Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)  (gelezen 5793 keer)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Gepost op: 26 July 2022, 20:34:29 »
Het viel mij al een tijdje op dat ze bezig waren met het dak in Almelo en op een gegeven moment hing de bovenleidingrail ook boven het spoor. Maar sinds de werkzaamheden gereed zijn aan het emplacement is er nu een volwaardige bovenleiding aangelegd (groene lijn). In de bovenleiding rail is nu ook een stuk koper bevestigd. Buiten de perronkap loopt de bovenleiding door naar het spoor Wierden - Hengelo (dat aan spoor 2 grenst). Het andere spoor dat grenst aan spoor 4 had al een stuk bovenleiding dat loopt van spoor 4 naar spoor 2. Het is mij niet duidelijk of je van spoor 3 nu ook naar spoor 4 kan rijden over het engels wissel bij de paarse pijl.Het rangeerspoortje voor de trein Almelo - Hardenberg is echter zonder bovenleiding gebleven, dat is nog net op de foto te zien (rode lijn). Beetje onduidelijke verhaal mogelijk wat betreft de lijnen:
- Groen: Nieuwe bovenleiding
- Geel: Bestaande bovenleiding
- Rood: Geen bovenleiding (rangeerspoor)

Weet iemand wat het plan is met de aanleg van dit stukje bovenleiding, en ook waarom het korte rangeerspoor niet is geëlektrificeerd?

Onderstaand in ieder geval een aantal foto's van de nieuwe situatie met foto's die ikzelf vandaag heb gemaakt :)





















« Laatst bewerkt op: 26 July 2022, 21:05:57 door Allard »
Allard

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2022, 22:05:16 »
Hoi Allard,

Misschien schept onderstaande link wat meer duidelijkheid.

https://www.prorail.nl/projecten/verkenning-elektrificatie-almelo-marienberg


Fijne dag,
André.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2022, 23:01:25 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2022, 09:16:32 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2022, 12:57:40 »
Klopt, viel me pas ook op.
En ik zie op deze foto's dat er wel een losse koper kabel in gemonteerd wordt.
Is door de afstand in Delft (nog) niet te zien of dat ook al gebeurd is of dat het alleen het frame is wat er nu hangt.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?
Gr.
Eric

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2022, 13:13:46 »
Dit systeem is in het buitenland al langer in gebruik, voornamelijk in tunnels.
Geloof dat Delft een proef is voor andere tunnels of projecten in het Nederlandse.

De rijdraad bestaat ook maar uit een enkele draad ipv een dubbele, maar is dikker dan de huidige standaard gebruikte rijdraad, en zit in een ( geloof ik) aluminium koker geklemd.

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2022, 13:26:04 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
Groeten Joop, machinist Lls

C-rails

  • Gast
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2022, 13:26:59 »
Kijkende naar het dak en de rijdraad, dan is deze wijze van bedraden de enige mogelijkheid, aangezien er te weinig mogelijkheden zijn om de rijdraad geïsoleerd aan het dak vast te maken. De aluminiumkoker kan een grotere afstand overbruggen van hangdraad naar hangdraad en kan dus van spant naar spant. Tevens hangt de zak nu ook mooi vast in zijdelingse bewegingen, wat bij een rijdraad lastiger is te realiseren.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2022, 14:30:35 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.

Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2022, 15:00:26 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Interessant. Ik ben benieuwd of dat in de dienstregeling gaat passen of dat de dienst Hardenberg-Almelo (waar ik dagelijks in zit) hier onder komt te lijden. Het is nu vaak al krap als er een trein vertraging heeft, dan heeft deze lijn alles behalve prioriteit. Als dan het spoor ook nog bezet gehouden kan worden is dat helemaal ongunstig.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?

Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.

Allard

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2022, 15:06:18 »
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
Nadat je dit gezegd hebt is het op de (3e) foto wel te zien  :D
Maar het is wel veel minder dan de standaard zig-zag.

Groet, Victor

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2022, 16:19:49 »
Is inderdaad wel een lichte zig-zag te zien.
Dan zal het in Delft ongetwijfeld ook wel; zo aangelegd zijn. We zullen het t.z.t. wel zien  ;D
Gr.
Eric

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5584
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2022, 16:39:23 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Hieronder de situatie in Delft. Rechtsboven de gewone bovenleiding van Spoor 2 (blauwe pijl). De paal met de H-vormige constructie (blauw omlijnd), waaraan de enigszins op een krokodillenbek lijkende ophangarm (tweede blauwe pijl) is bevestigd, suggereert volgens mij dat men van plan is de constructie met de rail ook boven de huidige in gebruik zijnde sporen aan te brengen.


Groet, Frank

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #13 Gepost op: 28 July 2022, 10:09:36 »
Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Doe maar eens   ;) En let dan ook eens op met remmen, dan "voel" je als het ware wanneer je overgaat van draad naar massief.
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2022, 11:47:03 »
Boven beide sporen?
En dan na de bocht neem ik aan ( omdat je verschil met remmen aangeeft)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI