Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?
Ja, leuk speelgoed chloor.Dit gebeurd er trouwens als er zo'n containertje op de grond valt tijdens verlading op een schip : https://youtu.be/Gbng95zULgEVoor veel dingen goed, maar in geconcentreerde vorm wil je daar niet te dicht bij zitten als het mis gaat.
Ik vermoed dat de industrie dezer dagen begint in te zien dat voor volledig elektrische wagens men eigenlijk toch wel veel speciale, zeldzame grondstoffen nodig heeft ( die dikwijls toch ook nog op een heel vervuilende manier worden ontgonnen), en dan vooral als we kijken naar de batterijen. Het merendeel van die grondstoffen komen allemaal uit landen met laten we zeggen minder democratische overheidsinstanties, en als Oekraine en Corona ons iets geleerd heeft is het wel dat als een groot % van je ingevoerde grondstof uit 1 land/regio komt en er gebeurd daar iets, dat dat toch wel niet handig is voor je productie.
Tevens heel de zogenaamde energietransitie. Ik wil het toch zien hoor alle kerncentrales plat en tegen 2030 liefst alle wagens elektrisch en dan vingers kruisen dat s avonds half het land niet zonder elektriciteit zit omdat iedereen zijn wagen aan het opladen is.
Voor treinen is het natuurlijk een andere zaak, al kan ik me ook daar wel inbeelden dat men elektrisch op de stukken rijdt tussen de stations, en vanaf men op inrijsporen van stations komt enz, men naar waterstof gaat. Of natuurlijk volledig waterstof. Voordeel van treinen is dat ze meestal veel meer plek hebben voor de waterstoftanks te steken. Zeker bij het type Flirt en Sprinter etc.
Ook met waterstof rij je elektrisch. Er zit een brandstofcel in die waterstof omzet in elektriciteit. Wat is er aan zeldzame metalen nodig voor die cel?Groot voordeel is dat waterstof beter aansluit bij de bestaande infrastructuur. Je tankt het als lpg en je hoeft niet overal laadpalen neer te zetten.