Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 20:02:43
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
  

Auteur Topic: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)  (gelezen 5679 keer)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Gepost op: 26 July 2022, 20:34:29 »
Het viel mij al een tijdje op dat ze bezig waren met het dak in Almelo en op een gegeven moment hing de bovenleidingrail ook boven het spoor. Maar sinds de werkzaamheden gereed zijn aan het emplacement is er nu een volwaardige bovenleiding aangelegd (groene lijn). In de bovenleiding rail is nu ook een stuk koper bevestigd. Buiten de perronkap loopt de bovenleiding door naar het spoor Wierden - Hengelo (dat aan spoor 2 grenst). Het andere spoor dat grenst aan spoor 4 had al een stuk bovenleiding dat loopt van spoor 4 naar spoor 2. Het is mij niet duidelijk of je van spoor 3 nu ook naar spoor 4 kan rijden over het engels wissel bij de paarse pijl.Het rangeerspoortje voor de trein Almelo - Hardenberg is echter zonder bovenleiding gebleven, dat is nog net op de foto te zien (rode lijn). Beetje onduidelijke verhaal mogelijk wat betreft de lijnen:
- Groen: Nieuwe bovenleiding
- Geel: Bestaande bovenleiding
- Rood: Geen bovenleiding (rangeerspoor)

Weet iemand wat het plan is met de aanleg van dit stukje bovenleiding, en ook waarom het korte rangeerspoor niet is geëlektrificeerd?

Onderstaand in ieder geval een aantal foto's van de nieuwe situatie met foto's die ikzelf vandaag heb gemaakt :)





















« Laatst bewerkt op: 26 July 2022, 21:05:57 door Allard »
Allard

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 999
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #1 Gepost op: 26 July 2022, 22:05:16 »
Hoi Allard,

Misschien schept onderstaande link wat meer duidelijkheid.

https://www.prorail.nl/projecten/verkenning-elektrificatie-almelo-marienberg


Fijne dag,
André.

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #2 Gepost op: 26 July 2022, 23:01:25 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4378
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #3 Gepost op: 27 July 2022, 09:16:32 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #4 Gepost op: 27 July 2022, 12:57:40 »
Klopt, viel me pas ook op.
En ik zie op deze foto's dat er wel een losse koper kabel in gemonteerd wordt.
Is door de afstand in Delft (nog) niet te zien of dat ook al gebeurd is of dat het alleen het frame is wat er nu hangt.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?
Gr.
Eric

marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #5 Gepost op: 27 July 2022, 13:13:46 »
Dit systeem is in het buitenland al langer in gebruik, voornamelijk in tunnels.
Geloof dat Delft een proef is voor andere tunnels of projecten in het Nederlandse.

De rijdraad bestaat ook maar uit een enkele draad ipv een dubbele, maar is dikker dan de huidige standaard gebruikte rijdraad, en zit in een ( geloof ik) aluminium koker geklemd.

Mvg Marcel
Mvg, Marcel

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #6 Gepost op: 27 July 2022, 13:26:04 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.
Groeten Joop, machinist Lls

C-rails

  • Gast
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #7 Gepost op: 27 July 2022, 13:26:59 »
Kijkende naar het dak en de rijdraad, dan is deze wijze van bedraden de enige mogelijkheid, aangezien er te weinig mogelijkheden zijn om de rijdraad geïsoleerd aan het dak vast te maken. De aluminiumkoker kan een grotere afstand overbruggen van hangdraad naar hangdraad en kan dus van spant naar spant. Tevens hangt de zak nu ook mooi vast in zijdelingse bewegingen, wat bij een rijdraad lastiger is te realiseren.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4378
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #8 Gepost op: 27 July 2022, 14:30:35 »
In de Schiphol tunnel zit al jaren een stuk massief ipv draad. Komende vanuit Hoofddorp.

Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #9 Gepost op: 27 July 2022, 15:00:26 »
Het zakspoor in Almelo is geëlektrificeerd voor de kerende 7000 (uit Deventer).

Interessant. Ik ben benieuwd of dat in de dienstregeling gaat passen of dat de dienst Hardenberg-Almelo (waar ik dagelijks in zit) hier onder komt te lijden. Het is nu vaak al krap als er een trein vertraging heeft, dan heeft deze lijn alles behalve prioriteit. Als dan het spoor ook nog bezet gehouden kan worden is dat helemaal ongunstig.

Wat ik me nog wel afvraag is of er bij deze constructie nog een "zig-zag" aanwezig is. Ziet er op de foto's naar uit dat dat niet het geval is. Hier is het een kopspoor waar niet hard gereden wordt (hoop ik  ;D ) maar door de spoortunnel in Delft heb je ook doorrijdende treinen. Is het dan geen probleem dat de bovenleiding dan een langere tijd op dezelfde plaats blijft op het schuitje?

Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.

Allard

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #10 Gepost op: 27 July 2022, 15:06:18 »
Niet op de foto te zien maar de rail slingert in een golvende beweging boven het spoor.
Nadat je dit gezegd hebt is het op de (3e) foto wel te zien  :D
Maar het is wel veel minder dan de standaard zig-zag.

Groet, Victor

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #11 Gepost op: 27 July 2022, 16:19:49 »
Is inderdaad wel een lichte zig-zag te zien.
Dan zal het in Delft ongetwijfeld ook wel; zo aangelegd zijn. We zullen het t.z.t. wel zien  ;D
Gr.
Eric

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5555
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2022, 16:39:23 »
In de tweede tunnelbuis van Delft hebben ze ook zo’n bovenleidingrail gehangen.
Wat grappig is, de eerste buis hangt draad.
Hieronder de situatie in Delft. Rechtsboven de gewone bovenleiding van Spoor 2 (blauwe pijl). De paal met de H-vormige constructie (blauw omlijnd), waaraan de enigszins op een krokodillenbek lijkende ophangarm (tweede blauwe pijl) is bevestigd, suggereert volgens mij dat men van plan is de constructie met de rail ook boven de huidige in gebruik zijnde sporen aan te brengen.


Groet, Frank

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #13 Gepost op: 28 July 2022, 10:09:36 »
Nog nooit opgevallen  ;D
De volgende keer maar is naar boven kijken dus.
Doe maar eens   ;) En let dan ook eens op met remmen, dan "voel" je als het ware wanneer je overgaat van draad naar massief.
Groeten Joop, machinist Lls

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4378
Re: Almelo - Bovenleiding boven zakspoor (spoor 3)
« Reactie #14 Gepost op: 28 July 2022, 11:47:03 »
Boven beide sporen?
En dan na de bocht neem ik aan ( omdat je verschil met remmen aangeeft)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI