Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:04:09
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 07:53:21
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Wim Vink
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
  

Auteur Topic: V160 de meest kloppende/mooiste  (gelezen 3117 keer)

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
V160 de meest kloppende/mooiste
« Gepost op: 08 augustus 2022, 19:34:22 »
Veel merken hebben de V160 uit gebracht onder andere Marklin, Fleischmann, Roco, ESU, Brawa, Piko ben ik er nog een vergeten?
Mijn vraag is welke is de meest kloppende qua maat en detail?
Welke is digitaal voor bereidt?
Welke heeft wisselende frontseinen en sluitseinen
Welke heeft een zichtbare interieur in de cabine, zoals sommig Roco hebben en ook weer niet
Waarom dit topic omdat ik deze wil aanschaffen en door de bomen het bos niet meer zie.

Vriendelijk bedankt

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #1 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:13:42 »
Hoi,

Kijk eens naar http://lolkebijlsma.com/v160_model.html en dan specifiek naar de verschillende pagina's per model (bijv: http://lolkebijlsma.com/baureihe_216_model.html), allemaal te vinden in het linker menu.

De V160 familie is een grote familie van locomotieven en er zijn best wel grote verschillen tussen de diverse series. Even een snelle (incomplete) reactie per model:
- 210: best model is van Roco
- 215: Ook hier is Roco met de laatste generatie helemaal bij de tijd. Sommige modellen zijn nog onder de Fleischmann naam uitgebracht. De nieuwe Roco modellen zitten in de 7xxxx catno reeks. De oudere Roco 215 modellen zijn van een hele andere generatie (nog jaren zeventig). Eerst hadden die inderdaad geen vrije cabine, later wel een beetje. Het verschil is goed te zien op mijn 215 pagina.
- 216: Piko heeft nog een hele mooi model op de markt gebracht maar het Brawa model mag er ook zien. Ook de ESU loc's zijn prachtig.
- 217: Matrix heeft een redelijk model hier. Het Liliput model is qua rooster/raam indeling niet helemaal correct.
- 218: Hier ook Roco weer goed bezig. De ESU loc's zijn ook best leuk maar een stuk duurder. Fleischmann maakte vroeger best wel een redelijk model.
- 219: Alleen door Liliput op de markt gebracht en een mooi model.

Alle loc's hebben wel wisselende front- en sluitseinen. Zelfs de oude loc's van Roco uit de jaren zeventig hebben dat.
Alle recente loc's zijn digitaal voorbereidt. De Roco en Piko loc's hebben een PLUX22 stekker en dat is lekker makkelijk. Op mijn website heb ik een paar voorbeelden waarbij ik een analoge versie ombouw naar Digitaal.
Piko 216: http://lolkebijlsma.com/piko_216177_loksound.html
Roco 218: http://lolkebijlsma.com/roco_218_loksound.html
Fleischmann 218: http://lolkebijlsma.com/fleischmann_218_dcc.html

Hopelijk helpt dit om wat duidelijkheid te krijgen.

Groeten,
Lolke

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2022, 20:36:34 »
Lolke, heel erg bedankt
Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van Roco onder andere door de cardanaandrijving.
Brawa heeft hem in metaal  :P

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1191
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:06:20 »
Tja Brawa is wel mooi maar beste prijs/kwaliteit verhouding toch Roco of Piko. Ik hoor wel wat problemen met digitaal rijden van Piko locs of met sound problemen maar dat gebruik ik toch niet.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #4 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:14:48 »
hoi,

Mijn vraag is welke is de meest kloppende qua maat en detail?
Welke is digitaal voor bereidt?
Welke heeft wisselende frontseinen en sluitseinen
Welke heeft een zichtbare interieur in de cabine, zoals sommig Roco hebben en ook weer niet
Waarom dit topic omdat ik deze wil aanschaffen en door de bomen het bos niet meer zie.

De vraag is waar ga je zelf voor? En rijd je 3rail of 2rail? Alles is te digitaliseren. Wisselende front en sluitseinen zijn ook zo te maken. Dat zijn niet de moeilijkste dingen. Dus waar ga je zelf voor? Wat is voor jou belangrijk? Iedereen zal mogelijk iets anders belangrijk vinden. Hier heb ik een aantal verschillenden V160's van verschillende merken staan. De een is mogelijk wat meer gedetailleerde dan de andere. De BraWa die ik heb loopt ontzettend mooi. Ook de sound is geweldig. Goed, dat is dan ook achteraf ingebouwd. Deze is ook zo ingesteld dat hij ontzettend realistisch rijdt. Op volle vaart heeft het ding een uitloop van een paar meter. Deze dus een paar keer met een sleep op de BNLS-module baan uitgelaten. Ook een Esu staan. Ook geweldig. En een Fleischmann met het een en ander omgebouwd. De Tourisk-uitvoering is daarbij de bijzonderheid.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #5 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:16:17 »
Sorry, maar dat domme geklets over Brawa is duur, of prijs kwaliteit gezemel, vind ik onzin. Mensen vinden het blijkbaar moeilijk om zich bij de feiten te houden.

Hier een Brawa v160 voor een vergelijkbaar bedrag als een Roco.

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #6 Gepost op: 08 augustus 2022, 21:22:54 »
Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van Roco onder andere door de cardanaandrijving.
Brawa heeft hem in metaal  :P

Cardanaandrijving is standaard tegenwoordig. Alleen als je naar oudere modellen van Fleischmann of Marklin/Trix kijkt is het een ander verhaal.

Ik snap nooit waarom de metalen kap zo belangrijk is. Klein detailwerk is beter in plastic dan in metaal.

Verder is het belangrijk wat je zoekt. Want de V160 familie is een grote familie en er is een groot verschil tussen een 216 en een 218. Ook de 218 heeft grote deelseries met veel verschlllen (dakopbouw, draaistellen etc).

Lolke

Jeroen Trainz

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #7 Gepost op: 08 augustus 2022, 22:18:48 »
hoi,

De vraag is waar ga je zelf voor? En rijd je 3rail of 2rail? Alles is te digitaliseren. Wisselende front en sluitseinen zijn ook zo te maken. Dat zijn niet de moeilijkste dingen. Dus waar ga je zelf voor? Wat is voor jou belangrijk? Iedereen zal mogelijk iets anders belangrijk vinden. Hier heb ik een aantal verschillenden V160's van verschillende merken staan. De een is mogelijk wat meer gedetailleerde dan de andere. De BraWa die ik heb loopt ontzettend mooi. Ook de sound is geweldig. Goed, dat is dan ook achteraf ingebouwd. Deze is ook zo ingesteld dat hij ontzettend realistisch rijdt. Op volle vaart heeft het ding een uitloop van een paar meter. Deze dus een paar keer met een sleep op de BNLS-module baan uitgelaten. Ook een Esu staan. Ook geweldig. En een Fleischmann met het een en ander omgebouwd. De Tourisk-uitvoering is daarbij de bijzonderheid.

Groet Ronald.

Sowieso digitaal, wisselende frontseinen (graag led) en een beetje cabine (inkijk).
Ga liever voor de Roco, bij nader inzien kloppen de raampartijen van de Brawa niet kijk maar goed te smal en niet mooi ingezet zoals Roco dat kan.
Tja, metaal heeft wel wat.
Ik ben het eens dat je daardoor voor minder detail kiest

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #8 Gepost op: 08 augustus 2022, 22:36:49 »
« Laatst bewerkt op: 08 augustus 2022, 22:38:39 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #9 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:04:46 »
Alle merken hebben hun minpunten.
De mooiste van vorm is de marklin/trix. Is ook het scherpst gegraveerd, maar in de details weer wat grof. Ramen van de machineruimte zijn donker zodat er niks van de binnenkant hier te zien is. Persoonlijk geen moeite mee. Geen kortkoppelmechaniek.
Piko heeft de vorm er ook goed inzitten, maar een “raar” cabine interieur en te ronde raampjes in het rooster gedeelte. Wel mooi is het machineruim interieur.
De roco is te hoog en helaas zit dit teveel aan hoogte boven de knik in de neus. Trapjes zijn aan de kap aangegoten en breken gemakkelijk bij een aanrijding/ontsporing. Machine interieur is een lelijke grijze plaat.
Brawa heeft ook een redelijk gelijkende kap, maar deze wordt vaak met teveel verf “dichtgesmeerd. Oudere modellen hebben gloeilampjes.
Van brawa komt er een nieuw model.

Andere merken Vallen wat mij betreft af wegens  te slechte weergave van het voorbeeld (liliput/esu; kopvorm te hoekig) of verouderd (fleischmann, roco hobby, marklin 216 en röwa).

Overigens...alleen piko en brawa hebben een v160 in de aanbieding. Andere merken een 210 (marklin, trix, roco), 215/225 (esu, liliput, fleischmann/roco), 217 (marklin/trix), 218(marklin/trix, roco, esu).
Keuze genoeg dus.....neem de piko of de trix.

Bart

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #10 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:10:34 »
Kan het zijn dat Lima hier ook een model van had?
Ik kan me herinneren dat op mijn eerste ovaaltje zo'n soort loc reed. Ik weet zeker dat het een Lima was en een Duitse rode diesel met die vorm...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #11 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:14:16 »
Ja, lima had in principe een 219 achtig iets. Op zich een niet erg verkeerd model :angel:
Piko heeft ook nog een hobby 218 en mehano heeft ook nog iets gehad. Meen een lollo, 210 en ook een 219. Niet echt goed gelijkende modellen overigens.

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #12 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:18:07 »
De roco is te hoog en helaas zit dit teveel aan hoogte boven de knik in de neus. Trapjes zijn aan de kap aangegoten en breken gemakkelijk bij een aanrijding/ontsporing. Machine interieur is een lelijke grijze plaat.

Volgens mij heb je het oude model voor ogen, niet de laatste oplage.... ?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2022, 23:49:34 »
Nee hoor.
Gewoon de nieuwe. ;)

Bart

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: V160 de meest kloppende/mooiste
« Reactie #14 Gepost op: 09 augustus 2022, 08:16:47 »
Die trappetjes aan de kap vind ik juist wel geslaagd, aangezien dit 1:1 ook zo is. En zo zijn er meer minder en meer geslaagde details..  Ben het overigens met Lolke eens; een 216 is geen 218 of gasturbine lok.

Voor de 218, ben ik fan van het roco model; uiteraard de recente oplage :) dus met het gevaar dat ik hierna mijn 218's wellicht afzichtelijk ga vinden: wat is er met die hoogte en knik dan...?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn