Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
Vandaag om 21:08:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 21:02:54
Artitec 6300 door ModelWessel
Vandaag om 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
Vandaag om 20:35:22
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 20:29:44
Rocky Rail 6400 door W. Dagevos
Vandaag om 20:23:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:23:30
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
Vandaag om 20:18:02
Z21 Pro Link en Wifi door n-driver
Vandaag om 20:13:43
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 19:46:22
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 19:44:52
Project seaside Germany door Frank 123
Vandaag om 19:35:40
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:28:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:23:43
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 19:22:58
Nederlands-materieel in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:20:09
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 19:18:31
Mijn geweatherde modellen door Casmir
Vandaag om 19:09:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door 1200blauw
Vandaag om 19:06:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 18:49:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:34:24
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 17:49:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw  (gelezen 15119 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Gepost op: 01 April 2008, 19:22:15 »
Al jaren staat er vierkant lokje op de plank wat ik ooit eens heb aangeschaft om er een  zgn Backkertje, of iets wat daar op lijkt te willen maken. Ben er gisteren eens aan begonnen.
Op het  plaatje een en twee het origineel samen met de ombouw. Plaatje drie met een nog om tebouwen rijtuig. Gedachten gaan uit naar de RTM.
SK





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #1 Gepost op: 09 December 2010, 13:37:03 »
even een schopje
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #2 Gepost op: 09 December 2010, 13:55:08 »
Volgens mij is dit een goed bewijs dat je met ombouw een heel eind kunt komen, maar dat nieuwbouw met gebruikmaken van bestaande onderdelen verre te verkiezen is. De verbouwde kap is het aan alle kanten net niet. Leg eens een plaatje maagdelijk styreen a 0,5 mm naast de tekening, ga uit van de lengte- en breedtematen van de huidige kap en bouw geheel nieuwe kap. Dak overzetten en je bent al weer stukken verder. Dan bouw je de condensor erop (cf tekening) en moet je kijken wat een resultaat.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #3 Gepost op: 09 December 2010, 14:09:49 »
Daar was ik ook achter gekomen :-[ Dit is eigenlijk een promo om te kijken wat er zoal verbouwd cq veranderd moet worden. Voor een Nederlandse Koekedoze zit er teveel aan het onderstel en is de kap te breed. Dit is ook de reden dat het project al zo lang stilstaat. Eerst weer eens moed verzamelen ;D
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #4 Gepost op: 09 December 2010, 14:54:38 »
Ik ben momenteel bezig met het tekenen van twee stoomtrammetjes van de NTM(normaalspoor). deze laat ik dan bij shapeways uitprinten.
Als je tekeningen van trams van de RTM hebt kan ik die wel voor je tekenen.

Na het uitprinten kost het afwerken wat tijd, maar mits ik de juiste afmetingen van het onderstelletje heb is het een kwestie van vast schroeven of klikken.

gr.

Hedzer

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2010, 14:55:21 »
Sobat, wat is dat voor een lokkie, ik bedoel het origineel onverboude gebakkie ?? en is het H0m of H0e ?

Hedzer, worden die wanden niet veel te dik in H0, als je het gaat printen ??
Aangezien je de dikte van de wanden in die modellen juist zo goed zit lijkt me het niet mooi worden met wanden van 1 mm dik in H0
« Laatst bewerkt op: 09 December 2010, 15:01:02 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Durksz

  • Offline Offline
  • Berichten: 141
  • H0e - smalspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2010, 15:09:14 »
De wanden kunnen 0,7 mm dik worden gemaakt(wanden van een standaard roco wagonnetje zijn niet dunner eerder dikker). Dunner kan qua materiaal niet, maar nog belangrijker, het wordt anders veel te slap.

Hett nadeel is juist dat de struktuur van het materiaal aan de groffe kant is.

gr.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #7 Gepost op: 09 December 2010, 16:02:35 »
Sobat, wat is dat voor een lokkie, ik bedoel het origineel onverboude gebakkie ?? en is het H0m of H0e ?

Gewoon een Eggerbaan (dacht ik) op 9 mm
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #8 Gepost op: 09 December 2010, 16:22:49 »
Ok, dank waarde sobat, zondag eens neuzen in Rijswijk

Een Backer is geen rocowagonnetje, dat is geen vergelijk, 0,7 is aan de behoorlijk dikke kant nog, de bakkerts die ik heb tuffen hier zijn van Werps, met een dikte van net 0.3
Ik denk dat je met dat materiaal waarmee Jeroen ( Spoors) dat N Dg-tje heeft gemaakt een mooier resultaat geeft
Maar goed, ik ben meer dan benieuwd naar het eind resultaat.
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1762
  • Dieselpower rules!
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #9 Gepost op: 09 December 2010, 17:32:56 »
Gewoon een Eggerbaan (dacht ik) op 9 mm

Zie ook: www.egger-bahn.nl  ;)
Die staat meestal ook met een eigen kraam op de grotere beurzen.

Een eigen try-out door zo'n locje simpelweg in Nederlandse kleuren om te schilderen:

Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #10 Gepost op: 09 December 2010, 20:34:39 »
Ik ben toch maar begonnen met een compleet nieuwe ombouw te maken voor mijn RTM-ertje.

Het backertje in onderdelen. Uit de strip styreen moet de nieuwe kast gemaakt worden.

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2010, 10:38:56 »

Het kale onderstel

Het afgevijlde en bijgewerkte chassie

De nieuwe kop en zijwanden in ruwbouw
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2010, 11:24:59 »
Dat ziet er goed uit. Ik ben a benieuwd naar het resultaat.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12515
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #13 Gepost op: 11 December 2010, 11:35:22 »


De oude en nieuwe kap. Duidelijk is het verschil in breedte te zien.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Stoomtram ombouw
« Reactie #14 Gepost op: 11 December 2010, 14:09:56 »
Goed plan om hem op basis van dat Egger Bahn lokje te maken. Ik heb ooit al in 3D wat geprobeerd.



Zal eend kijken of ik ook zo' n op de kop kan tikken  (y)

Groet,

Jeroen