Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-11-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbouw 1:1, de Blauwe Tram herleeft! door Besselspoor
Vandaag om 19:38:24
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door RodeDuivel
Vandaag om 19:35:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:28:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:14:07
NS DE-5 en ELD5 op basis van Lima Mat'46. door Stedahult
Vandaag om 19:13:00
servo montage onder wissel door Marijn
Vandaag om 19:08:18
Doorzichtige beschermkap voor spoor-0 diorama door piksov
Vandaag om 18:54:31
PB models: koplopers (voorbespreking) door ES44C4
Vandaag om 18:36:46
Ik loop vast door C-rails
Vandaag om 18:35:11
19 Toen door Eric B
Vandaag om 18:29:20
Kranenberg, een exercitie in code 70 door DH1-3104
Vandaag om 18:06:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:59:03
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 17:58:00
Puntstuk polarisatie, zin of onzin? door 741230
Vandaag om 17:49:16
Modeltorque motor tandwiel door jjg koopmans
Vandaag om 17:44:36
Artitec zandwagens door VAM65
Vandaag om 17:35:18
Athearn Genesis H0-G22527 door Lolke Bijlsma
Vandaag om 16:26:55
Sankt Georgen. door puntenglijder
Vandaag om 16:17:33
DR4024 overweg aansturing door Bert_Apd
Vandaag om 16:01:42
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal door jandcargo
Vandaag om 15:53:18
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door NS264
Vandaag om 15:53:10
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 15:49:19
8-pins decoder voor Athearn Genesis H0-G22527 door bellejt
Vandaag om 15:41:50
Containerdraagwagens door Dutch_Modeltrains
Vandaag om 15:27:35
Licenties nodig voor modeltreinen? door wke
Vandaag om 14:46:51
Waar zou je een 3D printpen voor kunnen gebruiken? door HuubvG
Vandaag om 13:51:52
Fotowedstrijd: Winter (1:1 en model door elkaar) door bollen neus
Vandaag om 12:46:32
Raspberry Railways door Rasp
Vandaag om 12:40:41
MB-module: Hielan Ware door ATB
Vandaag om 12:22:41
Raadplaatje door Jelmer
Vandaag om 11:03:58
  

Auteur Topic: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)  (gelezen 1589 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 20758
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #15 Gepost op: 01 oktober 2022, 09:42:28 »
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?

Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 09:44:16 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • Na 60 jaar 3Rail stap ik over op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #16 Gepost op: 01 oktober 2022, 10:55:36 »
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?
Als "snel optrekken" belangrijk is (en dat is het bij voertuigen al snel) zul je daarbij ook nog een forse accu (dwz één die hoge piekstroom kan leveren) nodig hebben in de eerste seconden van het aanzetten. Een FuelCell heeft nl even tijd nodig om 'op gang te komen'.

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 8151
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #17 Gepost op: 01 oktober 2022, 12:03:38 »
Je kunt een benzinemotor ook aanpassen om te rijden op waterstof. Waterstof betekent niet altijd iets elektrisch.
Jeroen

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 1680
Re: De ontwikkeling van de waterstoftrein komt op stoom (nu.nl)
« Reactie #18 Gepost op: 01 oktober 2022, 12:04:09 »
Ja, leuk speelgoed chloor.
Dit gebeurd er trouwens als er zo'n containertje op de grond valt tijdens verlading op een schip : https://youtu.be/Gbng95zULgE

Voor veel dingen goed, maar in geconcentreerde vorm wil je daar niet te dicht bij zitten als het mis gaat.

wat dat betreft is dit ook wel een leerzaam filmpje

Ik vermoed dat de industrie dezer dagen begint in te zien dat voor volledig elektrische wagens men eigenlijk toch wel veel speciale, zeldzame grondstoffen nodig heeft ( die dikwijls toch ook nog op een heel vervuilende manier worden ontgonnen), en dan vooral als we kijken naar de batterijen. Het merendeel van die grondstoffen komen allemaal uit landen met laten we zeggen minder democratische overheidsinstanties, en als Oekraine en Corona ons iets geleerd heeft is het wel dat als een groot % van je ingevoerde grondstof uit 1 land/regio komt en er gebeurd daar iets, dat dat toch wel niet handig is voor je productie.


Beetje laat.. het is al jaren bekend dat dit zo is, nu komt men er achter dat china als enige niet heeft zitten slapen. in plaats daarvan heeft het heel veel van die materialen onder controle
Het is niet voor niets dat China het nu in Afghanistan probeert. dat is de grootste bron van lithium, de belangrijkste grondstof voor accu's

Citaat

Tevens heel de zogenaamde energietransitie. Ik wil het toch zien hoor alle kerncentrales plat en tegen 2030 liefst alle wagens elektrisch en dan vingers kruisen dat s avonds half het land niet zonder elektriciteit zit omdat iedereen zijn wagen aan het opladen is.

Dat is heel "simpel". dit gaat niet zonder zo genoemde smart grids ;) maar ja, die zijn er nog nog maar beperkt.

Citaat

Voor treinen is het natuurlijk een andere zaak, al kan ik me ook daar wel inbeelden dat men elektrisch op de stukken rijdt tussen de stations, en vanaf men op inrijsporen van stations komt enz, men naar waterstof gaat. Of natuurlijk volledig waterstof. Voordeel van treinen is dat ze meestal veel meer plek hebben voor de waterstoftanks te steken. Zeker bij het type Flirt en Sprinter etc.

waarom zou je dat in hemelsnaam doen? nu rijden treinen in stations toch ook al elektrisch? waterstof treinen zijn in te zetten op voormalige diesel lijnen. Elektrische lijnen ombouwen naar waterstof is een gevalletje zinloos geweld. kost heel veel en levert amper wat op. In Nederland is zoveel geëlektrificeerd
dat het hier niet snel in gezet gaat worden. het is meer voor landen waar nog veel diesels rijden;)


Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?

Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.

Ik zie dat nog niet zo simpel. van de week nog staan kijken hoe een mevrouw probeerde lpg te tanken. het aankoppelen kreeg ze niet voor elkaar. Manlief dacht blijkbaar "zoek het maar uit", want die bleef lekker in de auto zitten. wat ik hiermee aan geef is dat de manier van tanken toch net even anders is en er een klantvriendelijker systeem voor zal moeten komen.



Wat betreft waterstof als brandstof; ik heb een tijd geleden een lezing bijgewoond mbt de energietransitie. uiteraard kwam hierin het waterstof vraagstuk naar boven en daarbij kwam de Yara in Sluiskill (daar maken ze oa ammoniak) naar voren als grootste waterstof fabrikant. dit is het soort fabrieken dat nodig is om over te gaan op waterstof, want ik denk dat de meesten zich niet realiseren wat voor grote hoeveelheden waterstof er nodig zijn om er op over te kunnen schakelen op waterstof.
« Laatst bewerkt op: 01 oktober 2022, 12:23:50 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop