Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Herbeginnen op een zolderkamer  (gelezen 5110 keer)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #15 Gepost op: 13 juni 2022, 10:36:07 »
Als je de lus bij het paneel weghaalt dan kunnen doorrijdende treinen niet meer terug (of dan kopmaken ?)

groet
Harald

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #16 Gepost op: 13 juni 2022, 14:32:49 »
ik bedoel zoiets:



Al denk ik dat Marco eerder gaat voor het hele rondje.

groet,
michel

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #17 Gepost op: 13 juni 2022, 15:38:43 »
Als je de lus bij het paneel weghaalt dan kunnen doorrijdende treinen niet meer terug (of dan kopmaken ?)

groet
Harald
Dat klopt. Er is maar een in-/uitrijpunt voor de keerlus. Dat betekent voor de bediening van het kleine station keren dan wel kopmaken op het grote station. Je krijgt daar dus een paar buurtsporen zoals bijv. in Utrecht CS. Ik heb daarvoor nog een extra omloopwissel aangeduid in de bijgewerkte tekening hieronder. Zelf vind ik dat wel interessant qua rijpatronen, maar rondjes rijden wordt dan iets lastiger. Je zou daarvoor ook de door mij doorgehaalde boog in stand kunnen houden. Persoonlijk vind ik die wel aan de erg krappe kant, vooral zo vooraan in het zicht.

Verder nog een suggestie: door de coulissen rechts aan de boven- en onderkant wat schuin naar voren te halen (of in een mooie ronding voor het visuele effect) zie je de weglopende sporen niet terugbuigen in de ovaal. Dat geeft een mooiere illusie dat ze ook echt ergens naar toe gaan.
Ik heb dat met blauwe stippellijnen aangegeven.





Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #18 Gepost op: 13 juni 2022, 22:42:51 »
Aangezien twee lokaalspoor treinsetjes gekoppeld worden met schroefkoppeling lijkt mij kopmaken van een stoomloc niet echt wenselijk... Vandaar dat ik heb geprobeert deze soort tussenoplossing in elkaar te prutsen.


Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #19 Gepost op: 13 juni 2022, 23:10:23 »
Als je die kruising als engelse wissel zou kunnen uitvoeren, vang je twee vliegen in een klap: je kunt dan ook keren. Moet je wel iets bedenken voor de keerlus, maar daar is uit te komen.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #20 Gepost op: 14 juni 2022, 08:20:31 »
Wat is eigenlijk de functie/bedoeling van dat kleine kopspoortje links bij de blokpost? Je kunt er nu alleen maar vanuit de locloods op komen  ???

Groeten,
Bert

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #21 Gepost op: 14 juni 2022, 08:33:29 »
Die kruising in het platteland, wordt dat een gelijkvloerse kruising, of gaat het noord-zuid-spoor over het oost-west spoor heen?

Groet,
michel

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 1264
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #22 Gepost op: 14 juni 2022, 10:44:11 »
Hoi,

Een mooie ruimte en leuke ideeen! Leuk om mee te denken  ;D. Ik hou het even bij schrijven en niet tekenen:

1. De 3 uitgaande sporen bij het hoofdstation maken het wel erg " railig". Ik zou voor 2 sporen gaan, en dan achter de coulissen een schaduwstation waar het spoor aftakt. Met geluk kan je dan rechtsboven ook een mangat maken zodat je wel daarbij kan komen.

2. ik zou proberen het geheel minder statisch te maken door bv station Dokkum in een lichte boog te leggen. Daarmee kan je ook een wat fraaiere uitgaande boog maken richting de andere tafel.

3. Idem voor het hoofdstation, iets gebogen of iets schuin ten opzichte van de rand is visueel een stuk beter.

4. Als je rijden leuk vindt, zou ik ergens een kopstation aanraden. Je kan ook een gedeelte van het hoofdstation als kopstation uitvoeren (zoals bv Enschede, 2 kopsporen, 2 doorgaande sporen). Dat geeft meer rijplezier.

5. Je hebt een prachtruimte met veel lengte. Je kan de baan veel ruimer maken door met 2 niveau's te werken. Dan heb je veel meer ruimte voor scenery en kan je bv 1 spoor achterlangs laten zakken en een schaduwstation weer vooraan leggen.

6. Maak het deelbaar, want nu is het een mega project, zowel qua tijd en geld. Als je met de rechterzijde begint, kan je relatief snel wel een rondje rijden. Dat vind je (geef je aan) leuker dan bouwen. Jaren bouwen en niet rijden kan je dan snel opbreken. Je kan altijd de linkerzijde erbij maken (of juist andersom beginnen). Ik spreek uit ervaring, aan mijn grote baan kom ik niet toe, een mini diorama van 45x90 is veel behapbaarder  ;D

Veel succes!

Groeten,
Rogier

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #23 Gepost op: 14 juni 2022, 22:59:54 »
Omdat ik graag wat doe met de tips die ik hier krijg, zie hier het resultaat van nog een avondje puzzelen met anyrail...


spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 1264
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2022, 08:17:28 »
Ik denk al een hele verbetering. Als ik nog 2 punten mee mag geven om over na te denken.

1. Persoonlijk ben ik niet een fan van een Engels wissel in de hoofdbaan, dat zie je in het echt niet/weinig. Is misschien ook wat ontsporingsgevoeliger (hoewel ik daar bij Profi zelf weinig last van heb gehad tot nu toe).

2. Als je vanaf het schaduwstation komt en via de onderkant de depotkant) het hoofdstation in komt, kan je nu niet doorsteken richting Dokkum. Dat betekend dat treinen die die kant op rijden, alleen rechts een rondje kunnen rijden, die kunnen niet bij de grote ovaal komen. Daarmee beperk je je rijmogelijkheden. Een extra set overloopwissels in het station (kan zelfs tussen 2 perronsporen) kan dit oplossen.

Groeten,
Rogier

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #25 Gepost op: 15 juni 2022, 08:36:25 »
ik volg Rogier met punt 1, daarnaast heb je nu ook een onrustige achtergrond. In plaats van 1 gat voor het spoor vanuit het schaduwstation komen er nu nog twee bij voor de andere sporen. Persoonlijk zou ik geneigd zijn om het engels wissel er uit te halen en er gewoon weer een ovaal van te maken. zoveel extra mogelijkheden geeft het ook weer niet. Daarnaast houd je je opzet van de baan eenvoudiger, wat ook weer scheelt in de opbouw.

Mijn basis in het opzetten van een modelbaan, is dat ik zelf, zonder hulp van anderen de problemen moet kunnen oplossen. als electronica 'je ding' is (of je snapt de logica, het idee), dan is een keerlusmodule o.i.d geen probleem. Heb je dat niet, dan ben zal je altijd hulp van anderen in moeten roepen. Dat kan al eventueel bij het inbouwen zijn, maar je zult zien dat het ding midden in de zomervakantie op een lekkere zondagmiddag in storing schiet. En zie er dan nog maar eens uit te komen.

Mijn basisgedachte voor een ontwerp van een modelbaan is, ga niet verder dan dat je denkt dat je aankunt. En dat betekent dat je wel moet experimenteren, maar ook moet aanvoelen waar je grenzen liggen. Want tot daar blijft het leuk, daarboven wordt het een ergernis.
En geloof me, dat proces van grenzen opzoeken is een blijvend proces. Daar blijf je mee bezig, maar dat houdt het wel weer leuk. :)

Groet,
michel

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #26 Gepost op: 15 juni 2022, 09:22:03 »
Veranderen van rijrichting geeft wel een leuker beeld, dus een Engels wissel kan een toevoeging zijn. Maar ook een oplossing met twee 'gewone' wissels kan, door de Engelse te vervangen door een gewone en dan bovenin weer een wissel plaatsen, die aftakt naar het grote station. Geeft weer wat meer ruimte voor het platteland.
De toevoeging van een aantal sporen achter de facade is ook een goede toevoeging, maar kan nog wel wat finetuning gebruiken. Door de onderste rechte sporen op te nemen in de opstelsporen, maak je deze langer en kun je mogelijke twee korte treinen kwijt op 1 opstelspoor.
Het buitenste spoor zou ik onderaan niet naar binnen laten gaan, maar rechtdoor. Het is een doorgaande lijn. Dus de wisselstraat van de drie rechtse sporen onderaan spiegelen en dan in de boog onder een recht stuk spoor.

In mijn beleving is het aantal sporen bij het rechter station 'overdone'. Daar zullen treinen meer stilstaan dan rijden en een stilstaande trein ontneemt het zicht aan de door jouw geliefde drijfwerkjes. Misschien beperken tot drie sporen, waarvan het middelste dan een doorgaand spoor is, wat geen perron kent.

Bereikbaarheid kun je zien als een probleem, dus moet je creatief in oplossingen zijn. Natuurlijk kun je proberen van onderen de zaak te benaderen, maar van boven kan natuurlijk ook. Kwestie van op de juiste plekken een goede ondersteuning te hebben. Als je met je knie overal op de rand terecht kunt, dan neemt je reikwijdte behoorlijk toe. 
Mvg.

Cor

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #27 Gepost op: 16 juni 2022, 22:56:17 »
Vanavond weer een uurtje de tijd gehad, dus maar weer aan de pruts.
- Een aantal sporen zijn scheef gelegd
- Bediening is verplaatst
- Afstand rail > afgrond is vergroot
- Lokaalspoorovaal is versimpeld
- Kleine industrie toegevoegd. Deel heeft geen facade vanwege een raam, op deze manier kijk je toch nog ergens naar.
- Stations zijn versimpeld

Meer tips altijd welkom. Het is bekend dat het onderste spoor van het grote station wat ongelukkig aankomt, maar dit komt het rijden in dit geval wel ten goede.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #28 Gepost op: 16 juni 2022, 23:49:30 »
Een paar dingen die me nog opvallen:
  • De perrons op het grote station zijn wel erg smal. Meet het eens na en kijk of je dat realistisch genoeg vindt. Vijf perronsporen is misschien ook een beetje veel voor het station wat je wilt uitbeelden. Maar dat kan je zelf natuurlijk het best beoordelen.
  • Je hebt nu geen keermogelijkheid meer (net als in de eerste versie). Dat hoeft geen bezwaar te zijn, maar als je dat toch zou willen, kan dat door een oversteekverbinding linksboven.
  • Het belangrijkste is, dat je tevreden bent over de rijmogelijkheden. Speel alle rijwegen eens na en kijk of die voldoen. Bijvoorbeeld: is het ok, dat je alleen van het voorste perronspoor van het grote station naar het lokaalspoor kan? Verder: wil je rechts rijden en kom je dan overal waar je wilt komen (in beide richtingen)?
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 784
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #29 Gepost op: 17 juni 2022, 08:40:22 »
Marco, niet om heet één of ander, maar wat is er nu wezenlijk veranderd met je oorspronkelijk sporenplan?

Ik zie opstelsporen en dat lijkt mij een goede aanvulling.
Verder de baan scheef op de tafel leggen en de tafel daarop aanpassen, betekent dat je het oorspronkelijk plan eigenlijk alleen maar een paar graden draait tov. de muur.

De kleine industrie bovenin zou ik gauw weghalen, want daar rangeren betekent een blokkade van het hoofdspoor.

Ik krijg als lezer van dit topic nog steeds niet een helder beeld wat Marco nu eigenlijk precies wil. Het enige wat bovenkomt is genieten van drijfwerken (even zwart/wit gezegd).
Mvg.

Cor