BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 06 oktober 2022, 11:53:42

Titel: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: VAM65 op 06 oktober 2022, 11:53:42
In Leerdam is vanochtend de bovenleiding van het spoor zwaar beschadigd geraakt.

Volgens ProRail is rond 08.00 uur een vrachtwagen met een te hoge kraan er dwars doorheen gereden. Dat gebeurde bij de Spoorstraat, vlak bij het centrum van het stadje, meldt RTV Utrecht. Niemand raakte gewond...............

De rest kun je hier lezen: https://nos.nl/artikel/2447276-vrachtauto-trekt-bovenleiding-stuk-geen-treinen-dordrecht-geldermalsen

Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Ronald69 op 06 oktober 2022, 13:14:23
Tja, Als je dan ook zo wegrijdt vraag je om moeilijkheden. Ik denk dat het bewuste bedrijf een flinke douw krijgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1024x576a-633eb840da039.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/1024x576a-633eb840da039.jpg)
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: wibi op 06 oktober 2022, 15:46:53
Rijbewijs innemen voor altijd, sukkel
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Corné81 op 06 oktober 2022, 16:18:15
Ja die chauffeur heeft wel wat veroorzaakt.. was 2,5 uur telaat op m’n werk  >:(
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: rjr op 06 oktober 2022, 16:22:49
Wibi, jij maakt nooit een fout?
Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
En als we iedereen die een fout maakt zo aanpakken als rijbewijs afpakken, dan kan niemand meer leren van z'n fouten.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Ronald69 op 06 oktober 2022, 19:20:00
In dit geval ja, in ieder geval voor zo'n 6 mnd. Dit is geen fout maar stupide gedrag. Kost de samenleving verschrikkelijk veel geld. Alle kosten voor rekening van desbetreffend bedrijf, leren ze daar ook van. Zal me niet verbazen dat de arbeidsinspectie ook een kijkje komt nemen. In het kader van grove nalatigheid.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: borotof op 06 oktober 2022, 19:22:08
Manmanman.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Pauldg op 06 oktober 2022, 19:35:21
Vroeger hing er op dat traject helemaal geen bovenleiding. Het heeft blijkbaar niet alleen voordelen.  :)
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: prutser op 06 oktober 2022, 19:54:00
Was al om 06:15 kapot getrokken en gaat nog tot morgenmiddag duren.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1995-633f15ab9aa13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1995-633f15ab9aa13.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1994-633f15b5a014e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1994-633f15b5a014e.jpg)

Je zou toch verwachten dat je voor de kraanbediening een cursusje moet volgen.

Stephan.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Corné81 op 06 oktober 2022, 20:00:28
Klopt ik kwam net aan op het station toen het gebeurd was , helaas morgen weer met de bus dan  :-\
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Menno op 06 oktober 2022, 20:21:47
Wibi, jij maakt nooit een fout?
Waar mensen werken worden fouten gemaakt.
Hoewel ik wibi's oplossing ook wat drastisch vind, blijf ik me verbazen over het feit dat dit a. voor blíjft komen en b. dat een rij-beveiliging blijkbaar nog altijd teveel gevraagd is.

Maar aan de andere kant verbaast het me ook weer niet: ga maar eens goed opletten hoeveel mensen er autorijden met hun zijspiegels ingeklapt. Die zijn dus allemaal niet met autorijden bezig, want zoiets zou je direct na het instappen al op moeten vallen. Dit lijkt mij zo'n zelfde situatie. Maar, medeweggebruikers zijn deel twee: er zijn er genoeg die stoïcijns hun voorganger volgen, ook als die voorganger al door oranje rijdt (of erger: rood). Dus ik vermoed dat ook maar weinigen opgevallen is dat de chauffeur zo reed en niemand ook maar een poot uitgestoken heeft om 'm daar op te wijzen (desnoods door ervoor te gaan rijden en de chauffeur tot stoppen te dwingen). Punt twee is dat ik me toch ook voor kan stellen dat je zoiets als bestuurder van zo'n ding moet merken in het weggedrag: ineens zit je met een veel hoger zwaartekracht-punt. Ik bedoel, zelfs als ik niet wist wat voor last ik (kwa gewicht) op m'n vorken nam met een heftruck en ik heel rustig daalde en neigde, kon ik vaak aan het weggedrag meteen merken of iets enorm zwaar was of niet. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat hiermee ook het geval is. Die kranen zijn geen geintje wat betreft het gewicht.

@ prutser: ik moet eerlijk zijn dat ik het niet weet. Het zou best kunnen dat het hetzelfde is als met heftrucks en dergelijke: een certificaat is niet verplicht, 'deugdelijke instructie' wel. En omdat een certificaat nu eenmaal toch wel wat houvast bied wat betreft 'deugdelijke instructie', wordt een certificaat steeds vaker verplicht gesteld. En eerlijk, zeker voor zo'n HIAB-geval (ja, ik weet dat HIAB een merk van dit soort kranen is), zou ik niet zonder instructie/certificaat willen. Bij gebruik van zo'n kraan moet je ineens op hele andere dingen letten dan waar je als leek op denkt te moeten letten. Hoewel dit meer een kraan-met-container lijkt (op m'n werk hadden we alleen maar bezoek van kraan met platbed-lader), kwamen er ook bij die platbed-lader al zaken om de hoek kijken waar ik totaal niet aan dacht: zo waren de richels tussen de stelcon platen op de binnenplaats voldoende om het chassis van de lader iets te torderen, waardoor de kast die opgeladen werd in eerste instantie niet geheel gezekerd kon worden.
En dan nog hijstechniek...

Je hoort mij niet zeggen dat ik nooit een fout heb gemaakt, maar als ik iets moest doen met meer risico's (zaken verplaatsen met een heftruck die net niet hoog genoeg kwam, dus dan maar een stapel pallets op de vorken en daar de goederen weer op bijvoorbeeld, dat is verboden) dan zorgde ik dat alles afgezet werd en reed ik eerst op proef met de pallets naar de juiste locatie om dan volledig te heffen, puur om te kijken hoe het zich allemaal gedroeg.

Met zo'n kraan zou ik waarschijnlijk de Japanse methode hanteren: wijzen naar de ingetrokken stempels en ook nog even wijzen naar de ingetrokken kraan. Ook dat heb ik met verboden klusjes op de heftruck wel eens gedaan om er absoluut zeker van te zijn dat ik niets vergat wat een risico kon worden.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 oktober 2022, 21:11:09
....ook als die voorganger al door oranje rijdt
Oranje > geel

Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Duikeend op 06 oktober 2022, 21:46:01
Ik vind de reacties hier toch wel weer erg van het caliber "beste stuurlui"..
Er is niemand die zich afvraagt hoe dit kon gebeuren? Ik heb zelf in mijn studietijd met dit soort wagens gereden en ook ik heb wel eens een fout gemaakt.
zo laadde ik een container op met pallets voor een kinder huttenbouw festijn. De container was lekker gevuld want dan hadden die kids lekker veel om te bouwen.
het geheel stak een paar cm boven de container uit, niet noemenswaardig. enfin, ik kom bij het eerste de beste viaduct en onder luid gekraak werd het vrachtje passend gemaakt  ;D
had dat viaduct er niet geweest dan was de volgende "halte" de spoorlijn Vlissingen - bergen op zoom. Wist ik dan niet hoe hoog ik was? nou dat is dus het punt, dan is niet altijd goed in te schatten. blijkbaar scheelde het een paar cm..
Maar in je spiegels zie je daar niets van, en de stand van de luchtvering (en dus je rijhoogte) zie je ook alleen als je half naast je stoel kijkt, wat je niet wil doen als je met dat grote spul rijd. .

en dan de situatie op de foto; de kraan in deze stand is dermate hoog dat je de lantarenpalen uit de weg rijd... dus het zou mij niet verbazen dat deze chauffeur daar ter plekke bezig was.
en dan is er geen tijd om door te hebben dat je fout zit. het is al boem voor je er erg in hebt. Als die container volledig afgeladen is met puin dan heeft dat zo'n invloed op het zwaartepunt en rijgedrag dat je dat ook niet hoeft te merken. en je kunt het niet zien, het zit immers achter je cabine. Wellicht was deze wagen geladen met de graafmachine en was daarvoor de kraan "even" opzij gezet. kortom, er zijn genoeg redenen waarom dit wel degelijk een ongelukje kan zijn. paar draadjes kapot, meer niet. dat is vervelend maar er zijn geen gewonden of erger te betreuren.
Dus totaal geen reden om zo te reageren als sommige hier doen.

en wat betreft die certificaten; Hoe weet je nu of hij/zij  die niet had?  wedden dat die mensen die bij dat kraan ongeluk in Alphen aan de Rijn wel de juiste certificaten hadden... en toch ging dat goed fout!

Je hoort mij niet zeggen dat ik nooit een fout heb gemaakt, maar als ik iets moest doen met meer risico's (zaken verplaatsen met een heftruck die net niet hoog genoeg kwam, dus dan maar een stapel pallets op de vorken en daar de goederen weer op bijvoorbeeld, dat is verboden) dan zorgde ik dat alles afgezet werd en reed ik eerst op proef met de pallets naar de juiste locatie om dan volledig te heffen, puur om te kijken hoe het zich allemaal gedroeg.

zucht.. ik heb inmiddels 2 heftruck certificaten en mijn eigen heftruck. dus dat lezend denk ik hetzelfde als waar je een onbekende persoon van "beschuldigd": erg onverstandig!
maar ik kan dat niet beoordelen van achter mijn toetsenbord ;)
Maar ja, mijn collega en ik hebben jaren zonder certificaat gereden en hadden nooit iets. toch een certificaat gehaald en beide op de dag dat we het certificaat haalde allebei iets dubbel gereden  ;D
in mijn geval omdat die pannenkoek van een directeur van mij zonnodig onder mijn lepels moest lopen waardoor ik alleen nog maar op hem lette en niet op het fietsenrek achter me. was daar net een halfuur daarvoor geplaatst door mijn collega's van gemeente werken  ;D ik kan je garanderen dat die net zo over mij dachten op dat moment  ;D
dus ook dat certificaat zegt niet alles ;)
Kortom, een ongeluk zit in een klein hoekje en op basis van 1 foto een conclusie trekken is wel heel kort door de bocht ;)
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: wibi op 06 oktober 2022, 22:00:33
Heftig ja, nou, mijn vrachtwagenrijbewijs is door het cbr ingetrokken nadat ik diabetes kreeg
Dat gebeurde na een wetswijziging, daarvoor reed ik
alles wat je maar kon bedenken, zelfs een bus
Gek genoeg mag ik wel motorrijden, laatste brommer liep met gemak 270 kmh
Dat mag dan wel, nu heb ik dat ding weggegeven aan een neef
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: borotof op 06 oktober 2022, 23:09:48
Zo gek is dat nou ook weer niet, motor : ~ 300 kg oid, vrachtwaggel 40 ton...
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: R.C.Grootveld op 06 oktober 2022, 23:51:56
Personenauto's worden voorzien van allerhande toeters en bellen die op de gekste momenten aan je stuur trekken, afremmen, herrie gaan maken etc. etc. etc.

Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Rick op 07 oktober 2022, 07:10:28
Of de wagens die daar wel van zijn voorzien halen het nieuws niet, dat zou zomaar kunnen.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Rob Hagg op 07 oktober 2022, 08:57:33
Vroeger stonden er voor veel overwegen palen met een balk boven de weg met een bord “Aanraken van de draden levensgevaarlijk”. Nu zal deze poort een vrachtwagen niet tegenhouden maar mogelijk merkt de chauffeur hierdoor wel op tijd dat er iets mis is voordat hij de draden bereikt. Maar dat deze er niet meer zijn zal ook wel een kostenberekening zijn. Overal dit soort “poorten” voor de overwegen plaatsen die dan ook kapot gereden worden en vervangen moeten worden of een paar keer per jaar een stuk bovenleiding vervangen.
Er zijn ook wel andere modernere manieren te bedenken voor hoogte meting van aankomend verkeer, zoals bij het naderen van een tunnel op een snelweg, bv de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht op de A16, maar ook hier zal wel gelden dat dit te duur wordt om bij alle overwegen uit te voeren, dus dan maar een paar keer per jaar een kapotte bovenleiding.
Hoewel ik overigens geen idee heb hoe vaak per jaar de bovenleiding kapot getrokken wordt op overwegen door kruisend verkeer in Nederland.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2022, 10:05:51
Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Dat zal wel zijn omdat ze soms met een uitgevouwen kraan moeten rijden, b.v. om een last een paar meter te verplaatsen.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: spoorzeven op 07 oktober 2022, 10:13:18
In ieder geval was de boel echt goed stuk: nog steeds geen treinverkeer. Nu schat men in dat dit om 12:30 wordt hervat.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: hrp op 07 oktober 2022, 11:44:14
Er zijn ook wel andere modernere manieren te bedenken voor hoogte meting van aankomend verkeer, zoals bij het naderen van een tunnel op een snelweg, bv de tunnel onder de Oude Maas bij Dordrecht op de A16, maar ook hier zal wel gelden dat dit te duur wordt om bij alle overwegen uit te voeren, dus dan maar een paar keer per jaar een kapotte bovenleiding.

Dan zou je zulke installaties bij alle situaties moeten plaatsen waar de doorrijhoogte beperkt is.
Dat zijn er heel wat.
Ik heb vanaf mijn werkplek heel wat vrachtauto's gezien die zich in de Diergaardetunnel hier in Rotterdam klemreden...

Groet,

Ronald
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: R.C.Grootveld op 07 oktober 2022, 11:57:00
Dat zal wel zijn omdat ze soms met een uitgevouwen kraan moeten rijden, b.v. om een last een paar meter te verplaatsen.
Lijkt me sterk, want zeker dwars op het voertuig moet je al snel gaan stempelen.
Daarbij heb je voor een kraan iha de PTO nodig en meestal functioneert die alleen bij stilstand.

En als dat in de praktijk toch het geval zou (kunnen) zijn, kun je altijd nog een beveiliging inbouwen dat dat bv alleen in 1e/2e versnelling kan.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Eric B op 07 oktober 2022, 12:43:47
Hoewel ik overigens geen idee heb hoe vaak per jaar de bovenleiding kapot getrokken wordt op overwegen door kruisend verkeer in Nederland.
Dat kon best nog wel eens gebeuren ... Als ik kijk in het archief van Rijden de treinen (https://www.rijdendetreinen.nl/) dan vind ik over 2021 81 meldingen beschadigde bovenleiding / Defecte bovenleiding (https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&reasons=&reasons%5B%5D=14&reasons%5B%5D=36&date_before=31-12-2021&date_after=01-01-2021).
Nu zullen die lang niet allemaal het gevolg zijn van te hoog, kruisend wegverkeer, maar het is wel een behoorlijk aantal in totaal ...
Voor 2022 staat de teller inmiddels op 113 (https://www.rijdendetreinen.nl/storingen?lines=&reasons=&reasons%5B%5D=14&reasons%5B%5D=36&date_before=07-10-2022&date_after=01-01-2022), maar daar zit natuurlijk een flink aandeel van Almere-Dronten in.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 oktober 2022, 12:47:36
Lijkt me sterk, want zeker dwars op het voertuig moet je al snel gaan stempelen.
Hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar de last is.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: Menno op 07 oktober 2022, 13:20:38
Personenauto's worden voorzien van allerhande toeters en bellen die op de gekste momenten aan je stuur trekken, afremmen, herrie gaan maken etc. etc. etc.
En je dacht dat de professionele sector achterbleef? Vrachtwagens worden steeds meer voorzien van allerhande beveiligingen die bij slaapneigingen of onoplettendheid van de bestuurder signalen geven. Volvo loopt geloof ik voorop met hun automatisch remmende vrachtwagens: nee, ze voorkomen niet altijd een botsing, maar de botsing die overblijft is tenminste geen totale verwoesting meer, maar eerder een flinke tik.

Zelfs heftrucks worden steeds meer uitgerust met allerhande sensoren die heffen bij een bepaalde schuinstand van de machine onmogelijk maken, de hef of daalsnelheid beperken afhankelijk van de last en de hoogte, steeds vaker dodemanschakelaars hebben die je met 1 of 2 handelingen zelfs moet bevestigen als je weer op de machine stapt...
Maar kennelijk is er nog nooit iemand op het idee gekomen om dit soort voertuigen van een beveiliging te voorzien waarmee het met een niet ingevouwen kraan onmogelijk is om überhaupt te rijden.
Het moet niet onmogelijk zijn om te rijden, maar veel sneller dan een kilometer of 15 moet het naar mijn mening niet meer kunnen. Er moet mogelijkheid zijn om in de nabijheid van 1 object met uitgeschoven kraan verder te rijden naar het dichtbij zijnde tweede object (ook al zal dat vast ten sterkste afgeraden worden, net zoals het rijden met hooggeheven last op een hef- of reachtruck niet mag, maar soms moet je wel).

Energievoorziening.info had 'vroeger' heel vaak foto's van kapotgetrokken bovenleidingen op de website staan, maar er is al een tijdje geen nieuw materiaal meer bijgekomen.
Titel: Re: 6-10-2022: Vrachtauto trekt bovenleiding stuk, geen treinen Dordrecht-Geldermals
Bericht door: R.C.Grootveld op 07 oktober 2022, 22:54:30
Hangt er maar helemaal vanaf hoe zwaar de last is.
Zeker, iets met kracht x arm, maar als het geen zware last is, laat je geen kraan aanrukken  ;D