Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Twinwoods & Bedford (HO)  (gelezen 4690 keer)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Twinwoods & Bedford (HO)
« Gepost op: 12 augustus 2022, 21:15:56 »
Twinwoods & Bedford - 01 - Baanontwerp

Samen met (hobby)vriend Nico gaat er de komende tijd gewerkt worden aan de realisatie van een nieuwe baan. De oude lag eigenlijk nog maar net toen duidelijk werd dat het achteraf toch te moeilijk blijkt om de buitendeur die toegang geeft tot het dakterras te bereiken. Daarvoor moet een baandeel met 5 sporen verwijderd worden, maar doordat twee van de vijf sporen op hoogte liggen was een scharnier niet mogelijk en is eruit tillen de enige optie. Er waren ook nog wat andere redenen voor Nico om uiteindelijk te besluiten om te verhuizen naar een andere kamer en daar opnieuw te beginnen.

In dit draadje willen we af en toe verslag doen van de voortgang. We maken er ook een videoserie bij. Er ligt nu immers een kans om alle aspecten, van bedenksel, (3D) design, houtwerk, rail leggen, bedrading, wisselservo’s, automatisering en wat verder ter sprake komt te belichten. Wacht … staat scenery niet in dit lijstje? Ehh … nee .. daarin zijn Nico en ik allebei niet zo bedreven. We vinden het gewoon leuk als er uiteindelijk (veel) treinen op (veel) rails rijden.

Link naar video 01: baanontwerp.

Dit waren onze uitgangspunten:
Beschikbare ruimte: 4040 x 3700 mm
Schaal: HO
Rail: Peco OO 75
Minimum radius: 600 mm (diameter 1200)
We zijn geen experts in scenery, daarvan hoeven we niet teveel
We vinden veel rails leuk
Het hoeft niet op iets uit de realiteit te lijken
We willen rondjes kunnen rijden
We willen ook van kopspoor naar kopspoor kunnen rijden
We willen een trein viaduct, dat geeft extra meters op hetzelfde oppervlak


« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2022, 16:08:21 door RudyB »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:41:34 »
Als ik hokjes tel op je plan dan zie ik een boogradius van 600 mm.
Ik denk dat je radius en diameter door elkaar haalt.

Verder vind ik het wel een aardig plan.
Heb je ook al een idee over de loopruimtes?

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2022, 12:36:18 »
Mooi plan 👍

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2022, 14:08:07 »
Goed opgemerkt Klaas. In de video noemde ik het ook radius terwijl diameter bedoeld was.

Bij de wegklapbare brug bij de deur bevindt zich de krapste doorgang van 35 cm. Daar noet je even zijwaarts langs schuifelen. Verder is het 40 tot 70 cm, niet ruim, maar wel te doen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 14:16:28 door RudyB »

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 299
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2022, 14:59:03 »
Uit de video begrijp ik dat de treinen (intercity's) rechts rijden?
De stationsnamen en schaal OO doen echter vermoeden dat het naar Brits voorbeeld is?

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2022, 16:11:24 »
@Jozz. Haha, ja dat klopt. We gooien alles behoorlijk door elkaar. Er rijden vasteland treinen en we rijden rechts. Hoewel dat op deze layout ook gemakkelijk links kan worden. Eerst hadden de stations nog geen namen, heetten ze noordoost en zo. We keken op de kaart van Engeland en zagen een hotel dat Twinwoods heet (dat is dus ook helemaal geen bestaand station). Dat vonden we wel een leuke naam en toen hebben we er in die buurt wat dorpjes met een echt station bijgezocht. Het lijkt dus zeg maar helemaal niet op iets echts en we bouwen ook niets na, we vonden echte namen alleen leuker dan 'Station Zuid'.

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2022, 20:45:28 »
1. Heb je erover nagedacht waarom je 3 sporen oo je hoofdbaan hebt? Eén heen één terug, en die derde dan? Inhet echt zie je meestal twee sporen of vier sporen (twee voor sneltreinen, twee voor goederen/stoptreinen). Met twee sporen heb je vrijwel evenveel rijmpgelijkheden.

2. Kijk je wissel nog eens goed na. Rijdend over het middelste spoor met de klok mee kun je nergens naar het rechter spoor komen.

Wim K

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Twinwoods & Bedford
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2022, 21:03:52 »
Bedankt voor je feedback Wim. Het idee is, kijkend bij Twinwoods:
- Binnenste spoor: intercity en personen shuttle met de klok mee (CW).
- Middelste spoor: intercity en personen shuttle tegen de klok in (CCW). is daarmee je tweede opmerking ingelost?
- Buitenste spoor: personen- en goederen shuttle in beide richtingen.

Alles bij elkaar is het plan dat er 12 treinen gaan rijden:
- 2x intercity CW, vooruit rijdend
- 2x intercity CCW, vooruit rijdend
- 2x personen shuttle, vooruit en achteruit rijdend
- 6x goederen shuttle, 3 per richting, op hoofdspoor alleen vooruit rijdend.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 21:06:24 door RudyB »

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Twinwoods & Bedford - 02 - Tafel Ontwerp
« Reactie #8 Gepost op: 15 augustus 2022, 14:11:21 »
Twinwoods & Bedford - 02 - Tafel Ontwerp

Het baanontwerp heeft vele rondingen. We willen de tafels deze rondingen laten volgen. Dit gaat nogal wat zaagwerk betekenen, liefst zo soepel en zo nauwkeurig mogelijk.

We willen de zaaglijnen op de houten platen tekenen zodat deze met de decoupeerzaag netjes gevolgd kunnen worden. Het plan is om in Fusion 360 een tekening te maken van de tafels. Via een grid van 10 cm, dat we ook op de houten platen zetten, kunnen we de coördinaten van de tafel lijnen nauwkeurig bepalen en op de platen overnemen. Daarna doen we ‘connect the dots’ en hebben we de tafel tekening op ware grootte op het hout staan.

Een plus van Fusion 360 is dat wanneer de tekening er eenmaal is het heel eenvoudig is om er 3D shapes van te maken waardoor we al voor nog maar iets te bouwen ons al een goed beeld kunnen vormen van hoe het eruit gaat zien.

Een andere optie zou zijn om via SCARM een printout te maken op ware grootte, op A4-tjes. Maar ja ... om al die A4-tjes vervolgens netjes geplaatst op het houtwerk te krijgen nog een dingetje.

We zijn benieuwd welke methoden er zoal in gebruik zijn om de baantekening over te nemen op de planken om de zaaglijnen te kunnen bepalen?

Link naar Twinwoods & Bedford - 02 - Tafel Ontwerp




RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden
« Reactie #9 Gepost op: 17 augustus 2022, 15:29:26 »
Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden

We hadden tests gedaan met twee bureaus om na te gaan of onze minimum gangpad breedte van 30cm acceptable zou zijn als doorgang. Dat werkte OK. Maar … bureaus zijn 74 cm hoog, de tafel blijft onder de billen en het zijn de benen die er langs gaan. Gisteren hebben we tests uit kunnen voeren met tafels op de geplande hoogte van 110 cm. De tafel bevindt zich nu boven de billen en het is de buik die er langs moet. Hoe kan het nu dat dat minder soepel gaat dan de benen? :)

Geen idee. Anyhow … we moeten het ontwerp aanpassen, we hebben een bredere doorgang nodig. Er is maar een plek waar we ruimte kunnen winnen, het schiereiland moet iets kleiner. We hebben voor die bocht onze wens van een minimum diameter van 120 cm opgegeven, de binnenbocht is daar nu 100 cm.

Al doende ontstond het idee om station Bletchley door te laten lopen over de 3 sporen van de bocht heen. Ter plaatse ontstaat zo een tunnel, wat de layout weer ietsje gevarieerder maakt.

Link naar Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden




bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Twinwoods & Bedford (HO)
« Reactie #10 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:22:24 »
Ruud,

Ik heb een paar vraagjes/opmerkingen. Ik weet niet of je nog interesse heb in sporenplan opmerkingen dus ovb..

In het huidige plan, kan je van Wellingborough naar Bletchly en naar Luton rijden. Je kan niet van Bletchy naar Luton rijden.

En verder liggen er drie rondjes. Ik heb zelf op de club ervaren dat het eindeloos rijden van het zelfde rondje kan gaan vervelen.

Wat ik hier zelf mis, is een mogelijkheid om om te keren, zijnde met een driehoek constructie of met een keerlus of met beiden. Ik zou bijvoorbeeld zelf links van Bletchly een driehoek aanleggen zodat een trein van Bletchy ook naar Luton kan rijden. En dan zou ik ook verborgen lus onder Bletchy aanbrengen zodat een getrokken trein ook eens van CW naar CCW kan wisselen at random. Waarom een verborgen lus? Die kan je krapper uitvoeren zonder dat je je 30cm wagons gekke knikken zie maken  ::)

Ik weet ook niet precies hoe je de perrons wilt indelen, maar ik tel ongeveer iets van ~20 sporen die langs perrons liggen. En uit je vorig commentaar maak ik op dat je slechts zes personentreinen heb rondrijden? Op een baan als deze kan je minstens het dubbele kwijt aan trein en mogelijk het drie dubbele, je verzameling kan in ieder geval groeien  (y).

En het is ook net wat je wilt, je zegt zelf rondjes rijden, en dat kan hier ook heel goed maar je hebt wel drie stations met kopsporen waarvan je op geen een kan omlopen of leuk kan rangeren. En een paar opstelspoortjes waar je evt een overneem lok kan plaatsen. Dan kan je soms wat materieel mixen. Persoonlijk vind ik dat er gemiste kansen liggen.

Ik neem aan dat je treinen hier wilt gaan automatiseren toch? Dat lijkt mij zelf dan een leuke uitdaging om automatisch om te lopen  ;D

Anyways dat zijn slechts mijn 2 centen..

Citaat
We zijn benieuwd welke methoden er zoal in gebruik zijn om de baantekening over te nemen op de planken om de zaaglijnen te kunnen bepalen?
Zelf pak ik altijd een potlood met een touwtje er aan, meestal is dat een stuk koperdraad wat rondslingert. En daar teken ik de ruime bogen mee af. Decoupeer zaag er langs et voila.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RudyB

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • EMV
    • RudysModelRailway
Re: Twinwoods & Bedford (HO)
« Reactie #11 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:49:03 »
Hoi Bas, natuurlijk wordt elke feedback op prijs gesteld. Het klopt dat Bletchley <> Luton geen directe verbinding heeft, althans niet voor de 2 personen shuttles en de 3 cargo schuttles CW die gepland zijn, de 3 cargo shuttles CCW gaan via het zijspoortje wel direct naar Luton.

We hebben geprobeerd een keerlus in het ontwerp te krijgen maar we vonden geen ruimte, althans niet zonder een heel ander baanontwerp. Aan de andere kant ... vanaf de zitpositie komen de treinen eenmaal naar links en eenmaal naar rechts door je blikveld ... met een keerlus blijft dat hetzefde, dat maakt op deze baan weinig verschil.

We gaan de layout eerst in een EEP simulatie testen om te zien of het treinverkeer ons bevalt. Het zijn veel rondjes, maar met twee richtingen en vele shuttles ertussendoor hopen we dat het toch voldoende gevarieerd oogt. We gaan het zien, nog voordat de zaag in het hout gaat.

Plan is inderdaad om volledig geautomatiseerd te gaan rijden, met Traincontroller.

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 388
Re: Twinwoods & Bedford (HO)
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2022, 16:52:22 »
Ik vind het erg vol. Mijn advies is 'less is more'. Twinwoods en Bletchley liggen naar mijn mening veel te dicht bij elkaar. Mocht je zelf een andere mening toegedaan zijn, negeer mijn advies vooral  ;)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden
« Reactie #13 Gepost op: 17 augustus 2022, 17:53:52 »
De tafel bevindt zich nu boven de billen en het is de buik die er langs moet. Hoe kan het nu dat dat minder soepel gaat dan de benen? :)
Zal wel iets met je postuur te maken hebben. ;) Heb net even bij mezelf gemeten en voor mij is 30 cm genoeg. Maar ik weet dat veel mannen minder plat zijn.
Je hebt het over "we", dus ik veronderstel dat jullie met minstens 2 man zijn. Zelfs bij een gangpad van 60 cm wordt het nog een uitdaging als je elkaar wil passeren.

Citaat
Al doende ontstond het idee om station Bletchley door te laten lopen over de 3 sporen van de bocht heen. Ter plaatse ontstaat zo een tunnel, wat de layout weer ietsje gevarieerder maakt.
Ik denk dat je te weinig rijlengte hebt om het hoogteverschil te overbruggen.

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: Twinwoods & Bedford (HO)
« Reactie #14 Gepost op: 17 augustus 2022, 18:52:39 »
Ik vind hem leuk, doet me denken aan een rangeerbaan die ik =toevallig= recent heb toegevoegd op pinterest.

Wat ik er leuk aan vind is dat je een rondje maakt zonder dat het een keerlus is. Veel banen proberen dat toch. nu krijg je mooie grote bogen die je ook nog vrijwel overal van binnen ziet.

Wil je toch een keerlus: de simpelste is van Twinwood rechtsom een spoortje naar binnen, onder Bletchley door (zichtbaar of niet), met een boogje om het gangpad en dan aansluiten voor het bovenste rode wissel naar Luton.

Groet, Sicco Jan