Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Herbeginnen op een zolderkamer  (gelezen 6177 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8884
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #30 Gepost op: 17 June 2022, 10:41:19 »
De kleine industrie bovenin zou ik gauw weghalen, want daar rangeren betekent een blokkade van het hoofdspoor.

Op zich is dat geen probleem, want zo gebeurt dat ook in het echt. niet overal, maar er zijn gerust voorbeelden voor te vinden. De Duitsers noemen dit een Anschlussstelle. Waar je over zou kunnen denken is het rechter wissel te vervangen voor een (half) engels wissel. Al is het maar als bescherming richting hoofdbaan als er niet gerangeerd wordt. Maar dit hoeft niet.

Met die perrons heeft Peter wel een punt, die ogen smal. Je zou ze breder kunne maken, maar dat gaat ten koste van de lengte. Aan de onderzijde is er nog wel een mogelijkheid tot verlenging van de sporen, door vanuit het binnenste spoor met een bochtwissel te werken richting het engels wissel. Maar zoals Peter ook schrijft, als het voor jou voldoet, dan is het goed :)

Verder is het een lekker ongecompliceerde rijbaan met wat mogelijkheden tot afwisseling. Een leuk detail is het even  op het linker spoor rijden van een trein die van de nevenlijn komt (rechts) en via het schaduwstation richting station rijdt.

Ook goed dat je je vasthoudt aan je basisplan. Dat betekent dat het idee je goed aanspreekt. Een plan dat bij je past bouwt gewoon lekkerder. .

Groet,
michel

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #31 Gepost op: 17 June 2022, 14:06:28 »
@Peter J K
Perrons waren inderdaad erg smal. Heb nu de perrons van het grote station aangepast. Bij het kleine station is dit geen probleem. á la station Wognum.

@C-rails
Het gaat niet om het grootschalig veranderen van het oorspronkelijke plan, het gaat mij er om dat ik het meeste uit de beschikbare ruimte haal. Dat de tafels ook waren aangepast... Laten we dat houden op dat het al laat was en dat ik die over het hoofd had gezien  :P Blokkade van het hoofdspoor is opgelost d.m.v. engelsman. Kort samengevat wat ik wil: Baan met rijmogelijkheden, mag best wat uitdaging inzitten maar niet té gecompliceerd en moet een beetje realistisch zijn voor het tijdperk zoals genoemd in het begin van het topic.

@tothebeach
Zo ist. Het gaat mij meer om het verfijnen van het basisplan. Tot nu toe al behoorlijk wat nuttige tips gekregen, dus ik ben blij met de input.

Zo is 'ie nu:

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #32 Gepost op: 17 June 2022, 16:02:13 »
Als ik nog 3 tips mag geven  ;D.

Als je bij de industrie een omloopspoor maakt, kan je meer en makkelijker rangeren. Trein binnen halen, omlopen. Wagonnen op kopspoor zetten, etc etc. Misschien ook het uithaalspoor naar rechts verlengen, kan je daar een al klaarstaande trein kwijt. Verhoogt het speelplezier!

Als je het linker baanplan met flexrail uitvoert, kan je ook een mooi vloeiend sporenplan maken, maar ook een mooie ruime boog waar je mooi de stoomlocs door ziet rijden.

Bij het rechter schaduwstation heb je eigenlijk geen opstelspoor voor het materiaal wat naar het landelijke stuk gaat. Het lijkt mij leuker als je dat af kan wisselen. Trein 1 rijdt weg uit hoofdstation, trein 2 komt daarna in het landelijke gebied. Geeft meer afwisseling.

Succes!

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8884
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2022, 16:34:16 »
Als je bij de industrie een omloopspoor maakt, kan je meer en makkelijker rangeren. Trein binnen halen, omlopen. Wagonnen op kopspoor zetten, etc etc. Misschien ook het uithaalspoor naar rechts verlengen, kan je daar een al klaarstaande trein kwijt. Verhoogt het speelplezier!

Daar ben ik het dus niet mee eens. Door dat je niet kunt omlopen moet je veel meer nadenken bij het rangeren. Het maakt het iets lastiger, maar daardoor leer je bijvoorbeeld wel om van te voren de trein al in de juiste samenstelling op te stellen en met gebrek aan ruimte de juiste wagons op de juiste plaats te zetten.
Daarnaast zoekt de aan te sluiten industrie als de railbouwer altijd naar de goedkoopst passende oplossing voor de situatie. Niet dat de engelsman goedkoop is :)

Wel (zie ik nu pas) is de omgeving van de industrie wat beperkt. Ik weet niet welke industrie je er wilt plaatsen, maar het is nu niet meer dan een losweg. ik weet niet of er ruimte voor is, maar je zou de industrie (met aansluiting) aan de andere zijde van het spoor neer kunnen leggen. Dan kan je de industrie uitbeelden met halfmodellen. en misschien wat inperken als je minder ruimte hebt. Zoiets:



groet,
Michel

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2781
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #34 Gepost op: 20 June 2022, 08:24:17 »
Hoi Michel,

Het is ook wat de ontwerper wil. Rangeren kan (zeker met beperkingen) een uitdaging zijn, alleen heb je dan bv ook een rangeerterrein nodig waar je een trein klaar kan zetten, zodat je deze bij bv de industrie kan plaatsen. Alleen zit dat niet in het baanplan. Daarom zou ik nu voor een omloopspoor gaan. En.... een NP46 Engels-wissel zal niet zo heel duur zijn vermoed ik  ;D. Vaak werd (zeker destijds) materiaal gewoon hergebruikt.

Nog een laatste opmerking van het baanplan voor Marco. Later zat ik mij te bedenken, je hoofdspoor (waar het meerendeel van je materiaal zal rijden) is maar een klein rondje. Je zou ervoor kunnen kiezen het hoofdspoor achter de industrie te laten lopen, en dan bv onderlangs terug te laten komen. Dan krijg je een bult meer (zichtbare) rijlengte voor het hoofdspoor?

Groeten,
Rogier