Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Marco1044
Vandaag om 09:57:27
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Benrail
Vandaag om 09:56:48
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 09:48:40
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 09:43:40
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 09:40:41
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 09:10:43
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Piet Groot
Vandaag om 08:52:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
  

Auteur Topic: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)  (gelezen 5990 keer)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Gepost op: 26 July 2022, 20:34:29 »
Het viel mij al een tijdje op dat ze bezig waren met het dak in Almelo en op een gegeven moment hing de bovenleidingrail ook boven het spoor. Maar sinds de werkzaamheden gereed zijn aan het emplacement is er nu een volwaardige bovenleiding aangelegd (groene lijn). In de bovenleiding rail is nu ook een stuk koper bevestigd. Buiten de perronkap loopt de bovenleiding door naar het spoor Wierden - Hengelo (dat aan spoor 2 grenst). Het andere spoor dat grenst aan spoor 4 had al een stuk bovenleiding dat loopt van spoor 4 naar spoor 2. Het is mij niet duidelijk of je van spoor 3 nu ook naar spoor 4 kan rijden over het engels wissel bij de paarse pijl.Het rangeerspoortje voor de trein Almelo - Hardenberg is echter zonder bovenleiding gebleven, dat is nog net op de foto te zien (rode lijn). Beetje onduidelijke verhaal mogelijk wat betreft de lijnen:
- Groen: Nieuwe bovenleiding
- Geel: Bestaande bovenleiding
- Rood: Geen bovenleiding (rangeerspoor)

Weet iemand wat het plan is met de aanleg van dit stukje bovenleiding, en ook waarom het korte rangeerspoor niet is geëlektrificeerd?

Onderstaand in ieder geval een aantal foto's van de nieuwe situatie met foto's die ikzelf vandaag heb gemaakt :)





















« Laatst bewerkt op: 26 July 2022, 21:05:57 door Allard »
Allard

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2022, 22:05:16 »
Hoi Allard,

Misschien schept onderstaande link wat meer duidelijkheid.

https://www.prorail.nl/projecten/verkenning-elektrificatie-almelo-marienberg


Fijne dag,
André.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2022, 23:01:25 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2022, 09:16:32 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2022, 12:57:40 »
Klopt, viel me pas ook op.
En ik zie op deze foto's dat er wel een losse koper kabel in gemonteerd wordt.
Is door de afstand in Delft (nog) niet te zien of dat ook al gebeurd is of dat het alleen het frame is wat er nu hangt.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?
Gr.
Eric

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2022, 13:13:46 »
Dit systeem is in het buitenland al langer in gebruik, voornamelijk in tunnels.
Geloof dat Delft een proef is voor andere tunnels of projecten in het Nederlandse.

De rijdraad bestaat ook maar uit een enkele draad ipv een dubbele, maar is dikker dan de huidige standaard gebruikte rijdraad, en zit in een ( geloof ik) aluminium koker geklemd.

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2022, 13:26:04 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
Groeten Joop, machinist Lls

C-rails

  • Gast
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2022, 13:26:59 »
Kijkende naar het dak en de rijdraad, dan is deze wijze van bedraden de enige mogelijkheid, aangezien er te weinig mogelijkheden zijn om de rijdraad geïsoleerd aan het dak vast te maken. De aluminiumkoker kan een grotere afstand overbruggen van hangdraad naar hangdraad en kan dus van spant naar spant. Tevens hangt de zak nu ook mooi vast in zijdelingse bewegingen, wat bij een rijdraad lastiger is te realiseren.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2022, 14:30:35 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.

Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2022, 15:00:26 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Interessant. Ik ben benieuwd of dat in de dienstregeling gaat passen of dat de dienst Hardenberg-Almelo (waar ik dagelijks in zit) hier onder komt te lijden. Het is nu vaak al krap als er een trein vertraging heeft, dan heeft deze lijn alles behalve prioriteit. Als dan het spoor ook nog bezet gehouden kan worden is dat helemaal ongunstig.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?

Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.

Allard

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 598
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2022, 15:06:18 »
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
Nadat je dit gezegd hebt is het op de (3e) foto wel te zien  :D
Maar het is wel veel minder dan de standaard zig-zag.

Groet, Victor

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2022, 16:19:49 »
Is inderdaad wel een lichte zig-zag te zien.
Dan zal het in Delft ongetwijfeld ook wel; zo aangelegd zijn. We zullen het t.z.t. wel zien  ;D
Gr.
Eric

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5628
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2022, 16:39:23 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Hieronder de situatie in Delft. Rechtsboven de gewone bovenleiding van Spoor 2 (blauwe pijl). De paal met de H-vormige constructie (blauw omlijnd), waaraan de enigszins op een krokodillenbek lijkende ophangarm (tweede blauwe pijl) is bevestigd, suggereert volgens mij dat men van plan is de constructie met de rail ook boven de huidige in gebruik zijnde sporen aan te brengen.


Groet, Frank

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #13 Gepost op: 28 July 2022, 10:09:36 »
Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Doe maar eens   ;) En let dan ook eens op met remmen, dan "voel" je als het ware wanneer je overgaat van draad naar massief.
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4462
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2022, 11:47:03 »
Boven beide sporen?
En dan na de bocht neem ik aan ( omdat je verschil met remmen aangeeft)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI