Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Produceren in lagelonenlanden  (gelezen 2790 keer)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Produceren in lagelonenlanden
« Gepost op: 02 juni 2022, 17:46:02 »
Ik persoonlijk blijf het bijzonder vinden hoe de productie tegenwoordig verloopt.

En dit heeft niks met pbmodels te maken, is meer algemeen.

We hebben in Nederland meerdere plastic fabrikanten, hoe kan het dat het goedkoper is om iets waar qua plastic 5 tandenborstels aan gewicht in zit goedkoper is om in China te fabriceren en dan met een schip dat 80 op 1 loopt naar hier te varen??
Qua verf zit er ook maar op alle modellen bij elkaar 5 liter op..

Dan hebben ze het over assemblage kosten, maar als het hier aankomt moet alles uit elkaar om de elektronica er in te frotten.

Echt bijzonder 🤔😊

En dan zwijg ik maar over de arbeidsomstandigheden, kwaliteit van het kunstof en wat er voor verf en pigment gebruikt wordt om de verf te maken….
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2022, 17:53:07 door barry1972 »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #1 Gepost op: 02 juni 2022, 17:56:42 »
google eens op minimum uurloon china en je weet je antwoord ;)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #2 Gepost op: 02 juni 2022, 18:13:27 »
Ja daar begint de groene leugen, en start het [***] gevaar.

Daar produceren, dan zien wij het niet en hier alles sluiten…
Ach ik heb mijn mening gegeven en frustratie geuit , het zal wel 🙄

Denk je echt dat je via Google kan vinden wat er o.a. in Azië, Rusland en Korea gebeurt??

 (y)
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2022, 21:08:33 door ex44. Reden: discriminerend begrip geneutraliseerd »
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #3 Gepost op: 02 juni 2022, 18:18:50 »
Om soort gelijke reden zijn de Nederlandse kolenmijn gesloten. De dagbouw in Amerika was zoveel goedkoper dan de Nederlandse ondergrondse mijnen, dat zelfs met transportkosten over zee erbij de Amerikaanse kolen goedkoper waren.

Vergeet niet hoeveel man uren er in zo’n modelletje gaan zitten. Spuiten is deels handwerk, iemand moet geëtste deeltjes losknippen, dingetjes in elkaar zetten, die dingetjes weer op het model zetten, ik noem maar wat dingen, vind hier maar eens zoveel mensen die dat repeterende productie werk willen doen en dan ook nog tegen het Chinese loon, denk dat er 0 mensen solliciteren, dus al zou je willen, zijn de mensen er niet voor. En je betaald niet voor het hele schip, je betaald voor je ene container van de honderden die op zo’n schip gaan.

Groeten Edwin.

ATB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1588
  • Modelrailroading is fun
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #4 Gepost op: 02 juni 2022, 18:30:22 »
Vergeet niet hoeveel man uren er in zo’n modelletje gaan zitten. Spuiten is deels handwerk, iemand moet geëtste deeltjes losknippen, dingetjes in elkaar zetten, die dingetjes weer op het model zetten, ik noem maar wat dingen, vind hier maar eens zoveel mensen die dat repeterende productie werk willen doen en dan ook nog tegen het Chinese loon, denk dat er 0 mensen solliciteren, dus al zou je willen, zijn de mensen er niet voor.
Groeten Edwin.

Google eens op Piko, daar staan verschillende filmpjes die duidelijk laten zien hoeveel handjes er nog aan een model zitten voordat ze verstuurd kunnen worden.
Ted is op 25 augustus 2023 overleden

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
  • A-C
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2022, 18:33:49 »
De Nederlandse mijnen waren op/leeg. Allemaal ten behoeve van export, net als ons gas grotendeels wordt geëxporteerd zonder dat de belastingbetaler er voordeel van heeft.
(Dat doet Noorwegen bijvoorbeeld veel verstandiger…)

Weet jij wat een plukker verdient per druif in Frankrijk?
Een Poolse asperge plukker in Nederland?
Een tomaten plukker in een kas ?
Een appel plukker per appel?
De kroonkurk maker per kroonkurkje?

Ze hebben het tegenwoordig allemaal over de milieu druk die een mens veroorzaakt, en de co2 uitstoot van de fabrieken in Europa.
En dan los je het op door alles in China te laten maken omdat het €20 goedkoper is…

Ja dooeii 🚂
Klaar mee back ontopic, ik vervuil dit draadje gigantisch, sorry ☺️☺️
hedde gij nie al genoeg spullekes?
Uuuh nee 😂

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2022, 19:28:08 »
De Nederlandse mijnen waren op/leeg.
De Nederlandse mijnen zijn helemaal niet leeg. Er zit steenkool onder bijna heel Nederland, alleen in Limburg zat het hoog genoeg om het efficiënt te kunnen winnen. En toen het aardgas werd gevonden was het financieel niet interessant meer om nog kolen te delven.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2022, 20:29:37 »
Maar in Limburg werden de lagen te dun om nog winstgevend geexploiteerd te kunnen worden. Je ziet in de filmpjes uit de jaren zestig kompels door lagen kruipen die nog geen meter hoog waren. Er werden wel machines bedacht om die lagen weg te kunnen schrapen, maar het was gemier. Daarmee kon niet tegen buitenlandse mijnen opgeconcurreerd worden.


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2022, 20:43:13 »
Beste Barry 1972: Wat isterandehand met je? Slecht geslapen? Maagklachten? Verkeerde been uit bed? Spelen je likdoorns op? Vind je het niet leuk om 50 te worden (of misschien al te zijn?) Dit is nu al de tweede draad waar je zo aan het mopperen bent....

Hier, voor jou:

https://www.youtube.com/watch?v=SJUhlRoBL8M

« Laatst bewerkt op: 02 juni 2022, 20:49:48 door Rob Ellerman »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #9 Gepost op: 02 juni 2022, 21:14:31 »
Een paar berichten waarin de meningsverschillen iets te hoog opliepen verwijderd.
Van het onderwerp afdwalen is tot daar aan toe, op het Stationsplein wordt daar niet op gelet, maar wel netjes en beleefd blijven graag, anders gaat de boel weer op slot.

Met vriendelijke groeten,

Jan met de moderatorpet

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9157
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2022, 21:29:42 »
Vraag me af van wie je dan gaat verwachten dat ze het werk gaan doen. Personeel in dit land wat met de handjes wil werken is uiterst dun gezaaid.

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2022, 21:56:42 »
Vraag me af van wie je dan gaat verwachten dat ze het werk gaan doen. Personeel in dit land wat met de handjes wil werken is uiterst dun gezaaid.

Persoonlijk ben ik van mening dat er zowel in Nederland als in Belgie voldoende mensen in opvangcentra zitten, gevangenissen, thuis, .... op kosten van onze sociale zekerheid.
Die de beste ter wereld is, daar moeten we niet over liegen, maar veel van die mensen, kunnen ondanks dat ze ergens sociale opvang/bijstand genieten toch wel enig werk verrichten ondanks dat ze niet op de arbeidsmarkt actief zijn.
Mooiste voorbeeld vind ik hiervan de zogenaamde beschutte werkplaatsen. Mensen die een bepaalde handicap hebbe of minder begaafd zijn, en toch bijdragen aan de welvaart in onze landen, terwijl ze zelf ook een loon verdienen ( deels gesubsidieerd, maar daar heb ik geen probleem mee ) en goed werk doen, gaande van kleine effectief dingen produceren tot oa afvalverwerking etc.

Alle europese landen hebben allemaal oa vluchtelingen uit Oekraine opgevangen. Vermoed dat de meesten van hen momenteel niet echt in de arbeidsmarkt hier actief zijn.
Zet ze bv in een soort opvang werkplaats overdag, en laat ze al dan niet gesubsidieerd modeltreintjes in elkaar prutsen.
Subsidies worden er nu toch al aan uitgegeven, dus laat ze er ook iets voor doen ( waarmee ik niet bedoel dat het anders nietsnutten zijn ).
Maar we geven gewoon heel veel subsidies etc aan vanalles en nog wat om mensen te ondersteunen in hun dagelijkse levensbehoefte, maar ze moeten er meestal niets voor doen, behalve in het beste geval eens even hun kop ergens laten zien om zich in te schrijven ofzo om de subsidie te verkrijgen.

Je geeft op die manier al die mensen terug een doel, want de ganse dag op je krent voor de Tv zitten is nu niet echt de droom van iedereen vermoed ik, en je geeft ze de kans om ook terug op de sociale ladder omhoog te kruipen en wie weet dat ze terug kunnen beginnen dromen van eigen huis, tuintje, boompje, ...

Just my 2 cents.

Seinhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #12 Gepost op: 03 juni 2022, 07:11:05 »
Citaat
Daar produceren, dan zien wij het niet en hier alles sluiten…
Ach ik heb mijn mening gegeven en frustratie geuit , het zal wel

Ik begrijp je.

Maar door de hoge lonen, hoge loonbelasting en vele weken vakantie is een medewerker in Europa duur.

Als een modeltrein in Europa gemaakt wordt dan zullen we 4, 5 of misschien 6x zoveel betalen.
Elk detail winkel verkoopt producten die in China gemaakt zijn. Zo zit de wereld eenmaal in elkaar.

Dat we hierdoor minder werk hebben klopt niet. Nederlands zijn in andere dingen goed in

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #13 Gepost op: 03 juni 2022, 07:16:23 »
Persoonlijk ben ik van mening dat er zowel in Nederland als in Belgie voldoende mensen in opvangcentra zitten, gevangenissen, thuis, .... op kosten van onze sociale zekerheid.
Die de beste ter wereld is, daar moeten we niet over liegen,
(...)
Zet ze bv in een soort opvang werkplaats overdag, en laat ze al dan niet gesubsidieerd modeltreintjes in elkaar prutsen.
Subsidies worden er nu toch al aan uitgegeven, dus laat ze er ook iets voor doen

De Nederlandse sociale zekerheid zou ik niet de beste ter wereld willen noemen, na tien jaar in Denemarken te wonen.... Maar dat ter zijde.

Je kunt vluchtelingen wel treintjes in elkaar laten zetten, maar Philo kwaliteit zal het niet worden. Ze moeten het natuurlijk wel kunnen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Produceren in lagelonenlanden
« Reactie #14 Gepost op: 03 juni 2022, 07:17:36 »
Dat we hierdoor minder werk hebben klopt niet. Nederlands zijn in andere dingen goed in

Zover ik kan zien is er een vacature overschot, personeel is nauwelijks te vinden. DK kampt met het zelfde probleem.