BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Jeroen Trainz op 08 augustus 2022, 19:34:22

Titel: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Jeroen Trainz op 08 augustus 2022, 19:34:22
Veel merken hebben de V160 uit gebracht onder andere Marklin, Fleischmann, Roco, ESU, Brawa, Piko ben ik er nog een vergeten?
Mijn vraag is welke is de meest kloppende qua maat en detail?
Welke is digitaal voor bereidt?
Welke heeft wisselende frontseinen en sluitseinen
Welke heeft een zichtbare interieur in de cabine, zoals sommig Roco hebben en ook weer niet
Waarom dit topic omdat ik deze wil aanschaffen en door de bomen het bos niet meer zie.

Vriendelijk bedankt
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Lolke Bijlsma op 08 augustus 2022, 20:13:42
Hoi,

Kijk eens naar http://lolkebijlsma.com/v160_model.html en dan specifiek naar de verschillende pagina's per model (bijv: http://lolkebijlsma.com/baureihe_216_model.html), allemaal te vinden in het linker menu.

De V160 familie is een grote familie van locomotieven en er zijn best wel grote verschillen tussen de diverse series. Even een snelle (incomplete) reactie per model:
- 210: best model is van Roco
- 215: Ook hier is Roco met de laatste generatie helemaal bij de tijd. Sommige modellen zijn nog onder de Fleischmann naam uitgebracht. De nieuwe Roco modellen zitten in de 7xxxx catno reeks. De oudere Roco 215 modellen zijn van een hele andere generatie (nog jaren zeventig). Eerst hadden die inderdaad geen vrije cabine, later wel een beetje. Het verschil is goed te zien op mijn 215 pagina.
- 216: Piko heeft nog een hele mooi model op de markt gebracht maar het Brawa model mag er ook zien. Ook de ESU loc's zijn prachtig.
- 217: Matrix heeft een redelijk model hier. Het Liliput model is qua rooster/raam indeling niet helemaal correct.
- 218: Hier ook Roco weer goed bezig. De ESU loc's zijn ook best leuk maar een stuk duurder. Fleischmann maakte vroeger best wel een redelijk model.
- 219: Alleen door Liliput op de markt gebracht en een mooi model.

Alle loc's hebben wel wisselende front- en sluitseinen. Zelfs de oude loc's van Roco uit de jaren zeventig hebben dat.
Alle recente loc's zijn digitaal voorbereidt. De Roco en Piko loc's hebben een PLUX22 stekker en dat is lekker makkelijk. Op mijn website heb ik een paar voorbeelden waarbij ik een analoge versie ombouw naar Digitaal.
Piko 216: http://lolkebijlsma.com/piko_216177_loksound.html
Roco 218: http://lolkebijlsma.com/roco_218_loksound.html
Fleischmann 218: http://lolkebijlsma.com/fleischmann_218_dcc.html

Hopelijk helpt dit om wat duidelijkheid te krijgen.

Groeten,
Lolke
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Jeroen Trainz op 08 augustus 2022, 20:36:34
Lolke, heel erg bedankt
Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van Roco onder andere door de cardanaandrijving.
Brawa heeft hem in metaal  :P
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: 741230 op 08 augustus 2022, 21:06:20
Tja Brawa is wel mooi maar beste prijs/kwaliteit verhouding toch Roco of Piko. Ik hoor wel wat problemen met digitaal rijden van Piko locs of met sound problemen maar dat gebruik ik toch niet.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Ronaldk op 08 augustus 2022, 21:14:48
hoi,

Mijn vraag is welke is de meest kloppende qua maat en detail?
Welke is digitaal voor bereidt?
Welke heeft wisselende frontseinen en sluitseinen
Welke heeft een zichtbare interieur in de cabine, zoals sommig Roco hebben en ook weer niet
Waarom dit topic omdat ik deze wil aanschaffen en door de bomen het bos niet meer zie.

