De elektriciteitsbedrijven hebben van oudsher een eigen telecom netwerk. Daarmee kunnen ze onderling telefoneren, maar ook op afstand schakelaars bedienen, en terugmeldingen en metingen zien.Ik kon via het interne netwerk collega's door het hele land bellen. Ik verwacht dat die situatie nog steeds zo is. Om zo'n systeem te hacken moet je dus fysiek in de kabels binnendringen.Beveiligingen werken helemaal binnen het betreffende schakelstation en kunnen alleen maar onwerkzaam worden gemaakt als je binnen dat station in de bedrading ingrijpt.Er was verder nog een z.g. meeneemschakeling. Als in een station een lijn of kabel door de beveiliging werd uitgeschakeld, dan ging er via het telecomnetwerk een seintje naar het station aan de andere kant van de lijn om ook af te schakelen.
...En nog wat :Er moeten dan van buitenaf twee dingen gedaan worden :Kortsluiting veroorzaken in een fase in het OS en daarna de beveiliging verhinderen de vermogensschakelaar te laten werken. van dezelfde fase.
Het zal ongetwijfeld ook.nier de goedkoopste glasvezelkabel zijn die daarvoor gebruikt word
... maar ik zie nog nergens plaatjes van inspanning door grondwerkers om kabeltjes vrij te spitten ...... ik begrijp heel goed dat er niet zomaar een volledig stuk beveiliging/hardware op de plank lig ...
Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...
Dat eerste ben ik geheel met je eens ...Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...