BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: MarcoK1999 op 12 juni 2022, 00:09:34

Titel: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 12 juni 2022, 00:09:34
Vanwege verhuisperikelen ben ik opnieuw begonnen met (het uittekenen van) een baan. Ik haal graag ook jullie meningen op om een zo goed mogelijke basis te leggen voor deze toekomstige baan.

Kort overzicht
Schaal: H0
Rails: Fleischmann Profi (Zie toelichting)
Tijdperk: Ongeveer 1930-1960

De keuze voor profi rails is voor mij ook grotendeels een financiele keuze, aangezien ik hier al een goede basis voor heb. Door zo veel mogekijk ruime bochten toe te passen en R1 voor eeuwig te verbannen, evenals bochtwissels hoop ik het zo goed mogelijk neer te leggen. Het tijdperk is een beetje indicatief want ik rijd met alles wat ik mooi vind. Toch valt dit binnen de regel in dit tijdperk.

Hieronder een concept, uitgetekend in anyrail:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/unknown-20-62a510edbcf53.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/unknown-20-62a510edbcf53.png)


Ik zou zeggen, brand los  ;)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: gdh op 12 juni 2022, 00:17:16
Van baanplannen niet veel verstand, maar ben wel benieuwd naar het linker deel, dat lijkt mij een leuk thema.
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Cor--24 op 12 juni 2022, 06:21:41
Mijn eerste indrukken zijn, veel, druk, statisch en korte treinen. En dus mijn vraag: wat is je doel met deze baan? Wil je rijden, bouwen, automatiseren? Wat wil je rijden?

Je schrijft dat je een station SS 5de klasse wil hebben. Dit waren vaak stations aan een enkele spoorbaan met bij het station een passeerspoor.
Dan in het midden een grote plaats met herenhuizen. je hebt middenin ongeveer 90cm en effectief misschien 80. Zwart/wit gezien twee straatjes. Gaat dus niet echt groot worden.

Wel leuk om te zien, dat je hetzelfde doet, als dat ik ook deed in het verleden. In het hoofd is de ruimte gigagroot, maar de realisatie is een stuk weerbarstiger. En als een 'groot' hoofd ontwerpt, dan voert een programma het wel uit.

In ieder geval heb ik de indruk, dat een station SS 5de klasse wel een dingetje is en misschien station Dokkum ook wel.

Probeer dan een ontwerp te maken met iets van een lokaal spoorlijntje met wat bedrijvigheid, rangeeremplacement en de twee stations. Misschien is zelfs een pendelbaan dan wel erg leuk. Een draaischijf is natuurlijk leuk, maar daar hoort dan ook weer een BW bij en dat alles zie je weer meer bij wat grotere spoorlijnen. Je zou bij het ontwerp van een pendelbaan twee kleine zelfgemaakt draaischijven kunnen plaatsen, die alleen maar gebruikt worden om een locomotief te draaien. Dit werd op lokaalsporen vaak gedaan. 
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: wimk op 12 juni 2022, 08:29:29
Hoe lang zijn je armen? Vanaf de bedienruimte tot de facade is 151 cm, te breed om er goed bij te kunnen. Kun je rechtsom lopen, zodat je achter die facade kunt komen? Ik vermoed een bereikbaarheisdprobleem. Hetzelfde geldt overigens ook voor het groene deel achter de bedieningsplaats, en voor de hoeken links en rechts bovenaan.
Wim K
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: hrp op 12 juni 2022, 08:34:06
Hi Marco,

Eerste indruk: ambitieus.
Tweede indruk: zou het rondjes rijden op het rechter deel niet gauw vervelen?
Als je zo'n zolderkamer ter beschikking hebt, is het dan niet aardig om de sporen langs de wanden aan te leggen en daar waar de deur is(?) een makkelijk te (de)monteren brug te plannen.
Is de diepte van de baan niet wat groot, je kan lang niet overalbij, tenzij je drones toepast. ;)
Wat betreft het bedieningspaneel, me dunkt zit je op deze manier met je rug afgewend van de baan. Kwartslag draaien dus!
Succes. :)
Ronald
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Modelbaan BeltHeim op 12 juni 2022, 09:27:54
Zeker ambitieus, ik had ook zoon ruimte tot mijn beschikking, helaas vele plannen gehad, de ruwbouw stond er en de rails lagen en reed zelf al een rondje, eigenlijk al te groot project voor mezelf, keek ook na de toekomst, wat er ging gebeuren. Ik kon ook niet overal bij te diep. Weer afgebroken. Jaren niets meer mee gedaan. Begon weer te kriebelen. En nu maar een baantje van 4 modules, Helaas ook te kleine ruimte, maar soms moet je het er mee doen. Ben er tevreden mee, tuurlijk er zijn altijd weer verbeter punten, maar ik geniet er meer van, dan met een groot project. 

Bedenk ook hoeveel jaar wil je er in steken, je bent nog jong. Bereikbaarheid is toch echt een puntje. Zelf zou ik langs de kanten gaan, diepte van 60cm kun je ook nog zittend aan de achterkant komen.
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Spoor010 op 12 juni 2022, 10:28:53
De sporen liggen in mijn ogen te dicht bij de rand van de tafel.
Het geeft een mooier effect als je de sporen niet parallel laat lopen aan de rand van de tafel.
Beter leg je de (rechte)sporen iets schuin ten opzichte van de tafelrand.
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Haradigi op 12 juni 2022, 12:14:26
Hi Marco ?

Heb je gedacht aan een schaduwstation (er onder hangen)?
Wat wel jammer is dat de treinen steeds de zelfde kant op rijden misschien ergens een "keerlus" (of twee) inbouwen.
Kan je ook in het schaduwstation integreren.
Misschien ook de sporen wat schuin leggen of in een boog alles is nu zo "recht" heb je ook kans op meer diepte werking.

groet
Harald
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 12 juni 2022, 12:35:19
Dank voor de reacties iedereen.

@C-Rails
Ik ben zelf meer een rijder dan een bouwer. Ik kan uren lang drijfwerkjes kijken van locomotieven die op gemoedelijk tempo voorbij tuffen. Wat ik wil rijden verschilt enorm. Mijn redenatie voor het baanplan was als volgt: De ovaal, wellicht saai maar door de ruime bogen kunnen stoomlocomotieven en lange wagons hier moeiteloos doorheen. Denk aan een artitec 3700 en 6300, Liliput 3500II en ook het een en ander aan messing model zou hier in theorie doorheen moeten passen. Hier dus gekozen voor functionaliteit. De enkelsporige lus is voor het lokaalspoor. Sikje met goederentreintje, 2400, maar ook 2x een NS 7700 met lokaalspoorwagens. Dat station is inderdaad nog een twijfelgevalletje bij mij. Wellicht dat mijn keuze uiteindelijk toch nog valt op een ander station. Tips zijn altijd welkom. Ik heb inderdaad ook getwijfeld om alles in een lokaalspoorjasje te gieten, maar dan moet ik de grote stomers ook missen. Vandaar de poging om dit wat te combineren.

@Wimk
Ik heb telescooparmen...  ;D Maar nu even serieus, deze afstand is iets waar ik zelf ook niet helemaal happy mee ben. De andere kant van het verhaal is, de vorige baan was 4x3 meter. Dit heeft de nodige spierpijn en frustraties opgeleverd vanwege de onmogelijke posities waarin je je moet begeven, maar het is altijd gelukt... Hier voor nu ook de keuze gemaakt voor functionaliteit zoals boven aangegeven, maar tips blijven welkom. Nog wel even een correctie, bedienruimte > Facade is 151-40=111cm. De 151 is de totale breedte van de plaat.

@hrp
Dat rondjes rijden verveelt mij niet zo heel snel, al zou het misschien wel ietsje minder saai kunnen... Ik zal hieronder even een plaat bijvoegen van de baan in de totale ruimte. Niet gekozen voor een baan rondom de kamer i.v.m. dat ik ook nog een werkplek ergens wil realiseren, dat word dan al lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Ik ga er eens over nadenken. Qua bedieningspaneel, eens met de ongelukkige positie. Ben van plan om, zodra de financiele middelen er zijn, om te gaan naar roco z21 en dit te combineren met aansturing via mijn tablet/telefoon of WLAN maus. Hierdoor ben je minder gebonden aan de plek van de bediening, maar de apparatuur moet ergens staan zeg maar... Ga nog wel even puzzelen want misschien lukt het om het een kwart slag te draaien.

@BeltHeim
Ik ben zelf iemand die denkt, een baan is toch nooit af. Dat het een aantal jaar duurt voordat het af is, is voor mij geen probleem. In het verleden heel vaak banen weer afgebroken en weer opgebouwd gewoon omdat het kon en omdat ik mijn tijdperk nog niet helder had. Bij deze ben ik van plan om de boel toch wel één keer goed neer te leggen, zorgen voor goede aansturing etc.

@Spoor010
wat mij betreft liggen ze inderdaad ook wat te dicht langs de rand. Een optie die ik open houd is om straks even in de praktijk te kijken hoe deze ruimte uitpakt. De 11cm ruimte aan de zijkanten is om de spanten van het dak te ontwijken. Echter door de baan niet té hoog te maken (bureau/tafelhoogte max) zou het kunnen zijn dat ik nog wat extra ruimte overhoud. Dan kan ik de sporen ook iets naar de zijkant verleggen. Het spoor diagonaal leggen is iets waar ik nog wel even mee kan puzzelen, mits het de maximalisatie van de ruimte en de functionaliteit niet te veel aantast.

@Haradigi
Ik heb gedacht aan een schaduwstation en heb besloten het niet te doen. Ik hou er van om mijn materieel dan wel op de baan, dan wel in een vitrine te hebben, dus lekker zichtbaar. Ook zit ik er mee dat de hoogte van de baan niet zo heel hoog is. De ruimte er onder kan ik zelf wel nuttiger gebruiken. Wat nog wel kan, mits de ruimte er is, is achter de facade een aantal sporen aan te leggen om te dienen als schaduwstation om zo wat extra materieel kwijt te kunnen voor de kortere termijn.


Hier de situatie in de gehele ruimte


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-62a5c29af1ce5.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Knipsel-62a5c29af1ce5.png)

Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tijgernootje op 12 juni 2022, 14:47:36
Je kan als ik het goed interpreteer a/d rechts kant dus achter bij de zijkant van de baan komen ?
(kan dat niet,dan zou ik er voor zorgen,dat dat wel kan,een ongeluk gebeurt altijd op een onbereikbare plek,zelfs voor iemand met telescoop armen)

Wat ik zelf zou doen is er die 2 facades echt bouwen en de ruimte erachter gebruiken voor opstel sporen.
Rechts boven en onderzou je de boogsporen kunnen voorzien van wissels zodat je trein van spoor 1 vertrekt en via de wissels en opstel terrein wisselt naar bv spoor 2,om dan via dat spoor terug in het zicht te komen,dan wisselt toch het e.e.a. ,wat mijn inziens leuker is dan een trein zien vertrekken van sp1 en aan de andere kant zien verschijnen op dat zelfde spoor.

Dat boogje tussen beide lange zijdes zou ik eruit halen,maak er 2 kopstations van,bereikbaar via dat spoor aan de achterzijde wat er ligt,geeft je rangeer uitdagingen aan beide zijde's en je kan je draaischijf ook gebruiken omdat het dan nodig is,om je locs te draaien.
Verder zou ik dan ook verzorgings sporen maken voor je locs,een depot met schijf zonder verzorging,slaat feitelijk nergens op.
(wat eigenlijk ook telt voor een dergelijk depot in een landelijke omgeving,niet in de buurt van veel spoorlijnen met veel treinverkeer)

Andere tips zoals schuinleggen van rails e.d. ,daar sluit ik me bij aan.
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 12 juni 2022, 20:17:59
Met wat pijn en moeite kan ik inderdaad aan de achterkant van de baan komen. De zijkant is open. De facades ga ik ook maken, geeft ook meteen een mooie achtergrond. Bochtwissels zijn voor mij uit den booze want: De gemiddelde stoomloc verslikt zich behoorlijk lelijk in die dingen. Misschien nog iets aan de achterzijde. Het boogje moet ik nog even over nadenken.

Qua depot en verzorging ben ik het overigens helemaal met de kritiek eens. De loods bij het lokaalspoorstation moet "slechts" een loodsje worden om locs in te stallen bijvoorbeeld voor 's nachts. Het depot met de draaischijf wordt uitgebreid met verzorgingssporen etc. Zodra ik klaar ben met puzzelen voeg ik in deze post, dan wel iets later een foto toe.
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 12 juni 2022, 22:24:52
Bij deze een foto van het geheel, inclusief wat opstelterrein. Facade is 10cm naar voren gehaald voor extra ruimte. Ondanks de beperkte ruimte heb ik zo veel mogelijk aan het depot toegevoegd. Ik weet dat het railplan wat druk oogt, maar dit komt nogmaals doordat ik ook veel plezier haal uit het (laten) rijden van treinen. Nu kunnen zometeen met gemak een aantal tegelijk rijden plus nog wat rangeerbewegingen. Tips blijven echter altijd welkom! Ik zie het niet als afkraken maar kritisch kijken naar mijn keuzes.

Het geheel
(https://media.discordapp.net/attachments/464871429603852290/985627802697085008/unknown.png)

Close up van het depot
(https://media.discordapp.net/attachments/464871429603852290/985628752090394714/unknown.png)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: hrp op 12 juni 2022, 23:15:11
Hi Marko,

Er van uitgaande dat je op deze baan rechts gaat rijden, vraag ik me af of de verzorgingslokatie wel zo geschikt is.
De loks van op de binnenring komen en vertrekken juist aan de andere zijde van het station.
Natuurlijk is het in het eggie ook niet altijd ideaal...
Anderzijds is het depot ook lastig bereikbaar voor treinen die op het andere spoor tegen de klok in rijden.
Ik zou het depot in de buurt van het bedieningspaneel situeren, waardoor je er ook meer zicht op hebt.

Groet.
Ronald
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Peter J K op 13 juni 2022, 00:06:14
Hallo Marko,

Ik zie nog een paar mogelijke aanpassingen die de rijmogelijkheden vergroten. En de bereikbaarheid op een punt ook. Ik heb deze provisorisch op jouw schets aangebracht.



(https://images.beneluxspoor.net/bnls/36A6EF34-4AD8-434D-9C43-D24A1239B941-62a6625567601.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/36A6EF34-4AD8-434D-9C43-D24A1239B941-62a6625567601.jpg)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tothebeach op 13 juni 2022, 07:23:09
In navolging op Peter lijkt ook mij dat er aan de rechterzijde iets van een schaduwstation moet komen. Het is dubbelspoor, druk bereden (neem ik aan) maar de treinen moeten elkaar opvolgen via het station. Om een rustiger beeld te krijgen zijn de twee passeersporen die Peter getekend heeft de minimale optie.

Iets meer sporen zou je kunnen krijgen door Peters suggestie van een keerlus te maken, juist aan de andere kant aan te sluiten, dat wat hij weggestreept heeft, boven het bedieningspaneel. Daarmee vervalt het rijspoor van de enkelsporige lijn achter de coulissen aan de rechterzijde en krijg je iets meer ruimte voor meer passeersporen.

Maar kijkend naar je oorspronkelijke plan, lijkt mij, dat je juist drie ovalen hebt neergelegd (2 rechts en 1 over de gehele baan) om de treinen lekker te laten rijden, zonder al te veel poespas. Dus daarmee vervalt eigenlijk al gelijk de mogelijkheid tot het creëren van een groter schaduwstation aan de rechterzijde. Maar die twee passeersporen zouden het rijplezier wel vergroten, denk ik.

Groet,
michel

Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Haradigi op 13 juni 2022, 10:36:07
Als je de lus bij het paneel weghaalt dan kunnen doorrijdende treinen niet meer terug (of dan kopmaken ?)

groet
Harald
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tothebeach op 13 juni 2022, 14:32:49
ik bedoel zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Herbeginnen-op-een-zolderkamer-62a72e33aa038.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Herbeginnen-op-een-zolderkamer-62a72e33aa038.jpg)

Al denk ik dat Marco eerder gaat voor het hele rondje.

groet,
michel
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Peter J K op 13 juni 2022, 15:38:43
Als je de lus bij het paneel weghaalt dan kunnen doorrijdende treinen niet meer terug (of dan kopmaken ?)

groet
Harald
Dat klopt. Er is maar een in-/uitrijpunt voor de keerlus. Dat betekent voor de bediening van het kleine station keren dan wel kopmaken op het grote station. Je krijgt daar dus een paar buurtsporen zoals bijv. in Utrecht CS. Ik heb daarvoor nog een extra omloopwissel aangeduid in de bijgewerkte tekening hieronder. Zelf vind ik dat wel interessant qua rijpatronen, maar rondjes rijden wordt dan iets lastiger. Je zou daarvoor ook de door mij doorgehaalde boog in stand kunnen houden. Persoonlijk vind ik die wel aan de erg krappe kant, vooral zo vooraan in het zicht.

Verder nog een suggestie: door de coulissen rechts aan de boven- en onderkant wat schuin naar voren te halen (of in een mooie ronding voor het visuele effect) zie je de weglopende sporen niet terugbuigen in de ovaal. Dat geeft een mooiere illusie dat ze ook echt ergens naar toe gaan.
Ik heb dat met blauwe stippellijnen aangegeven.


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0026-62a73d16ae27d.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0026-62a73d16ae27d.png)


Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 13 juni 2022, 22:42:51
Aangezien twee lokaalspoor treinsetjes gekoppeld worden met schroefkoppeling lijkt mij kopmaken van een stoomloc niet echt wenselijk... Vandaar dat ik heb geprobeert deze soort tussenoplossing in elkaar te prutsen.

(https://media.discordapp.net/attachments/464871429603852290/986007461272125451/unknown.png?width=578&height=674)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Peter J K op 13 juni 2022, 23:10:23
Als je die kruising als engelse wissel zou kunnen uitvoeren, vang je twee vliegen in een klap: je kunt dan ook keren. Moet je wel iets bedenken voor de keerlus, maar daar is uit te komen.
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Bert V op 14 juni 2022, 08:20:31
Wat is eigenlijk de functie/bedoeling van dat kleine kopspoortje links bij de blokpost? Je kunt er nu alleen maar vanuit de locloods op komen  ???

Groeten,
Bert
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tothebeach op 14 juni 2022, 08:33:29
Die kruising in het platteland, wordt dat een gelijkvloerse kruising, of gaat het noord-zuid-spoor over het oost-west spoor heen?

Groet,
michel
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: spoorijzer op 14 juni 2022, 10:44:11
Hoi,

Een mooie ruimte en leuke ideeen! Leuk om mee te denken  ;D. Ik hou het even bij schrijven en niet tekenen:

1. De 3 uitgaande sporen bij het hoofdstation maken het wel erg " railig". Ik zou voor 2 sporen gaan, en dan achter de coulissen een schaduwstation waar het spoor aftakt. Met geluk kan je dan rechtsboven ook een mangat maken zodat je wel daarbij kan komen.

2. ik zou proberen het geheel minder statisch te maken door bv station Dokkum in een lichte boog te leggen. Daarmee kan je ook een wat fraaiere uitgaande boog maken richting de andere tafel.

3. Idem voor het hoofdstation, iets gebogen of iets schuin ten opzichte van de rand is visueel een stuk beter.

4. Als je rijden leuk vindt, zou ik ergens een kopstation aanraden. Je kan ook een gedeelte van het hoofdstation als kopstation uitvoeren (zoals bv Enschede, 2 kopsporen, 2 doorgaande sporen). Dat geeft meer rijplezier.

5. Je hebt een prachtruimte met veel lengte. Je kan de baan veel ruimer maken door met 2 niveau's te werken. Dan heb je veel meer ruimte voor scenery en kan je bv 1 spoor achterlangs laten zakken en een schaduwstation weer vooraan leggen.

6. Maak het deelbaar, want nu is het een mega project, zowel qua tijd en geld. Als je met de rechterzijde begint, kan je relatief snel wel een rondje rijden. Dat vind je (geef je aan) leuker dan bouwen. Jaren bouwen en niet rijden kan je dan snel opbreken. Je kan altijd de linkerzijde erbij maken (of juist andersom beginnen). Ik spreek uit ervaring, aan mijn grote baan kom ik niet toe, een mini diorama van 45x90 is veel behapbaarder  ;D

Veel succes!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 14 juni 2022, 22:59:54
Omdat ik graag wat doe met de tips die ik hier krijg, zie hier het resultaat van nog een avondje puzzelen met anyrail...

(https://media.discordapp.net/attachments/464871429603852290/986374288124817478/unknown.png?width=565&height=674)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: spoorijzer op 15 juni 2022, 08:17:28
Ik denk al een hele verbetering. Als ik nog 2 punten mee mag geven om over na te denken.

1. Persoonlijk ben ik niet een fan van een Engels wissel in de hoofdbaan, dat zie je in het echt niet/weinig. Is misschien ook wat ontsporingsgevoeliger (hoewel ik daar bij Profi zelf weinig last van heb gehad tot nu toe).

2. Als je vanaf het schaduwstation komt en via de onderkant de depotkant) het hoofdstation in komt, kan je nu niet doorsteken richting Dokkum. Dat betekend dat treinen die die kant op rijden, alleen rechts een rondje kunnen rijden, die kunnen niet bij de grote ovaal komen. Daarmee beperk je je rijmogelijkheden. Een extra set overloopwissels in het station (kan zelfs tussen 2 perronsporen) kan dit oplossen.

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tothebeach op 15 juni 2022, 08:36:25
ik volg Rogier met punt 1, daarnaast heb je nu ook een onrustige achtergrond. In plaats van 1 gat voor het spoor vanuit het schaduwstation komen er nu nog twee bij voor de andere sporen. Persoonlijk zou ik geneigd zijn om het engels wissel er uit te halen en er gewoon weer een ovaal van te maken. zoveel extra mogelijkheden geeft het ook weer niet. Daarnaast houd je je opzet van de baan eenvoudiger, wat ook weer scheelt in de opbouw.

Mijn basis in het opzetten van een modelbaan, is dat ik zelf, zonder hulp van anderen de problemen moet kunnen oplossen. als electronica 'je ding' is (of je snapt de logica, het idee), dan is een keerlusmodule o.i.d geen probleem. Heb je dat niet, dan ben zal je altijd hulp van anderen in moeten roepen. Dat kan al eventueel bij het inbouwen zijn, maar je zult zien dat het ding midden in de zomervakantie op een lekkere zondagmiddag in storing schiet. En zie er dan nog maar eens uit te komen.

Mijn basisgedachte voor een ontwerp van een modelbaan is, ga niet verder dan dat je denkt dat je aankunt. En dat betekent dat je wel moet experimenteren, maar ook moet aanvoelen waar je grenzen liggen. Want tot daar blijft het leuk, daarboven wordt het een ergernis.
En geloof me, dat proces van grenzen opzoeken is een blijvend proces. Daar blijf je mee bezig, maar dat houdt het wel weer leuk. :)

Groet,
michel
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Cor--24 op 15 juni 2022, 09:22:03
Veranderen van rijrichting geeft wel een leuker beeld, dus een Engels wissel kan een toevoeging zijn. Maar ook een oplossing met twee 'gewone' wissels kan, door de Engelse te vervangen door een gewone en dan bovenin weer een wissel plaatsen, die aftakt naar het grote station. Geeft weer wat meer ruimte voor het platteland.
De toevoeging van een aantal sporen achter de facade is ook een goede toevoeging, maar kan nog wel wat finetuning gebruiken. Door de onderste rechte sporen op te nemen in de opstelsporen, maak je deze langer en kun je mogelijke twee korte treinen kwijt op 1 opstelspoor.
Het buitenste spoor zou ik onderaan niet naar binnen laten gaan, maar rechtdoor. Het is een doorgaande lijn. Dus de wisselstraat van de drie rechtse sporen onderaan spiegelen en dan in de boog onder een recht stuk spoor.

In mijn beleving is het aantal sporen bij het rechter station 'overdone'. Daar zullen treinen meer stilstaan dan rijden en een stilstaande trein ontneemt het zicht aan de door jouw geliefde drijfwerkjes. Misschien beperken tot drie sporen, waarvan het middelste dan een doorgaand spoor is, wat geen perron kent.

Bereikbaarheid kun je zien als een probleem, dus moet je creatief in oplossingen zijn. Natuurlijk kun je proberen van onderen de zaak te benaderen, maar van boven kan natuurlijk ook. Kwestie van op de juiste plekken een goede ondersteuning te hebben. Als je met je knie overal op de rand terecht kunt, dan neemt je reikwijdte behoorlijk toe. 
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 16 juni 2022, 22:56:17
Vanavond weer een uurtje de tijd gehad, dus maar weer aan de pruts.
- Een aantal sporen zijn scheef gelegd
- Bediening is verplaatst
- Afstand rail > afgrond is vergroot
- Lokaalspoorovaal is versimpeld
- Kleine industrie toegevoegd. Deel heeft geen facade vanwege een raam, op deze manier kijk je toch nog ergens naar.
- Stations zijn versimpeld

Meer tips altijd welkom. Het is bekend dat het onderste spoor van het grote station wat ongelukkig aankomt, maar dit komt het rijden in dit geval wel ten goede.
(https://media.discordapp.net/attachments/464871429603852290/987095699856449586/unknown.png?width=529&height=674)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Peter J K op 16 juni 2022, 23:49:30
Een paar dingen die me nog opvallen:
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: Cor--24 op 17 juni 2022, 08:40:22
Marco, niet om heet één of ander, maar wat is er nu wezenlijk veranderd met je oorspronkelijk sporenplan?

Ik zie opstelsporen en dat lijkt mij een goede aanvulling.
Verder de baan scheef op de tafel leggen en de tafel daarop aanpassen, betekent dat je het oorspronkelijk plan eigenlijk alleen maar een paar graden draait tov. de muur.

De kleine industrie bovenin zou ik gauw weghalen, want daar rangeren betekent een blokkade van het hoofdspoor.

Ik krijg als lezer van dit topic nog steeds niet een helder beeld wat Marco nu eigenlijk precies wil. Het enige wat bovenkomt is genieten van drijfwerken (even zwart/wit gezegd).
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tothebeach op 17 juni 2022, 10:41:19
De kleine industrie bovenin zou ik gauw weghalen, want daar rangeren betekent een blokkade van het hoofdspoor.

Op zich is dat geen probleem, want zo gebeurt dat ook in het echt. niet overal, maar er zijn gerust voorbeelden voor te vinden. De Duitsers noemen dit een Anschlussstelle. Waar je over zou kunnen denken is het rechter wissel te vervangen voor een (half) engels wissel. Al is het maar als bescherming richting hoofdbaan als er niet gerangeerd wordt. Maar dit hoeft niet.

Met die perrons heeft Peter wel een punt, die ogen smal. Je zou ze breder kunne maken, maar dat gaat ten koste van de lengte. Aan de onderzijde is er nog wel een mogelijkheid tot verlenging van de sporen, door vanuit het binnenste spoor met een bochtwissel te werken richting het engels wissel. Maar zoals Peter ook schrijft, als het voor jou voldoet, dan is het goed :)

Verder is het een lekker ongecompliceerde rijbaan met wat mogelijkheden tot afwisseling. Een leuk detail is het even  op het linker spoor rijden van een trein die van de nevenlijn komt (rechts) en via het schaduwstation richting station rijdt.

Ook goed dat je je vasthoudt aan je basisplan. Dat betekent dat het idee je goed aanspreekt. Een plan dat bij je past bouwt gewoon lekkerder. .

Groet,
michel
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: MarcoK1999 op 17 juni 2022, 14:06:28
@Peter J K
Perrons waren inderdaad erg smal. Heb nu de perrons van het grote station aangepast. Bij het kleine station is dit geen probleem. á la station Wognum.

@C-rails
Het gaat niet om het grootschalig veranderen van het oorspronkelijke plan, het gaat mij er om dat ik het meeste uit de beschikbare ruimte haal. Dat de tafels ook waren aangepast... Laten we dat houden op dat het al laat was en dat ik die over het hoofd had gezien  :P Blokkade van het hoofdspoor is opgelost d.m.v. engelsman. Kort samengevat wat ik wil: Baan met rijmogelijkheden, mag best wat uitdaging inzitten maar niet té gecompliceerd en moet een beetje realistisch zijn voor het tijdperk zoals genoemd in het begin van het topic.

@tothebeach
Zo ist. Het gaat mij meer om het verfijnen van het basisplan. Tot nu toe al behoorlijk wat nuttige tips gekregen, dus ik ben blij met de input.

Zo is 'ie nu:
(https://media.discordapp.net/attachments/803929788347449344/987326635671953448/unknown.png?width=498&height=674)
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: spoorijzer op 17 juni 2022, 16:02:13
Als ik nog 3 tips mag geven  ;D.

Als je bij de industrie een omloopspoor maakt, kan je meer en makkelijker rangeren. Trein binnen halen, omlopen. Wagonnen op kopspoor zetten, etc etc. Misschien ook het uithaalspoor naar rechts verlengen, kan je daar een al klaarstaande trein kwijt. Verhoogt het speelplezier!

Als je het linker baanplan met flexrail uitvoert, kan je ook een mooi vloeiend sporenplan maken, maar ook een mooie ruime boog waar je mooi de stoomlocs door ziet rijden.

Bij het rechter schaduwstation heb je eigenlijk geen opstelspoor voor het materiaal wat naar het landelijke stuk gaat. Het lijkt mij leuker als je dat af kan wisselen. Trein 1 rijdt weg uit hoofdstation, trein 2 komt daarna in het landelijke gebied. Geeft meer afwisseling.

Succes!

Groeten,
Rogier
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: tothebeach op 17 juni 2022, 16:34:16
Als je bij de industrie een omloopspoor maakt, kan je meer en makkelijker rangeren. Trein binnen halen, omlopen. Wagonnen op kopspoor zetten, etc etc. Misschien ook het uithaalspoor naar rechts verlengen, kan je daar een al klaarstaande trein kwijt. Verhoogt het speelplezier!

Daar ben ik het dus niet mee eens. Door dat je niet kunt omlopen moet je veel meer nadenken bij het rangeren. Het maakt het iets lastiger, maar daardoor leer je bijvoorbeeld wel om van te voren de trein al in de juiste samenstelling op te stellen en met gebrek aan ruimte de juiste wagons op de juiste plaats te zetten.
Daarnaast zoekt de aan te sluiten industrie als de railbouwer altijd naar de goedkoopst passende oplossing voor de situatie. Niet dat de engelsman goedkoop is :)

Wel (zie ik nu pas) is de omgeving van de industrie wat beperkt. Ik weet niet welke industrie je er wilt plaatsen, maar het is nu niet meer dan een losweg. ik weet niet of er ruimte voor is, maar je zou de industrie (met aansluiting) aan de andere zijde van het spoor neer kunnen leggen. Dan kan je de industrie uitbeelden met halfmodellen. en misschien wat inperken als je minder ruimte hebt. Zoiets:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan-62ac90a142cc0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/zolderbaan-62ac90a142cc0.jpg)

groet,
Michel
Titel: Re: Herbeginnen op een zolderkamer
Bericht door: spoorijzer op 20 juni 2022, 08:24:17
Hoi Michel,

Het is ook wat de ontwerper wil. Rangeren kan (zeker met beperkingen) een uitdaging zijn, alleen heb je dan bv ook een rangeerterrein nodig waar je een trein klaar kan zetten, zodat je deze bij bv de industrie kan plaatsen. Alleen zit dat niet in het baanplan. Daarom zou ik nu voor een omloopspoor gaan. En.... een NP46 Engels-wissel zal niet zo heel duur zijn vermoed ik  ;D. Vaak werd (zeker destijds) materiaal gewoon hergebruikt.

Nog een laatste opmerking van het baanplan voor Marco. Later zat ik mij te bedenken, je hoofdspoor (waar het meerendeel van je materiaal zal rijden) is maar een klein rondje. Je zou ervoor kunnen kiezen het hoofdspoor achter de industrie te laten lopen, en dan bv onderlangs terug te laten komen. Dan krijg je een bult meer (zichtbare) rijlengte voor het hoofdspoor?

Groeten,
Rogier