Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Koppelingsmechanisme klemt? door Herb73
Vandaag om 10:58:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 10:55:25
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:54:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:35:09
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:42
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 08:50:59
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
  

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 25470 keer)

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4010
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #150 Gepost op: 08 September 2022, 14:50:07 »
Duidelijk!
De glasvezel zit veilig binnenin de bliksemdraad.  (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #151 Gepost op: 08 September 2022, 15:29:00 »
Verbaasd mij dat de warmteontwikkeling door blikseminslag geen schade veroorzaken aan de glasvezel.. Doorzakken zoals bij de kortsluiting overleefd glasvezel vermoedelijk niet, maar wellicht wellicht duurt blikseminslag te kort voor grote uitzetting? Afijn, het werkt. Totdat we erachter komen dat het niet werkt :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #152 Gepost op: 08 September 2022, 17:53:50 »
Het zal ongetwijfeld ook.nier de goedkoopste glasvezelkabel zijn die daarvoor gebruikt word ;)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #153 Gepost op: 08 September 2022, 21:57:13 »
De elektriciteitsbedrijven hebben van oudsher een eigen telecom netwerk. Daarmee kunnen ze onderling telefoneren, maar ook op afstand schakelaars bedienen, en terugmeldingen en metingen zien.
Ik kon via het interne netwerk collega's door het hele land bellen. Ik verwacht dat die situatie nog steeds zo is.
Om zo'n systeem te hacken moet je dus fysiek in de kabels binnendringen.

Beveiligingen werken helemaal binnen het betreffende schakelstation en kunnen alleen maar onwerkzaam worden gemaakt als je binnen dat station in de bedrading ingrijpt.
Er was verder nog een z.g. meeneemschakeling. Als in een station een lijn of kabel door de beveiliging werd uitgeschakeld, dan ging er via het telecomnetwerk een seintje naar het station aan de andere kant van de lijn om ook af te schakelen.

NS had vroeger ook een eigen telecommunicatie netwerk en de analoge (relais)beveiligingssystemen hadden uiteraard hun eigen kabels. Daar kon je niet zo maar op afstand inkomen. Maar de huidige spoorinfrabeheerders zijn gevallen voor de charmes van het internet, en daarmee zijn in principe steeds meer systemen hackbaar. Ook GSM-R is een niet fysiek afgeschermd systeem.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #154 Gepost op: 08 September 2022, 22:08:36 »
...

En nog wat :
Er moeten dan van buitenaf twee dingen gedaan worden :
Kortsluiting veroorzaken  in een fase in het OS  en daarna de beveiliging verhinderen de vermogensschakelaar  te laten werken. van dezelfde fase.

Israel heeft ooit een Iraanse ultracentrifuge voor de verrijking van uranium op hol laten slaan.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuxnet

Nog niet lang geleden is bekend geworden dat ook de Nederlandse geheime dienst betrokken was.
Zie https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/6791904/250449/aivd-plaatste-stuxnet-usb-in-iraanse-kerncentrale.html

Kortom, systemen blijken vaak kwetsbaarder dan we denken.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #155 Gepost op: 08 September 2022, 22:45:50 »
Het zal ongetwijfeld ook.nier de goedkoopste glasvezelkabel zijn die daarvoor gebruikt word ;)

Heeft denk ik niet zoveel met prijs van glasvezel te maken, eerder prijs en kwaliteit complete kabel; glasvezel is (veel) stijver dan aluminium en heeft een andere uitzettingscoefficient. Nou zal deze ongetwijfeld zo geconstrueerd zijn dat de glasvezelkabel niet de draad gaat dragen, maar dan moet je dat wel goed construeren.. :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Peter Kleton

  • Online Online
  • Berichten: 4010
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #156 Gepost op: 08 September 2022, 22:46:20 »
Lees even reactie van Klaas Z ,als een systeem niet direct of indirect aan Internet zit ,kan het niet gesaboteerd worden.
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8531
  • Spoor N
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #157 Gepost op: 09 September 2022, 07:02:03 »
Dat kan dus wel, het staat zelfs in de reactie van Klaas.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #158 Gepost op: 09 September 2022, 07:23:22 »
Volgens mij gaat t over de toevoeging "op afstand".. en dat lees ik niet terug in de reactie van Klaas.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1420
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #159 Gepost op: 09 September 2022, 19:30:31 »
Leuke zaken over de hoogspanningsleidingen maar ik zie nog nergens plaatjes van inspanning door grondwerkers om kabeltjes vrij te spitten . Een nietszeggend berichtje over in november . Dat voedt mijn verontrusting dat de lijn er voor veel langer uit gaat liggen.
En ik begrijp heel goed dat er niet zomaar een volledig stuk beveiliging/hardware op de plank ligt maar beweging zou wel prettig zijn.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1263
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #160 Gepost op: 09 September 2022, 19:35:09 »
Stap in de auto rij er langs en kijk of ze al graven ………..

Mvg Johan

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #161 Gepost op: 09 September 2022, 19:46:09 »
... maar ik zie nog nergens plaatjes van inspanning door grondwerkers om kabeltjes vrij te spitten ...

... ik begrijp heel goed dat er niet zomaar een volledig stuk beveiliging/hardware op de plank lig ...

Zal je (waarschijnlijk) voorlopig ook niet zien gebeuren. Nieuwe kabels uitrollen, aansluiten, meten en in gebruik nemen. Daarna pas de oude kabels opgraven en de nieuwe kabels weer in het tracé leggen. Zo is dat wel vaker gedaan.

M.b.t. nieuwe beveiliging, dat is allemaal maatwerk. Misschien zijn er wel componenten op voorraad, maar op dat hele baanvak is er geen beveiligingskast hetzelfde.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7623
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #162 Gepost op: 09 September 2022, 21:12:28 »
Dat eerste ben ik geheel met je eens ...

Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 5019
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #163 Gepost op: 09 September 2022, 22:42:26 »
Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...

Anno nu zijn "zo van de plank" componenten, niet meer zo van de plank.. Supply-chain wereldwijd heeft nog steeds te maken met tekorten en prodcutieachterstanden. Dus zelfs standaard hardware is wellicht lastig. Bovendien, de voorraden zullen wellicht niet voldoende zijn voor de volumes die nu nodig zijn.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #164 Gepost op: 10 September 2022, 00:05:19 »
Dat eerste ben ik geheel met je eens ...

Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...
Ga eens buiten kijken, geen enkele kilometer spoorbaan is gelijk aan een andere kilometer en aangezien overwegen, seinen, secties, wissels en ATB (en kan nog wel even doorgaan) allemaal met elkaar moeten werken en verwezen zijn kan dat niet anders dan alleen maar maatwerk zijn natuurlijk.