Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Awe Viaduct  (gelezen 13980 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #15 Gepost op: 01 augustus 2022, 23:02:39 »
Ik heb inmiddels mijn eerste mallen gemaakt.

Eerst kwam versie #1 (de rechter). Deze was bedoeld om het styreen te snijden, vandaar de gleuven.




Ik vond snijden niet echt wenselijk, vooral niet met de L profielen. Daarom had ik versie #2 gemaakt met een paar subtiele wijzigingen. Het rechte stukje styreen ligt nu iets verzonken. Zo kan ik beide stukjes er tegelijk inleggen. Achteraf gezien was dat niet echt nodig. Je kan prima een stukje styreen tegelijk knippen.





Hoewel het knippen goed gaat, gaat het lijmen wat minder. Ik wil daarom nieuw mallen bij maken waarin de stukjes goed en recht op elkaar kunnen liggen om even de eerste paar minuten te drogen.

Ik moet ook zeggen dat ik niet echt styreen expert ben. Ik lijm nu nog met een of andere standaard alles lijm die waarschijnlijk van de Action vandaan komt. Kan iemand mij vertellen of ik beter een andere lijm kan gebruiken?

Terwijl ik geleidelijk de kruisen ga fabriceren, wil ik ga kijken naar de koppeling van beide halve modules. Ik heb slechts een paar centimeter 'vlees' om mee te spelen. Dus wat extra verstevigingen kunnen hier en der geen kwaad.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Awe Viaduct
« Reactie #16 Gepost op: 01 augustus 2022, 23:11:53 »
Styreen lijmen met MEK
Ik heb een potje van tamiya ulthra thin ,vierkant potje met een groene dop
Aan de dop zit een klein kwastje, werkt perfect
Als flesje leeg is vul ik hem bij uit een literfles MEK

Styreen snijden, daar vind ik de THE Chopper van NWSL perfect voor

Cor
« Laatst bewerkt op: 01 augustus 2022, 23:15:06 door moonlicht »

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Awe Viaduct
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2022, 09:41:27 »
Bas,
voor styreen zal je "oplossende" lijm moeten gebruiken.
Ik zou daarvoor naar een treinshopje/beurs gaan/bestellen.

bv Faller (expert)lijm   bij Conrad of...

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2022, 10:04:06 »
Erg bedankt voor de tips  (y)

Die Revell lijm waarmee je die plastic bouwpakketjes, contacta professional, in elkaar zet, werkt die ook? Daar heb ik nog wat van. Anders wordt het een potje 'tamiya ultra thin' halen bij Huider vanavond. ;D  Ik kan ook wel wat nieuw styreen gebruiken.. jullie hebben het misschien gezien op mn vorige foto, maar die strip op de achtergrond was krommer dan een banaan. Toen ik de strips kocht, had ik hem niet meteen veilig opgeborgen en mijn oudste kat vind die lange styreen strips erg... interessant  :-\

Ik heb een nieuwe mal ontworpen. Of eigenlijk, de huidige aangepast. Het midden is vrij zodat ik geen lijm in de mal kan krijgen. Misschien dat dat geen kwaad zou kunnen, maar dat wat niet mogelijk goed kan zijn, moet wel slecht zijn  ;D. De zijranden zijn ook wat dikker zodat ik makkelijk m'n kniptang er langs kan houden.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #19 Gepost op: 02 augustus 2022, 10:15:45 »
Die Revell lijm waarmee je die plastic bouwpakketjes, contacta professional, in elkaar zet, werkt die ook?
Dat is het enige wat ik gebruik. voordeel is dat het in elke modelbouwzaak te koop is. En door de doseernaald kun je erg precies werken.

Ik heb ooit een flesje MEK meegenomen uit Engeland. Dat werkt ook goed, maar de dampen zijn tamelijk schadelijk. Dat flesje heb ik een keer open laten staan, de volgende dag was alles vervlogen.

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1509
  • Britse ModuleBaan, Msg Ht
    • Mijn Flickr pagina
Re: Awe Viaduct
« Reactie #20 Gepost op: 02 augustus 2022, 10:32:04 »
Hey Bas,

Waarom maak je die uiteinden eigenlijk in een punt? Voor zover ik op de foto's kan zien is dat gewoon recht "afgesneden".

Werner

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 501
Re: Awe Viaduct
« Reactie #21 Gepost op: 02 augustus 2022, 11:16:52 »
Ik heb ooit een flesje MEK meegenomen uit Engeland. Dat werkt ook goed, maar de dampen zijn tamelijk schadelijk. Dat flesje heb ik een keer open laten staan, de volgende dag was alles vervlogen.

Daarom gaf ik ook het advies om het tamiya flesje te gebruiken om met MEK te hervullen
Het verdampt dan minder snel (door de smalle opening) , en werkt net zo goed
En MEK kan je net zogoed in nederland kopen, het flesje zal onderweg maar open gaan 😔

De revell lijm is bijna het zelfde.
Ik meen als je MEK pakt en er plastic van de sprue in oplost dat je ongeveer hetzelfde krijg
De Tamiya is een oplosmiddel en werkt perfect

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #22 Gepost op: 02 augustus 2022, 11:35:01 »
het flesje zal onderweg maar open gaan 😔
Ik nam het mee in mijn fietstas. ;)

Citaat
De revell lijm is bijna het zelfde.
Wat je zegt, bijna. De Revell lijm bevat ook nog een vulmiddel, waarschijnlijk opgelost styreen. Het oplosmiddel van Revell is n-butylacetaat en dat is veel minder schadelijk voor de gezondheid dan MEK.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #23 Gepost op: 02 augustus 2022, 12:48:14 »
Citaat
Waarom maak je die uiteinden eigenlijk in een punt? Voor zover ik op de foto's kan zien is dat gewoon recht "afgesneden".
Ik was het niet helemaal zeker, maar hoe dan ook, zo'n punt leek me wel een goed idee voor het monteren.

Ik heb even verder gezocht naar detail plaatjes.

(Nu weet ik ook meteen hoe de zijkant van die bak om de rails heen er uit ziet  :laugh:)

Ik denk dat ik het een en ander moet herzien. Die ribben zijn eigenlijk geen L profiel maar T profielen (of 2 L profielen tegen elkaar genageld). Momenteel zijn mijn kruisen van 2mm dik materiaal. Ik vind ze zelf een beetje mager er uit zien? Ik dacht om die ribben te maken van 2x 1.5mm L profielen. En voor het niet geribde deel 3mm stroken te gebruiken.

Het nadeel van die styreen T stukken is, als ze 3mm breed zijn, is die rib ook meteen 3mm.. Door 2x 1.5mm aan elkaar te plakken, blijft die rib 1.5mm.

Voor de lange kanten heb ik uit mijn hoofd 3.5mm L profielen beoogt, maar ik denk dat dat ook te 'mager' is. Ik zat ook te denken om de buitenste profielen te maken uit een 4mm (misschien 5mm ??? ) H-balk met daarop een brede strip gelijmd.

Ik heb nu pauze en ga kijken of ik dat op tijd kan maken in tinkercad,

Stay tuned,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #24 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:23:17 »
Let niet op de punten die niet meer 45 graden zijn  ;) Er ging wat mis met het vergroten.









Ik vind dit er zelf iets beter uitzien, wat jullie?

Ik ben ook aan het kijken voor zo'n klinknagel zetter. Ik zie dat Revell zo'n pizzames achtig ding heeft. Volgens mij kan ik dan klinknagels maken in het styreen. Ik ben niet van plan elke nagel er in te doen, maar als ik er veel kan meenemen, zou dat wel zo mooi zijn. De details doen het hem immers  :police:.


gravurwerkzeug fur nietenreih

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #25 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:55:06 »
In de laatste 2 plaatjes van de brugligger heb je de geribde en ongeribde diagonalen verwisseld. Of de tekening staat ondersteboven.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #26 Gepost op: 02 augustus 2022, 13:58:13 »
Klopt, het is ook meer een schets. Het gaat me vooral om de maten v/h geheel en de 'bouwbaarheid'.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Awe Viaduct
« Reactie #27 Gepost op: 02 augustus 2022, 14:00:16 »
Heb je ook opgemerkt dat de onder- en bovenrand van de langsliggers in het midden zijn opgedikt met extra platen?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #28 Gepost op: 02 augustus 2022, 22:19:24 »
Yes, I have. Ik ben van plan om veel details mee te nemen, nog niet alle. Het is voor mij ook een leercurve en wil het niet té bond maken voor mezelf.

Ik ben vanmiddag met dochter lief even naar Huider geweest om wat styreen bij te kopen. Daar heb ik vanaaf een beetje mee gespeeld.

Ik heb deze balken gezaagd met een tamelijk grote ijzerzaag. De kleine was bot, de dremel ging scheef... misschien dat een styreen cutter niet zo'n slecht idee is. Die puntjes aan de uiteindelijk wil ik toch weglaten zoals Werner opmerkte. Het komt ook beter uit met het overlappende styreen en het is minder werk doordat ik ze nu recht af kan knippen.

Anyways de foto:

Dit is met de 2 kruisjes van gisteren, de nieuwe worden iets dikker, maar daarvoor wil ik eerst een nieuwe mal maken om de massa productie goed op gang te zetten  ;D


De lange balk is precies 36cm. Eerst wilde ik 12 kruisen tegen elkaar leggen en de balken daarop aanpassen en de eerste proto gebruiken als maatvoering voor de tweede. Ik had toch bedacht dat het beter was om het gewoon zo te doen. Om elke 6cm zit een dwarsligger en daar tussen moeten precies 2 kruisen passen.

Ik heb nog een gruwelijke onvergefelijke misser gemaakt... Ik sneed een stukje uit de verkeerde balk, toen had ik opeens een te kort stukje  :-[


Dat wordt een stukje er tussen knutselen, moet goed komen  :police:

Ik ga nu eerst een revell pizzames kopen en een nieuwe mal maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Awe Viaduct
« Reactie #29 Gepost op: 03 augustus 2022, 10:09:09 »
Nieuwe mal ontworpen voor de nieuw kruisen. Ik kan (als ik niks vergeten ben) de platte 3mm strips en de 1.5mm L strips in de mal leggen, op maat snijden en vastlijmen.



Dus als ik thuis kom eerst de 3D printer aanzetten en dan vrouw en kind kussen. ;D. Gelukkig duren deze mallen slechts 10 minuutjes om te maken. Met vier stuks, moet de productie toch wel opschieten  (y)

Ik doe de kruisen nog niet meteen op de H-balken lijmen omdat ik eerst wil kijken of m'n Revell pizzames er klinknagels in kan krijgen. Met de H-balk zie ik het echter somber in, omdat ik eigenlijk aan de binnenkant moet snijden. Misschien dat dat lukt als ik mn men een beetje schuin hou? We gaan het zien.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)