Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 00:33:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:10:25
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Mischa
17 July 2025, 23:45:16
Piko 2025 door 5166
17 July 2025, 23:40:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
17 July 2025, 23:25:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
17 July 2025, 22:57:41
Raadplaatje door Hlv53
17 July 2025, 22:56:03
DCM motor van Märklin demonteren. door Martijn193
17 July 2025, 22:11:30
Sikje 225 door Huup
17 July 2025, 21:51:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 July 2025, 21:20:38
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
17 July 2025, 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 July 2025, 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
17 July 2025, 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
17 July 2025, 19:40:08
Aachenau West door wob
17 July 2025, 18:05:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
17 July 2025, 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
17 July 2025, 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
17 July 2025, 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
17 July 2025, 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
17 July 2025, 14:22:42
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
17 July 2025, 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
17 July 2025, 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
17 July 2025, 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
17 July 2025, 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
17 July 2025, 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
17 July 2025, 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
17 July 2025, 08:55:50
  

Auteur Topic: Kyllburg in H0  (gelezen 62172 keer)

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #15 Gepost op: 03 July 2008, 10:14:26 »
Hee Paul,

Zag ook al de (erg) korte opstelsporen..
Dat verklaard ook de , volgens mij, te steile spiraal als je met hele korte treinen wilt rijden.
Gaat deze 9cm per ronding omhoog? Hoe lang is de ronding?
Ikzelf ben ook inmiddels aan mn 2de spiraal   :-| bezig omdat in praktijk blijkt dat de bochten ruim moeten zijn en niet te steil..
Mijn treinen zijn daarintegen erg lang en kan een wezenlijk verschil maken.
Verder erg netjes gebouwd.
En kruipen: krom hout is minder irritant  ;)

Groet
Mark


JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #16 Gepost op: 03 July 2008, 11:15:01 »
Gaaf stukje werk Paul!  ::)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #17 Gepost op: 03 July 2008, 20:25:44 »
Edgy, Ronald en Jaap e.a.:

De opstelsporen, 7 in totaal exclusief de omloopsporen, variëren in lengte van ca. 90 cm t/m 275 cm.  Er zijn dus meer mogelijkheden dan dat je op de foto's kunt zien. In principe ben ik uitgegaan van kleinere trein(samenstellingen). Om een idee te krijgen: het langste perron (Kyllburg) wordt ca. 100cm. Dit zal ook de max. gemiddelde treinlengte worden. Echter, net als vroegah zal er af en toe een wat grotere (omgeleide) goederentrein of een verdwaalde VT11.5  ;) passeren .....

De spiraal ben ik nog niet mee klaar. De hoogte per ronding is instelbaar
van ca. 7cm tot 9cm (ca. E-lok H0 met stroomafnemers omhoog) (staat nu op 9cm). De middellijn is 78 cm. Dit is het max. voor de oplossing die ik gekozen heb  (modulebreedte 80cm) Voor de grotere loks (o.a  BR194) en de (kleine) loks/ treinen is het tot nu toe geen probleem. Voor de grote treinen verwacht ik wel problemen. Alleen die laat ik niet naar boven lopen omdat ik nl. nog een niveau hoger in gedachten met alleen een Bw voor loks . (Tussen plank en modules in).  Ik neig er echter steeds meer naar om dat idee te laten varen omdat het gewoon te veel (spoor) wordt. ("less is more"). Dat betekent dat de spiraal waarschijnlijk afgevoerd wordt.... Wordt vervolgd.

Iets opklapbaars, licht van gewicht en met bebouwing wordt nog een uitdaging omdat ik op die plaats een deel van het stadje Kyllburg had gepland. Hoe had je dat in gedachten Ronald? Kruipen vind ik ook niets :P....maar je ziet het wel bij veel banen...  Ik ben er zelf in ieder geval nog steeds niet uit. Dank voor het meedenken. Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 03 July 2008, 20:27:47 door Paul VT 11.5 »

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0
« Reactie #18 Gepost op: 22 August 2008, 21:14:58 »
Inmiddels is het schaduwstation opnieuw.....gesloopt :'(  Ondanks dat er genoeg nieuwe opstelruimte gerealiseerd was, bleef het qua opstelmogelijkheden en bereikbaarheid een draak. :P Remedie: den slopershamer er over heen! 8)





