Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minder wissels door ES44C4
Vandaag om 09:12:43
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door bask185
Vandaag om 08:48:01
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Albert de Heer
Vandaag om 08:46:41
Problemen met spuiten rijtuigbak, wie weet raad? door martijnhaman
Vandaag om 08:41:36
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Cc72000
Vandaag om 08:23:51
Plaatdikte van een rangeerbaan door MOVisser
Vandaag om 08:18:10
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Besselspoor
Vandaag om 08:17:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 07:57:48
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26

Auteur Topic: Wat zijn dit voor driehoekjes aan de rails?  (gelezen 4000 keer)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Wat zijn dit voor driehoekjes aan de rails?
« Gepost op: 29 July 2022, 10:12:38 »
Afgelopen week een fietstochtje door Nederland gemaakt en daar zag ik op sommige plekken driehoekige dingetjes aan de rails zitten. De foto's zijn gemaakt in Gorinchem, maar ik zag ze ook in Geldermalsen en andere stations.
Er zitten er meestal meerdere aan een spoorstaaf, op een onderlinge afstand van 3 meter.

Weet iemand waar dit voor dient?

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Duikeend

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Wat zijn dit voor driehoekjes aan de rails?
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2022, 10:16:21 »
ik denk voor meet doeleinden. ik heb van diezelfde dingen aan mijn dakgoot en die zijn geplaatst om de exacte positie te bepalen van mijn heipalen.
Groetjes, Ferenc

mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2022, 10:34:46 »
Dat denk ik ook, maar wat en hoe meten ze dan? Ik zag die dingen aan sporen die langs het perron lopen.
Als het gaat om de positie ten opzichte van het perron, dan kan dat net zo goed met een duimstok of zo. En ze zitten aan beide spoorstaven van een spoor, dat lijkt me dan een beetje dubbelop.

Kortom, ik wacht nog even op iemand die het echt weet. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Thom

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 29 July 2022, 10:40:39 »
Dat zijn meetpunten die met meetapparatuur gemeten kunnen worden, en worden gebruikt om bijvoorbeeld verzakkingen te kunnen monitoren bij bouwwerkzaamheden nabij.

Door het reflecteren van de sticker kan de meet apparatuur ze lokaliseren en de locatie van het meetpunt bepaald en opgeslagen.

Zoiets meten tov het perron heeft niet zoveel nut, want dat kan net zo hard meezakken.
Dat de meetpunten op beide spoorstaven zitten, zal ten doel hebben dat je ook de scheef ligging van het spoor kunt meten.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2022, 10:44:55 door Thom »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4 Gepost op: 29 July 2022, 10:42:14 »
Deze driehoekjes zijn punten, die regelmatig landmeetkundig gemeten worden. Zo kan in de gaten gehouden worden of – en zo ja: in welke mate – deformaties (verschuivingen, vervormingen en dergelijke) van het te meten object optreden ten opzichte van vaste punten in de nabije omgeving. Dit gebeurt zowel in breedte-, lengte- en hoogterichting (X-, Y- en Z-richting). Als verschillen met de nul-meting te groot worden, kan tijdig ingegrepen woeden.
Meten is weten.

Groet,
Bas

NB: Thom was me net voor.  (y)
« Laatst bewerkt op: 29 July 2022, 10:44:13 door Basilicum »

Overet

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 29 July 2022, 11:21:48 »
ik denk voor meet doeleinden. ik heb van diezelfde dingen aan mijn dakgoot en die zijn geplaatst om de exacte positie te bepalen van mijn heipalen.

Ik denk dat deze eerder zijn geplaatst om vast te stellen of jouw dakgoot na het heien nog ongeveer op dezelfde plaats hangt  ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 July 2022, 11:28:09 »
Ik heb iets vergelijkbaars gezien in Amsterdam Zuid ,maar dan aan bovenleidingmasten bij het perron op een hoogte van ca 150 cm.
 Zien er ongeveer uit als zwarte bordjes van 30 bij 30 cm met een  witte cirkel in vier delen.  ???
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #7 Gepost op: 29 July 2022, 11:30:24 »
Gemeten wordt met laser.
Er wordt exact op het zwarte kruisje ingesteld.
Door de plaatsing onder een hoek kan je ook de volgende "driehoek" bereiken.

Daarmee kan je inderdaad zakkingen bekijken of verplaatsingen tijdens het langsrijden.

Tevens zal er ergens een referentie punt/hoogte moeten zijn dat ook weer exact wordt bijgehouden.

Voorbeeld meetpunt (bron Vosloh):

Gaan we naar de RD coordinaten van Nederland dan zijn dat de zogenaamde peilmerken.
Ca 35.000 stuks zijn daarvoor aangebracht in bruggen viaducten ed. Alles tov NAP (normaal amsterdams peil).

In voetpaden zie je soms wel eens spijkers aangebracht (tussenmeetpunten tijdens het uitvoeren van hoogte metingen voor de "baak" ).

Bron Wikipedia

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #8 Gepost op: 29 July 2022, 11:32:33 »
Zowel Geldermalsen als Gorinchem liggen in een gebeid waar de grond uit rivierklei bestaat. https://florum.nl/grondsoorten/grondsoorten-nederland/

Dat is niet bepaald de meest stabiele grond. Vandaar ook de werkzaamheden bij Culemborg. https://www.prorail.nl/nieuws/kilometer-lange-werktrein-vernieuwt-spoor-culemborg

De bordjes bij Amsterdam Zuid zullen wellicht te maken hebben met de ondertunneling van de A10 zuid.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 29 July 2022, 11:36:41 »
Gemeten wordt met laser.
Er wordt exact op het zwarte kruisje ingesteld.
Door de plaatsing onder een hoek kan je ook de volgende "driehoek" bereiken.
Zit die laser dan onder een meettrein?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

spoorzeven

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 July 2022, 11:44:02 »
HTM lijn 1 heeft ze ook. Kijk maar eens bij de halte 's-Gravenmade op Streetview. Zie je er een heleboel.
Groet, Frank

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #11 Gepost op: 29 July 2022, 14:25:21 »
Nee, dat zou ik niet doen.
Je meet dan, met de trein als referentie.
De trein volgt de rail, volgt de verzakking en de zakking van de rail meet je dan niet.
(je stuur zakt ook niet alleen als je door een kuil rijdt, de hele auto wel)

Als de trein wel de omgeving meet (en dus niet de rail) dan zou de zakking wel meetbaar zijn.
Maar is onnauwkeurig

Gemeten wordt vanuit een onafhankelijke/niet beïnvloedbare locatie.
Vroeger bv met theodoliet, nu met laser.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

Peter Kleton

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 July 2022, 14:29:23 »
Zijn die bordjes aan de palen op Asd Zuid dan mss de referenties voor de merktekens aan de rail?
 Het gebied bij Asd Zuid is heel erg onstabiel met al dat veen .
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 29 July 2022, 17:28:38 »
Het zijn inderdaad “targets” voor meetapparatuur (bv Total-station). Zullen ze er waarschijnlijk opgezet hebben om de eventuele zakkingen of verschuivingen te monitoren.

Gemiddeld bouwwerk plakken we er ook mee vol (referentie punten voor 3D maatvoering).
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #14 Gepost op: 29 July 2022, 17:28:53 »
Dat denk ik ook, maar wat en hoe meten ze dan?
Met een tachymeter als ik het me goed herinner ;)

De locatie daarvan wordt ingevoerd (in geval van een mobiele controle) of het ding hangt ergens aan een gebouw en gaat geheel automatisch z'n gang (zoals bij de bouw van de Noord-Zuid lijn ja-ren het geval was, alleen een beetje jammer dat er praktisch niet ingegrepen werd toen het op meerdere plekken vreselijk mis ging).

Niet alleen de verschuiving wordt gemeten, ook de tijd tussen 'zenden' en 'ontvangen'. Op die manier kan ook het (nogal zeldzaam, maar toch) in perfectie verwijderen of naar de meter toe bewegen van het meetpunt ontdekt worden.
Ik zag die dingen aan sporen die langs het perron lopen.
Als het gaat om de positie ten opzichte van het perron, dan kan dat net zo goed met een duimstok of zo.
Je vergeet alleen hoeveel extra werk dat (tegenwoordig) oplevert: iemand moet dat dan opschrijven en steeds meten vanuit positie. Dat is niet alleen tijdrovend, maar zal vaak ook in de nacht moeten gebeuren vanwege ons drukke treinverkeer.

Een tachymeter zet je neer, je voert op basis van GPS + een systeem van virtuele ijkpunten in waar dat ding precies staat en slaat aan het meten, waarbij elke meting een bergje gegevens oplevert die opgeslagen worden per meetpunt, waarvan de afstand weer bekend is op basis van de tijd die het kost om een puls te sturen en de reflectie daarvan weer te ontvangen. Dat genereert dan vaak een bestand dat als een laag in een CAD-tekening weergegeven kan worden. Een tekenaar hoeft dan soms niet eens meer iets te doen, het komt automatisch in zijn tekening op de juiste plek.

De automatische meters meten razendsnel en kon je in Amsterdam altijd prima volgen. Eens de cyclus van al hun zichtbare punten doorlopen, begonnen ze vrolijk overnieuw. Ongetwijfeld zal er een slimmigheidje zijn waarmee die dingen hun eigen positie controleerden, maar dat weet ik niet.
Ik heb iets vergelijkbaars gezien in Amsterdam Zuid ,maar dan aan bovenleidingmasten bij het perron op een hoogte van ca 150 cm.
 Zien er ongeveer uit als zwarte bordjes van 30 bij 30 cm met een  witte cirkel in vier delen.  ???
 Peter
Ik hoop dat je millimeters bedoelt ;)
Bij Amsterdam Zuid heeft het te maken met de grondige renovatie van het gehele stationsgebied en de snelwegen er om heen. 'Van Aanfluiting naar (hopelijk) Aansluiting' noem ik het maar, want ik vind het zonder twijfel het meest achterlijke station op de ring, dat inmiddels totaal niet meer opgewassen is tegen de reizigers-aantallen.

Purmerend Weidevenne heeft ze ook, zowel op spoorstaven als bovenleidingsmasten. Ik gok dat ze daar overgebleven zijn van de bouw van de tunnel in de Melkweg, waar tot 2008 of zo nog een overweg lag, want ze zaten er al heel vroeg.

@ Peter: nee, ik denk dat zowel spoor als palen geregistreerd worden. Er wordt daar ontzettend veel gewerkt, zowel aan, boven als onder de sporen. Dan is het wel prettig als er makkelijk gemeten kan worden of er zaken verzakken. Het is alleen wel te hopen dat men geleerd heeft van de Noord-Zuid lijn en er ook iemand daadwerkelijk ingrijpt als het mis gaat.