Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door Biesje
Vandaag om 00:36:59
Onbekend analoog bouwsteentje door ex-DR V100
Vandaag om 00:14:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
18 September 2025, 23:13:01
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
18 September 2025, 23:05:45
Roco 2025 door Michiel 80
18 September 2025, 22:41:06
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
18 September 2025, 22:33:36
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door Benelux795
18 September 2025, 22:33:07
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door bask185
18 September 2025, 22:30:33
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
18 September 2025, 22:13:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door hervé
18 September 2025, 22:10:17
ModelSpoorExpo ModelSpoorMagazine&SpoorwegJournaal -27+28sept-Brabanthal, Leuven door hervé
18 September 2025, 21:56:03
Expo & Beurs ModelSpoorMagazine-SpoorwegJournaal VerkeersInfo door hervé
18 September 2025, 21:53:15
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
18 September 2025, 21:37:49
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
18 September 2025, 21:36:58
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 September 2025, 21:23:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
18 September 2025, 21:21:52
Piko 2025 door RikJ
18 September 2025, 21:08:56
Märklin 2025 door W. Thomas
18 September 2025, 20:34:19
NS 8800 in spoor 0 door Noud
18 September 2025, 20:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
18 September 2025, 19:14:04
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
18 September 2025, 19:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
18 September 2025, 18:24:23
Aachenau West door 741230
18 September 2025, 18:14:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
18 September 2025, 17:57:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door NS2408
18 September 2025, 16:48:56
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
18 September 2025, 16:39:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
18 September 2025, 16:30:19
Leubachtalbahn door einte
18 September 2025, 16:28:15
Digitale kraan Roco 46801 door Freddy
18 September 2025, 15:55:37
Welke decoder is dit? door bellejt
18 September 2025, 13:08:56
  

Auteur Topic: Baanontwerp H0 1.35x3.95  (gelezen 3152 keer)

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Gepost op: 23 June 2022, 11:40:05 »
Beste hobbygenoten,

Allereerst een kort voorstel rondje. Ik ben Jan en een instapper in de hobby. Naast de 1:32 digitale slotracebaan die nog under construction is wil ik een H0 modelbaan gaan starten (separaat van de slotracebaan). Aanvankelijk was ik in mijn keuze uitgekomen op schaal N maar uiteindelijk toch voor schaal H0 gekozen.
In het kort mijn uitgangspunten:
Digitaal rijden (bi directioneel), later computer gestuurd
Tijdperk heden
Industrie en natuur gecombineerd
Baan op wielen en modulair (bereikbaarheid)
Track nu uitgewerkt met Roco line wellicht wordt dat Peco streamline 75
Zouden jullie is wat commentaar kunnen geven op het ontwerp tot nu toe?
Dank bij voorbaat



















W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1239
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2022, 12:53:17 »
Allereerst welkom,

Misschien kijk ik niet goed, maar beneden ligt een keerlus, dus als je uit het schaduwstation komt is bij een getrokken trein de lok voorop.
Boven op de baan heb je geen mogelijkheid om weer rechtstreeks het schaduwstation in te rijden omdat dat een dubbelsporige ovaal is, je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.

Groeten, wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1494
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2022, 13:24:57 »
Goeiemiddag,

  "...Ik ben een instapper in de hobby...".                  dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex.   
Of heb je mogelijk een  'meester'  achter de hand ?
Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje  ?
« Laatst bewerkt op: 23 June 2022, 13:30:49 door hervé »

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2022, 13:32:30 »
Hi Wesley dank voor de reactie ! Inderdaad dient eerst de omloop ter moeten worden uitgevoerd.
Gr Jan

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 948
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2022, 13:33:35 »
Bij mijn baan is het zo dat alle treinen in het zicht de spiraal inrijden (naar beneden) naar de twee schaduwstations.
Uit de schaduw stations rijden ze dus altijd naar "boven".

groet
Harald

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2022, 13:35:26 »
Goeiemiddag,

  "...Ik ben een instapper in de hobby...".                  dan lijkt me uw ontwerp behoorlijk complex.   
Of heb je mogelijk een  'meester'  achter de hand ?
Anders is een héén/weertje met 1 of 2 eenvoudige fiddle yards misschien een behapbaar startersbaantje  ?

Hi Hervé, dank voor de reactie. De meester is er niet, ik ben na veel pogingen tot dit ontwerp gekomen. Wellicht kleiner te starten maar ik wilde ook iets waar ik mee kan 'groeien'
Gr Jan

C-rails

  • Gast
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2022, 15:50:42 »
Jan,

Het volgende:

- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.
- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.
- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.
- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.
- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.
- Ik mis een BW.

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2022, 16:20:29 »
Jan,

Het volgende:

- Ik zie maar 1 keerlus, dus Wesley heeft een duidelijk punt. Eenmaal uit de helix gekomen is er geen weg terug, tenzij je een locomotief laat omlopen of achteruit gaat.
- Verder zie ik in de helix 7 wentelingen. Elke wenteling is 3,14 m, dus ruim 21 m! in de helix. Al die tijd kan er dus niets tegengesteld rijden.
- De uitgang van de helix is op het rangeergebied. Als daar drukte is, kunnen treinen niet door.
- Vanuit de helix ga je 3x een kopspoor op. Is dus alleen geschikt voor materieel, wat twee kanten op kan rijden.
- De aanloop naar de draaischijf met een kruiswissel lijkt mooi, maar blokkeert eigenlijk het hele rangeergebied.
- Ik mis een BW.

Ho Cor, dank je voor je feedback:
Wellicht de Helix uitgang aanpassen en de keerlus aanpakken  ik ga daar is mee aan de slag, wat bedoel je met de afkorting BW ?
Groet, Jan

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 5035
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2022, 16:23:23 »
Citaat
...je zal dus altijd de lok moeten laten omlopen of achteruit het schaduwstation in, met treinstellen is dit probleem er in principe niet.
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.

Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk?
Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk?

Pointers van mij.

In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.

Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.

Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.

Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.

Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

C-rails

  • Gast
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2022, 16:25:53 »
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #10 Gepost op: 23 June 2022, 16:35:28 »
BW = bahnbetriebswerke. (kolen innemen, water innemen, as dumpen, smeren, kleine reparaties)

Dank !

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #11 Gepost op: 23 June 2022, 16:42:18 »
Dit is in mijn optiek geen probleem maar een goed bedachte feature van het sporenplan.

Een enkel spoor naar beneden toe naar schaduwstation en keerlus vind ik een erg goed idee. Het doorbreekt een beetje de saaiheid (in hoeverre dat aanwezig is..). Je moet aktief omlopen om je trein weer naar beneden te sturen!, da's toch leuk?
Een ander voordeel: elke dat er een getrokken trein naar benee gaat, komt hij omgekeerd weer terug!, da's toch leuk?

Pointers van mij.

In je staging yard kan je nog veel meer spoor stouwen, handig voor op de groei van je verzameling.

Je bovenste vier wissels op de afbeelding, kunnen verder uit elkaar bijvoorbeeld. Dan kun je langere treinen omlopen.

Het ligt erg onrealistisch (je moet er maar om malen..).

Het is mij niet helemaal duidelijk wat de indeling is kwa scenery, wat is het station (voor of achter of wil je 2 stations?), wat wil je er nog meer bij hebben.

Zelf zou ik nog eens kritisch kijken naar alle wissels boven in. Het is niet slecht maar ik zie ruimte voor verbeteringen. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je bovenin veel ruimte heb om om je langste trein te kunnen omlopen. Let ook op deadlocks. Dus als je van een perron vertrekt, dat je er ook weer kan eindigen en niet op rare manieren moet steken of v. richting wisselen.

Voor inspiratie kan je kijken naar grootspoor voorbeeldjes. Vergeet in iig niet, het is jouw baan en je moet doen wat jij wilt.

Mvg,

Bas

Hi Bas dank voor je feedback ! Ik ga er mee aan de slag. Qua scenery enkele zaken van een bestaand anyrail ontwerp overgenomen passend bij dit ontwerp (n.m.m). dit is dan het idee grofweg:
BW is nog een overdenking.

Groet, Jan



VvKan

  • Gast
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #12 Gepost op: 23 June 2022, 17:18:51 »
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.
En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden.  Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.
Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.

JANDEK

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #13 Gepost op: 23 June 2022, 19:47:09 »
Als je het dorp omwisselt met het gebied met de locloodsen etc. dan voorkom je het onderling verstoren van het hoofdverkeer (uit de spiraal) en de rangeerbewegingen.
En als je rechts rijdt de treinen komende uit de keerlus zo snel mogelijk naar de achterste baan leiden.  Dus de 2 wissels aan de linkerkant naar rechts brengen, de rechtse naar links.
Dat geldt trouwens ook als je links rijdt, maar dan is dat om de treinen zo laat mogelijk de spiraal in te laten duiken.

Hi Veroniek dat zijn waardevolle tips dank je voor je reactie !

Groet Jan

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Baanontwerp H0 1.35x3.95
« Reactie #14 Gepost op: 23 June 2022, 19:49:00 »
Ik zou je stationsgedeelte wat langer maken. Geen idee wat je aan materiaal hebt, maar veel gaat hier niet passen.

Je zegt te willen rijden in het heden, dus die lokkenloods kan dan ook wel fietsen. Is meer voor EP III ofzo.