Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.  (gelezen 6379 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Gepost op: 25 mei 2022, 17:28:42 »
Al enige tijd ben ik af en aan bezig met bedenken hoe ik de verlichting boven de modelbaan moet gaan regelen.
Normaal gesproken dan hang je een berg verlichting in de ruimte waarin je baan staat en dat verlicht zowel de ruimte als je baan.
Maar ik zoek nu juist naar goede verlichting die ik kan verwerken in de "hemel" boven de baan.
Simpeler gezegd,er komt een "afdak" boven de baan,en daarin wil ik wat goede verlichting bouwen.
(hoe die constructie eruit gaat zien,daar ben ik nog niet helemaal over uit)

Het tegenlicht van het raam in het hobbyhok,werkt bv niet voor als je is een goede foto wil maken,dat raam waar de zon lang op schijnt,daar komt best veel tegenlicht door.
Verder heb je dan wel tijdelijk "licht" aan de ene zijde van de baan ( bij de deur) ,maar verder is het licht wat er is v/d ledstrips aan het plafond van het hobbyhok.
(en dat is mijn inziens te zwak, zoals dat nu is,niet echt bruikbaar voor daglicht op je baan)

Led strips,daar twijfel ik dus over,lijkt me te zwak voor een goede verlichting op een plek, zoals geplakt aan een afdak,
Spotjes,daarvan weet ik niet of dat een geheel egaal licht over de baan kan krijgen.
Dus wat dan ?
En wat voor lichtsterkte moet dat dan hebben ?
Zou 1 vd onderstaande iets kunnen zijn bijvoorbeeld ?
https://www.123led.nl/Binnenverlichting/Inbouwspots/Led-downlight-inbouw-vierkant-p2288.html

Het afdak denk ik te maken van multiplex,zoals ik al is eerder heb willen gebruiken.
De hele constructie moet t liefst zo licht mogelijk blijven,de manier van bouwen van dat afdak,wil ik ook proberen zo simpel en licht als kan te houden.
Geschikt om in je eentje eigenlijk te kunnen hanteren.

Verdere sleutelwoorden,beetje leuk geprijsd,en ook voor een niet raketgeleerde als geheel te monteren/simpel om bij kapot zelf te vervangen, zonder dat de stoppen uit de kast te zien vliegen  :-[

Alvast bedankt voor t meedenken  (y)

p.s. ik heb zowel hier als elders al heel wat zitten lezen,maar ik zie tussen de lampen het licht niet meer  :-X
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3388
    • modulebaan.nl
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #1 Gepost op: 25 mei 2022, 18:05:29 »
Ledpanelen of ledbattens
Als er een Hornbach bij je in de buurt zit is dat een mooi start punt.

Groet
Tjalling
modulebaan.nl


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #3 Gepost op: 25 mei 2022, 19:35:37 »
Wat betreft de in het openingsbericht gelinkte LED-downlighters: al dat euro-werk zou ik zoveel mogelijk links laten liggen: grote kans dat de kleurweergave daarvan erg beroerd is én de boel staat te knipperen als een gek omdat de driver netspannings-rimpel op de uitgang heeft staan. Zou naar mijn mening niet moeten, maar velen hebben het wel.

Het nadeel is dat er enorm weinig informatie is over de rimpel op de uitgang en het daarmee gepaard gaande knipperen van de LEDs: slechts enkele fabrikanten geven die informatie op bij de specificaties, maar dat zijn vaak ook meteen de veel duurdere artikelen.
Dat knipperen is voor een mens (vaak) niet zo'n probleem, maar bij fotografie en video kan het buitengewoon storend werken, zeker als er met een telefoon gewerkt wordt (die 9 van de 10 keer 30 of 60 beelden per seconden hanteert in plaats van de in Europa gebruikelijke 25 of 50).

Zelf zou ik als kleurtemperatuur 4000K aanhouden: dit is een aardig compromis tussen daglicht (5600K) en kunstlicht ('wolfram', 3200K). Helaas is de ene kleurtemperatuur de andere niet, omdat niet elke LED dezelfde kleurweergave heeft.

Hoeveel licht je nodig hebt is persoonlijk: ik heb m'n ring-TL buizen met een 22 Watt TL-buis vervangen door 22 Watt aan LED-vermogen (zelf-ombouw met een aangepaste LED-TLbuis). Dat is bijna 5 keer zoveel licht maar na ombouw snapte ik serieus niet hoe ik het zo lang heb uitgehouden met zo weinig licht.

Op 60 centimeter afstand heb ik 1835 lux tot m'n beschikking, tegenover de 414 of zo van de TL-buis. Helaas werken veel LED-boeren met lumen/Watt en daar kan ik met mijn ombouw onmogelijk een antwoord op geven.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #4 Gepost op: 25 mei 2022, 23:45:00 »
Helaas werken veel LED-boeren met lumen/Watt en daar kan ik met mijn ombouw onmogelijk een antwoord op geven.
Niet alleen de led-boeren. Op alle soorten lampen staat dat, en dat is niet omdat de fabrikanten dat zo leuk vinden, maar omdat het van de Europese Unie moet. Je kunt als koper van die lichtbronnen zo een idee krijgen hoeveel licht je voor je geld krijgt. Persoonlijk vind ik dat een goede ontwikkeling.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2022, 09:44:35 »
Bij het aanbrengen van verlichting komt ook nog het aspect van detail verlichting.
Daarmee bedoel ik spotlicht gericht op een object.

Een schilderij in een museum wordt separaat uitgelicht.
Je zou dan moeten voorzien in een egale verlichting (led strips) en specifiek op een model gericht spotje, bv.

Daarmee kan je dan ook dag en nacht simuleren (egale verlichting uit), aangevuld met straatlantaarns en gebouwverlichting.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

VvKan

  • Gast
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #6 Gepost op: 26 mei 2022, 13:15:50 »
Daarmee kan je dan ook dag en nacht simuleren
Bijna 2 maanden geleden ergens tegengekomen:  led's die zwart licht geven ;D

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #7 Gepost op: 26 mei 2022, 18:00:23 »
Ja, en dat is juist het verschil tussen CMYK en RGB

Bij CMYK alles aan en dan mengen:...    wordt zwart.....
Bij RGB   alles uit (niet mengen):...       wordt zwart....

Ik heb zo het idee dat RGB wel te vergelijken is met de LED cultuur... (y)

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2022, 00:01:04 »
Ronald, dat klopt niet. Je verwart kleurcoderingen, zoals RGB, met de wijze van kleurmenging. Je hebt subtractieve en additieve kleurmenging. Bij subtractieve kleurmenging worden pigmenten samengevoegd, waardoor de kleur steeds donkerder wordt. Bij ideale pigmenten in de complementaire kleuren RGB gemengd krijg je dan zwart. Alleen omdat die ideale pigmenten niet bestaan, wordt in de drukkunst zwart (K) toegevoegd.
Bij additieve kleurmenging is sprake van het toevoegen van licht in verschillende kleuren om uiteindelijk wit te krijgen (alle kleuren van de regenboog in de juiste verhouding). Bij beeldschermen worden daar ook weer de drie primaire kleuren RGB gebruikt om wit te krijgen. Ook dat is meestal niet perfect. Afhankelijk van de lichtbron ontstaan zo heel wat tinten wit.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #9 Gepost op: 27 mei 2022, 08:29:47 »
Peter dank voor je reactie:

Maar dan klopt het toch?

CMYK alles aan:  al de patronen komen in werking, en geven de pigmenten af: >> er ontstaat een zwarte substantie.

RGB alles aan: kleur wordt wit.
RGB alles uit  : kleur wordt zwart...

Uiteraard voldoet dat niet aan het extreme juiste.
Daarom is zwart als pigment toegevoegd etc voor de "drukkunsten". (y)

Dank nogmaals.
Ronald Visser
(ik ben ook maar een leek....) :-X
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1206
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #10 Gepost op: 27 mei 2022, 09:21:43 »
Helemaal met Ronald eens. RGB alles uit  : kleur wordt zwart...
wel even de verduisterende gordijnen dicht natuurlijk maar dat snapt iedereen  ::)

wat betreft de kleurwaarde waar Menno al even aan refereerde, die is zeker belangrijk
Bijvoorbeeld hier wat info over de CRI waarde

https://www.thatsled.nl/CRI-Waarde.-Waarom-is-dit-zo-belangrijk

In mijn keuken boven het aanrecht dan ook wat betere led strips gehangen
anders ziet je vlees er al bedorven uit voordat het bedorven is.
Maar als je vaker vegetarisch wil eten is dat wellicht wel weer een goede ondersteuning  :o

Groet van Ben

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #11 Gepost op: 27 mei 2022, 13:32:42 »
Heel die technische zijde,daar heb ik geen kaas van gegeten.
Mijn probleem bestaat uit,zoals al gezegd:

ik zoek goede verlichting die ik kan verwerken in een "hemel" boven de baan.

Led strips,daar twijfel ik dus over,lijkt me te zwak voor een goede verlichting op een plek, zoals geplakt aan een afdak,
Spotjes,daarvan weet ik niet of dat een geheel egaal licht over de baan kan krijgen.
Dus wat dan ?
En wat voor lichtsterkte moet dat dan hebben ?
Verdere sleutelwoorden,beetje leuk geprijsd,en ook voor een niet raketgeleerde als geheel te monteren/simpel om bij kapot zelf te vervangen, zonder dat de stoppen uit de kast te zien vliegen  :-[

Bij het aanbrengen van verlichting komt ook nog het aspect van detail verlichting.
Daarmee bedoel ik spotlicht gericht op een object.
Daarmee kan je dan ook dag en nacht simuleren (egale verlichting uit), aangevuld met straatlantaarns en gebouwverlichting.
Detail verlichting,dat zal er hier waarschijnlijk niet van komen,er hoeft niks extra in the spotlight te staan.
(in het beste geval,als ik een vlaag van verstands verbijstering zou krijgen,is een enkel lampje in een loods,en miss tzt een lichtje in de nog te maken huizen van stangel.
Dag en nacht verlichting,daar twijfel ik ernstig over,daar komt alweer heel wat extra electronica bij kijken en de kans dat ik dat wil gebruiken of t zelf kan monteren is nihil.

Dat knipperen is voor een mens (vaak) niet zo'n probleem, maar bij fotografie en video kan het buitengewoon storend werken, zeker als er met een telefoon gewerkt wordt (die 9 van de 10 keer 30 of 60 beelden per seconden hanteert in plaats van de in Europa gebruikelijke 25 of 50).

Zelf zou ik als kleurtemperatuur 4000K aanhouden: dit is een aardig compromis tussen daglicht (5600K) en kunstlicht ('wolfram', 3200K).
Helaas is de ene kleurtemperatuur de andere niet, omdat niet elke LED dezelfde kleurweergave heeft.

Hoeveel licht je nodig hebt is persoonlijk:
Helaas werken veel LED-boeren met lumen/Watt en daar kan ik met mijn ombouw onmogelijk een antwoord op geven.
dat knipperen waar je het over hebt,dat is wel een dingetje om mee te nemen,voor foto en film werk zal dat niet moeten storen,maar ja zoals je zelf al aangeeft,hoe kom je daar achter zonder het op te hangen en dan te zien dat je een probleem hebt ?
Die info (in leken taal) is amper te vinden,dus wat nu ?

Dat telt dus ook voor kleurweergave, en het lumen/watt verhaal,wat is goed en wat niet,staat dat ergens ?
En hoe bepaal je aan de hand daarvan of dat is wat je zoekt  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #12 Gepost op: 27 mei 2022, 16:04:19 »
Het verlichten van objecten is inderdaad een dingetje.

Wim Vink brengt witte gips aan.
Als je dat gaat beschijnen wordt het witte licht mogelijk te veel van het goede.
Na weathering tot grijs heb je al een andere situatie en waarschijnlijk is het dan goed of heb je juist meer witlicht /kleurlicht nodig.
Gaat er dan nog het een en ander aan groen op of donkere gebouwen dan .........

Ons ben zunig en we willen dan direct het goede materiaal kopen.
Beter is het ondervinden en uitproberen. Ja dat kost wat meer.
 
Testen met strips die je in kan stellen op kleur (action?)

Dag en nacht? lampjes aan in de gebouwen.
Hemelverlichting aan (dag) uit (nacht)
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #13 Gepost op: 27 mei 2022, 16:54:21 »
Ik heb boven mijn baan LED armaturen aangebracht. Gekocht bij de bouwmarkt.
Geen gedoe  met nachtsimulatie, gewoon lichtkleur 4000K.
Nog niks gemerkt van knipperproblemen bij fotograferen.

VvKan

  • Gast
Re: Verlichting voor de modelbaan,maar dan iets anders.
« Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2022, 17:03:50 »
Op een expositie met verlichting in de hallen, is het misschien beter om een ander licht te laten schijnen voor de simulatie van de nachtelijke uren oftewel "zwart" licht.  Dan hoeven de gordijnen niet dicht en kan het publiek blijven kijken.  Misschien als voorbeeld van een oplossing voor dag/nacht. Ook voor thuis.
 


Foto: D. Schoeren   Copyright  V. van Kan