De vraag is waar ga je zelf voor? En rijd je 3rail of 2rail? Alles is te digitaliseren. Wisselende front en sluitseinen zijn ook zo te maken. Dat zijn niet de moeilijkste dingen. Dus waar ga je zelf voor? Wat is voor jou belangrijk? Iedereen zal mogelijk iets anders belangrijk vinden. Hier heb ik een aantal verschillenden V160's van verschillende merken staan. De een is mogelijk wat meer gedetailleerde dan de andere. De BraWa die ik heb loopt ontzettend mooi. Ook de sound is geweldig. Goed, dat is dan ook achteraf ingebouwd. Deze is ook zo ingesteld dat hij ontzettend realistisch rijdt. Op volle vaart heeft het ding een uitloop van een paar meter. Deze dus een paar keer met een sleep op de BNLS-module baan uitgelaten. Ook een Esu staan. Ook geweldig. En een Fleischmann met het een en ander omgebouwd. De Tourisk-uitvoering is daarbij de bijzonderheid.

Groet Ronald.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: DBCargo op 08 augustus 2022, 21:16:17
Sorry, maar dat domme geklets over Brawa is duur, of prijs kwaliteit gezemel, vind ik onzin. Mensen vinden het blijkbaar moeilijk om zich bij de feiten te houden.

Hier een Brawa v160 (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Diesellocomotief/Diesellocomotief/Brawa-41156/nl/modell_332411.html) voor een vergelijkbaar bedrag als een Roco.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Lolke Bijlsma op 08 augustus 2022, 21:22:54
Zelf ben ik redelijk gecharmeerd van Roco onder andere door de cardanaandrijving.
Brawa heeft hem in metaal  :P

Cardanaandrijving is standaard tegenwoordig. Alleen als je naar oudere modellen van Fleischmann of Marklin/Trix kijkt is het een ander verhaal.

Ik snap nooit waarom de metalen kap zo belangrijk is. Klein detailwerk is beter in plastic dan in metaal.

Verder is het belangrijk wat je zoekt. Want de V160 familie is een grote familie en er is een groot verschil tussen een 216 en een 218. Ook de 218 heeft grote deelseries met veel verschlllen (dakopbouw, draaistellen etc).

Lolke
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Jeroen Trainz op 08 augustus 2022, 22:18:48
hoi,

De vraag is waar ga je zelf voor? En rijd je 3rail of 2rail? Alles is te digitaliseren. Wisselende front en sluitseinen zijn ook zo te maken. Dat zijn niet de moeilijkste dingen. Dus waar ga je zelf voor? Wat is voor jou belangrijk? Iedereen zal mogelijk iets anders belangrijk vinden. Hier heb ik een aantal verschillenden V160's van verschillende merken staan. De een is mogelijk wat meer gedetailleerde dan de andere. De BraWa die ik heb loopt ontzettend mooi. Ook de sound is geweldig. Goed, dat is dan ook achteraf ingebouwd. Deze is ook zo ingesteld dat hij ontzettend realistisch rijdt. Op volle vaart heeft het ding een uitloop van een paar meter. Deze dus een paar keer met een sleep op de BNLS-module baan uitgelaten. Ook een Esu staan. Ook geweldig. En een Fleischmann met het een en ander omgebouwd. De Tourisk-uitvoering is daarbij de bijzonderheid.

Groet Ronald.

Sowieso digitaal, wisselende frontseinen (graag led) en een beetje cabine (inkijk).
Ga liever voor de Roco, bij nader inzien kloppen de raampartijen van de Brawa niet kijk maar goed te smal en niet mooi ingezet zoals Roco dat kan.
Tja, metaal heeft wel wat.
Ik ben het eens dat je daardoor voor minder detail kiest
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 08 augustus 2022, 22:36:49
Overigens zijn er al een boel eerdere vergelijkingen online te vinden... bijvoorbeeld:

https://www.stummiforum.de/t86349f2-Welche-Lok-der-BR-Familie-ist-die-sch-nste.html

https://www.stummiforum.de/t146447f2-Br-Roco-Fleischmann-Piko-1.html
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Bahn-AG op 08 augustus 2022, 23:04:46
Alle merken hebben hun minpunten.
De mooiste van vorm is de marklin/trix. Is ook het scherpst gegraveerd, maar in de details weer wat grof. Ramen van de machineruimte zijn donker zodat er niks van de binnenkant hier te zien is. Persoonlijk geen moeite mee. Geen kortkoppelmechaniek.
Piko heeft de vorm er ook goed inzitten, maar een “raar” cabine interieur en te ronde raampjes in het rooster gedeelte. Wel mooi is het machineruim interieur.
De roco is te hoog en helaas zit dit teveel aan hoogte boven de knik in de neus. Trapjes zijn aan de kap aangegoten en breken gemakkelijk bij een aanrijding/ontsporing. Machine interieur is een lelijke grijze plaat.
Brawa heeft ook een redelijk gelijkende kap, maar deze wordt vaak met teveel verf “dichtgesmeerd. Oudere modellen hebben gloeilampjes.
Van brawa komt er een nieuw model.

Andere merken Vallen wat mij betreft af wegens  te slechte weergave van het voorbeeld (liliput/esu; kopvorm te hoekig) of verouderd (fleischmann, roco hobby, marklin 216 en röwa).

Overigens...alleen piko en brawa hebben een v160 in de aanbieding. Andere merken een 210 (marklin, trix, roco), 215/225 (esu, liliput, fleischmann/roco), 217 (marklin/trix), 218(marklin/trix, roco, esu).
Keuze genoeg dus.....neem de piko of de trix.

Bart
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Joz op 08 augustus 2022, 23:10:34
Kan het zijn dat Lima hier ook een model van had?
Ik kan me herinneren dat op mijn eerste ovaaltje zo'n soort loc reed. Ik weet zeker dat het een Lima was en een Duitse rode diesel met die vorm...
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Bahn-AG op 08 augustus 2022, 23:14:16
Ja, lima had in principe een 219 achtig iets. Op zich een niet erg verkeerd model :angel:
Piko heeft ook nog een hobby 218 en mehano heeft ook nog iets gehad. Meen een lollo, 210 en ook een 219. Niet echt goed gelijkende modellen overigens.

Bart
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 08 augustus 2022, 23:18:07
De roco is te hoog en helaas zit dit teveel aan hoogte boven de knik in de neus. Trapjes zijn aan de kap aangegoten en breken gemakkelijk bij een aanrijding/ontsporing. Machine interieur is een lelijke grijze plaat.

Volgens mij heb je het oude model voor ogen, niet de laatste oplage.... ?
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Bahn-AG op 08 augustus 2022, 23:49:34
Nee hoor.
Gewoon de nieuwe. ;)

Bart
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 09 augustus 2022, 08:16:47
Die trappetjes aan de kap vind ik juist wel geslaagd, aangezien dit 1:1 ook zo is. En zo zijn er meer minder en meer geslaagde details..  Ben het overigens met Lolke eens; een 216 is geen 218 of gasturbine lok.

Voor de 218, ben ik fan van het roco model; uiteraard de recente oplage :) dus met het gevaar dat ik hierna mijn 218's wellicht afzichtelijk ga vinden: wat is er met die hoogte en knik dan...?
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Besselspoor op 09 augustus 2022, 08:29:57
De Lima had vooral een paar likken verf en betere techniek nodig, het model was niet eens heel verkeerd. Lima had doorgaans de maatvoering prima op orde, maar de afwerking was cheap en alle versies hadden dezelfde draaistellen.
Als je een low-budget collectie wil vind je ze tussen de 7,50 en 15 euro op elke beurs in verschillende kleuren.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Jeroen Trainz op 09 augustus 2022, 09:02:03
De Lima had vooral een paar likken verf en betere techniek nodig, het model was niet eens heel verkeerd. Lima had doorgaans de maatvoering prima op orde, maar de afwerking was cheap en alle versies hadden dezelfde draaistellen.
Als je een low-budget collectie wil vind je ze tussen de 7,50 en 15 euro op elke beurs in verschillende kleuren.
Die staat in de vitrine bij mij  :)
Lima was erg goed in maatvoering daarmee was alles ook gezegd.
Die V160 van Lima had inderdaad iets meer verf moeten hebben met name rond het grijze gedeelte lang de zijkant van de loc en onderaan :-)

Ik denk dat de roco 73730 210 003 mijn keuze gaat worden
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Bahn-AG op 09 augustus 2022, 09:12:59
Die trappetjes aan de kap vind ik juist wel geslaagd, aangezien dit 1:1 ook zo is. En zo zijn er meer minder en meer geslaagde details..  Ben het overigens met Lolke eens; een 216 is geen 218 of gasturbine lok.

Voor de 218, ben ik fan van het roco model; uiteraard de recente oplage :) dus met het gevaar dat ik hierna mijn 218's wellicht afzichtelijk ga vinden: wat is er met die hoogte en knik dan...?

De piko oplossing van de trappen is beter. Aan het frame vast zodat ze bij een eventuele breuk te vervangen zijn. Verder zie je er niks van dat ze niet gelijk aan de kap zitten.

De knik bij roco zit op de goede plek..het gedeelte erboven  is een mm te hoog. De één stoort zich eraan, de ander niet. Zelf vind ik de roco wel redelijk, maar het valt op als je hem naast een trix, piko of brawa zet. Daarom vallen ze voor mij dus af. Op mij komt de lok over als dat hij een te grote kap heeft..de verhoudingen kloppen niet. Ook met de roosters onderin heb ik een “mindere verhouding”.

Bart
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 09 augustus 2022, 10:37:35
... het gedeelte erboven  is een mm te hoog.

Tussen de knik en de handgreep? Mij nog niet duidelijk: dadelijk eens een plaatje naast elkaar zetten... met alle risico's vandien ;D
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Falkenberg op 09 augustus 2022, 11:06:36
Ik vind de knik van Roco minder opvallend dan de te kleine ramen van de Märklin/Trix. Ook is het met extra onderdelen mogelijk om de Roco specifiek aan een voorbeeld aan te passen door Schalldämpfer, sneeuwschuiver etc toe te voegen/te verwijderen.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 09 augustus 2022, 11:13:16
Altijd lastig om model en 1:1 in dezelfde fotohoek te vinden, maar hieronder een poging: de koppen bij elkaar. Em ik vermoed bni dat je het deel tussen de handgreep en de cabinevensters bedoeld? Volgens mij is dat deel niet te hoog; omdat de handgreep op het model veel dichter op de kop ligt, lijkt het hoger. Het was mij inderdaad niet opgevallen en gelukkig vind ik het niet storend... :D Dit zou je overigens makkelijk moeten kunnen verhelpen.. Weer een projectje! :angel:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/218-62f22356142dd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/218-62f22356142dd.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/handgreep-62f2257340eb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/handgreep-62f2257340eb4.jpg)

EDIT: beide plaatjes van http://www.reisezugwagen.eu/?p=31103
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: ex44 op 09 augustus 2022, 11:25:06
Bij mij staat de 216 van BRAWA in het bestand. Behalve dat ik de lok eigenlijk liever als V160 had gehad, is er niks wat me aan het model stoort.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Deetrein op 09 augustus 2022, 12:55:42
Bij die vergelijkingsplaatjes ROCO en werkelijkheid, valt dan wel die rode rand onder de lichtbalk op bij het model.

