BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: JANDEK op 23 juni 2022, 11:40:05
-
Beste hobbygenoten,
Allereerst een kort voorstel rondje. Ik ben Jan en een instapper in de hobby. Naast de 1:32 digitale slotracebaan die nog under construction is wil ik een H0 modelbaan gaan starten (separaat van de slotracebaan). Aanvankelijk was ik in mijn keuze uitgekomen op schaal N maar uiteindelijk toch voor schaal H0 gekozen.
In het kort mijn uitgangspunten:
Digitaal rijden (bi directioneel), later computer gestuurd
Tijdperk heden
Industrie en natuur gecombineerd
Baan op wielen en modulair (bereikbaarheid)
Track nu uitgewerkt met Roco line wellicht wordt dat Peco streamline 75
Zouden jullie is wat commentaar kunnen geven op het ontwerp tot nu toe?
Dank bij voorbaat
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-any-62b43477b4b99.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-any-62b43477b4b99.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Staging-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-any-62b43477e4f06.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Staging-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-any-62b43477e4f06.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Top-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-any-62b4347858180.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Top-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-any-62b4347858180.jpg)
-
Allereerst welkom,
Misschien kijk ik niet goed, maar beneden ligt een keerlus, dus als je uit het schaduwstation komt is bij een getrokken trein de lok voorop.
Boven op de baan heb je geen mogelijkheid om weer rechtstreeks het schaduwstation in te rijden omdat dat een dubbelsporige ovaal is, je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.
Groeten, wesley
-
Goeiemiddag,
"...Ik ben een instapper in de hobby...". dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex.
Of heb je mogelijk een 'meester' achter de hand ?
Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje ?
-
Hi Wesley dank voor de reactie ! Inderdaad dient eerst de omloop ter moeten worden uitgevoerd.
Gr Jan
-
Bij mijn baan is het zo dat alle treinen in het zicht de spiraal inrijden (naar beneden) naar de twee schaduwstations.
Uit de schaduw stations rijden ze dus altijd naar "boven".
groet
Harald
-
Goeiemiddag,
"...Ik ben een instapper in de hobby...". dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex.
Of heb je mogelijk een 'meester' achter de hand ?
Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje ?
Hi Hervé, dank voor de reactie. De meester is er niet, ik ben na veel pogingen tot dit ontwerp gekomen. Wellicht kleiner te starten maar ik wilde ook iets waar ik mee kan 'groeien'
Gr Jan
-
Jan,
Het volgende:
- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.
- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.
- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.
- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.
- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.
- Ik mis een BW.
-
Jan,
Het volgende:
- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.
- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.
- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.
- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.
- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.
- Ik mis een BW.
Ho Cor, dank je voor je feedback:
Wellicht de Helix uitgang aanpassen en de keerlus aanpakken ik ga daar is mee aan de slag, wat bedoel je met de afkorting BW ?
Groet, Jan
-
...je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.
Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk?
Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk?
Pointers van mij.
In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.
Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.
Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).
Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.
Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.
Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.
Mvg,
Bas
-
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)
-
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)
Dank !
-
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.
Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk?
Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk?
Pointers van mij.
In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.
Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.
Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).
Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.
Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.
Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.
Mvg,
Bas
Hi Bas dank voor je feedback ! Ik ga er mee aan de slag. Qua scenery enkele zaken van een bestaand anyrail ontwerp overgenomen passend bij dit ontwerp (n.m.m). dit is dan het idee grofweg:
BW is nog een overdenking.
Groet, Jan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCEN-ROCO-LINE-1-any-62b47b1c7edea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCEN-ROCO-LINE-1-any-62b47b1c7edea.jpg)
-
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.
En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden. Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.
Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.
-
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.
En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden. Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.
Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.
Hi Veroniek dat zijn waardevolle tips dank je voor je reactie !
Groet Jan
-
Ik zou je stationsgedeelte wat langer maken. Geen idee wat je aan materiaal hebt, maar veel gaat hier niet passen.
Je zegt te willen rijden in het heden, dus die lokkenloods kan dan ook wel fietsen. Is meer voor EP III ofzo.
-
Beste hobby genoten, dank voor al jullie opmerkingen en tips ! Ik heb eea verwerkt in dit herziene plan, wellicht dat jullie nog is opbouwende kritiek willen uiten.
Dank bij voorbaat en groet Jan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCEN-ROCO-LINE-1-Version-2-any-62b60b4ec2f3b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/SCEN-ROCO-LINE-1-Version-2-any-62b60b4ec2f3b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-Verson-2-any-62b60b571dfd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3D-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-Verson-2-any-62b60b571dfd1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Staging-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-Version-2-any-62b60b64a4386.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Staging-200601-H0-V2-ROCO-LINE-1-Version-2-any-62b60b64a4386.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Top-200601-H0-V2-ROCO-LINE-Version-2-with-helix-any-62b60b6b0c47e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Top-200601-H0-V2-ROCO-LINE-Version-2-with-helix-any-62b60b6b0c47e.jpg)
-
Nu is de spiraal dubbelspoor. Lijkt me prima. Maar wederom: als je rechts rijdt begint die over het rangeerspoor, als je links rijdt eindigt die daar. Dus een conflict tussen rangeren en hoofdbaan (spiraal).
Maar dat hoeft niet erg te zijn, als je er maar rekening mee houdt.
Ikzelf zou wat nu het toegangsspoor naar de spiraal / rangeerspoor wat naar binnen buigen en dan alleen als rangeerspoor gebruiken. Dan zou ik het inrijden van de spiraal doen door tussen de 2 wissels in het (rechter) hoofdspoor een wissel naar rechts te leggen. Dan heb je de 2 functies gescheiden en heb je een onafhankelijke aftakking (of weer aanhaken) van de spiraal op de hoofdbaan. Dat lijkt me het meest realistisch.
Wat nog "beter" of misschien ook mooier zou zijn is, door opoffering van het linkse eindspoortje bij het station, de hele baan als het ware naar voren te trekken. Want dan heb je aan de achterkant ruimte gemaakt om daar het omhoogkomende spiraalspoor buitenom aan te sluiten. Dus dat komt dan ergens bij het bruine blokje rechts onderin te voorschijn en klimt dan achterlangs omhoog tot de aansluiting ergens links achter voor de bocht.
Die kronkels in het voorste spoor trek je recht en maakt wat meer ruimte bij wat nu die blauwe perrons zijn.
Kijk in je ontwerpprogramma maar eens of zoiets mogelijk is en of het er een beetje realistisch uit komt te zien. Die onderdoorgang en weer aansluiten op de hoofdbaan zijn in de praktijk gebruikelijk om kruisingen van de hoofdbaan te voorkomen. Als er tenminste ruimte voor is :)
-
Hi Veroniek dank je voor de tips, ik ga er mee aan de slag om dat als alternatief uit te werken.
Groet Jan
-
Beste Jan,
Mogelijk is een deel van wat hieronder staat al geschreven.
Je baanplan en je oppervlak zijn de uitgebreide variant van wat ik heb; zie mijn draadje. Je hebt meer lengte en hoogte tot je beschikking. Er zijn overeenkomsten en verschillen. Mijn baanplan is niet beter dan het jouwe; wel anders.
Op basis van mijn ervaringen en wat ik leuk vind, geef ik hieronder een beschouwing.
Ik heb een halve klimspiraal, met een stijgend en een dalend spoor. Dat biedt de mogelijkheid tot afwisselend verkeer tussen schaduwstation en zichtbaar deel. Overigens, hoe langer ik nu bouw hoe minder belangrijk ik rijdende treinen vind. Langzaamaan wordt de aankleding belangrijker.
De helling van mijn klimspoor is net geen 3%. Sommige treinen hebben daar moeite mee als ze naar boven rijden.
Gebogen wissels van rocoline gaan (bij mij) niet samen met wielen met een RP25 profiel. Geen idee hoe dat met peco rails gaat.
In mijn zichtbaar deel zijn niet alle blokken geschikt voor lange treinen. Bij een teveel aan lange treinen die ‘naar boven’ willen (ik gebruik koploper als besturing) kan de zaak vastlopen. Dat heb ik opgelost met aanvullende voorwaarden in koploper. Dat is iets om over na te denken; wat zijn je plannen met lange treinen en waar kan je die kwijt?
Als je het leuk vind om kop te maken in je station zou je er een kopstation van kunnen maken. Eventueel maak je één doorgaand spoor in plaats van twee. Je station kan dan iets langer worden.
Ik heb de mogelijkheid om treinen die uit het schaduwstation komen in een doorgaande rit (zonder keren) weer naar het schaduwstation te dirigeren; in beide richtingen. Dat bevalt me goed. Onder andere daardoor zit er in mijn baan een keerlus. Ik los dat op met een schakeling met een infrarood sensor.
In mijn baan heb ik twee uitneembare middenstukken. Die bevorderen de bereikbaarheid. Het midden van een baan met een breedte van 1,4 m is voor mij soms lastig te bereiken.
Veel plezier met ontwerp en bouw.
Groet Juroen.
-
Hallo Juroen,
Dank voor je reactie ! Ik heb is op je baanbijdrage gekeken je gebruikt mooie technieken en ik ben weer wat opgestoken. Ik ben nog wat aan het herontwerpen o.b.v. de tips en inspiratie. M.b.t. de PECO rail twijfel ik nog.
Na wat research schijnen met name de UNIFROG wissels goed te werken en een mooi beeld te geven maar deze zijn nog niet voor alle railtypen aanwezig, daarnaast moet je alles met flex doen.
Groet, Jan
-
Ik zou altijd voor Electrofrog gaan. Iets meer werk, maar, in mijn ogen, stukken beter.
Je zou ook eens naar Tillig Elite kunnen kijken. Doorlopende wisseltongen, dus geen scharnierende delen.