Voor het ontwerp van het "nieuwe"schaduwstation heb ik deze keer Wintrack aan de kant gezet. Gewoon op gevoel een aanvang gemaakt. Dit keer gaat het in 1x goed! Voor aanvang heb ik nu eerst alle onderste modulebakken van het bekende blauwe isolatiemateriaal voorzien. (Blijft goed plakken...niet te zuinig met houtlijm  ;D):



Voor het vastleggen van de rails pas ik deze keer niet de montageschroefjes van M* toe. Na wat proberen en testen, gebruik ik onverdunde boekbinderslijm voor de montage. Ondergrond goed schoonmaken en vervolgens de biels goed insmeren:



Daarna nauwkeurig uitleggen en vervolgens vastschroeven. De schroeven verwijder je als de lijm goed opgedroogd is.

10.08.2008:


Ligt e.e.a. toch niet goed na droging van de lijm? Geen probleem: met de plantenspuit of iets dergelijks de rails goed bevochtigen, 15-30 minuten wachten waarna je de rails zonder schade kunt lostrekken en hergebruiken.

11.08.2008:


Op de beurs rails en wissels bijgekocht en vervolgens weer meters maken. :D 19.08.2008:







21.08.2008:


De rails in het schaduwstation worden per modulebak voorzien van stroom via 2 draden (0.5 mm2) die onder de rails doorlopen. Deze draden worden vervolgens weer op de ringleiding aangesloten aan de binnenzijde van de bakken.

22.08.2008:


De machinist van de BR194 moet bij het testrijden even stilhouden zodat hij verslag kan doen:  ;)  De krappe bogen vormen geen probleem, er is geen uitval en alle pas aangelegde sporen hebben een goede stroomvoorziening! De eerste testritten zijn met goed gevolg afgesloten. Wij gaan door met bouwen!  8)



Greetz, Paul



Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #19 Gepost op: 22 August 2008, 21:47:55 »
Citaat
Hoe had je dat in gedachten Ronald?
Shoot, daar had ik nog niet op gereageerd... sorry Paul. Kom ik op terug ;D

Moedig is je besluit om opnieuw te beginnen. Maar waarschijnlijk wel de beste. Fouten (voor zover je dat zo kunt noemen) laten zich nu nog makkelijk verhelpen. Op een later tijdstip gaat dat niet meer zo gemakkelijk!
Het ziet er als geheel veel beter uit. De radius die je gebruikt is prima als jou materieel er goed doorkan. Wel oppassen dat je niet te krap gaat zodat onbedoeld materieel ergens terecht komt en dan "vastloopt". Schaduwstations zijn meestal slecht bereikbaar... ::) ;)

Doorgang; ik zou proberen om de sporen die daar lopen van 2 niveau's (heb ik dat goed Paul?) boven elkaar te krijgen en dat als geheel uitneembaar of naar buiten toe wegklapbaar te maken. Geloof me Paul, nu kruip je er nog redelijk vlot onderdoor, maar dat gaat je tegenwerken in de toekomst.

My 2 cent's!

Grtz,  8) Ronald 8)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #20 Gepost op: 22 August 2008, 22:28:09 »
Ronald,

Het "probleem" met de doorgang in de hoek heb ik inderdaad op vergelijkbare wijze opgelost. Ik heb hier nl de boekenkast verwijderd:


en verbouwd met wat hulp:  ;D


nog een smalle ondertafel gebouwd.... en nog wat smalle bakken bijgemaakt waarop straks een deel van het stadje (het blijft modelspoor) wordt gebouwd:



De verbinding (ca. 50 cm) tussen de zijden wordt semi- permanent.  (Demonteerbare brug of wegneembaar deel of naar boven te klappen indien noodzakelijk.) Greetz, Paul
 

MatthijsD

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #21 Gepost op: 23 August 2008, 19:27:39 »
Je schaduwstation ziet er strak uit! Ben wel benieuwd naar je vorderingen.

off topic: een herkenbare klok in die 'autoband', toevallig bij de foto 3-daagse gehad?

grt matthijs

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #22 Gepost op: 29 August 2008, 20:55:56 »
Matthijs, dank voor je compliment. De klok is een rasechte Blokker. :D Ik moet zeggen dat er behoorlijk veel tijd in gaat zitten als je het er recht en goed in wil hebben liggen. Soms maar een meter per avond. Maar als je dan een week verder bent en je kijkt terug, liggen er toch al weer aardig wat meters rail bij 8)



De railovergangen tussen de modules heb ik toch maar gefixeerd met raillassen. Het hout blijft nl. werken. De ene dag ligt de overgang vlak, de andere dag heb je soms 1,5 mm verschil.



Greetz, Paul

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #23 Gepost op: 29 September 2008, 18:42:03 »
Omdat ik zelf binnenkort mijn eerste baan sinds +/-15 jaar ga ombouwen, ook in modules, ben ik zeer benieuwd hoe het met de vorderingen staat!  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #24 Gepost op: 08 October 2008, 21:14:42 »
Hoi, met excuus voor de wat later reactie. Het gaat eigenlijk best wel goed met de vorderingen. De eerste rondjes rond de kerk zijn nl een feit.

De laatste paar meters van het schaduwstation:


Proefrijden met een "moeilijke" lok:


De bouw van de tijdelijke brug:


De oprit naar de brug met daarachter de uitgang van het schaduwstation:


Proefrijden met de wat grotere treinen is nu ook mogelijk:  :D


Het proefrijden met de grotere trein(en) leidde uiteindelijk tot wederom de inzet van de slopershamer.  8) Deze keer moest de railspiraal eraan geloven :P vanwege de te krappe radius voor grotere treinsamenstellingen. Groter dan r1 is helaas niet mogelijk in deze opzet terwijl min. een r2/ r3 voor de grotere loks/ treinen nodig is. Het proefrijden ging wel goed met kleine treintjes.




Nu kunnen we verder met (veel) proefrijden en het afwerken van het schaduwstation.

Greetz, Paul
« Laatst bewerkt op: 09 October 2008, 08:38:59 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witruimte verwijderd »

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
  • Nooit uitgeklust....
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #25 Gepost op: 09 October 2008, 12:26:51 »
Leuk Paul! Lekkere lange opstelsporen. Ziet er goed uit allemaal.

Ik lees dat je goed bevreind bent geraakt met de sloophamer, maar dat jullie nu weer wat uit elkaar groeien.  :D ;) ik hoop niet voor je dat hij nog terugkomt.

Groeten,

Edsko

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #26 Gepost op: 09 October 2008, 15:52:46 »
Paul,
je hebt wel al lekker veel mat.
en een mooi groot schaduw station

gr ivo

Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #27 Gepost op: 09 October 2008, 21:53:38 »
@ Edsko: Mijn relatie met die slopershamer word idd te intiem.  8) Om e.e.a. in de toekomst te voorkomen, ga ik het oorspronkelijke baanplan nog eens goed bestuderen. Waarschijnlijk minder sporen in de bochten=> dus een eenvoudiger ontwerp.

@ Ivo:  Ik heb nu ca. 47-50 meter aan opstelsporen. Ruim 30 meter meer als in het vorige ontwerp.  Meer past niet. Benieuwd wanneer er geen treinen meer bij kunnen. Maar helaas is de geldboom leeggeplukt na de laatste beurs te Houten. :(  (btw: hoe ging het gisteravond?  :))

Greetz, Paul

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1062
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #28 Gepost op: 10 October 2008, 07:48:36 »
@ Ivo:  Ik heb nu ca. 47-50 meter aan opstelsporen. Ruim 30 meter meer als in het vorige ontwerp.  Meer past niet. Benieuwd wanneer er geen treinen meer bij kunnen. Maar helaas is de geldboom leeggeplukt na de laatste beurs te Houten. :(  (btw: hoe ging het gisteravond?  :))

Greetz, Paul

 :o En Eurospoor is al over een paar weken!!  8)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re: Kyllburg in H0 ("Ganstalbahn")
« Reactie #29 Gepost op: 10 October 2008, 14:01:21 »
ik ben eergister niet geweest
ik had te veel huiswerk/toetsen  :'(

gr ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."