basis van 1 foto een conclusie trekken is wel heel kort door de bocht ;)
« Laatst bewerkt op: 06 oktober 2022, 22:39:43 door Duikeend. Reden: typo aangepast »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 577
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #13 Gepost op: 06 oktober 2022, 22:00:33 »
Heftig ja, nou, mijn vrachtwagenrijbewijs is door het cbr ingetrokken nadat ik diabetes kreeg
Dat gebeurde na een wetswijziging, daarvoor reed ik
alles wat je maar kon bedenken, zelfs een bus
Gek genoeg mag ik wel motorrijden, laatste brommer liep met gemak 270 kmh
Dat mag dan wel, nu heb ik dat ding weggegeven aan een neef

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 677
Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
« Reactie #14 Gepost op: 06 oktober 2022, 23:09:48 »
Zo gek is dat nou ook weer niet, motor : ~ 300 kg oid, vrachtwaggel 40 ton...