Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
"Nederlandse" modellen door Martijn193
Vandaag om 08:07:35
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)  (gelezen 4593 keer)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Gepost op: 26 juli 2022, 20:34:29 »
Het viel mij al een tijdje op dat ze bezig waren met het dak in Almelo en op een gegeven moment hing de bovenleidingrail ook boven het spoor. Maar sinds de werkzaamheden gereed zijn aan het emplacement is er nu een volwaardige bovenleiding aangelegd (groene lijn). In de bovenleiding rail is nu ook een stuk koper bevestigd. Buiten de perronkap loopt de bovenleiding door naar het spoor Wierden - Hengelo (dat aan spoor 2 grenst). Het andere spoor dat grenst aan spoor 4 had al een stuk bovenleiding dat loopt van spoor 4 naar spoor 2. Het is mij niet duidelijk of je van spoor 3 nu ook naar spoor 4 kan rijden over het engels wissel bij de paarse pijl.Het rangeerspoortje voor de trein Almelo - Hardenberg is echter zonder bovenleiding gebleven, dat is nog net op de foto te zien (rode lijn). Beetje onduidelijke verhaal mogelijk wat betreft de lijnen:
- Groen: Nieuwe bovenleiding
- Geel: Bestaande bovenleiding
- Rood: Geen bovenleiding (rangeerspoor)

Weet iemand wat het plan is met de aanleg van dit stukje bovenleiding, en ook waarom het korte rangeerspoor niet is geëlektrificeerd?

Onderstaand in ieder geval een aantal foto's van de nieuwe situatie met foto's die ikzelf vandaag heb gemaakt :)





















« Laatst bewerkt op: 26 juli 2022, 21:05:57 door Allard »
Allard

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2022, 22:05:16 »
Hoi Allard,

Misschien schept onderstaande link wat meer duidelijkheid.

https://www.prorail.nl/projecten/verkenning-elektrificatie-almelo-marienberg


Fijne dag,
André.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 193
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2022, 23:01:25 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2022, 09:16:32 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2022, 12:57:40 »
Klopt, viel me pas ook op.
En ik zie op deze foto's dat er wel een losse koper kabel in gemonteerd wordt.
Is door de afstand in Delft (nog) niet te zien of dat ook al gebeurd is of dat het alleen het frame is wat er nu hangt.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?
Gr.
Eric

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #5 Gepost op: 27 juli 2022, 13:13:46 »
Dit systeem is in het buitenland al langer in gebruik, voornamelijk in tunnels.
Geloof dat Delft een proef is voor andere tunnels of projecten in het Nederlandse.

De rijdraad bestaat ook maar uit een enkele draad ipv een dubbele, maar is dikker dan de huidige standaard gebruikte rijdraad, en zit in een ( geloof ik) aluminium koker geklemd.

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #6 Gepost op: 27 juli 2022, 13:26:04 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
Groeten Joop, machinist Lls

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #7 Gepost op: 27 juli 2022, 13:26:59 »
Kijkende naar het dak en de rijdraad, dan is deze wijze van bedraden de enige mogelijkheid, aangezien er te weinig mogelijkheden zijn om de rijdraad geïsoleerd aan het dak vast te maken. De aluminiumkoker kan een grotere afstand overbruggen van hangdraad naar hangdraad en kan dus van spant naar spant. Tevens hangt de zak nu ook mooi vast in zijdelingse bewegingen, wat bij een rijdraad lastiger is te realiseren.
Mvg.

Cor

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2022, 14:30:35 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.

Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #9 Gepost op: 27 juli 2022, 15:00:26 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Interessant. Ik ben benieuwd of dat in de dienstregeling gaat passen of dat de dienst Hardenberg-Almelo (waar ik dagelijks in zit) hier onder komt te lijden. Het is nu vaak al krap als er een trein vertraging heeft, dan heeft deze lijn alles behalve prioriteit. Als dan het spoor ook nog bezet gehouden kan worden is dat helemaal ongunstig.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?

Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.

Allard

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #10 Gepost op: 27 juli 2022, 15:06:18 »
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
Nadat je dit gezegd hebt is het op de (3e) foto wel te zien  :D
Maar het is wel veel minder dan de standaard zig-zag.

Groet, Victor

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #11 Gepost op: 27 juli 2022, 16:19:49 »
Is inderdaad wel een lichte zig-zag te zien.
Dan zal het in Delft ongetwijfeld ook wel; zo aangelegd zijn. We zullen het t.z.t. wel zien  ;D
Gr.
Eric

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #12 Gepost op: 27 juli 2022, 16:39:23 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Hieronder de situatie in Delft. Rechtsboven de gewone bovenleiding van Spoor 2 (blauwe pijl). De paal met de H-vormige constructie (blauw omlijnd), waaraan de enigszins op een krokodillenbek lijkende ophangarm (tweede blauwe pijl) is bevestigd, suggereert volgens mij dat men van plan is de constructie met de rail ook boven de huidige in gebruik zijnde sporen aan te brengen.


Groet, Frank

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #13 Gepost op: 28 juli 2022, 10:09:36 »
Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Doe maar eens   ;) En let dan ook eens op met remmen, dan "voel" je als het ware wanneer je overgaat van draad naar massief.
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #14 Gepost op: 28 juli 2022, 11:47:03 »
Boven beide sporen?
En dan na de bocht neem ik aan ( omdat je verschil met remmen aangeeft)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI