BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: RudyB op 12 augustus 2022, 21:15:56

Titel: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 12 augustus 2022, 21:15:56
Twinwoods & Bedford - 01 - Baanontwerp

Samen met (hobby)vriend Nico gaat er de komende tijd gewerkt worden aan de realisatie van een nieuwe baan. De oude lag eigenlijk nog maar net toen duidelijk werd dat het achteraf toch te moeilijk blijkt om de buitendeur die toegang geeft tot het dakterras te bereiken. Daarvoor moet een baandeel met 5 sporen verwijderd worden, maar doordat twee van de vijf sporen op hoogte liggen was een scharnier niet mogelijk en is eruit tillen de enige optie. Er waren ook nog wat andere redenen voor Nico om uiteindelijk te besluiten om te verhuizen naar een andere kamer en daar opnieuw te beginnen.

In dit draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=103813.0) willen we af en toe verslag doen van de voortgang. We maken er ook een videoserie bij. Er ligt nu immers een kans om alle aspecten, van bedenksel, (3D) design, houtwerk, rail leggen, bedrading, wisselservo’s, automatisering en wat verder ter sprake komt te belichten. Wacht … staat scenery niet in dit lijstje? Ehh … nee .. daarin zijn Nico en ik allebei niet zo bedreven. We vinden het gewoon leuk als er uiteindelijk (veel) treinen op (veel) rails rijden.

Link naar video 01: baanontwerp. (https://www.youtube.com/watch?v=NVJ3QeKUPQo)

Dit waren onze uitgangspunten:
Beschikbare ruimte: 4040 x 3700 mm
Schaal: HO
Rail: Peco OO 75
Minimum radius: 600 mm (diameter 1200)
We zijn geen experts in scenery, daarvan hoeven we niet teveel
We vinden veel rails leuk
Het hoeft niet op iets uit de realiteit te lijken
We willen rondjes kunnen rijden
We willen ook van kopspoor naar kopspoor kunnen rijden
We willen een trein viaduct, dat geeft extra meters op hetzelfde oppervlak

(https://up.picr.de/44170641dq.jpg)
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 augustus 2022, 11:41:34
Als ik hokjes tel op je plan dan zie ik een boogradius van 600 mm.
Ik denk dat je radius en diameter door elkaar haalt.

Verder vind ik het wel een aardig plan.
Heb je ook al een idee over de loopruimtes?
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: Frank 123 op 13 augustus 2022, 12:36:18
Mooi plan 👍
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: RudyB op 13 augustus 2022, 14:08:07
Goed opgemerkt Klaas. In de video noemde ik het ook radius terwijl diameter bedoeld was.

Bij de wegklapbare brug bij de deur bevindt zich de krapste doorgang van 35 cm. Daar noet je even zijwaarts langs schuifelen. Verder is het 40 tot 70 cm, niet ruim, maar wel te doen.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: Joz op 13 augustus 2022, 14:59:03
Uit de video begrijp ik dat de treinen (intercity's) rechts rijden?
De stationsnamen en schaal OO doen echter vermoeden dat het naar Brits voorbeeld is?
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: RudyB op 13 augustus 2022, 16:11:24
@Jozz. Haha, ja dat klopt. We gooien alles behoorlijk door elkaar. Er rijden vasteland treinen en we rijden rechts. Hoewel dat op deze layout ook gemakkelijk links kan worden. Eerst hadden de stations nog geen namen, heetten ze noordoost en zo. We keken op de kaart van Engeland en zagen een hotel dat Twinwoods heet (dat is dus ook helemaal geen bestaand station). Dat vonden we wel een leuke naam en toen hebben we er in die buurt wat dorpjes met een echt station bijgezocht. Het lijkt dus zeg maar helemaal niet op iets echts en we bouwen ook niets na, we vonden echte namen alleen leuker dan 'Station Zuid'.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: wimk op 13 augustus 2022, 20:45:28
1. Heb je erover nagedacht waarom je 3 sporen oo je hoofdbaan hebt? Eén heen één terug, en die derde dan? Inhet echt zie je meestal twee sporen of vier sporen (twee voor sneltreinen, twee voor goederen/stoptreinen). Met twee sporen heb je vrijwel evenveel rijmpgelijkheden.

2. Kijk je wissel nog eens goed na. Rijdend over het middelste spoor met de klok mee kun je nergens naar het rechter spoor komen.

Wim K
Titel: Re: Twinwoods & Bedford
Bericht door: RudyB op 13 augustus 2022, 21:03:52
Bedankt voor je feedback Wim. Het idee is, kijkend bij Twinwoods:
- Binnenste spoor: intercity en personen shuttle met de klok mee (CW).
- Middelste spoor: intercity en personen shuttle tegen de klok in (CCW). is daarmee je tweede opmerking ingelost?
- Buitenste spoor: personen- en goederen shuttle in beide richtingen.

Alles bij elkaar is het plan dat er 12 treinen gaan rijden:
- 2x intercity CW, vooruit rijdend
- 2x intercity CCW, vooruit rijdend
- 2x personen shuttle, vooruit en achteruit rijdend
- 6x goederen shuttle, 3 per richting, op hoofdspoor alleen vooruit rijdend.
Titel: Twinwoods & Bedford - 02 - Tafel Ontwerp
Bericht door: RudyB op 15 augustus 2022, 14:11:21
Twinwoods & Bedford - 02 - Tafel Ontwerp

Het baanontwerp heeft vele rondingen. We willen de tafels deze rondingen laten volgen. Dit gaat nogal wat zaagwerk betekenen, liefst zo soepel en zo nauwkeurig mogelijk.

We willen de zaaglijnen op de houten platen tekenen zodat deze met de decoupeerzaag netjes gevolgd kunnen worden. Het plan is om in Fusion 360 een tekening te maken van de tafels. Via een grid van 10 cm, dat we ook op de houten platen zetten, kunnen we de coördinaten van de tafel lijnen nauwkeurig bepalen en op de platen overnemen. Daarna doen we ‘connect the dots’ en hebben we de tafel tekening op ware grootte op het hout staan.

Een plus van Fusion 360 is dat wanneer de tekening er eenmaal is het heel eenvoudig is om er 3D shapes van te maken waardoor we al voor nog maar iets te bouwen ons al een goed beeld kunnen vormen van hoe het eruit gaat zien.

Een andere optie zou zijn om via SCARM een printout te maken op ware grootte, op A4-tjes. Maar ja ... om al die A4-tjes vervolgens netjes geplaatst op het houtwerk te krijgen nog een dingetje.

We zijn benieuwd welke methoden er zoal in gebruik zijn om de baantekening over te nemen op de planken om de zaaglijnen te kunnen bepalen?

Link naar Twinwoods & Bedford - 02 - Tafel Ontwerp (https://youtu.be/vvZEQ4l0_pw)


(https://up.picr.de/44184663vo.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden
Bericht door: RudyB op 17 augustus 2022, 15:29:26
Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden

We hadden tests gedaan met twee bureaus om na te gaan of onze minimum gangpad breedte van 30cm acceptable zou zijn als doorgang. Dat werkte OK. Maar … bureaus zijn 74 cm hoog, de tafel blijft onder de billen en het zijn de benen die er langs gaan. Gisteren hebben we tests uit kunnen voeren met tafels op de geplande hoogte van 110 cm. De tafel bevindt zich nu boven de billen en het is de buik die er langs moet. Hoe kan het nu dat dat minder soepel gaat dan de benen? :)

Geen idee. Anyhow … we moeten het ontwerp aanpassen, we hebben een bredere doorgang nodig. Er is maar een plek waar we ruimte kunnen winnen, het schiereiland moet iets kleiner. We hebben voor die bocht onze wens van een minimum diameter van 120 cm opgegeven, de binnenbocht is daar nu 100 cm.

Al doende ontstond het idee om station Bletchley door te laten lopen over de 3 sporen van de bocht heen. Ter plaatse ontstaat zo een tunnel, wat de layout weer ietsje gevarieerder maakt.

Link naar Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden (https://youtu.be/V_L3bUP4e0U)


(https://up.picr.de/44194729uk.jpg)
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: bask185 op 17 augustus 2022, 16:22:24
Ruud,

Ik heb een paar vraagjes/opmerkingen. Ik weet niet of je nog interesse heb in sporenplan opmerkingen dus ovb..

In het huidige plan, kan je van Wellingborough naar Bletchly en naar Luton rijden. Je kan niet van Bletchy naar Luton rijden.

En verder liggen er drie rondjes. Ik heb zelf op de club ervaren dat het eindeloos rijden van het zelfde rondje kan gaan vervelen.

Wat ik hier zelf mis, is een mogelijkheid om om te keren, zijnde met een driehoek constructie of met een keerlus of met beiden. Ik zou bijvoorbeeld zelf links van Bletchly een driehoek aanleggen zodat een trein van Bletchy ook naar Luton kan rijden. En dan zou ik ook verborgen lus onder Bletchy aanbrengen zodat een getrokken trein ook eens van CW naar CCW kan wisselen at random. Waarom een verborgen lus? Die kan je krapper uitvoeren zonder dat je je 30cm wagons gekke knikken zie maken  ::)

Ik weet ook niet precies hoe je de perrons wilt indelen, maar ik tel ongeveer iets van ~20 sporen die langs perrons liggen. En uit je vorig commentaar maak ik op dat je slechts zes personentreinen heb rondrijden? Op een baan als deze kan je minstens het dubbele kwijt aan trein en mogelijk het drie dubbele, je verzameling kan in ieder geval groeien  (y).

En het is ook net wat je wilt, je zegt zelf rondjes rijden, en dat kan hier ook heel goed maar je hebt wel drie stations met kopsporen waarvan je op geen een kan omlopen of leuk kan rangeren. En een paar opstelspoortjes waar je evt een overneem lok kan plaatsen. Dan kan je soms wat materieel mixen. Persoonlijk vind ik dat er gemiste kansen liggen.

Ik neem aan dat je treinen hier wilt gaan automatiseren toch? Dat lijkt mij zelf dan een leuke uitdaging om automatisch om te lopen  ;D

Anyways dat zijn slechts mijn 2 centen..

Citaat
We zijn benieuwd welke methoden er zoal in gebruik zijn om de baantekening over te nemen op de planken om de zaaglijnen te kunnen bepalen?
Zelf pak ik altijd een potlood met een touwtje er aan, meestal is dat een stuk koperdraad wat rondslingert. En daar teken ik de ruime bogen mee af. Decoupeer zaag er langs et voila.

Mvg,

Bas
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 17 augustus 2022, 16:49:03
Hoi Bas, natuurlijk wordt elke feedback op prijs gesteld. Het klopt dat Bletchley <> Luton geen directe verbinding heeft, althans niet voor de 2 personen shuttles en de 3 cargo schuttles CW die gepland zijn, de 3 cargo shuttles CCW gaan via het zijspoortje wel direct naar Luton.

We hebben geprobeerd een keerlus in het ontwerp te krijgen maar we vonden geen ruimte, althans niet zonder een heel ander baanontwerp. Aan de andere kant ... vanaf de zitpositie komen de treinen eenmaal naar links en eenmaal naar rechts door je blikveld ... met een keerlus blijft dat hetzefde, dat maakt op deze baan weinig verschil.

We gaan de layout eerst in een EEP simulatie testen om te zien of het treinverkeer ons bevalt. Het zijn veel rondjes, maar met twee richtingen en vele shuttles ertussendoor hopen we dat het toch voldoende gevarieerd oogt. We gaan het zien, nog voordat de zaag in het hout gaat.

Plan is inderdaad om volledig geautomatiseerd te gaan rijden, met Traincontroller.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: DBCargo op 17 augustus 2022, 16:52:22
Ik vind het erg vol. Mijn advies is 'less is more'. Twinwoods en Bletchley liggen naar mijn mening veel te dicht bij elkaar. Mocht je zelf een andere mening toegedaan zijn, negeer mijn advies vooral  ;)
Titel: Re: Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden
Bericht door: Klaas Zondervan op 17 augustus 2022, 17:53:52
De tafel bevindt zich nu boven de billen en het is de buik die er langs moet. Hoe kan het nu dat dat minder soepel gaat dan de benen? :)
Zal wel iets met je postuur te maken hebben. ;) Heb net even bij mezelf gemeten en voor mij is 30 cm genoeg. Maar ik weet dat veel mannen minder plat zijn.
Je hebt het over "we", dus ik veronderstel dat jullie met minstens 2 man zijn. Zelfs bij een gangpad van 60 cm wordt het nog een uitdaging als je elkaar wil passeren.

Citaat
Al doende ontstond het idee om station Bletchley door te laten lopen over de 3 sporen van de bocht heen. Ter plaatse ontstaat zo een tunnel, wat de layout weer ietsje gevarieerder maakt.
Ik denk dat je te weinig rijlengte hebt om het hoogteverschil te overbruggen.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: Sicco Jan op 17 augustus 2022, 18:52:39
Ik vind hem leuk, doet me denken aan een rangeerbaan die ik =toevallig= recent heb toegevoegd op pinterest (https://i.pinimg.com/564x/00/a9/41/00a94115d84e87333ed0580e3f5facf1.jpg).

Wat ik er leuk aan vind is dat je een rondje maakt zonder dat het een keerlus is. Veel banen proberen dat toch. nu krijg je mooie grote bogen die je ook nog vrijwel overal van binnen ziet.

Wil je toch een keerlus: de simpelste is van Twinwood rechtsom een spoortje naar binnen, onder Bletchley door (zichtbaar of niet), met een boogje om het gangpad en dan aansluiten voor het bovenste rode wissel naar Luton.

Groet, Sicco Jan
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 17 augustus 2022, 19:38:09
Ik vind het erg vol. ... Mocht je zelf een andere mening toegedaan zijn, negeer mijn advies vooral  ;)
DBCargo, we zijn geen andere mening toegedaan ... maar 'veel rails' was nu juist een van onze uitgangspunten. We gaan je advies dus negeren. :)
Titel: Re: Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden
Bericht door: RudyB op 17 augustus 2022, 19:43:43
@Klaas
... Heb net even bij mezelf gemeten en voor mij is 30 cm genoeg.
Ja, dat leek bij ons eerst ook wel te gaan ... en ook met een tafel op 110 cm gaat het net, maar niet zonder langs de tafels te schuren en dat willen we toch maar proberen te vermeiden.

Zelfs bij een gangpad van 60 cm wordt het nog een uitdaging als je elkaar wil passeren.
Bij de deur slaat er eentje linksaf, de ander rechts. :) We zullen het gaan ervaren ... hoe het uit gaat pakken.

Ik denk dat je te weinig rijlengte hebt om het hoogteverschil te overbruggen.
In de tekening zijn alle hellingen 3 graden of minder ... zou in principe net moeten lukken.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 17 augustus 2022, 19:47:55
@Sicco Jan. Ja, dat plaatje zou zomaar als inspiratie hebben kunnen dienen ... met die dubbele loop met viaduct, dat geeft bijna dubbele rijlengte op hetzelfde oppervlak.

Die keerlus gaan we onderzoeken.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: VAM65 op 17 augustus 2022, 20:09:41
Net als DBcargo vind ik het ook te vol. Ik zou station Bletchley helemaal weghalen, en daar een stadje/dorp maken
Titel: Twinwoods & Bedford - 04 - Simulatie met EEP
Bericht door: RudyB op 19 augustus 2022, 14:09:56
Twinwoods & Bedford - 04 - Simulatie met EEP

Alvorens de zaag in het hout te zetten, de tafels te bouwen en de rails te leggen, waren we van plan twee simulaties te doen, één in Traincontroller en één in de zeer fraaie EEP 3D (model)spoorwegsimulator, waar deze video over gaat.

Eventuele problemen die in dit stadium worden gevonden zijn veel gemakkelijker op te lossen dan nadat de tafels zijn gemonteerd en de rails is gelegd. Bovendien ... het is gewoon leuk om een modelbaan in EEP te maken en treinen volautomatisch te laten rijden, dankzij de extra software die in samenwerking met Duitse hobbyvriend Frank Buchholz tot stand is gekomen.

Waar zijn we naar op zoek? Voornamelijk of de modelbaan er leuk uitziet ... in onze ogen wel te verstaan, sommigen zullen vinden dat er te veel rails ligt en te weinig scenery is, maar dat is hoe wij het graag zien :). We willen ook kijken of de treinenloop vlot en gevarieerd is, en zonder files of haperingen, of omgekeerd, om te zien of er sporen zijn die nooit/zelden gebruikt worden.

Dit is de link naar de video Twinwoods & Bedford - 04 - Simulatie met EEP (https://youtu.be/MpnpuzM06ZE)

Voor degenen die EEP willen uitproberen:
Dit is een link naar EEP op Steam (https://store.steampowered.com/search/?term=eep).
Dit is een link naar de gratis EEP Automatic Train Control software. (https://github.com/FrankBuchholz/EEP-LUA-Automatic-Train-Control/blob/main/blockControl_v2/EEP_blockControl.zip)
Dit is een serie video's over EEP automatisering (https://www.youtube.com/playlist?list=PLyC6aoYnRBZYYDJMNIh57XMHuwWCKYYol)

(https://up.picr.de/44204806hl.jpg)
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: Joz op 19 augustus 2022, 15:56:15
Erg interessant  (y)
Mij is opgevallen dat de crossover bij Bletchley die van binnen naar buiten loopt, niet gebruikt wordt, en bij nadere studie zag ik dat die ook niet in het oorspronkelijke SCARM ontwerp zat.
Het 3e spoor heeft lekker gevarieerd treinverkeer. Mij viel op dat de shuttle toch een keer het middelste spoor pakt bij Bletchley. Dat maakt het ook interessant. De intercity-sporen zijn verder wel een beetje saai, waardoor een 2-sporig traject in plaats van overal 3-sporig het wel interessanter zou maken naar mijn idee. Maar het was jullie weloverwogen keuze, dus respect daarvoor  :D
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 19 augustus 2022, 17:43:43
Hoi Jozz. Goed opgemerkt, in de EEP sim zit die crossover er nog in, maar hij bleek nergens voor nodig en in SCARM is ie eruit gehaald.

In SCARM hebben we juist weer twee nieuwe crossovers, naar Luton en naar Wellingborough, dat gaat meer extra mogelijkheden geven voor de passagier shuttles. Ook kan er af en toe een goederentrein over, wat alles nog weer wat gevarieerder maakt.

We discussieren nog over wellicht toch gedeeltelijk tweesporig gaan. Dat kunnen we testen in de Traincontroller sim die nog gaat komen voordat er gebouwd gaat worden.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: arthon op 19 augustus 2022, 23:06:56
Leuk dat jullie deze Engelse plaatsen in jullie sporenplan aanbrengen. Ik woon vlakbij Bedford!!
Ga het lekker volgen.  Veel plezier. 
Groetjes,   Arie
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 19 augustus 2022, 23:19:51
Haha, da's ook toevallig.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford - 03 - Gangpad Verbreden
Bericht door: Frans Peeters op 20 augustus 2022, 21:41:15
...
In de tekening zijn alle hellingen 3 graden of minder ... zou in principe net moeten lukken.

Ik neem aan dat je 3% bedoeld, dat is 1,72 graden.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 20 augustus 2022, 22:49:54
Ja, ik bedoelde procenten.
Titel: Twinwoods & Bedford - 05 - TrainController
Bericht door: RudyB op 28 augustus 2022, 19:49:35
Twinwoods & Bedford - 05 - TrainController

De tweede test die we wilden doen voordat de zaag in de plank gaat om de tafels op maat te maken is om alvast de besturing te maken in TrainController en kijken of die soepel loopt.

TC gebruikt blok besturing. Ieder blok heeft een sensor aan het begin. We gebruiken hier reed switches en magneetjes onder de trein voor. Elk blok krijgt een (software) rem-marker en een stop-marker op door ons opgegeven afstanden van de sensor. De trein zal bij de rem marker beginnen af te remmen en bij de stop marker stil staan.

Zijn de blokken eenmaal gedefinieerd dan kunnen rijschema’s gemaakt worden waarmee bepaald wordt welke treinen welke routes gaan volgen. Is een trein bij het eindpunt aangekomen, dan selecteert TC een nieuwe route uit een lijst van ‘successors’.

Zo is volledig automatisch bedrijf mogelijk, terwijl ook nog steeds met de hand gereden kan worden, door het automatische verkeer heen.

In TC’s simulator mode kunnen we nog zonder dat er een baan aanwezig is al zien of het treinverkeer soepel loopt, of er geen deadlocks ontstaan en of er geen blokken zijn waar zelden of nooit een trein komt. Dit was na een paar uur testen nog steeds niet het geval. Dat geeft ons vertrouwen dat de layout goed te besturen is … dus … de zaag kan in de plank!

Link naar Twinwoods & Bedford - 05 - TrainController (https://youtu.be/Pwe6SMs9DgU)


(https://up.picr.de/44255639ez.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 06 - Tafel Zagen
Bericht door: RudyB op 01 september 2022, 13:46:42
Twinwoods & Bedford - 06 - Tafel Zagen

De twee simulaties (EEP video 4, TrainController video 5) hebben ons laten zien dat deze baan een interessant treinenloop kan hebben. Dit gaf ons het vertrouwen om aan te vangen met het zagen van de platen voor de tafel.

De uitdaging was om de tekening van de PC over te brengen op de platen, om lijnen te hebben om langs te zagen. Dit hebben we bereikt door een raster van platen over de lay-out tekening te leggen waarna we de x,y coördinaten van strategische punten uit konden lezen. Voor een rechte lijn zijn twee punten nodig, voor een kromme drie. Met een buigbare plastic strip was het vervolgens gemakkelijk om mooie vloeiende curves te tekenen.

Link naar Twinwoods & Bedford - 06 - Tafel Zagen (https://youtu.be/2iH-l8tRZRw)


(https://up.picr.de/44279098sd.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 07 - Tafelbouw
Bericht door: RudyB op 12 september 2022, 13:56:58
Twinwoods & Bedford - 07 - Tafelbouw

Na het zagen van de 9mm platen kan de tafel opgebouwd worden. De lage tafel, het schiereiland en het grootste deel van de hoge tafel staan inmiddels. Langs de muren steunen de platen op een balk over de volle lengte van de muur. Het schiereiland en de gangzijden worden ondersteund door poten, aan elkaar verbonden tot een frame.

De poten zijn alle voorzien van stelvoetjes die via een slagmoer in een gat in de poot verwijnen.

Wat nu nog rest zijn de twee hellingen en de neerklapbare brug bij de deur. De hellingen worden uit 3mm plaat gezaagd omdat ze enigszins flexibel moeten zijn. Doordat de helling in een bocht ligt moet de plaat getordeerd kunnen worden om hem aan beide zijden vlak aan te laten sluiten.

Link naar video Twinwoods & Bedford - 07 - Mounting the Table (https://youtu.be/wJ49sNdmUPI)


(https://up.picr.de/44345281gy.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 08 - De Tafel Is Gereed
Bericht door: RudyB op 28 september 2022, 19:39:24
Twinwoods & Bedford - 08 - De Tafel Is Gereed

Deze week is een hardware mijlpaal bereikt: de tafel is klaar.

Bij de deur bevindt zich de brug die open moet kunnen om de ruimte te betreden (bukken kan natuurlijk ook, maar we worden al een beetje stroever :). Hij is opgehangen aan twee heel gewone scharnieren aan de ene zijden en wordt aan de andere kant vastgehouden door een schuifslot zonder speling.

De twee hellingen zijn tot op de mm uitgemeten en ondersteund. De buitenste helling is 2%, de binnenste 3% … we vertrouwen erop dat dit soepel rijdt.

Nog een paar stukjes kurklaag aanbrengen en het leggen van de rails kan beginnen!

Link naar video Twinwoods & Bedford - 08 - De tafel is gereed (https://youtu.be/aoeTd0DnVCw)


(https://up.picr.de/44436065gq.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 09 - Geverfde railbedding & wissel servo montage
Bericht door: RudyB op 07 oktober 2022, 13:52:33
Twinwoods & Bedford - 09 - Geverfde railbedding & wissel servo montage

We hebben wat geexperimenteerd met verschillende railbeddingen. Het mooiste is natuurlijk 100% ballasten, maar dat vinden we te veel werk als niet zozeer scenery minded hobbyisten. We denken een redelijk compromis gevonden te hebben in alleen de railranden ballasten op dubbelzijdig tape, wat ook als voordeel heeft dat geen tweede laag kurk nodig is onder de rails om deze op te hogen.

Het enige wat nodig is ter voorbereiding is het verven van de kurk in een donkere, roestige kleur. Dat is deze week gebeurd, met een pot Palissander beits. Een pot bleek net niet genoeg, er moet nog een tweede pot komen.

De eerste rails en wissels zijn gelegd, op de mm nauwkeurig. De video laat zien op welke wijze we de servos voor de wisselaandrijving monteren.

Link naar video Twinwoods & Bedford - 09 - Railbedding geverfd & wisselservo montage (https://youtu.be/bmvs8--rlFc)

Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: bask185 op 07 oktober 2022, 14:44:39
Ik heb commentaar  :o

Je doet exact hetzelfde als wat ik deed met die Servo en u profiel. Het probleem wat ik hiermee had, was dat de ijzerdraadjes te ver omhoog en omlaag bewogen met catastrofale gevolgen.

M.i. kan je beter het ijzerdraadje star aan de Servo hoorn bevestigen. De Horn moet dan wel voorbij het u profiel zitten.

Bas.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 07 oktober 2022, 15:10:42
Hoi Bas. Daar hebben we hier nooit problemen mee gehad. Als het pinnetje ver naar onderen op het servo armpje bevestigd wordt, dan is de hoek die hij maakt bij servo rotatie al snel groot genoeg, terwijl de verticale beweging relatief klein blijft. Indien gewenst kan ook gekozen worden voor een montage methode waarbij het armpje omhoog wijst. Dan steekt de pin alleen uit tijdens de beweging, maar op dat moment rijdt er nooit een trein over de wissel dus dat is OK.
Titel: Twinwoods & Bedford - 10 - Wissel Servo Aandrijving
Bericht door: RudyB op 13 oktober 2022, 13:47:33
Twinwoods & Bedford - 10 - Wissel Servo Aandrijving

Deze video is een bouw handleiding voor de servo wisselaandrijving. De gebruikte servo motor is een SG90 180°. Deze past precies in een 15 mm aluminium U profiel. Hierin zijn twee schroefgaten geboord en ook een 1 mm gaatje dat het scharnierpunt vormt voor de pin die de wissel aandrijft. Deze pin is een uitgevouwen paperclip.

We gebruiken Arduino als DCC servo (en accessory) aandrijving. Hierin is de MARDEC software geladen die gedownload kan worden van www.arcomora.com (https://www.arcomora.com/download/). Met deze software kunnen de wissels bediend worden via DCC en ook kunnen de servo hoeken voor de twee wisselstanden ingeregeld worden.


Link naar video Twinwoods & Bedford - 10 - Wissel Servo Aandrijving (https://youtu.be/dxNanN-tw_0)


(https://up.picr.de/44486359dc.jpg)
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 oktober 2022, 15:38:58
Ik heb de video bekeken, maar ik vraag me af waarom je het veertje in het wissel laat zitten. Als je dat weghaalt maakt het wissel een meer werkelijkheidsgetrouwe beweging.
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 13 oktober 2022, 15:54:29
Dat klopt Klaas ... ehh ... luiheid?
Titel: Re: Twinwoods & Bedford (HO)
Bericht door: RudyB op 22 oktober 2022, 13:56:56
Twinwoods & Bedford - 11 - Het leggen van flexibele rails

Wij gebruiken Peco HO 75 spoor, dat uitsluitend bestaat uit flex-rails. Om de flex track te leggen gebruiken we een paar hulpmiddelen zoals:
- Een karton, gesneden in een cirkel met de gewenste radius, om cirkels te leggen
- Een draad, verbonden met een pin in het middelpunt, om cirkels te leggen
- Een flexibele plastic strip, om niet-cirkelvormige bochten te markeren
- Een aluminium U-strip van 15 mm, om rechte rails te leggen
- Verschillende lengtes hardhout, om kortere stukken recht spoor te leggen
- Afstandsmallen, om dubbelspoor te leggen met een nauwkeurige constante tussenafstand

Link naar video Twinwoods & Bedford - 11 - Flexibele Rails Leggen (https://youtu.be/CUn2PSIbdfo)


(https://up.picr.de/44571187zv.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 12 - Simulatie in Transport Fever 2
Bericht door: RudyB op 04 november 2022, 16:18:37

Hoewel Transport Fever 2 in feite een logistiek management spel is met de nadruk op het opzetten van weg- en spoorvervoer tussen industrieën en steden, geld verdienen en de bevolking en de economie zien groeien en bloeien, kun je er ook heel goed een (model)spoorbaan mee simuleren.

Dat is te danken aan de graphics, die heel aardig zijn. Ook de gebruikersinterface is dik in orde, het maken van een baan met automatisch trein- en wegverkeer is niet erg moeilijk.

De bonus is dat het niet alleen leuk is om te doen en iets moois oplevert om naar te kijken, maar om van tevoren te zien hoe een modelspoorbaan er na de bouw uit gaat zien kan uren werk en misschien materiaalverspilling besparen als er wijzigingen moeten worden aangebracht. Als de bouw eenmaal begonnen is hebben veranderingen waarschijnlijk veel meer impact.

Link naar video Twinwoods & Bedford - 12 - Simulatie in Transport Fever 2 (https://youtu.be/bpa-G42EXHY)


(https://up.picr.de/44643835ux.jpg)
Titel: Twinwoods & Bedford - 13 - Test Driving 11 Trains
Bericht door: RudyB op 18 maart 2023, 15:39:20
Rails leggen, DCC bedrading en sensor bedrading zijn klaar. Het is tijd om de baan te testen met 11 treinen.

De baan wordt computergestuurd met Traincontroller 10. Een aparte serie video's over TC is hier (https://www.youtube.com/playlist?list=PLyC6aoYnRBZa8wmB0mXyYGjkb3050iUe6) beschikbaar.

Het DCC Command Station is een Digikeijs DR5000, gecombineerd met een DR5033 booster.

De wissels worden geschakeld met SG90 servomotoren, aangesloten op DCCNEXT decoders, die voor ongeveer €10,- te verkrijgen zijn via arcomora (https://www.arcomora.com/). De software, genaamd MARDEC, is gratis.

Treindetectie gebeurt met reed schakelaars op het spoor en een kleine Neodymium magneet onder de trein. De reeds zijn verbonden met Arduino Loconet shields die voor ongeveer €6,- te verkrijgen zijn via arcomora (https://www.arcomora.com/). De software, ARLOCO genaamd, is gratis.

Dit is de link naar de video Twinwoods & Bedford - 13 - Test Driving 11 Trains (https://youtu.be/D-FU21ATX8E)