BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Museumspoor => Topic gestart door: Simon Stenneberg op 15 mei 2022, 10:01:36
-
:(
Belangrijk bericht van het bestuur:
"Tot onze spijt kunnen de in 2022 geplande ritten met de Hoogovens Excursietrein geen doorgang vinden. Vanwege de stikstofproblematiek bij Tata Steel zijn het komend seizoen tot nader order alle ritten met de Hoogovens Excursietrein opgeschort."
Bron: Instagram hoogovens_excursietrein
"Toeristische attractie Tata Steel vanwege uitstoot in de remise: "Jammer, maar ook begrijpelijk""
De excursietrein die 's zomers één keer per maand over het terrein van Tata Steel rijdt, komt stil te staan. De directie van het staalconcern vindt dat het laten doorrijden van de op gestookte locomotief geen goed signaal. Tata Steel zegt serieus bezig te zijn het bedrijf schoner te maken. Hoe pijnlijk het bedrijf het ook vindt voor de zeventig vrijwilligers en de toeristen die 's zomers een ritje maken, de schadelijke uitstoot die daarmee gepaard gaat is niet langer verantwoord.
Ger de Graaff en Emiel Rijbroek zijn twee leden van de harde kern van de stoomclub, een gezelschap van (oud-)Hoogovenswerknemers. Een paar ochtenden per week zijn ze bezig om de locomotieven in conditie te houden. Dat werk luisterde vooral de laatste weken nauw, want na 2,5 jaar zat er eindelijk weer eens een rit aan te komen.
Ze stonden popelen om de kolen op het vuur te gooien om eindelijk weer eens belangstellenden over het terrein van Tata Steel te rijden. "Totdat we hoorden dat het niet meer mag vanwege de CO2-uitstoot", zegt Emiel Rijbroek, al 47 jaar in dienst van de staalfabriek. "Dat vind ik heel er jammer, want het is toch echt een stukje promotie", zegt hij. "Je laat zien wat je als bedrijf doet en maakt. Mensen die mee gaan met de trein, weten ze vaak niet wat ze zien. Ze verbazen zich erover hoe groen het hier is."
Hoewel ze balen van de maatregel, hebben deze twee leden van de stoomclub ook begrip. Ger de Graaff: "Het bedrijf zal iets moeten doen aan de uitstoot. Totdat dat geregeld is, zullen bepaalde maatregelen moeten worden genomen. Dat dat ons nu treft, is jammer. Maar we moeten er mee leven." En zo zou de kerstrit van eind december 2019 wel eens de laatste tocht kunnen zijn geweest, al blijven ze hopen. Rijbroek: "Misschien, als de problemen met schadelijke uitstoot in het bedrijf voorbij zijn, dat we dan weer mogen."
Dat de trein voorlopig de remise niet meer uitkomt, betekent zeker niet het einde van de stoomclub. De Graaff: "Er is altijd genoeg te klussen. Dat vinden we heerlijk, we kunnen er niet van buiten. Behalve dat we serieus werken, is het een sociaal gebeuren hier. De meeste mensen van de stoomclub kennen elkaar al heel wat jaartjes." Rijbroek: "Het klussen gaat gewoon door. Maar dat klussen doe je om de locomotief te laten rijden. Heel jammer dat dat niet meer kan."
Tata Steel: "We liggen onder een vergrootglas"
Peter van Boesschoten, woordvoerder van Tata Steel: "We kennen allemaal de stikstofdiscussie in Nederland. Tegen die achtergrond hebben we dit helaas moeten besluiten. We hebben er allemaal pijn van, er zit heel veel trots bij de leden van de stoomclub. Die vinden het prachtig om de fabriek aan belangstellenden te kunnen laten zien. Heel jammer natuurlijk voor de mensen die hun ziel en zaligheid in dit werk leggen."
Je hoort ook mensen zeggen: Tata Steel stoot heel veel schadelijke stoffen uit. Wat maakt dan zo'n ritje van een trein één keer in de maand uit? "Ik kan me die uitspraak heel goed voorstellen. Maar wij liggen nu eenmaal onder een vergrootglas. We kijken heel goed wat we allemaal kunnen doen om het bedrijf schoner te maken. Zolang de stikstofdiscussie loopt, moeten we hier tijdelijk mee stoppen. Jammer maar helaas."
Bron: NH Nieuws
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/303964/toeristische-attractie-tata-steel-vanwege-uitstoot-in-de-remise-jammer-maar-ook-begrijpelijk
-
"jammer, maar ook begrijpelijk".....tja als ik dan gisteren las dat die Timmermans geen bezwaren heeft tegen het doorgaan met het verstoken van complete bossen in biomassacentrales begrijp ik er geen jota van :P
-
Zandvoort ligt te dichtbij waarschijnlijk.... Redbull betaalt meer
-
"jammer, maar ook begrijpelijk".....tja als ik dan gisteren las dat die Timmermans geen bezwaren heeft tegen het doorgaan met het verstoken van complete bossen in biomassacentrales begrijp ik er geen jota van :P
Hij roept zelfs dat het wenselijk is om zo van het Russische gas af te komen.
-
Zandvoort ligt te dichtbij waarschijnlijk.... Redbull betaalt meer
Asjeblieft... zullen we geen onzin uit gaan kramen?
-
Hij roept zelfs dat het wenselijk is om zo van het Russische gas af te komen.
Waarmee je ziet hoever men wil gaan als er prioriteiten gesteld zijn.
Was het verhaal oorlog in oekraine door rusland er niet geweest,dan had men harder schande blijven roepen over de biomassa centrales en wellicht daarop gehandeld.
De ene doelstelling is de ander niet,alles hangt af van hoeveel waarde men ergens aan hangt op een bepaald moment.
-
Iets meer treintjes graag,
En iets minder onderbuik.
Veel te mooi weer!
Groeten
Hendrik Jan
-
Asjeblieft... zullen we geen onzin uit gaan kramen?
Natuurlijk, Sicco chargeert wat. Maar sommige koeien lijken inderdaad heiliger te zijn dan andere. "Iedereen" houdt van Max, maar Bonne en Tom zijn wat minder in the picture en daardoor wat vatbaarder voor beperkingen. Zie ook het verhaal van de rijdende barbecue in het Goffertpark.
-
Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat dit voor de stoomclub zelf betekent.
Geen ritten betekent geen inkomsten, en dat wordt door deze situatie 3e jaar op rij?
En het argument wat nu genoemd is, zal volgend jaar ook nog gelden. En daarna… ::)
-
Kan het ook zo zijn dat Tata helemaal klaar is met die stoomhobbyisten op hun terrein en de stikstofaffaire aangrijpt om ze de nek om te draaien?
Twee vliegen in één klap:
Eindelijk die autisten van het terrein, en meteen een teken van nietszeggende goodwill richting media, provincie en rijk.
Appeltje-eitje lijkt me.
Groeten
Hendrik Jan
-
Tata ligt om verschillende redenen onder een vergrootglas. Momenteel eigenlijk vooral vanwege de uitstoot van schadelijke stoffen en de mogelijke gezondheidseffecten daarvan voor mensen uit de omgeving.
In ieder geval ligt er een plan om het productieproces minder schadelijk voor mensen milieu te maken, maar daarvoor is tijd nodig. Het is de vraag of het bedrijf die tijd wordt gegund. In dat kader wil men kennelijk helemaal niets meer dat de onderhandelingspositie kan verzwakken.
-
@Hendrik Jan,
Autisten? Jeez.
-
De titel en de tekst van het artikel zijn het niet met elkaar eens over de oorzaak, uitstoot van CO2 of stikstof, maar het zal om de laatste gaan.
In ieder geval zorgde het vervangen van een GE-loc door een Vossloh G6 ervoor dat een fabriek weer in gebruik kon worden genomen terwijl de loc gerenoveerd wordt.
https://m.noordhollandsdagblad.nl/cnt/dmf20200115_16311735?utm_source=google&utm_medium=organic
https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/02/17/atb-eis-zet-rem-op-introductie-schone-en-zuinige-locomotieven/
-
Logisch, het zou publicitair heel slecht uitkomen. Ik zie de krantenkoppen al voor me; "Tata steekt middelvinger uit naar omwonenden met extra uitstoot voor pleziertreintje".
Stephan.
-
Ik heb een tijd op het terrein van toen nog de KNHS gewerkt en geloof me, het terrein is zo gigantisch en volgezet met torenhoge installaties dat die enkele ritten per jaar niet eens opgemerkt zullen worden door omwonenden. De uitstoot van wat dan ook tijdens die enkele ritten is NIETS vergeleken bij de uitstoot die Tata in totaal doet. Symboolpolitiek van de bovenste plank.
-
Ik heb een tijd op het terrein van toen nog de KNHS gewerkt en geloof me, het terrein is zo gigantisch en volgezet met torenhoge installaties dat die enkele ritten per jaar niet eens opgemerkt zullen worden door omwonenden.
Niet opgemerkt worden door omwonenden?
https://youtu.be/8pO1RQ4VAq4 (https://youtu.be/8pO1RQ4VAq4)
https://youtu.be/DPTyOjUjy6s (https://youtu.be/DPTyOjUjy6s)
Stephan.
-
Ik zeg niet dat omwonenden Tata niet zien, maar dat de stoomtrein niet zichtbaar/merkbaar is voor omwonenden, juist door die grote installaties die hem aan het oog en oor onttrekken.
Alsof je tijdens een popconcert de bezoekers vraagt hun telefoon uit te zetten, om overlast voor de omwonenden door ringtones te voorkomen 8)
-
De Hoogovens stoomtrein is, zover ik gehoord heb van een vrijwilliger, eigendom van Tata en is bedoeld om bezoekers op een gecontroleerde wijze het terrein te laten zien. Of het treintje vervuilend is of niet, een foto van de milieubeweging van een rijdende stoomtrein op het Hoogoventerrein zal veel negatieve aandacht opleveren. Dan is het verstandiger voorlopig niet te rijden.
-
Met verstand heeft dit geen bal te maken.
Het gaat puur om de emotie helaas.
Vandaar ook mijn eerdere opmerking over autistische stoomliefhebbers. Dat is niet hoe ik ze bekijk, maar wel hoe een deel van de media ze afschildert. En hoe treinenliefhebbers, terecht of niet, door het publiek worden gezien.
Het stilleggen van die Hoogoventrein is een eenvoudige manier voor Tata om goodwill te kweken bij omwonenden, media, provinciale en landelijke politiek.
Want reken maar dat Hoogovens zich serieus bedreigd weet in het voortbestaan op termijn. En dan helpen alle beetjes, in dit tijdsgewricht waarin iedere influencer zich een autoriteit waant.
Dat die stilgelegde stoomtrein geen enkele bijdrage levert aan welk probleem ook, doet niet terzake.
Het gaat om de beeldvorming, niet om de inhoud.
Groeten
Hendrik Jan
-
Ik heb een tijd op het terrein van toen nog de KNHS gewerkt en geloof me, het terrein is zo gigantisch en volgezet met torenhoge installaties dat die enkele ritten per jaar niet eens opgemerkt zullen worden door omwonenden. De uitstoot van wat dan ook tijdens die enkele ritten is NIETS vergeleken bij de uitstoot die Tata in totaal doet. Symboolpolitiek van de bovenste plank.
Inderdaad, pure symboolpolitiek. De uitstoot van die paar stoomtreinen valt in het niet bij wat Tata dagelijks zelf uitstoot.
-
Hoe vervuilend is een stoomtrein?
De meeste uitstoot is waterdamp. Dat is niet echt vervuilend.
Houtskool (waar een stoomtrein ook op kan rijden) is CO2 neutraal (https://youtu.be/eQOWKxHMpvc vanaf 4.45). Dan hou je alleen iets slijtage van metaal (zoals remblokken) over, maar die kan ter plaatse gemaakt worden. Scheelt weer een vrachtwagen. En voor het houtwerk kan je bamboe gebruiken.
Je kunt een groen bord ophangen met de tekst wij vervoeren u CO2 neutraal.
Natuurlijk ben ik niet neutraal (ik had graag mee gewild). Maar had de directe deze ritten kunnen gebruiken voor het werven van personeel? Aan de andere kant, op welke andere plek kan je op het terrein van een commerciële bedrijf een dagtocht maken? Het zijn in ieder geval heel erg weinig.
-
Heb net even gebeld met Frans T. in Brussel. Het voorstel om houtpellets te gebruiken viel bij hem in zeer goede aarde. Sterker nog; hij wees enthousiast op de reeds gesubsidieerde bulkladingen die al onderweg zijn en waarvan Rob J. te 's-Gravenhage zeker dacht te weten dat het sprokkelhout is.
Het kappen van bamboe mag alleen nog maar dienen voor bestek en wattenstaafjes, aldus Frans.
De hoogoventrein zou een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de doelmatigheid van het reeds uitgegeven geld aan niet meer terug te draaien subsidies. Bovendien zou het zonde zijn van al dat sprokkelhout als dat niet gebruikt zou worden voor een stoomlokomotief. Ook een goed idee voor de Britten trouwens, die per ongeluk hun laatste kolenmijn hebben gesloten.
Goed. Ik ga mezelf maar weer aangeven bij het moderatorteam.
Peter
-
Ik heb juist vorige week het Terschellinger Smalspoor te koop gezet...met daarbij een ACCU-locomotief. Voor zover ik weet geen stikstof probleem.
Zie rubiek "Vraag en Aanbod" op dit forum.
-
Hoe vervuilend is een stoomtrein?
De meeste uitstoot is waterdamp. Dat is niet echt vervuilend.
Houtskool (waar een stoomtrein ook op kan rijden) is CO2 neutraal (https://youtu.be/eQOWKxHMpvc vanaf 4.45). Dan hou je alleen iets slijtage van metaal (zoals remblokken) over, maar die kan ter plaatse gemaakt worden. Scheelt weer een vrachtwagen. En voor het houtwerk kan je bamboe gebruiken.
