Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:39:43
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 08:38:22
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 08:30:16
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door MOVisser
Vandaag om 08:13:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 06:57:37
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
  

Auteur Topic: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls  (gelezen 52642 keer)

JosJansen

  • Offline Offline
  • Berichten: 42
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #135 Gepost op: 15 augustus 2021, 10:06:42 »
Hoi Frans,
Mooie oplossing die "Filisurer Steine".

Groet,
Jos

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Albulamodell forum
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #136 Gepost op: 15 augustus 2021, 22:03:34 »
Dat heb je nou met schaal 0 en groter: het moet meteen zoveel zijn, het lijkt zowat op werken 8)

Maar, het gaat je goed af, en het gaat er ook heel natuurgetrouw uitzien!

Leuk dat je af en toe je voortgang laat zien,

Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #137 Gepost op: 16 augustus 2021, 10:21:27 »
En ook Ronald dank natuurlijk!

Graag gedaan Frans :) En ook deze updates weer met veel interesse gelezen (y)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #138 Gepost op: 22 augustus 2021, 21:31:33 »
Heren,

Hartelijk dank voor jullie reacties, ik stel ze op prijs!
@Cor: briljant idee, waar ik zelf niet eens aan gedacht heb. Inmiddels heb ik ook suggesties gehad om de stenen in mdf te (laten) laseren.
Ik ga e.e.a. eens op een rijtje zetten, tot eind september/half oktober ligt de boel hier voorlopig toch even stil.

Ik kreeg buiten dit forum om nog de vraag hoe de productie van matten nu verloopt. Als illustratie daarom even drie plaatjes.

Aan een siliconenmatje worden twee stukjes spoorstaaf geklemd als een soort elektrode. Deze worden verbonden met de begrasser.



Tussen de twee spoorstaven wordt houtlijm (verdund met iets voorstrijk) of modpodge gekwast. Vervolgens strooien maar en de spoorstaven verwijderen.



Na 36 uur kan de (gras)mat van de (siliconen)mat gescheiden worden en verder opgebouwd of ingebouwd worden.



Groet!  Frans
Groet!  Frans

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #139 Gepost op: 23 augustus 2021, 09:33:31 »
Altijd weer genieten om de vorderingen en oplossingen te volgen.  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #140 Gepost op: 19 december 2021, 15:18:19 »
Heren!
Een kleine update in dit draadje, want, hoewel kalmaan, gebeurt er nog steeds wel wat. Zo ben ik verder gegaan met de tip van Cor 'moonlight' om een mal te maken van de geprinte 'wellenverbundstein'. Het was even zoeken naar het juiste siliconenrubber, maar ik heb inmiddels meerdere mallen gegoten. Met porseleingips zijn nu uitstekende kopieën te maken, dus dat probleem is in ieder geval tot tevredenheid opgelost.



Een groter probleem blijft toch het maken van een landschap, dat enigermate voor echt kan doorgaan. Ondertussen ben ik verder gegaan met het produceren van struikachtig materiaal, dat in het te bouwen landschap ingepast kan gaan worden. Daarbij liep ik bij toeval tegen een (gebruikte) voorraad Silhouette materiaal aan, die ik voor een uiterst schappelijke prijs kon overnemen. Even uit mijn (niet altijd meer betrouwbare) herinnering: Silhouette was in de vorige eeuw een van de eerste aanbieders van realistisch ogende landschapsmaterialen. Uiteindelijk bleek de firma toch niet levensvatbaar, en heeft later een soort doorstart gemaakt als de firma Mininatur, die nu nog steeds actief is.
Een zekere mate van refurbishing van het verkregen materiaal was echter wel noodzakelijk, zoals uit onderstaand voorbeeld blijkt.



Zo waren de struikjes destijds voorzien van een soort fijn schuimachtig materiaal, dat inmiddels volledig aan het vergaan was (links). Met een staalborsteltje heb ik alles er af geborsteld tot er een kale stam over was, en deze daarna met Modpodge van kleine takjes voorzien. Tenslotte het struikje met bladmateriaal bestrooid (rechts), waarna het weer geschikt was als frisse aanplant op de modelbaan.
Omdat ik ook een grote behoefte aan laag struikmateriaal voorzag, ben ik tevens verder gegaan met het produceren van 'struweel'. Dun uitgetrokken materiaal bevestig ik met wat spuitlijm op een ondergrond:



Daarna is het alleen nog maar een kwestie van een kleurtje spuiten met de knikkerbus en het aanbrengen van loof, hier eind zomer:



Maar het kan natuurlijk ook meer herfstig:



De uiteindelijke bedoeling is natuurlijk dat dit ingebouwd gaat worden in de eigenlijke modelbaan. Je knipt simpel een plukje los van de ondergrond op de gewenste hoogte en inpassen maar.
En dan ontstaan er toch weer twijfels van verschillende aard, zoals uit het hierop volgende epistel nog zal blijken....Wordt dus vervolgd....

Groet! Frans
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #141 Gepost op: 19 december 2021, 18:16:41 »
Alle Bestellungen bis 31.12.2021 werden noch zum alten Preis abgerechnet
Das Silhouette Team wünscht allen Kunden frohe Weihnachten und ein gutes und gesundes Jahr 2022

Springlevend, Frans.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #142 Gepost op: 21 december 2021, 22:53:32 »
@Veroniek: idd is de firma Silhouette Modellbau GmbH tegenwoordig eigenaar van de merknamen Silhouette, Silflor en Mininatur. Laat ik volstaan met de opmerking dat de Silhouette voorraad die ik kon overnemen nog uit de 'Rademacher' tijd stamt: anders dwalen we teveel af in dit draadje.

Want ik blijf toch steeds weer met de vraag zitten: wanneer is een landschap geloofwaardig? Klein voorbeeldje aan de hand van onderstaande foto:



Dit is een detail van de omgeving van station Stuls, dat nu tijdelijk in opslag staat. Het is inmiddels alweer 10 jaar geleden dat ik dit gebouwd heb, met gebruikmaking van Silflor en Silhouette matten. Destijds was ik er heel content mee. Als ik het nu na 10 jaar terugzie is dat niet meer het geval: een grondige make-over wordt noodzakelijk. Ik zie nu, als ik kritisch kijk, vooral opgeplakte stukken mat met slecht afgewerkte randen en her en der geplaatste struiken. Daar zijn twee oorzaken voor aan te wijzen: enerzijds zijn er in die 10 jaar aanzienlijk betere materialen voor landschapsbouw ontwikkeld, anderzijds ben ik zelf kritischer geworden, door doen (ervaring) en vooral ook veel kijken naar wat anderen bouwen (o.a.) op dit forum.

Maar de vraag: wanneer is een landschap nu geloofwaardig, kan ik eigenlijk nog steeds niet beantwoorden. Ik kon me helemaal vinden in het antwoord van Jos 'GroveDen' in zijn draadje van een lente-achtig landschap:

Citaat
Ik worstel hier ook mee. Moet je nu een diversiteit aan struiken laten zien en/of elke struik "apart"?
In de natuur lijkt een "struweel"/rij natuurlijk wild groeiende struiken bij elkaar ,natuurlijk op een afstandje!,   het merendeels een vrij aaneengesloten vorm. maar hoe dichter  bij je komt hoe diverser  de vormen en contouren.
Misschien omdat het baantje zo klein is dat ik onbewust gekozen heb voor de "dichtbij"benadering.

Jos beschrijft perfect mijn dilemma: van een afstand moet het totaalplaatje de sfeer van het echte Filisur weergeven en tegelijkertijd wil ik alle details ook van dichtbij kunnen bekijken: dat is tenslotte de charme van spoor 0.
Enfin, oordeel zelf aan de hand van de onderstaande foto's. Ik maak ze tegenwoordig steeds meer als een soort objectieve toets. Foto's zijn onverbiddelijk: kennelijk accepteert je oog in een drie dimensionale setting onvolkomenheden, maar als zo'n situatie tweedimensionaal is vastgelegd kun je er niet omheen kijken. (Zo had ik een grote achtergebleven punaise, die nooit eerder opgevallen was, pas gezien dankzij zo'n foto.)











Het getoonde landschap is nog steeds in opbouw en verre van 'af'. Ik ben daarom heel benieuwd naar commentaar , adviezen en tips: alles wat het resultaat kan verbeteren is welkom.

Groet!  Frans
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #143 Gepost op: 22 december 2021, 11:26:20 »
Hallo Frans,
zoals jij met het landschap bezig bent is ver boven mijn niveau, dus dan beperk ik me in eerste instantie maar tot genieten.  Maar als ik nog iets opmerk of een vraag heb hoor je van mij.

Wat me echter wel opvalt, en wat volgt is dus ter "alles wat het resultaat kan verbeteren" , is in het bovenste van de 5 foto's te zien.  En dan heb ik het over iets technisch.

Je sporen lopen niet recht.  In iedere wissel zit er een knik met daarbij dus ook de bochten voor en na de wissel.  Nou heb ik wel een vermoeden hoe dat komt, want de wissels die ik heb doen dat ook.  Dat zijn de wissels zoals door Bemo worden verkocht.  Het rechtdoorgaande spoor loopt niet recht maar vertoont ongeveer ter hoogte van de aansluitende wisseltong een bocht naar binnen.  Bij het vastleggen heb je daarom een lange rechte "lineaal" nodig om ze over een grotere lengte in het gareel te dwingen en dan pas vast te zetten.    Door wat verwarmen probeer ik ze daarna wat minder onder spanning te laten staan.   
Absoluut noodzakelijk is om na dit gedwongen rechttrekken de correcte werking van de wissel, met name het aansluiten van de wisseltong en de beweeglijkheid van de "Stellschwelle" , goed te controleren en te testen.

Ook al zou je de wissels niet opnieuw willen leggen is dat niet zo erg.  Moet je alleen geen foto's (genadeloos) meer maken ter beoordeling, want in het echt is het waarschijnlijk nauwelijks te zien, laat staan opvallend.

Veel succes en plezier, en een goede Kerst.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
    • flickr fotopagina
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #144 Gepost op: 22 december 2021, 11:31:17 »
Hallo Frans,
Moeilijk. Ik vind de begroeiing er prima uitzien.
Het enige waar ik aan denk is: hoe zou het overkomen als je de lage begroeiing wat luchtiger maakt.
Veraf bekeken lijkt het dan toch een dichte struik, terwijl dichterbij je de aparte takjes ziet.
Ook bepalend is welke struiken / begroeiing er in het echt groeien. Er zal ongetwijfeld verschil in het type struik zitten.
Misschien kan je dat ook meenemen in je weergave van de begroeiing om een beter resultaat in jouw ogen te bereiken.
Maar nogmaals, het ziet er voor mij nu al geloofwaardig uit.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #145 Gepost op: 22 december 2021, 12:29:23 »
idd is de firma Silhouette Modellbau GmbH tegenwoordig eigenaar van de merknamen Silhouette, Silflor en Mininatur.
Alleen maar een weetje:  zit in dezelfde groep als Lenz en volgens mij ook Busch.

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #146 Gepost op: 25 december 2021, 11:59:35 »
Hallo Frans,

hopelijk kun je hier ook wat mee ::): (het is eigenlijk praktiserend filosoferen.....)
Wat ik - nu!- probeer is het volgende:
 in ieder geval beperken tot - ja daar gaan we weer: grotendeels  ;D  3 of 4 tinten groen. Of in jouw geval ivm hefst 3-4 tinten herfstkleuren en daar de struiken/bomen van loof voorzien.
Ik probeer ook dmv het vervaardigen van een gering  aantal soorten struiken ,bijv. 3, die met verschillende "structuren" zijn opgebouwd.M.a.w.:
 Een soort  met  bijv. eenvoudige geraamtes van draad en dan 2 x 12 mm vezels en op het eind de 2mm en het loof....een reeks struiken  opgebouwd uit alleen vezels. Startende met polletjes bruine 12 mm grasvezels en daarna 2 x zelf op lengte geknipte pruikvezels( 20-25 mm lang en dan weer die 2 mm en het loof....of heel "simpel": plukjes zeeschuim/Teloxis met 2 mm en loof ....etc etc
Het dilemma zit 'm ook in de "korte afstanden" die wij in als modelbouwers in  model kunnen nabootsen.  M.a.w. op de boven getoonde fotos zal in de echte natuur maar een paar soorten de overhand hebben= veelvuldig voorkomen en hier en daar een andere.
Als ik de foto's bekijk tel ik al minimaal 7  tinten .....
Ben er zelf, met de "voorjaarsscenerylandschapsbaan" ook nog niet uit dus ..."just my 2 cents" ;D

Jos
« Laatst bewerkt op: 25 december 2021, 12:01:15 door grove den »
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #147 Gepost op: 27 december 2021, 21:17:43 »
Heren, hartelijk dank voor jullie commentaar, wordt op prijs gesteld.

@Veroniek:
Grappig: dat met die wissel had ik zelfs op de foto niet gezien. Geen idee hoe dat komt trouwens: mogelijk een gevolg van het feit dat de bielsmat uit meerdere samengeklipte delen bestaat? Ik laat het zo: treinen rijden er probleemloos overheen en als je voor de baan staat zie je er niets van. Bovendien: de Rhätische Bahn heeft er in 1:1 ook enigszins last van, getuige onderstaande foto van een wissel in, inderdaad, Filisur.  ;D



@Wim:
Met je opmerking over dunnere lage begroeiing heb je een punt. Ik zit daar zelf ook wat mee en experimenteer op dit moment verder met staalwol als basis. Nog geen idee of dat gaat lukken. Ik ben ook de boeken van Gordon Gravett weer eens aan het doornemen, met name het deel 'Modelling Grassland And Landscape Detailing'.

@Jos:
Je doet het goed als 'praktiserend filosoof'. Tja herfstkleuren, wat moet je er mee?
Ik had beter voor de zomer of de vroege zomer kunnen kiezen, dan is het gebied rond Filisur uniform in een vrij hard groen. Ik heb echter voor eind zomer/ begin herfst gekozen om modelbaantechnische redenen: de treinenloop is dan wat beperkter, met kortere treinen, terwijl de Glacier express en de Bernina express, zeker in de negentiger jaren, vaak gecombineerd werden met reguliere sneltreinen tussen Chur en St. Moritz.
Herfstkleuren in Filisur kunnen extreem bont zijn, een ware Indian Summer, van knalrood tot heldergeel. Er zijn mooie foto's van te vinden op het internet. Maar dat is in een latere periode dan ik wil nabootsen, meestal tegen half oktober. Om een indruk te geven hoe kleuren daar zijn op een vierde oktober, zie de foto. (Overigens was het jaar daarop alles nog groen op dezelfde datum.)



De foto  is een stuk van het spoor tussen Filisur en het Val Nava viaduct.
Veel commercieel materiaal (Heki, Woodland) is erg, en zelfs te, fel met herfstkleuren, dus als ik die al gebruik, demp ik die kleuren met Molotow spuitbussen. (Milk coffee is een hele geschikte bijvoorbeeld.) Meer kleuren dan nu zullen er in ieder geval in model niet meer bijkomen.

We blijven experimenteren! Groet, Frans
Groet!  Frans

VvKan

  • Gast
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #148 Gepost op: 27 december 2021, 21:24:04 »
Wissel:   in model nagenoeg perfecte kopie van de werkelijkheid. Prachtig. (y)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 409
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
« Reactie #149 Gepost op: 08 februari 2022, 11:52:23 »
Met de opmerkingen van Wim en Jos in het achterhoofd, heb ik geprobeerd de achterkant van het station er wat minder onderhouden en wat ruiger uit te laten zien met behulp van ruwweg 1/3 Welberg/Op 't Hof en 2/3 eigenfrutsels. Nog niet echt optimaal, maar voorlopig ben ik tevreden. Eerst maar eens verder met de rest van de baan....





Groet!  Frans
Groet!  Frans