Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Herbeginnen op een zolderkamer  (gelezen 5115 keer)

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Herbeginnen op een zolderkamer
« Gepost op: 12 juni 2022, 00:09:34 »
Vanwege verhuisperikelen ben ik opnieuw begonnen met (het uittekenen van) een baan. Ik haal graag ook jullie meningen op om een zo goed mogelijke basis te leggen voor deze toekomstige baan.

Kort overzicht
Schaal: H0
Rails: Fleischmann Profi (Zie toelichting)
Tijdperk: Ongeveer 1930-1960

De keuze voor profi rails is voor mij ook grotendeels een financiele keuze, aangezien ik hier al een goede basis voor heb. Door zo veel mogekijk ruime bochten toe te passen en R1 voor eeuwig te verbannen, evenals bochtwissels hoop ik het zo goed mogelijk neer te leggen. Het tijdperk is een beetje indicatief want ik rijd met alles wat ik mooi vind. Toch valt dit binnen de regel in dit tijdperk.

Hieronder een concept, uitgetekend in anyrail:





Ik zou zeggen, brand los  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 00:23:07 door MarcoK1999 »

gdh

  • Offline Offline
  • Berichten: 793
    • Station Lemmer
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #1 Gepost op: 12 juni 2022, 00:17:16 »
Van baanplannen niet veel verstand, maar ben wel benieuwd naar het linker deel, dat lijkt mij een leuk thema.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 786
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #2 Gepost op: 12 juni 2022, 06:21:41 »
Mijn eerste indrukken zijn, veel, druk, statisch en korte treinen. En dus mijn vraag: wat is je doel met deze baan? Wil je rijden, bouwen, automatiseren? Wat wil je rijden?

Je schrijft dat je een station SS 5de klasse wil hebben. Dit waren vaak stations aan een enkele spoorbaan met bij het station een passeerspoor.
Dan in het midden een grote plaats met herenhuizen. je hebt middenin ongeveer 90cm en effectief misschien 80. Zwart/wit gezien twee straatjes. Gaat dus niet echt groot worden.

Wel leuk om te zien, dat je hetzelfde doet, als dat ik ook deed in het verleden. In het hoofd is de ruimte gigagroot, maar de realisatie is een stuk weerbarstiger. En als een 'groot' hoofd ontwerpt, dan voert een programma het wel uit.

In ieder geval heb ik de indruk, dat een station SS 5de klasse wel een dingetje is en misschien station Dokkum ook wel.

Probeer dan een ontwerp te maken met iets van een lokaal spoorlijntje met wat bedrijvigheid, rangeeremplacement en de twee stations. Misschien is zelfs een pendelbaan dan wel erg leuk. Een draaischijf is natuurlijk leuk, maar daar hoort dan ook weer een BW bij en dat alles zie je weer meer bij wat grotere spoorlijnen. Je zou bij het ontwerp van een pendelbaan twee kleine zelfgemaakt draaischijven kunnen plaatsen, die alleen maar gebruikt worden om een locomotief te draaien. Dit werd op lokaalsporen vaak gedaan. 
Mvg.

Cor

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
    • kusee.nl
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #3 Gepost op: 12 juni 2022, 08:29:29 »
Hoe lang zijn je armen? Vanaf de bedienruimte tot de facade is 151 cm, te breed om er goed bij te kunnen. Kun je rechtsom lopen, zodat je achter die facade kunt komen? Ik vermoed een bereikbaarheisdprobleem. Hetzelfde geldt overigens ook voor het groene deel achter de bedieningsplaats, en voor de hoeken links en rechts bovenaan.
Wim K

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #4 Gepost op: 12 juni 2022, 08:34:06 »
Hi Marco,

Eerste indruk: ambitieus.
Tweede indruk: zou het rondjes rijden op het rechter deel niet gauw vervelen?
Als je zo'n zolderkamer ter beschikking hebt, is het dan niet aardig om de sporen langs de wanden aan te leggen en daar waar de deur is(?) een makkelijk te (de)monteren brug te plannen.
Is de diepte van de baan niet wat groot, je kan lang niet overalbij, tenzij je drones toepast. ;)
Wat betreft het bedieningspaneel, me dunkt zit je op deze manier met je rug afgewend van de baan. Kwartslag draaien dus!
Succes. :)
Ronald
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 08:36:59 door hrp »
Groet,
      Ronald

Modelbaan BeltHeim

  • Bert is mijn Naam
  • Offline Offline
  • Berichten: 422
    • Bouw van "Beltheim"
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #5 Gepost op: 12 juni 2022, 09:27:54 »
Zeker ambitieus, ik had ook zoon ruimte tot mijn beschikking, helaas vele plannen gehad, de ruwbouw stond er en de rails lagen en reed zelf al een rondje, eigenlijk al te groot project voor mezelf, keek ook na de toekomst, wat er ging gebeuren. Ik kon ook niet overal bij te diep. Weer afgebroken. Jaren niets meer mee gedaan. Begon weer te kriebelen. En nu maar een baantje van 4 modules, Helaas ook te kleine ruimte, maar soms moet je het er mee doen. Ben er tevreden mee, tuurlijk er zijn altijd weer verbeter punten, maar ik geniet er meer van, dan met een groot project. 

Bedenk ook hoeveel jaar wil je er in steken, je bent nog jong. Bereikbaarheid is toch echt een puntje. Zelf zou ik langs de kanten gaan, diepte van 60cm kun je ook nog zittend aan de achterkant komen.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 09:30:38 door BeltHeim »

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 613
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #6 Gepost op: 12 juni 2022, 10:28:53 »
De sporen liggen in mijn ogen te dicht bij de rand van de tafel.
Het geeft een mooier effect als je de sporen niet parallel laat lopen aan de rand van de tafel.
Beter leg je de (rechte)sporen iets schuin ten opzichte van de tafelrand.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 10:32:14 door Spoor010 »
Met vriendelijke groeten uit Rotterdam, Frank.

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2022, 12:14:26 »
Hi Marco ?

Heb je gedacht aan een schaduwstation (er onder hangen)?
Wat wel jammer is dat de treinen steeds de zelfde kant op rijden misschien ergens een "keerlus" (of twee) inbouwen.
Kan je ook in het schaduwstation integreren.
Misschien ook de sporen wat schuin leggen of in een boog alles is nu zo "recht" heb je ook kans op meer diepte werking.

groet
Harald
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 12:15:59 door Haradigi »

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2022, 12:35:19 »
Dank voor de reacties iedereen.

@C-Rails
Ik ben zelf meer een rijder dan een bouwer. Ik kan uren lang drijfwerkjes kijken van locomotieven die op gemoedelijk tempo voorbij tuffen. Wat ik wil rijden verschilt enorm. Mijn redenatie voor het baanplan was als volgt: De ovaal, wellicht saai maar door de ruime bogen kunnen stoomlocomotieven en lange wagons hier moeiteloos doorheen. Denk aan een artitec 3700 en 6300, Liliput 3500II en ook het een en ander aan messing model zou hier in theorie doorheen moeten passen. Hier dus gekozen voor functionaliteit. De enkelsporige lus is voor het lokaalspoor. Sikje met goederentreintje, 2400, maar ook 2x een NS 7700 met lokaalspoorwagens. Dat station is inderdaad nog een twijfelgevalletje bij mij. Wellicht dat mijn keuze uiteindelijk toch nog valt op een ander station. Tips zijn altijd welkom. Ik heb inderdaad ook getwijfeld om alles in een lokaalspoorjasje te gieten, maar dan moet ik de grote stomers ook missen. Vandaar de poging om dit wat te combineren.

@Wimk
Ik heb telescooparmen...  ;D Maar nu even serieus, deze afstand is iets waar ik zelf ook niet helemaal happy mee ben. De andere kant van het verhaal is, de vorige baan was 4x3 meter. Dit heeft de nodige spierpijn en frustraties opgeleverd vanwege de onmogelijke posities waarin je je moet begeven, maar het is altijd gelukt... Hier voor nu ook de keuze gemaakt voor functionaliteit zoals boven aangegeven, maar tips blijven welkom. Nog wel even een correctie, bedienruimte > Facade is 151-40=111cm. De 151 is de totale breedte van de plaat.

@hrp
Dat rondjes rijden verveelt mij niet zo heel snel, al zou het misschien wel ietsje minder saai kunnen... Ik zal hieronder even een plaat bijvoegen van de baan in de totale ruimte. Niet gekozen voor een baan rondom de kamer i.v.m. dat ik ook nog een werkplek ergens wil realiseren, dat word dan al lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Ik ga er eens over nadenken. Qua bedieningspaneel, eens met de ongelukkige positie. Ben van plan om, zodra de financiele middelen er zijn, om te gaan naar roco z21 en dit te combineren met aansturing via mijn tablet/telefoon of WLAN maus. Hierdoor ben je minder gebonden aan de plek van de bediening, maar de apparatuur moet ergens staan zeg maar... Ga nog wel even puzzelen want misschien lukt het om het een kwart slag te draaien.

@BeltHeim
Ik ben zelf iemand die denkt, een baan is toch nooit af. Dat het een aantal jaar duurt voordat het af is, is voor mij geen probleem. In het verleden heel vaak banen weer afgebroken en weer opgebouwd gewoon omdat het kon en omdat ik mijn tijdperk nog niet helder had. Bij deze ben ik van plan om de boel toch wel één keer goed neer te leggen, zorgen voor goede aansturing etc.

@Spoor010
wat mij betreft liggen ze inderdaad ook wat te dicht langs de rand. Een optie die ik open houd is om straks even in de praktijk te kijken hoe deze ruimte uitpakt. De 11cm ruimte aan de zijkanten is om de spanten van het dak te ontwijken. Echter door de baan niet té hoog te maken (bureau/tafelhoogte max) zou het kunnen zijn dat ik nog wat extra ruimte overhoud. Dan kan ik de sporen ook iets naar de zijkant verleggen. Het spoor diagonaal leggen is iets waar ik nog wel even mee kan puzzelen, mits het de maximalisatie van de ruimte en de functionaliteit niet te veel aantast.

@Haradigi
Ik heb gedacht aan een schaduwstation en heb besloten het niet te doen. Ik hou er van om mijn materieel dan wel op de baan, dan wel in een vitrine te hebben, dus lekker zichtbaar. Ook zit ik er mee dat de hoogte van de baan niet zo heel hoog is. De ruimte er onder kan ik zelf wel nuttiger gebruiken. Wat nog wel kan, mits de ruimte er is, is achter de facade een aantal sporen aan te leggen om te dienen als schaduwstation om zo wat extra materieel kwijt te kunnen voor de kortere termijn.


Hier de situatie in de gehele ruimte




« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 12:40:48 door MarcoK1999 »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #9 Gepost op: 12 juni 2022, 14:47:36 »
Je kan als ik het goed interpreteer a/d rechts kant dus achter bij de zijkant van de baan komen ?
(kan dat niet,dan zou ik er voor zorgen,dat dat wel kan,een ongeluk gebeurt altijd op een onbereikbare plek,zelfs voor iemand met telescoop armen)

Wat ik zelf zou doen is er die 2 facades echt bouwen en de ruimte erachter gebruiken voor opstel sporen.
Rechts boven en onderzou je de boogsporen kunnen voorzien van wissels zodat je trein van spoor 1 vertrekt en via de wissels en opstel terrein wisselt naar bv spoor 2,om dan via dat spoor terug in het zicht te komen,dan wisselt toch het e.e.a. ,wat mijn inziens leuker is dan een trein zien vertrekken van sp1 en aan de andere kant zien verschijnen op dat zelfde spoor.

Dat boogje tussen beide lange zijdes zou ik eruit halen,maak er 2 kopstations van,bereikbaar via dat spoor aan de achterzijde wat er ligt,geeft je rangeer uitdagingen aan beide zijde's en je kan je draaischijf ook gebruiken omdat het dan nodig is,om je locs te draaien.
Verder zou ik dan ook verzorgings sporen maken voor je locs,een depot met schijf zonder verzorging,slaat feitelijk nergens op.
(wat eigenlijk ook telt voor een dergelijk depot in een landelijke omgeving,niet in de buurt van veel spoorlijnen met veel treinverkeer)

Andere tips zoals schuinleggen van rails e.d. ,daar sluit ik me bij aan.
« Laatst bewerkt op: 12 juni 2022, 14:51:44 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #10 Gepost op: 12 juni 2022, 20:17:59 »
Met wat pijn en moeite kan ik inderdaad aan de achterkant van de baan komen. De zijkant is open. De facades ga ik ook maken, geeft ook meteen een mooie achtergrond. Bochtwissels zijn voor mij uit den booze want: De gemiddelde stoomloc verslikt zich behoorlijk lelijk in die dingen. Misschien nog iets aan de achterzijde. Het boogje moet ik nog even over nadenken.

Qua depot en verzorging ben ik het overigens helemaal met de kritiek eens. De loods bij het lokaalspoorstation moet "slechts" een loodsje worden om locs in te stallen bijvoorbeeld voor 's nachts. Het depot met de draaischijf wordt uitgebreid met verzorgingssporen etc. Zodra ik klaar ben met puzzelen voeg ik in deze post, dan wel iets later een foto toe.

MarcoK1999

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #11 Gepost op: 12 juni 2022, 22:24:52 »
Bij deze een foto van het geheel, inclusief wat opstelterrein. Facade is 10cm naar voren gehaald voor extra ruimte. Ondanks de beperkte ruimte heb ik zo veel mogelijk aan het depot toegevoegd. Ik weet dat het railplan wat druk oogt, maar dit komt nogmaals doordat ik ook veel plezier haal uit het (laten) rijden van treinen. Nu kunnen zometeen met gemak een aantal tegelijk rijden plus nog wat rangeerbewegingen. Tips blijven echter altijd welkom! Ik zie het niet als afkraken maar kritisch kijken naar mijn keuzes.

Het geheel


Close up van het depot


hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #12 Gepost op: 12 juni 2022, 23:15:11 »
Hi Marko,

Er van uitgaande dat je op deze baan rechts gaat rijden, vraag ik me af of de verzorgingslokatie wel zo geschikt is.
De loks van op de binnenring komen en vertrekken juist aan de andere zijde van het station.
Natuurlijk is het in het eggie ook niet altijd ideaal...
Anderzijds is het depot ook lastig bereikbaar voor treinen die op het andere spoor tegen de klok in rijden.
Ik zou het depot in de buurt van het bedieningspaneel situeren, waardoor je er ook meer zicht op hebt.

Groet.
Ronald
Groet,
      Ronald

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #13 Gepost op: 13 juni 2022, 00:06:14 »
Hallo Marko,

Ik zie nog een paar mogelijke aanpassingen die de rijmogelijkheden vergroten. En de bereikbaarheid op een punt ook. Ik heb deze provisorisch op jouw schets aangebracht.
  • Door de wissels aan de bovenkant (op de foto) andersom te leggen creëer je meer ruimte op de opstelsporen. Bovendien zijn ze dan even lang, wat handig is met het opstellen van treinen. Je hoeft dan minder na te denken welke trein waar moet. Je werkt met een vaste maximale lengte van de treinen en kan dan elk vrij spoor benutten. Je kunt de sporen aan de benedenkant ook nog iets langer laten doorlopen.
  • Aan de rechterkant achter de coulissen kun je in de ovaal van het hoofdspoor gemakkelijk twee inhaalsporen kwijt. Op die manier kun je wat afwisseling in de grote treinen creëren.
  • Door de korte boog bij het schakeltabreau te verleggen naar het spoor boven ipv naar het grote station creëer je op eenvoudige wijze een keerlus die het mogelijk maakt je treinen van richting te laten veranderen. Bovendien is de afstand tussen de twee stations nu in beide richtingen lang.
  • Door het veranderen van de wisselstraat aan de bovenkant van het schaduwstation kun je linksboven een opening maken (is toch achter de coulissen) voor de bereikbaarheid. Ik heb die met ‘A’ aangeduid.




Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Herbeginnen op een zolderkamer
« Reactie #14 Gepost op: 13 juni 2022, 07:23:09 »
In navolging op Peter lijkt ook mij dat er aan de rechterzijde iets van een schaduwstation moet komen. Het is dubbelspoor, druk bereden (neem ik aan) maar de treinen moeten elkaar opvolgen via het station. Om een rustiger beeld te krijgen zijn de twee passeersporen die Peter getekend heeft de minimale optie.

Iets meer sporen zou je kunnen krijgen door Peters suggestie van een keerlus te maken, juist aan de andere kant aan te sluiten, dat wat hij weggestreept heeft, boven het bedieningspaneel. Daarmee vervalt het rijspoor van de enkelsporige lijn achter de coulissen aan de rechterzijde en krijg je iets meer ruimte voor meer passeersporen.

Maar kijkend naar je oorspronkelijke plan, lijkt mij, dat je juist drie ovalen hebt neergelegd (2 rechts en 1 over de gehele baan) om de treinen lekker te laten rijden, zonder al te veel poespas. Dus daarmee vervalt eigenlijk al gelijk de mogelijkheid tot het creëren van een groter schaduwstation aan de rechterzijde. Maar die twee passeersporen zouden het rijplezier wel vergroten, denk ik.

Groet,
michel

« Laatst bewerkt op: 13 juni 2022, 07:56:09 door tothebeach. Reden: minieme tekstuele aanpassing »