Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Remunj
Vandaag om 12:41:22
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:35:21
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eric B
Vandaag om 12:07:32
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 11:59:52
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 11:06:04
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Jelmer
Vandaag om 10:41:39
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
The Micro Model Railway Dispatch door spoorijzer
Vandaag om 10:39:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:16:23
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Modelspoorbaan van Einte door Jelmer
Vandaag om 10:06:33
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
Mijn geweatherde modellen door Keska
Vandaag om 08:55:55
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:07:19
Minibaan Visserskaai H0 door Peter J K
Vandaag om 00:51:21
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door RieX
21 December 2025, 23:58:41
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
21 December 2025, 23:47:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 December 2025, 23:32:02
Goede wensen voor 2026 door Ferdinand Bogman
21 December 2025, 23:30:50
Revier Rheinbrenner (H0) door Schachbrett
21 December 2025, 23:26:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
21 December 2025, 23:25:31
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
21 December 2025, 23:19:32
Rondom Charlois door Schachbrett
21 December 2025, 23:16:02
  

Auteur Topic: Herbeginnen op een zolderkamer  (gelezen 6640 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #30 Gepost op: 17 June 2022, 10:41:19 »
De kleine industrie bovenin zou ik gauw weghalen, want daar rangeren betekent een blokkade van het hoofdspoor.

Op zich is dat geen probleem, want zo gebeurt dat ook in het echt. niet overal, maar er zijn gerust voorbeelden voor te vinden. De Duitsers noemen dit een Anschlussstelle. Waar je over zou kunnen denken is het rechter wissel te vervangen voor een (half) engels wissel. Al is het maar als bescherming richting hoofdbaan als er niet gerangeerd wordt. Maar dit hoeft niet.

Met die perrons heeft Peter wel een punt, die ogen smal. Je zou ze breder kunne maken, maar dat gaat ten koste van de lengte. Aan de onderzijde is er nog wel een mogelijkheid tot verlenging van de sporen, door vanuit het binnenste spoor met een bochtwissel te werken richting het engels wissel. Maar zoals Peter ook schrijft, als het voor jou voldoet, dan is het goed :)

Verder is het een lekker ongecompliceerde rijbaan met wat mogelijkheden tot afwisseling. Een leuk detail is het even  op het linker spoor rijden van een trein die van de nevenlijn komt (rechts) en via het schaduwstation richting station rijdt.

Ook goed dat je je vasthoudt aan je basisplan. Dat betekent dat het idee je goed aanspreekt. Een plan dat bij je past bouwt gewoon lekkerder. .

Groet,
michel

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #31 Gepost op: 17 June 2022, 14:06:28 »
@Peter J K
Perrons waren inderdaad erg smal. Heb nu de perrons van het grote station aangepast. Bij het kleine station is dit geen probleem. á la station Wognum.

@C-rails
Het gaat niet om het grootschalig veranderen van het oorspronkelijke plan, het gaat mij er om dat ik het meeste uit de beschikbare ruimte haal. Dat de tafels ook waren aangepast... Laten we dat houden op dat het al laat was en dat ik die over het hoofd had gezien  :P Blokkade van het hoofdspoor is opgelost d.m.v. engelsman. Kort samengevat wat ik wil: Baan met rijmogelijkheden, mag best wat uitdaging inzitten maar niet té gecompliceerd en moet een beetje realistisch zijn voor het tijdperk zoals genoemd in het begin van het topic.

@tothebeach
Zo ist. Het gaat mij meer om het verfijnen van het basisplan. Tot nu toe al behoorlijk wat nuttige tips gekregen, dus ik ben blij met de input.

Zo is 'ie nu:

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3293
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #32 Gepost op: 17 June 2022, 16:02:13 »
Als ik nog 3 tips mag geven  ;D.

Als je bij de industrie een omloopspoor maakt, kan je meer en makkelijker rangeren. Trein binnen halen, omlopen. Wagonnen op kopspoor zetten, etc etc. Misschien ook het uithaalspoor naar rechts verlengen, kan je daar een al klaarstaande trein kwijt. Verhoogt het speelplezier!

Als je het linker baanplan met flexrail uitvoert, kan je ook een mooi vloeiend sporenplan maken, maar ook een mooie ruime boog waar je mooi de stoomlocs door ziet rijden.

Bij het rechter schaduwstation heb je eigenlijk geen opstelspoor voor het materiaal wat naar het landelijke stuk gaat. Het lijkt mij leuker als je dat af kan wisselen. Trein 1 rijdt weg uit hoofdstation, trein 2 komt daarna in het landelijke gebied. Geeft meer afwisseling.

Succes!

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2022, 16:34:16 »
Als je bij de industrie een omloopspoor maakt, kan je meer en makkelijker rangeren. Trein binnen halen, omlopen. Wagonnen op kopspoor zetten, etc etc. Misschien ook het uithaalspoor naar rechts verlengen, kan je daar een al klaarstaande trein kwijt. Verhoogt het speelplezier!

Daar ben ik het dus niet mee eens. Door dat je niet kunt omlopen moet je veel meer nadenken bij het rangeren. Het maakt het iets lastiger, maar daardoor leer je bijvoorbeeld wel om van te voren de trein al in de juiste samenstelling op te stellen en met gebrek aan ruimte de juiste wagons op de juiste plaats te zetten.
Daarnaast zoekt de aan te sluiten industrie als de railbouwer altijd naar de goedkoopst passende oplossing voor de situatie. Niet dat de engelsman goedkoop is :)

Wel (zie ik nu pas) is de omgeving van de industrie wat beperkt. Ik weet niet welke industrie je er wilt plaatsen, maar het is nu niet meer dan een losweg. ik weet niet of er ruimte voor is, maar je zou de industrie (met aansluiting) aan de andere zijde van het spoor neer kunnen leggen. Dan kan je de industrie uitbeelden met halfmodellen. en misschien wat inperken als je minder ruimte hebt. Zoiets:



groet,
Michel

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3293
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #34 Gepost op: 20 June 2022, 08:24:17 »
Hoi Michel,

Het is ook wat de ontwerper wil. Rangeren kan (zeker met beperkingen) een uitdaging zijn, alleen heb je dan bv ook een rangeerterrein nodig waar je een trein klaar kan zetten, zodat je deze bij bv de industrie kan plaatsen. Alleen zit dat niet in het baanplan. Daarom zou ik nu voor een omloopspoor gaan. En.... een NP46 Engels-wissel zal niet zo heel duur zijn vermoed ik  ;D. Vaak werd (zeker destijds) materiaal gewoon hergebruikt.

Nog een laatste opmerking van het baanplan voor Marco. Later zat ik mij te bedenken, je hoofdspoor (waar het meerendeel van je materiaal zal rijden) is maar een klein rondje. Je zou ervoor kunnen kiezen het hoofdspoor achter de industrie te laten lopen, en dan bv onderlangs terug te laten komen. Dan krijg je een bult meer (zichtbare) rijlengte voor het hoofdspoor?

Groeten,
Rogier