Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 07:42:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.  (gelezen 24986 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #150 Gepost op: 08 September 2022, 14:50:07 »
Duidelijk!
De glasvezel zit veilig binnenin de bliksemdraad.  (y)
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #151 Gepost op: 08 September 2022, 15:29:00 »
Verbaasd mij dat de warmteontwikkeling door blikseminslag geen schade veroorzaken aan de glasvezel.. Doorzakken zoals bij de kortsluiting overleefd glasvezel vermoedelijk niet, maar wellicht wellicht duurt blikseminslag te kort voor grote uitzetting? Afijn, het werkt. Totdat we erachter komen dat het niet werkt :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #152 Gepost op: 08 September 2022, 17:53:50 »
Het zal ongetwijfeld ook.nier de goedkoopste glasvezelkabel zijn die daarvoor gebruikt word ;)

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #153 Gepost op: 08 September 2022, 21:57:13 »
De elektriciteitsbedrijven hebben van oudsher een eigen telecom netwerk. Daarmee kunnen ze onderling telefoneren, maar ook op afstand schakelaars bedienen, en terugmeldingen en metingen zien.
Ik kon via het interne netwerk collega's door het hele land bellen. Ik verwacht dat die situatie nog steeds zo is.
Om zo'n systeem te hacken moet je dus fysiek in de kabels binnendringen.

Beveiligingen werken helemaal binnen het betreffende schakelstation en kunnen alleen maar onwerkzaam worden gemaakt als je binnen dat station in de bedrading ingrijpt.
Er was verder nog een z.g. meeneemschakeling. Als in een station een lijn of kabel door de beveiliging werd uitgeschakeld, dan ging er via het telecomnetwerk een seintje naar het station aan de andere kant van de lijn om ook af te schakelen.

NS had vroeger ook een eigen telecommunicatie netwerk en de analoge (relais)beveiligingssystemen hadden uiteraard hun eigen kabels. Daar kon je niet zo maar op afstand inkomen. Maar de huidige spoorinfrabeheerders zijn gevallen voor de charmes van het internet, en daarmee zijn in principe steeds meer systemen hackbaar. Ook GSM-R is een niet fysiek afgeschermd systeem.

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #154 Gepost op: 08 September 2022, 22:08:36 »
...

En nog wat :
Er moeten dan van buitenaf twee dingen gedaan worden :
Kortsluiting veroorzaken  in een fase in het OS  en daarna de beveiliging verhinderen de vermogensschakelaar  te laten werken. van dezelfde fase.

Israel heeft ooit een Iraanse ultracentrifuge voor de verrijking van uranium op hol laten slaan.
Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Stuxnet

Nog niet lang geleden is bekend geworden dat ook de Nederlandse geheime dienst betrokken was.
Zie https://www.computable.nl/artikel/nieuws/security/6791904/250449/aivd-plaatste-stuxnet-usb-in-iraanse-kerncentrale.html

Kortom, systemen blijken vaak kwetsbaarder dan we denken.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #155 Gepost op: 08 September 2022, 22:45:50 »
Het zal ongetwijfeld ook.nier de goedkoopste glasvezelkabel zijn die daarvoor gebruikt word ;)

Heeft denk ik niet zoveel met prijs van glasvezel te maken, eerder prijs en kwaliteit complete kabel; glasvezel is (veel) stijver dan aluminium en heeft een andere uitzettingscoefficient. Nou zal deze ongetwijfeld zo geconstrueerd zijn dat de glasvezelkabel niet de draad gaat dragen, maar dan moet je dat wel goed construeren.. :angel:
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #156 Gepost op: 08 September 2022, 22:46:20 »
Lees even reactie van Klaas Z ,als een systeem niet direct of indirect aan Internet zit ,kan het niet gesaboteerd worden.
 
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8472
  • Spoor N
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #157 Gepost op: 09 September 2022, 07:02:03 »
Dat kan dus wel, het staat zelfs in de reactie van Klaas.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #158 Gepost op: 09 September 2022, 07:23:22 »
Volgens mij gaat t over de toevoeging "op afstand".. en dat lees ik niet terug in de reactie van Klaas.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1418
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #159 Gepost op: 09 September 2022, 19:30:31 »
Leuke zaken over de hoogspanningsleidingen maar ik zie nog nergens plaatjes van inspanning door grondwerkers om kabeltjes vrij te spitten . Een nietszeggend berichtje over in november . Dat voedt mijn verontrusting dat de lijn er voor veel langer uit gaat liggen.
En ik begrijp heel goed dat er niet zomaar een volledig stuk beveiliging/hardware op de plank ligt maar beweging zou wel prettig zijn.

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1248
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #160 Gepost op: 09 September 2022, 19:35:09 »
Stap in de auto rij er langs en kijk of ze al graven ………..

Mvg Johan

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #161 Gepost op: 09 September 2022, 19:46:09 »
... maar ik zie nog nergens plaatjes van inspanning door grondwerkers om kabeltjes vrij te spitten ...

... ik begrijp heel goed dat er niet zomaar een volledig stuk beveiliging/hardware op de plank lig ...

Zal je (waarschijnlijk) voorlopig ook niet zien gebeuren. Nieuwe kabels uitrollen, aansluiten, meten en in gebruik nemen. Daarna pas de oude kabels opgraven en de nieuwe kabels weer in het tracé leggen. Zo is dat wel vaker gedaan.

M.b.t. nieuwe beveiliging, dat is allemaal maatwerk. Misschien zijn er wel componenten op voorraad, maar op dat hele baanvak is er geen beveiligingskast hetzelfde.
De bouw van Berkendam is begonnen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7570
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #162 Gepost op: 09 September 2022, 21:12:28 »
Dat eerste ben ik geheel met je eens ...

Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4981
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #163 Gepost op: 09 September 2022, 22:42:26 »
Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...

Anno nu zijn "zo van de plank" componenten, niet meer zo van de plank.. Supply-chain wereldwijd heeft nog steeds te maken met tekorten en prodcutieachterstanden. Dus zelfs standaard hardware is wellicht lastig. Bovendien, de voorraden zullen wellicht niet voldoende zijn voor de volumes die nu nodig zijn.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Serieuze schade aan bovenleiding Hanzelijn.
« Reactie #164 Gepost op: 10 September 2022, 00:05:19 »
Dat eerste ben ik geheel met je eens ...

Dat tweede verbaast me te zeerste, anno nu zou ik persoonlijk zeer vergaande standaardisatie verwachten met enkel 'zo van de plank' componenten ...
Ga eens buiten kijken, geen enkele kilometer spoorbaan is gelijk aan een andere kilometer en aangezien overwegen, seinen, secties, wissels en ATB (en kan nog wel even doorgaan) allemaal met elkaar moeten werken en verwezen zijn kan dat niet anders dan alleen maar maatwerk zijn natuurlijk.