Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 09:12:36
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 09:04:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:41:57
Plaatdikte van een rangeerbaan door ruudns
Vandaag om 08:23:41
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Lambert
Vandaag om 07:50:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:38:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
06 September 2025, 23:41:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 September 2025, 23:38:38
6 en 7 september terug naar toen door Wim Vink
06 September 2025, 23:34:38
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
06 September 2025, 23:05:54
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
06 September 2025, 22:37:35
Veevervoer ss/ ns door klusser
06 September 2025, 22:06:12
Raadplaatje door Modellbahnwagen
06 September 2025, 21:50:45
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
06 September 2025, 20:36:49
Minder wissels door hmmglaser
06 September 2025, 20:27:27
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Huup
06 September 2025, 20:12:59
Deining in Dönsdorf door Basilicum
06 September 2025, 19:19:21
Welke winkel voert deze merken? door Valéry
06 September 2025, 18:55:09
13 en 14 september Pairi Daiza Steam Railway 10 jaar door Seinhuis
06 September 2025, 18:33:55
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
06 September 2025, 17:57:50
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door Martijnstein
06 September 2025, 17:56:43
PB Models, ICR-rijtuigen door Wilma1970
06 September 2025, 17:38:35
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
06 September 2025, 17:26:39
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 September 2025, 15:22:12
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
06 September 2025, 14:51:46
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
06 September 2025, 13:47:25
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
06 September 2025, 12:21:06
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ad Cleijsen
06 September 2025, 10:24:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 September 2025, 09:38:28

Auteur Topic: Wat zijn dit voor driehoekjes aan de rails?  (gelezen 4029 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Wat zijn dit voor driehoekjes aan de rails?
« Reactie #15 Gepost op: 29 July 2022, 17:37:56 »
Een tachymeter zet je neer, je voert op basis van GPS + een systeem van virtuele ijkpunten in waar dat ding precies staat en slaat aan het meten, waarbij elke meting een bergje gegevens oplevert die opgeslagen worden per meetpunt, waarvan de afstand weer bekend is op basis van de tijd die het kost om een puls te sturen en de reflectie daarvan weer te ontvangen.
Ik probeer me een beeld te vormen waar je die tachymeter dan neerzet. De merken op mijn foto's zitten aan de spoorstaaf die van het perron verwijderd is, maar er zitten ook aan de spoorstaaf aan de kant van het perron. Dan moet dat meetinstrument wel aan de perronwand zitten, toch?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MOVisser

• Online Online
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #16 Gepost op: 29 July 2022, 19:37:19 »
Ik weet niet precies wat voor meetinstrument er bedoeld wordt, maar een tachymeter is er om snelheid te meten. :-X

Voor de voetbal-stadions zijn graszoden nodig. Daarvoor wordt een akker zeer vlak getrokken met een schuif.
Deze schuif wordt op hoogte gehouden met een laservoeler die een bepaald vlak in de gaten houdt.
Dat vlak is een laser vlak dat door een ronddraaiende laser wordt gemaakt. Je krijgt dan een zeer horizontaal vlak.

Met eenzelfde ronddraaiende laser worden metingen gedaan in het openbare gebied.
De (NAP)hoogte waarop de laser draait wordt nauwkeurig ingesteld/is bekend.
Een meetstok wordt op een object geplaatst (bv tegel hoek) en een schuif wordt zodanig op en neer bewogen,
totdat het laservlak (populair gezegd) op de schuif zichtbaar wordt (en hoorbare piepjes).
Hoogte wordt vastgelegd. volgende punt idem.
Alles digitaal opgeslagen en dus met programma uit te werken tot een topografische weergave....

Ik heb ook veel met 3D scanner gewerkt. Laser draait rond, volgens bolpatroon.
Laser schiet weg en komt terug. De tijd wordt gemeten en dan is de diepte ook bekend, dus een drie dimensionaal beeld.

In Amsterdam idem alleen gaat daar de laser naar een vast punt en meet dus steeds hetzelfde. Afwijking? >> alarm.....

Meten naast perron. Mogelijk:
Laservlak met apparaat op emplacement. Meten met een meetstok en zo de hoogte vaststellen.
Maar dat weet ik niet.
Vroeger dus met waterpasapparaat, meetbaak en jalons

Ronald Visser
Hoe leg je thuis een aflopend terras aan? Met een waterslang.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2022, 19:59:17 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Overet

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 July 2022, 20:02:53 »
Ik denk dat Ronald een tachymeter verwart met een tachograaf :laugh: Een tachymeter behoort echt tot het gereedschap van een landmeter en legt afstand en hoeken naar te meten en reeds in coördinaten bekende referentiepunten vast. Met die gegevens zijn de nieuw gemeten punten in x, y en z te berekenen.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

MOVisser

• Online Online
« Reactie #18 Gepost op: 30 July 2022, 19:56:32 »
En Ronald is verward? Leuk... (y)

Een TS was, en is voor mij, een TS.
Ik heb daar nooit tachymeter tegen gezegd.
(Wat zeg je, als je op vakantie bent, tegen een lantaarnpaal?)

Uit de landmeetkunde:
Wikipedia:
Een tachymeter, ook bekend als totaalstation of total station (TS), is de combinatie van een theodoliet en een afstandsmeter (infrarood)
Werkt dus feitelijk als een 3D scanner: meet de hoek en de afstand. En de afstand is weer een afgeleide van snelheid (laserstraal heen en de weerkaatsing terug)

Uit de natuurkunde:
Een tachymeter is er om snelheid te meten. Je weet de afstand en meet de tijd over die afstand.(y)

Zo, nu maar weer verder met het 3D printen en lego modellen tekenen.
 (y) (y).

Ronald Visser

(Over de verkreukelde papieren schijven van de tachograaf hebben we het maar niet) :-X
Ja vroeger......en nu.

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 30 July 2022, 22:12:22 »
En Ronald is verward? Leuk... (y)

(Wat zeg je, als je op vakantie bent, tegen een lantaarnpaal?)

hetzelfde als wanneer ik thuis ben, namelijk niks.. ik praat niet tegen lantarenpalen  ;D

on-topic: ik heb nog eens beter gekeken en er zitten minstens 3 van die stickertjes op mijn terrein.
en dan heb je een 3 punts meting en kun je andere coordinaten makkelijk uitzetten (in mijn geval zijn daar piketpaaltjes mee uitgezet waarmee de heiploeg de palen met zinvol geweld de grond in konden rammen)  ;)
« Laatst bewerkt op: 30 July 2022, 22:15:49 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MOVisser

• Online Online
« Reactie #20 Gepost op: 30 July 2022, 23:13:31 »
 (y) (y)
Heel goed.
Ja inderdaad alles gaat met een laser tegenwoordig.

Ronald Visser

Overet

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 July 2022, 23:14:03 »

Uit de natuurkunde:
Een tachymeter is er om snelheid te meten. Je weet de afstand en meet de tijd over die afstand.(y)

Ik zie een chronograaf, maar geen tachymeter ........ Verder hoef je niet verward te zijn om iets te verwarren  ;)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Overet

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 July 2022, 23:21:33 »
Ik acht de kans groot dat voor het uitzetten van de heipalen gebruik is gemaakt van GPS. Dat is tegenwoordig de meest efficiënte manier. De aanwezige meetmerken zijn mogelijk aangebracht om vast te stellen of er sprake is van deformatie ten gevolge van het heien. In een bebouwde omgeving worden palen tegenwoordig overigens meestal geboord, juist om deformatie te voorkomen

Tom

Thom

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 31 July 2022, 01:39:27 »
Zijn die bordjes aan de palen op Asd Zuid dan mss de referenties voor de merktekens aan de rail?
 Het gebied bij Asd Zuid is heel erg onstabiel met al dat veen .
Peter
Dat laatste lijkt mij een goede reden om juist te willen weten of de bovenleidingsportalen door de slappe grond niet aan de wandel gaan. Een kleine afwijking beneden aan de paal, kan 6-7 meter hoger voor een aardige afwijking zorgen natuurlijk

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 31 July 2022, 03:08:29 »
Ik acht de kans groot dat voor het uitzetten van de heipalen gebruik is gemaakt van GPS. Dat is tegenwoordig de meest efficiënte manier. De aanwezige meetmerken zijn mogelijk aangebracht om vast te stellen of er sprake is van deformatie ten gevolge van het heien. In een bebouwde omgeving worden palen tegenwoordig overigens meestal geboord, juist om deformatie te voorkomen

Tom
Er zitten nogal wat aannames in je reactie.. doe ik er ook 1: je woont in de randstad?  ;)
want niet alles in Nederland is dichtbebouwd. Daarom weet ik ook heeeel erg zeker dat het niet voor de deformatie was ;)
De gemeente ambtenaar hier het bouwvlak uit zet gebruikt hiervoor een gps unit. Om deze extra nauwkeurigheid te geven wordt er een vast punt gemarkeerd.
Maar daar heeft hij er geen stickertjes voor geplakt (ik stond er naast toen hij dit deed) De stickertjes zijn geplakt door diegene die ingehuurd is om de palen uit te zetten.
Als het om deformatie meting zou gaan waren ze wel op objecten geplaatst die je wil meten, wat hier niet het geval is.

En wat betreft je opmerking over dat boren. Dat is ruim 4 keer zo duur (ik heb van beide offertes gehad) dus dat wordt alleen gedaan als het nodig is.
Bovendien heeft boren niet dezelfde constructieve zekerheid dus ook daarom liever niet.

Maar goed, we dwalen nu wel erg ver af. Het gaat om de bordjes en die hebben eigenlijk maar 1 functie. het is een vast ijkpunt voor een meting.
« Laatst bewerkt op: 31 July 2022, 03:10:22 door Duikeend. Reden: aanvulling tekst »
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

MOVisser

• Online Online
« Reactie #25 Gepost op: 31 July 2022, 09:17:55 »
De driehoekjes op de rails zijn er om afwijkingen aan het spoor te kunnen vaststellen.

Tevens
Laten we het allemaal maar niet erger maken dan het is.

Ik laat het hierbij.
Ronald Visser

Op het horloge staat duidelijk tachymeter en zo wordt deze ook gebruikt.
Je meet de tijd (chronometer) en kan met de schijf de snelheid aflezen/bepalen
.

Overet

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 31 July 2022, 09:42:36 »
We dwalen inderdaad flink af ;D

Tom
(wonend op geboorde palen te Deventer en nu op de hoogte van de tachymeterfunctie van een chronograaf ;))

MOVisser

• Online Online
« Reactie #27 Gepost op: 31 July 2022, 11:22:00 »
 (y) (y) (y) :laugh:

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 31 July 2022, 12:32:49 »
De driehoekjes op de rails zijn er om afwijkingen aan het spoor te kunnen vaststellen.
Daar ben ik intussen wel achter. Maar ik zou graag meer in detail weten hoe ze dat doen. En daar is nog geen antwoord op gekomen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frank 123

• Online Online
« Reactie #29 Gepost op: 31 July 2022, 12:46:08 »
Hoi Klaas,

Ik denk dat ze van tijd tot tijd gewoon “ handmatig” een meting doen met een Totalstation. Geloven neerzetten, bij voorkeur 3 bekende vaste punten “schieten” (zodat de software exact weet waar het toestel staat) en dan alle vanaf dat punt zichtbare targets vastleggen.

Dan weet de software exact de positie en kunnen ze deze vergelijken met eerdere metingen.

Lijkt op meten met de “ouderwetse” theodoliet maar dan helemaal digitaal.

Misschien kun je deze targets ook in een keer met een 3D scanner vastleggen maar dat zou ik even bij mijn collega’s moeten navragen (die hier dagelijks mee werken).
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)