Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
Einde Koemo ballast ??? door Dave.......
Vandaag om 14:39:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 14:12:50
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 4020 281-4
Vandaag om 14:01:37
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
  

Auteur Topic: Baanontwerp H0 1.35x3.95  (gelezen 2404 keer)

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Gepost op: 23 juni 2022, 11:40:05 »
Beste hobbygenoten,

Allereerst een kort voorstel rondje. Ik ben Jan en een instapper in de hobby. Naast de 1:32 digitale slotracebaan die nog under construction is wil ik een H0 modelbaan gaan starten (separaat van de slotracebaan). Aanvankelijk was ik in mijn keuze uitgekomen op schaal N maar uiteindelijk toch voor schaal H0 gekozen.
In het kort mijn uitgangspunten:
Digitaal rijden (bi directioneel), later computer gestuurd
Tijdperk heden
Industrie en natuur gecombineerd
Baan op wielen en modulair (bereikbaarheid)
Track nu uitgewerkt met Roco line wellicht wordt dat Peco streamline 75
Zouden jullie is wat commentaar kunnen geven op het ontwerp tot nu toe?
Dank bij voorbaat



















W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1219
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2022, 12:53:17 »
Allereerst welkom,

Misschien kijk ik niet goed, maar beneden ligt een keerlus, dus als je uit het schaduwstation komt is bij een getrokken trein de lok voorop.
Boven op de baan heb je geen mogelijkheid om weer rechtstreeks het schaduwstation in te rijden omdat dat een dubbelsporige ovaal is, je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.

Groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2022, 13:24:57 »
Goeiemiddag,

  "...Ik ben een instapper in de hobby...".                  dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex.   
Of heb je mogelijk een  'meester'  achter de hand ?
Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje  ?
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2022, 13:30:49 door hervé »

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2022, 13:32:30 »
Hi Wesley dank voor de reactie ! Inderdaad dient eerst de omloop ter moeten worden uitgevoerd.
Gr Jan

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 942
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2022, 13:33:35 »
Bij mijn baan is het zo dat alle treinen in het zicht de spiraal inrijden (naar beneden) naar de twee schaduwstations.
Uit de schaduw stations rijden ze dus altijd naar "boven".

groet
Harald

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2022, 13:35:26 »
Goeiemiddag,

  "...Ik ben een instapper in de hobby...".                  dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex.   
Of heb je mogelijk een  'meester'  achter de hand ?
Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje  ?

Hi Hervé, dank voor de reactie. De meester is er niet, ik ben na veel pogingen tot dit ontwerp gekomen. Wellicht kleiner te starten maar ik wilde ook iets waar ik mee kan 'groeien'
Gr Jan

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2022, 15:50:42 »
Jan,

Het volgende:

- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.
- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.
- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.
- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.
- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.
- Ik mis een BW.
Mvg.

Cor

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2022, 16:20:29 »
Jan,

Het volgende:

- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.
- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.
- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.
- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.
- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.
- Ik mis een BW.

Ho Cor, dank je voor je feedback:
Wellicht de Helix uitgang aanpassen en de keerlus aanpakken  ik ga daar is mee aan de slag, wat bedoel je met de afkorting BW ?
Groet, Jan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2022, 16:23:23 »
Citaat
...je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.

Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk?
Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk?

Pointers van mij.

In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.

Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.

Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.

Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.

Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2022, 16:25:53 »
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)
Mvg.

Cor

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #10 Gepost op: 23 juni 2022, 16:35:28 »
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)

Dank !

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #11 Gepost op: 23 juni 2022, 16:42:18 »
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.

Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk?
Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk?

Pointers van mij.

In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.

Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.

Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.

Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.

Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.

Mvg,

Bas

Hi Bas dank voor je feedback ! Ik ga er mee aan de slag. Qua scenery enkele zaken van een bestaand anyrail ontwerp overgenomen passend bij dit ontwerp (n.m.m). dit is dan het idee grofweg:
BW is nog een overdenking.

Groet, Jan



VvKan

  • Gast
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #12 Gepost op: 23 juni 2022, 17:18:51 »
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.
En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden.  Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.
Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #13 Gepost op: 23 juni 2022, 19:47:09 »
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.
En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden.  Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.
Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.

Hi Veroniek dat zijn waardevolle tips dank je voor je reactie !

Groet Jan

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 392
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #14 Gepost op: 23 juni 2022, 19:49:00 »
Ik zou je stationsgedeelte wat langer maken. Geen idee wat je aan materiaal hebt, maar veel gaat hier niet passen.

Je zegt te willen rijden in het heden, dus die lokkenloods kan dan ook wel fietsen. Is meer voor EP III ofzo.