Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: m'n gras, m'n gras!  (gelezen 8505 keer)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #75 Gepost op: 12 augustus 2022, 16:03:55 »
Is er iemand díe al een mengsel van voorstrijk en houtlijm heeft geprobeerd?
(En dan watervaste of niet watervaste houtlijm) 🤔
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #76 Gepost op: 12 augustus 2022, 17:13:14 »
Ja ik. Gaat prima. Vloeit goed. Nat maken van te voren niet nodig. Mengverhouding weet ik niet meer, gewoon wat proberen. Misschien ook drupje water erdoor gedaan maar ook dat weet ik niet meer. Ik heb ooit een keer een appelmoespot vol gemaakt en doe er nog steeds mee.

Enig nadeel is de wetlook als het droog is. Je strooimateriaal blijft er nat uit zien. Maar daar is wat aan te doen. Schilderen. Ik zag Martin Welberg op YouTube: Paint your dirt.

Albert.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #77 Gepost op: 12 augustus 2022, 17:25:33 »
Paint youre dirt is voor het begrassen, niet erna ;D

Wat je gebruikt, hoe je het gebruikt, moet iedereen zelf weten
het is zoal Huib het zegt, ben je zelf tevreden, dan is het goed.
Een dure RTSkopen, is ff nadenken, je gebruikt het maar 1 week per modelbaan, dus het is een relatief dure investering
Maar dat is een airbrush ook, want je kunt het ook gewoon met een kwast doen, ook al gebruik je een airbrush vaker dan/als een RTS.
Ik kan me dus goed voorstellen dat sommige het prima vinden met een theezeef
Dat iedereen steeds het wiel opnieuw uit probeert te vinden met voorstrijkbehoedsmiddel, spuug, groene verf, hoogglanslak, ok allemaal prima.
Op de meeste tuto's op YT zie ik nog steeds hele lappen tegelijk ingesmeerd worden, met modpodge  :), en rossen maar met die 75KV, en hup weer 20 voetbalvelden waar nog nooit op gespeeld is.
Maar laten we dan niet gaan zeggen dat het verschil in resultaat van minder goede gereedschappen of verkeerd gebruik van juiste gereedschappen niet te zien is,
Een beetje grasmenger zit direct hoe en waar mee gras is aangebracht. Het verschil is gewoon goed te zien
Grappige is dan wel weer, dat beursbezoekers langs een mooi begrast baantje lopen, en tegen hun medebezoeker zeggen, zo mooi, dat lukt mij nooit, ik heb een hasstike mooie theezeef, maar krijg hetniet voor elkaar..... ;D
Mvg Marty,

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #78 Gepost op: 12 augustus 2022, 18:18:14 »
Daarom zeg ik filmpje 😊👍🏻

Noch heeft ook een filmpje hoe te werken met hun grasmachine, ik was niet ontevreden over die manier van begrassen, maar ik zou graag grassen 2.0 willen leren…

Dus in meerdere laagjes 😊😊
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #79 Gepost op: 12 augustus 2022, 18:23:18 »
kijk even op YT bij Martin Welberg, staat precies uitgelegd de manier die Steef beschreef
Mvg Marty,

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #80 Gepost op: 12 augustus 2022, 18:48:54 »
Marty, dan istie ontevreden en mag je hopen dattie op zn minst een andere zeef koopt 🤣
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #81 Gepost op: 12 augustus 2022, 20:13:34 »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #82 Gepost op: 12 augustus 2022, 20:17:32 »
👍🏻
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2022, 20:33:31 »
Daarom zeg ik filmpje 😊👍🏻

Noch heeft ook een filmpje hoe te werken met hun grasmachine, ik was niet ontevreden over die manier van begrassen, maar ik zou graag grassen 2.0 willen leren…

Dus in meerdere laagjes 😊😊

Ik zag nog een filpje op Alex anlage in 2 delen, ook gesponsord maar daar moet je maar even doorheen zien misschien.
https://www.youtube.com/watch?v=MwkJkofRYcw
https://www.youtube.com/watch?v=ubts2r7juu4

Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #84 Gepost op: 13 augustus 2022, 00:31:25 »
Begrassen in 8 stappen. Ga er maar aan staan. Mij bekruipt bij het zien van deze filmpjes het gevoel van overkill. Kan dit resultaat niet wat eenvoudiger bereikt worden?

Ik heb dit bij veel tutorials over allerlei onderwerpen; een hoop gedoe met vele verschillende producten en in het laatste shot denk ik: waar zijn al die tussenstappen gebleven?

Maar misschien ben ik wel te snel tevreden.....  ;)

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Michaël dB

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #85 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:23:47 »
Begrassen in 8 stappen. Ga er maar aan staan. Mij bekruipt bij het zien van deze filmpjes het gevoel van overkill. Kan dit resultaat niet wat eenvoudiger bereikt worden?

Ik heb dit bij veel tutorials over allerlei onderwerpen; een hoop gedoe met vele verschillende producten en in het laatste shot denk ik: waar zijn al die tussenstappen gebleven?

Maar misschien ben ik wel te snel tevreden.....  ;)

Albert
Martin Welberg:
Basic Ground Cover
Paint Your Dirt

Begrassen: Railroad Hobby Show Clinic


Als je beide citaten bekijkt en leest weet je meteen waarom je op een tentoonstelling bij de ene baan staat te kwijlen en bij de andere baan denk van leuk op naar de volgende.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #86 Gepost op: 13 augustus 2022, 13:47:13 »
Citaat: ...Als je beide citaten bekijkt en leest weet je meteen waarom je op een tentoonstelling bij de ene baan staat te kwijlen en bij de andere baan denk van leuk op naar de volgende......

Ja, misschien heb je gelijk. Maar dat vraag ik me dus af. Zit er niet een hoop trial and error in die filmpjes? Zo van: oh dit bevalt me niet zo goed, toch maar een ander kleurtje. Maar misschien is dat het geheim van de smid juist, gewoon beginnen en stoppen als het je bevalt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #87 Gepost op: 13 augustus 2022, 14:06:58 »
Ja, misschien heb je gelijk. Maar dat vraag ik me dus af. Zit er niet een hoop trial and error in die filmpjes? Zo van: oh dit bevalt me niet zo goed, toch maar een ander kleurtje. Maar

Deels zit dat er in. Deels ook niet. Je moet van te voeren wel ongeveer weten welke kleuren je wil gebruiken.

Maar misschien is dat het geheim van de smid juist, gewoon beginnen en stoppen als het je bevalt.

Klopt. Gewoon beginnen. Dan stop je als je denkt nu is het voor mij goed. Dan kan het soms zijn dat je een tijdje later nog wat aanpassingen doet.  En als het compleet niet bevalt gewoon opnieuw beginnen. Daarom doen veel goede bouwers ook eerst een klein stukkie om te testen. Kloppen de combinaties wel? Als je het dan vaker doet weet je het wel en is het routine.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #88 Gepost op: 13 augustus 2022, 15:47:50 »
Zoals voor de meeste werkzaamheden in deze hobby geldt ook hier dat je vlieguren moet maken om het in je vingers te krijgen, en de lat voor jezelf niet te laag moet leggen. Schilderen, airbrushen, solderen, zelfbouw allemaal zaken die niet gelijk goed gaan maar oefening vergen en daar hoort dus ook fouten maken en zaken weggooien als ze niet helemaal gelukt zijn bij.
Alle topbouwers zijn ook zo begonnen en laat het idee dat je na het kijken van een filmpje al een topper bent maar varen. Dus hup, aan de slag. Meters maken.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 15:51:07 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: m'n gras, m'n gras!
« Reactie #89 Gepost op: 14 augustus 2022, 14:19:59 »
Redelijk eens met Steef, Van dijks bruin van talens wil ook wel werken als ondergrond, maar dat is een kwestie van smaak geloof ik.
Daarna zet ik er lijm overheen en bestrooi dit met zeer fijne turf (in dit geval eerst een restant van de vorige keer (heel dun), vervolgens een dun laagje donkergroen, een wat dikkere laag lichtgroen en daarna pas bijna geel).



Het overtollige schud je eraf:


Tussen de turf stoor ik ook nog wel eens wat NOCH of Polak blad, als (basis van) onkruid. Hierop kan je dan eventueel verder je onkruid bouwen.
Dat heb ik hier nadien gedaan:



alles laat je lekker drogen. daarna doe je de eerste laag gras, eerst lekker lopen stippen met een dunne kwast/penseel:


De volgende stap: met mijn WWS grassmaster schiet ik 2mm grasvezel in de lijm (een mengsel van WWS autumn mix, een merkloze donkergroen en Mininatur 002-02 zomergroen.


Tot zover de basis. Hierna maak ik vaak de keuze wat onkruid wordt en wat niet. Een deel van het onkruid wordt op de plek gemaakt.

Groet,
michel



« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2022, 14:22:25 door tothebeach »