Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
  

Auteur Topic: Ritten Hoogovens Excursietrein opgeschort vanwege stikstofproblematiek (2022)  (gelezen 3443 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
 :(

Belangrijk bericht van het bestuur:

"Tot onze spijt kunnen de in 2022 geplande ritten met de Hoogovens Excursietrein geen doorgang vinden. Vanwege de stikstofproblematiek bij Tata Steel zijn het komend seizoen tot nader order alle ritten met de Hoogovens Excursietrein opgeschort."

Bron: Instagram hoogovens_excursietrein

"Toeristische attractie Tata Steel vanwege uitstoot in de remise: "Jammer, maar ook begrijpelijk""

De excursietrein die 's zomers één keer per maand over het terrein van Tata Steel rijdt, komt stil te staan. De directie van het staalconcern vindt dat het laten doorrijden van de op gestookte locomotief geen goed signaal. Tata Steel zegt serieus bezig te zijn het bedrijf schoner te maken. Hoe pijnlijk het bedrijf het ook vindt voor de zeventig vrijwilligers en de toeristen die 's zomers een ritje maken, de schadelijke uitstoot die daarmee gepaard gaat is niet langer verantwoord.

Ger de Graaff en Emiel Rijbroek zijn twee leden van de harde kern van de stoomclub, een gezelschap van (oud-)Hoogovenswerknemers. Een paar ochtenden per week zijn ze bezig om de locomotieven in conditie te houden. Dat werk luisterde vooral de laatste weken nauw, want na 2,5 jaar zat er eindelijk weer eens een rit aan te komen.

Ze stonden popelen om de kolen op het vuur te gooien om eindelijk weer eens belangstellenden over het terrein van Tata Steel te rijden. "Totdat we hoorden dat het niet meer mag vanwege de CO2-uitstoot", zegt Emiel Rijbroek, al 47 jaar in dienst van de staalfabriek. "Dat vind ik heel er jammer, want het is toch echt een stukje promotie", zegt hij. "Je laat zien wat je als bedrijf doet en maakt. Mensen  die mee gaan met de trein, weten ze vaak niet wat ze zien. Ze verbazen zich erover hoe groen het hier is."

Hoewel ze balen van de maatregel, hebben deze twee leden van de stoomclub ook begrip. Ger de Graaff: "Het bedrijf zal iets moeten doen aan de uitstoot. Totdat dat geregeld is, zullen bepaalde maatregelen moeten worden genomen. Dat dat ons nu treft, is jammer. Maar we moeten er mee leven." En zo zou de kerstrit van eind december 2019 wel eens de laatste tocht kunnen zijn geweest, al blijven ze hopen. Rijbroek: "Misschien, als de problemen met schadelijke uitstoot in het bedrijf voorbij zijn, dat we dan weer mogen."   

Dat de trein voorlopig de remise niet meer uitkomt, betekent zeker niet het einde van de stoomclub. De Graaff: "Er is altijd genoeg te klussen. Dat vinden we heerlijk, we kunnen er niet van buiten. Behalve dat we serieus werken, is het een sociaal gebeuren hier. De meeste mensen van de stoomclub kennen elkaar al heel wat jaartjes." Rijbroek: "Het klussen gaat gewoon door.  Maar dat klussen doe je om de locomotief te laten rijden. Heel jammer dat dat niet meer kan."

Tata Steel: "We liggen onder een vergrootglas"
Peter van Boesschoten, woordvoerder van Tata Steel: "We kennen allemaal de stikstofdiscussie in Nederland. Tegen die achtergrond hebben we dit helaas moeten besluiten. We hebben er allemaal pijn van, er zit heel veel trots bij de leden van de stoomclub. Die vinden het prachtig om de fabriek aan belangstellenden te kunnen laten zien. Heel jammer natuurlijk voor de mensen die hun ziel en zaligheid in dit werk leggen."

Je hoort ook mensen zeggen: Tata Steel stoot heel veel schadelijke stoffen uit. Wat maakt dan zo'n ritje van een trein één keer in de maand uit?  "Ik kan me die uitspraak heel goed voorstellen. Maar wij liggen nu eenmaal onder een vergrootglas. We kijken heel goed wat we allemaal kunnen doen om het bedrijf schoner te maken. Zolang de stikstofdiscussie loopt, moeten we hier tijdelijk mee stoppen. Jammer maar helaas."

Bron: NH Nieuws
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303964/toeristische-attractie-tata-steel-vanwege-uitstoot-in-de-remise-jammer-maar-ook-begrijpelijk
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
"jammer, maar ook begrijpelijk".....tja als ik dan gisteren las dat die Timmermans geen bezwaren heeft tegen het doorgaan met het verstoken van complete bossen in biomassacentrales begrijp ik er geen jota van  :P
Groeten,
Richard

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Zandvoort ligt te dichtbij waarschijnlijk.... Redbull betaalt meer

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
"jammer, maar ook begrijpelijk".....tja als ik dan gisteren las dat die Timmermans geen bezwaren heeft tegen het doorgaan met het verstoken van complete bossen in biomassacentrales begrijp ik er geen jota van  :P
Hij roept zelfs dat het wenselijk is om zo van het Russische gas af te komen.
Groeten Joop, machinist Lls

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Zandvoort ligt te dichtbij waarschijnlijk.... Redbull betaalt meer

Asjeblieft... zullen we geen onzin uit gaan kramen?

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Hij roept zelfs dat het wenselijk is om zo van het Russische gas af te komen.
Waarmee je ziet hoever men wil gaan als er prioriteiten gesteld zijn.
Was het verhaal oorlog in oekraine door rusland er niet geweest,dan had men harder schande blijven roepen over de biomassa centrales en wellicht daarop gehandeld.
De ene doelstelling is de ander niet,alles hangt af van hoeveel waarde men ergens aan hangt op een bepaald moment.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Iets meer treintjes graag,
En iets minder onderbuik.

Veel te mooi weer!

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Asjeblieft... zullen we geen onzin uit gaan kramen?

Natuurlijk, Sicco chargeert wat. Maar sommige koeien lijken inderdaad heiliger te zijn dan andere. "Iedereen" houdt van Max, maar Bonne en Tom zijn wat minder in the picture en daardoor wat vatbaarder voor beperkingen. Zie ook het verhaal van de rijdende barbecue in het Goffertpark.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2022, 14:20:03 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!

Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat dit voor de stoomclub zelf betekent.
Geen ritten betekent geen inkomsten, en dat wordt door deze situatie 3e jaar op rij?
En het argument wat nu genoemd is, zal volgend jaar ook nog gelden. En daarna…  ::)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Kan het ook zo zijn dat Tata helemaal klaar is met die stoomhobbyisten op hun terrein en de stikstofaffaire aangrijpt om ze de nek om te draaien?

Twee vliegen in één klap:

Eindelijk die autisten van het terrein, en meteen een teken van nietszeggende goodwill richting media, provincie en rijk.
Appeltje-eitje lijkt me.

Groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Tata ligt om verschillende redenen onder een vergrootglas. Momenteel eigenlijk vooral vanwege de uitstoot van schadelijke stoffen en de mogelijke gezondheidseffecten daarvan voor mensen uit de omgeving.
In ieder geval ligt er een plan om het productieproces minder schadelijk voor mensen milieu te maken, maar daarvoor is tijd nodig. Het is de vraag of het bedrijf die tijd wordt gegund. In dat kader wil men kennelijk helemaal niets meer dat de onderhandelingspositie kan verzwakken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
@Hendrik Jan,


Autisten? Jeez.
Jeroen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8041
  • Spoor N
De titel en de tekst van het artikel zijn het niet met elkaar eens over de oorzaak, uitstoot van CO2 of stikstof, maar het zal om de laatste gaan.
In ieder geval zorgde het vervangen van een GE-loc door een Vossloh G6 ervoor dat een fabriek weer in gebruik kon worden genomen terwijl de loc gerenoveerd wordt.
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200115_16311735?utm_source=google&utm_medium=organic
https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/02/17/atb-eis-zet-rem-op-introductie-schone-en-zuinige-locomotieven/

N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Logisch, het zou publicitair heel slecht uitkomen. Ik zie de krantenkoppen al voor me; "Tata steekt middelvinger uit naar omwonenden met extra uitstoot voor pleziertreintje".

Stephan.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Ik heb een tijd op het terrein van toen nog de KNHS gewerkt en geloof me, het terrein is zo gigantisch en volgezet met torenhoge installaties dat die enkele ritten per jaar niet eens opgemerkt zullen worden door omwonenden. De uitstoot van wat dan ook tijdens die enkele ritten is NIETS vergeleken bij de uitstoot die Tata in totaal doet. Symboolpolitiek van de bovenste plank.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo