Goeiemiddag, "...Ik ben een instapper in de hobby...". dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex. Of heb je mogelijk een 'meester' achter de hand ? Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje ?
Jan,Het volgende:- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.- Ik mis een BW.
...je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk? Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk? Pointers van mij. In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.Mvg,Bas
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden. Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.