Mvg, Erich
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Forever Rocofan op 09 augustus 2022, 13:27:25
@Erich,

Bij de echte loc zit ook een rood stuk onder de seinbalk. Op de meeste foto's moeilijk te zien vanwege schaduw en waarschijnlijk ook een rand waar vuil zich ophoopt.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Datei:Baureihe_218_139-4.jpg

Hier een link naar Wikipedia waar het wel te zien is.

Vriendelijke groet Ruud B.
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Jeroen Trainz op 09 augustus 2022, 14:00:21

Het enige is dan dat de roco een soort vouw heeft die naar buiten staat vlak voordat het grijze bufferbalk begint.
Die rode rand onder de seinen/lampen klopt dus wel maar komt extra naar voren door de verbuiging naar buiten.
Daar zal Roco een reden voor hebben denk ik :-)
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Bahn-AG op 09 augustus 2022, 14:12:55
Altijd lastig om model en 1:1 in dezelfde fotohoek te vinden...

Precies. En daarom heeft een bekende van mij een meetlat op het roostergedeelte gehouden. Marklin is correct, maar heeft de (zeldzame) variant met het lage chroomprofiel. De roco is hier de benoemde mm (omgerekend natuurlijk) te hoog. Valt vooral op dor de dientengevolge de vrijwel vierkante ramen in het “Lüfterband”.

De discussie wordt al gevoerd sinds de eerste presentatie van het roco model en de “deskundigen” zijn het mog steeds niet eens. ;D

Hier wat vergelijkingsplaatjes.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9042818,9043259#msg-9043259

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,9042818,9044483#msg-9044483

Maar zoals al eerder gezegd. Ieder moet voor zichzelf beslissen wat voor hem de mooiste lok is en voor velen is dit de roco.

Bart
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Falkenberg op 09 augustus 2022, 14:16:43
Het enige is dan dat de roco een soort vouw heeft die naar buiten staat vlak voordat het grijze bufferbalk begint.
Die rode rand onder de seinen/lampen klopt dus wel maar komt extra naar voren door de verbuiging naar buiten.
Daar zal Roco een reden voor hebben denk ik :-)
Als je andere voorbeeldfoto's bekijkt zit er een rand met de dikte van een staalplaat. Bij het model is die natuurlijk dikker en valt meer op. Maar het zit er in het echt dus ook.

dirkjan
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 09 augustus 2022, 14:22:50
... op het roostergedeelte gehouden.

Maar nou ben ik je kwijt..  ??? Hiervoor had je het over het gedeelte boven de knik? En toch komt een milimeter mij als erg veel over, 1:1 is dat bijna 10 cm..

En over de rand onder de seinbalk; het valt op dat die bij de Altrote variant veel zichtbaarder is dan bij het Verkehrsrot. Vermoedelijk ook omdat bij de laatste direct eronder het grijs begint.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/rand-62f253027a92d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/rand-62f253027a92d.jpg)
Ook van reisezugwagen.eu
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Bahn-AG op 09 augustus 2022, 14:27:16
Het roostergedeelte (en de neus dus ook) boven de knik. :D

Bart
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Benelux795 op 09 augustus 2022, 14:35:16
Ik vermoed dat je het over de zijkant hebt..? Ook omdat je de Lüfterband noemt? Ik ga ff plaatjes bestuderen... :angel:

Edit: qua verhouding lijkt dat toch ook te kloppen.. Dus nog steeds lost :D Lijkt trouwens wel dat de afrondingen van de onderste roosters op de Roco groter zijn dan in 1:1 Herstel; die specifieke roosters zijn ook vierkant.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/rand1-62f2564b1309a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/rand1-62f2564b1309a.jpg)
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: Pauldg op 09 augustus 2022, 14:57:58
De 218 216… lekker verwarrend  :D
Titel: Re: V160 de meest kloppende/mooiste
Bericht door: DJV op 28 augustus 2022, 14:09:48
Dat er in de loop van de productie verschillen zijn ontstaan moge duidelijk zijn.
Dat de modelfabrikanten die niet altijd getrouw zijn ook. Incl. eventuele nummer. ;) ;)