Je kunt een groen bord ophangen met de tekst wij vervoeren u CO2 neutraal.
Natuurlijk ben ik niet neutraal (ik had graag mee gewild). Maar had de directe deze ritten kunnen gebruiken voor het werven van personeel? Aan de andere kant, op welke andere plek kan je op het terrein van een commerciële bedrijf een dagtocht maken? Het zijn in ieder geval heel erg weinig.
Ik denk dat het wat kort door de bocht is om te zeggen dat een Stoomlok zomaar op houtskool gestookt kan worden...
-
Houtskool (waar een stoomtrein ook op kan rijden) is CO2 neutraal.
Grapjas ;D
Als ik een boom die 30 jaar CO2 heeft opgeslagen vervang door een nieuwe boom, dan zal ik weer 30 jaar moeten wachten tot deze boom weer net zoveel CO2 heeft opgeslagen.
Houtstook, in welke vorm dan ook, is dus verre van CO2 neutraal.
Bart
-
Hangt ervan af hoeveel bomen je plant.
En in welk tempo.
Groeten
Hendrik Jan
-
Er worden wereldwijd meer bomen gekapt dan er aangeplant worden. Al is het maar om ethanol te produceren om onze benzine zogenaamd groen te krijgen.
Dus...begin maar eens eerst om je eigen tuin vol te zetten. Daarna praten we weer eens verder ;D
Bart
-
Dan kunnen we onze conversatie meteen voortzetten.
Ik stook namelijk al zo'n15 jaar wilgenhout dat ik met de handzaag uit de singel rondom mijn moestuin zaag en minimaal 2 jaar laat drogen.
Die singel groeit elk jaar weer terug naar de oude omvang.
De as wordt onder de singel uitgestrooid en vormt een uitstekende bemesting.
Interessanter dan elkaar afkatten, is het om eens te berekenen hoe groot het bosperceel moet zijn, dat een museumlijn kan voorzien van duurzame brandstof.
Groeten
Hendrik Jan
-
De gedachte achter dat hele houtpelletverhaal was natuurlijk dat het zou moeten gaan om dood sprokkelhout. Als je dat laat wegrotten, komt alle opgeslagen CO2 sowieso weer vrij.
Inmiddels blijkt in de praktijk dat het zo niet werkt omdat er bomen voor gekapt worden.
Peter
-
Interessanter dan elkaar afkatten, is het om eens te berekenen hoe groot het bosperceel moet zijn, dat een museumlijn kan voorzien van duurzame brandstof.
Hallo
Ik denk dat je een aardig perceel nodig hebt om een museumlijntje van sprokkelhout te voorzien. En dan nog..het is weggegooide energie die je ook zinvol had kunnen gebruiken als je het vanuit een millieuactivistisch standpunt zou bekijken :angel:
Bart
-
Bart, je laatste opmerking snap ik niet.
On topic:
Als het geen sprokkelhout is, maar productiebos, hoe groot moet het perceel dan zijn?
En trouwens, hoeveel steenkool verbruikt die hoogovenstoomtrein eigenlijk per jaar?
Kan nooit veel zijn. Zo veel kilometers maken ze niet.
Groeten
Hendrik Jan
-
Zie ook parallel hieraan... Misschien samenvoegen?
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102778.0
En over een aantal opmerkingen....
Asjeblieft... zullen we geen onzin uit gaan kramen?
Als je optelt wat die auto's verstoken, maar al helemaal wat er op een formule 1 afkomt.. Daarvoor vlogen een paar 1000 man recent ook naar Quatar. Of waar dan ook...
En over de uitstoot; het gaat niet alleen om CO2, maar ook om NOx, SOx en PM.
-
Kan het ook zo zijn dat Tata helemaal klaar is met die stoomhobbyisten op hun terrein en de stikstofaffaire aangrijpt om ze de nek om te draaien?
Twee vliegen in één klap:
Eindelijk die autisten van het terrein, en meteen een teken van nietszeggende goodwill richting media, provincie en rijk.
Appeltje-eitje lijkt me.
Groeten
Hendrik Jan
Never waste a good crisis.
-
Mag ik dit nog doen in de tuin (bij mooi weer om buiten te spelen)?
https://youtu.be/VR-MIzhWSOM (https://youtu.be/VR-MIzhWSOM)
https://www.youtube.com/v/VR-MIzhWSOM
Groet
Fred
-
Alleen als je niet bij een Natura 2000 gebied woont ;D
-
En biodynamische linksdraaiende houtskool stookt.
Met roetwasser.
Maar dat spreek voor zich, natuurlijk.
Groeten
Hendrik Jan
-
En niet teveel CO2 blijft uitademen, maar ook dat spreekt voor zich.
Peter
-
En al grappend en grollend gingen wij met z'n allen ten onder... :D