Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 17:15:07
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27

Auteur Topic: Groenwerk in spoor 0,hoe pak ik dat aan ?  (gelezen 1400 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Groenwerk in spoor 0,hoe pak ik dat aan ?
« Gepost op: 10 July 2022, 13:22:24 »
Zoals sommige wellicht hebben gezien in m'n bouwdraadje,is de tijd aangebroken om met groen te gaan spelen.
Een ondergrond is al gemaakt,maar ik zit nu vast met hoe verder met de aankleding ervan.
Tot zover is er een laagje fine turf aangebracht en vast gelijmd met verdunde houtlijm

Hierop wil ik eigenlijk een beetje een wild groei van redelijk hoog gras en struiken,het moet er niet al te netjes bij liggen zeg maar.
De vlakken erachter moeten min of meer hetzelfde worden,met her en der een boom erbij,een echte overgangszone van steen en beton naar groen en bos dus.
Hoe en met wat,kan ik dat het beste doen ??
Op die vragen zoek ik een antwoord.
Wie kan me daaraan helpen ?

Alvast bedankt voor het meedenken  (y)
« Laatst bewerkt op: 10 July 2022, 13:24:47 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

bernhard67

• Offline Offline
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Groenwerk in spoor 0,hoe pak ik dat aan ?
« Reactie #1 Gepost op: 10 July 2022, 13:30:48 »
Hoi Floris,

Ik zou je aanraden om hoge en lage struiken van MBR te gebruken en qua bomen keuze maken tussen berken uit MBR programma of Italiaanse Populieren deze kan je met tussen ruimte van 15 tot 20 cm of iets meer heel goed bij elkaar plaatsen.

Met spoorse groeten,

Bernhard

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #2 Gepost op: 10 July 2022, 13:49:55 »
Wij hebben het bij de onze Spoor-0 baan zo gedaan:

Apparatuur:

Wat diverse kleuren er onder:

en dat op alle modulebakken. (hier nog niet gedaan)
En wat groter groen (echt of nep maakt niet uit) deed ook wonderen.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2022, 20:06:23 door FritsT »

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 10 July 2022, 15:10:41 »
Bedankt zover voor de reacties,bomen en struiken planten,dat zal gok ik,nog 1 van de minste zorgen zijn,die zijn redelijk makkelijk te plaatsen al dan niet met lijm.
Ik heb wellicht wat bomen over van de bestelling die ik een tijd terug heb ontvangen voor de heuvel die ik toen aan het maken was,en nu over twijfel om die nog te gebruiken.
Die dingen zien er zo uit:

(dat is een deel van de bomen hier aanwezig)
Gras laten groeien op een beturfde onderlaag,dat lijkt me een ander verhaal  ???
Met vr gr

Floris

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #4 Gepost op: 10 July 2022, 15:26:47 »
Vele wegen leiden naar Rome... ;D
mijn werkwijze is als volgt:
Geen basis van fine turf maar verschillende "diktes"  van zand, heeeel fijn grinden fijn geslagen stukjes afvalgips en dat weer gezeefd in verschillende groottes....beetje quasi nonchalant uitgestrooid...en vastgelijmd met verdunde houtlijm. Als je fijn zand gebruikt eerst ff van te voren met een nevel van water en zeepsop de oppervlakte benevelen.
Ook kun je ,als het erg natuurlijk moet gaan worden,  vóór het aanbrengen/druppelen van de verdunde lijm, wat hele fijne wortels van gedroogde hortensia's of buxus of andere fijne gedroogde wortels deponeren op de plekken waar struikgewas of bomen geplaatst worden.
Alles weer laten drogen en dag later de boel ineen donkere  basisgrondkleur verven( ik gebruik hiervoor een 2 liter  pot kwaliteitslatexmuurverf  die ik enkele jaren geleden gekocht heb. Haal er wat uit...in een bakje en verdun dit met wat water )
Weer alles laten drogen...
Dan start ik met het "begrassen":
Eerst de korte en opbouwend naar de langere....elke laag /lengte laat ik eerst drogen voordat ik de volgende laag aanbreng.
Het aanbrengen van de ietsjepeitsje verdunde houtlijm doe ik mbv. een versleten grote dikke kwast die ik alleen ff dip met de puntjes in het bakje met de  lijm en zo voorzichtig "tamponerend" onregelmatige lijmpuntjes/plekjes creëer. Grasmaster erover met de vezeltjes en zo het hele oppervlak behandelen .
Dan kan de eerste laag er zo uitzien:

deze plaat is met stukken styrodor, gipsbrokjes, zand, grind en löss bestrooid en verlijmd en daarna in een basiskleur geverfd.

herhalend ook voor de andere graslengtes/soorten/kleuren.
Ik gebruik ook een pipet om tussen bestaande polletjes gras lijmplekjes te creeren. De lijm mag in dit geval , niet te dun zijn anders "kruipt" ie tussen de bestaande vezeltjes omhoog! Lijmdrupjes zo klein mogelijk....

de tweede laag:

Niet te grote oppervlakten willen doen want de lijm droogt snel.
en gewoon verder met andere gras-lengtes / tinten:

Btw: Deze plaat is een van de 4 platen die samen een winterlandschap zonder sneeuw  voorstellen....dus idd niet echt 's zomers
Er zijn nog enkele accenten met hoger gras gezet  maar hierna heb ik de struiken/struikgewas en boompjes geplaatst.

Van dicht-bij:

de fijne haarwortels van de hortensia's en buxus lijken hier- schaal 1/72 -  alsnog op dode takken/dikkere twijgen.

's zomerse , wel iets kleinere,  variant:

Jos

« Laatst bewerkt op: 10 July 2022, 20:27:20 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 11 July 2022, 15:57:22 »
Bedankt voor de informatieve info  (y)

Wel rest me nog de vraag,hoe kan je met een DIY grasmepper nou dat gras vast krijgen op een turf ondergrond,ik heb wel is gelezen dat je voor grasmatten normaal gesproken iets van alufolie ofzo iets pakt,dat waar nodig bedekt met houtlijm en er dan stroom opzet om de vezels te laten staan,maar een turf laag onderstroom zetten lijkt me een lastig zo niet onmogelijk ding ;)
Het lijkt me dat dat e.e.a. veranderd,dus hoe pak je dat aan dan  ???
Met vr gr

Floris

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #6 Gepost op: 11 July 2022, 16:18:24 »
Wat heb je al geprobeerd?

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 11 July 2022, 20:05:05 »
Aluminiumfolie gebruik ik niet.
trouwens de grasmepper werkt /heeft iets te maken met het fenomeen van:   een ballon over je haren strijken en dan blijft ie "plakken" = ( ik meen..) statische elektriciteit opwekken enin ons geval  alle vezeltjes zo  "opladen"  dat alle uiteindes van de vezeltjes of min of plusjes(?) worden en als ze in de lijm geschoten worden dat ze elkaar dus afstoten en dat de lading langzaam wegvloeit maar intussen is de lijm al uitgehard en blijven de vezeltjes mooi als "polletjes"bij elkaar staan.
Dus elk vast materiaal zou moeten werken!

Zou wel de fineturfoppervlakte met verdunde houtlijm insmeren om hem als het ware te verzegelen .
Laten drogen en dan de druppel methode/ tamponeermet de kwast methode toepassen.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2022, 21:08:55 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes

Nullem

• Offline Offline
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
« Reactie #8 Gepost op: 12 July 2022, 11:51:57 »
Dag Floris,

Als je het in laag struikwerk zoekt, zo tussen knie en kruis zeg maar, dat er een beetje uitziet als wilde bramen en vergelijkbare ellende om doorheen te lopen, dan is mijn methode misschien ook geschikt voor je. De kosten zijn in ieder geval véél lager dan van commercieel verkrijgbare struiken, zeker als je (bij 0 niet ongebruikelijk) grotere oppervlakten moet bewerken. Ik heb het gebruik beschreven in mijn Filisur - Stuls draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62429.135), vanaf post 140.
De werkwijze is heel simpel: koop een rol staalwol (de grofste maat) in een bouwmarkt, knip strookjes af, pluis ze uit elkaar en zet ze (min of meer) vast op een willekeurige ondergrond (bij mij stukjes oud triplex met spuitlijm).
Spuit ze vervolgens met met een goedkope spuitbus in een onbestemde grijsgroenbruine kleur. Na drogen weer (licht) wat spuitlijm erover en afwerken met strooisel naar wens. Eventueel kun je ook nog een tussenstap met fijngemalen buxuswortels of iets dergelijks doen. Het resultaat ziet er als volgt uit (de halve plaat is al losgeknipt en in gebruik):

Met een schaar knip je de gewenste stukken los van de plaat en zet ze op de baan. Ook mooi te combineren met de methode van grove den.
Maar wat je ook gaat doen, ik ben benieuwd naar je resultaten.

Groet! Frans
Groet!  Frans

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 12 July 2022, 12:31:21 »
Wel rest me nog de vraag,hoe kan je met een DIY grasmepper nou dat gras vast krijgen op een turf ondergrond,ik heb wel is gelezen dat je voor grasmatten normaal gesproken iets van alufolie ofzo iets pakt,dat waar nodig bedekt met houtlijm en er dan stroom opzet om de vezels te laten staan,maar een turf laag onderstroom zetten lijkt me een lastig zo niet onmogelijk ding ;)
Bij een elektrostatische graszaaier worden de vezeltjes opgeladen, maar je hebt ook een tegenpool nodig op het oppervlak waar ze terecht komen. Huib Maaskant gebruikt daarvoor een ondergrond van aluminiumfolie, maar dat is niet echt nodig.
Normaal strooi je in een lijmlaag waar je een spijker in zet die daar de tegenspanning op zet. Zo'n lijmlaag is voldoende geleidend voor dit doel.
Als je pluksgewijs gras gaat zaaien in een verder droge ondergrond, dan heb je te weinig geleiding. De oplossing: het hele oppervlak vochtig maken met een plantenspuit. Hoeft niet zeiknat te zijn, als het vochtig aanvoelt dan is het genoeg.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 12 July 2022, 12:48:12 »
Citaat
fijngemalen buxuswortels
Dit is zo'n moment dat ik denk, hoe komen mensen daar nou weer op  (y)

Van alle rare 'ingredienten' die ik hier ben tegen gekomen, is dit toch echt de prijswinnaar  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
« Reactie #11 Gepost op: 12 July 2022, 13:59:30 »
Voor begrassen gebruik ik een omgebouwde vliegenmepper, niet opgevoerd. Effect is (veel) minder dan met een echte, maar voor 5 euro (mepper, theezeefje) kan je best wat leuks maken. Je moet hem alleen een heel stuk lager houden. Ondergrond heb ik met zand (witzand uit bv tuin) gedaan, dan daarover weer verdunde houtlijm en dan vezels. Combi van 3mm (gemaaid), 6 mm en af en toe 12mm. Je kan ook 2 lagen doen. Tip is om kleuren en soorten te mengen, wordt het wat rommeliger van. 12mm is op schaal 50cm. dus al flink hoog (berm) gras.

qua struikjes heb ik H0 struikjes (uit de rommeldoos) gebruikt. Die zijn vaak wat grof. Lekker bewerken, stukjes afknippen etc. Zelf maken met Sisaltouw kan ook erg goed, daarvoor heb ik deze link gebruikt: https://youtu.be/e3zjpADOGgw

Bomen heb ik gemaakt van boekbindersdraad en vijverwatten. Ook grote struiken (meer naar de achtergrond) kan je daarmee maken. Heb in mijn topic wat beschreven. Zie hier https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96821.15 en dan reactie 20.

En de belangrijkste tips: gewoon proberen en goed kijken naar het echt! Dus hoe ziet een verwaarloosd perkje in de buurt eruit? Welke kleuren? Gras? Struiken? Vormen etc? Erg leerzaam.

Groeten,
Rogier

hervé

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 12 July 2022, 14:04:11 »
Dit is zo'n moment dat ik denk, hoe komen mensen daar nou weer op  (y)
Van alle rare 'ingredienten' die ik hier ben tegen gekomen, is dit toch echt de prijswinnaar  ;D
Bas

Met wat geluk krijg je dan gezellig deze leuke kruipbeestjes op je modelbaan      ;)   
https://cdn.webshopapp.com/shops/270321/files/252180827/image.jpg

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 July 2022, 14:39:14 »
Wederom bedankt voor alle tips en tricks   (y)

@ Herve,

Ik gok dat dat materiaal 1st in een oven ofzo gepropt is om de boel te ontdoen  ;)
Met vr gr

Floris

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 12 July 2022, 16:29:41 »
"Met wat geluk krijg je dan gezellig deze leuke kruipbeestjes op je modelbaan"   
èèg nie... ::)
zijn toch rupsen ...leven niet van wortels...helemaal niet van gedroogde in wasbenzine  met wat oileverf gedrenkte wortels.
Ik heb ze wel wel eerst goed gewassen om ze van alle gronddeeltjes te ontdoen. Toen laten drogen en dan in een bakje met scheut benzine verdunde olieverf gedompeld voor een uur of 2. Dan met zeef de wortels eruit halen/zeven en de oplossing kan verder gebruikt worden voor de volgende "batch".
De gekleurde wortels  op een oude krant kiepen en laten drogen. en klaar is het dode kreupelhout.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2022, 16:39:30 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes