Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortsluiting bij wissels door Spoorloos
Vandaag om 14:09:39
"Nederlandse" modellen door TonM
Vandaag om 14:00:40
Piko lok digitaal rijdt direct weg door henk
Vandaag om 13:32:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:20:27
Les Billards du Vivarais door MaraNCS
Vandaag om 13:14:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 13:03:50
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hervé
Vandaag om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
19 Toen door PlanU
Vandaag om 11:01:05
Schrootplaats door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
diorama, voor lange treinen. door Benelux795
Vandaag om 07:54:29
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 07:51:23
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
  

Auteur Topic: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)  (gelezen 2512 keer)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard

Mod: uit dit draadje heb ik het afgesplitst

En om het historisch correct te houden; Onze vrijheid begon toen de Russen (jawel) de Duitsers begonnen te verslaan in Rusland. En die verliezen liepen uiteindelijk in de miljoenen manschappen. Duitsland moest steeds meer manschappen en materiaal naar het oosten sturen en dat verminderde hun kracht in West-Europa. Dat maakte het voor de geallieerden dan weer makkelijker om binnen te vallen in Frankrijk.

Wie er meer van wil weten verwijs ik graag naar een goede en langlopende serie documentaires op YouTube: WW2 in real time. Elke zaterdag komt daar een nieuwe documentaire over diezelfde week in WW2. Komende zaterdag wordt de week van 7 mei 1943 behandeld.
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2022, 13:49:20 door Reinout van Rees »
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2022, 19:07:20 »
Je haalt me de woorden uit de mond. De Russen hebben waanzinnige offers gebracht, ook voor onze vrijheid. Helaas is dat door de koude oorlog weggedrukt en werd de focus vrijwel alleen op de Westerse bevrijders gelegd. Gelukkig is daar sinds het einde van de koude oorlog flink verandering in gekomen.

Desalniettemin een mooi diorama  (y)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2022, 22:00:12 »
De Russen hebben waanzinnige offers gebracht, ook voor onze vrijheid.

Dat wil ik toch graag een beetje nuanceren.
De Russen (of beter: de Sovjets) hebben inderdaad enorme offers gebracht in de oorlog tegen Nazi-Duitsland. En ja, de ondergang van Nazi-Duitsland en dus de bevrijding van West-Europa zijn voor een groot deel daaraan te danken. Dus als je kijkt naar de gevolgen, hebben wij onze vrijheid voor een belangrijk deel aan hen te danken.

Ik heb echter niet de illusie dat de Sovjets destijds de bevrijding van bezet Europa voor ogen hadden, noch de vrijheid van wie dan ook. Zij hebben hun offers dan ook niet gebracht omwille van onze vrijheid maar omwille van het verdrijven van de Nazi's uit hun eigen land. En om hun eigen invloedssfeer uit te bouwen.
In de Europese landen die door de Sovjets zijn "bevrijd" van Nazi-Duitsland heeft de bevolking nog decennia moeten wachten op hun vrijheid.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2022, 22:02:54 door TonM »

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2022, 23:41:37 »
Ik breng een verdere nuance aan: het begin van de bevrijding lag in het winnen van de Battle of Britain in september 1940!
Dat vliegkampschip voor de europesche kust was essentieel, ook voor het bevoorraden van de russen via Moermansk!
Mvrgr

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6528
  • Spaar ze allemaal.
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #4 Gepost op: 06 mei 2022, 00:26:46 »

Ik heb echter niet de illusie dat de Sovjets destijds de bevrijding van bezet Europa voor ogen hadden, noch de vrijheid van wie dan ook. Zij hebben hun offers dan ook niet gebracht omwille van onze vrijheid maar omwille van het verdrijven van de Nazi's uit hun eigen land. En om hun eigen invloedssfeer uit te bouwen.


Kijk naar de oorlog met Finland, wat verrassend veel overeenkomsten toont met de oorlog met Oekraïne nu.

Stephan.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #5 Gepost op: 06 mei 2022, 07:07:42 »
Het enige voordeel wat de Russen hadden en hebben, is het feit dat ze een vrijwel onbeperkte voorraad manschappen hebben. Voor de rest zijn ze militair behoorlijk incompetent.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1810
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2022, 10:12:58 »
Rusland kan deze oorlog op de ouderwetse manier niet winnen en wij (WW3 wordt uitgevochten in Oekraine) ook niet. Beide partijen kunnen dit volhouden tot Kiev er net zo uit ziet als Marioepol. Als je dan midden in Oekraine op een stoel gaat staan kun je het hele land overzien. En dat beseffen beide partijen. Maar dat is het punt helemaal niet.

De vraag, en de angst, is niet of, maar wanneer de Russen het voorzichtigjes eens met een neutronenbommetje gaan proberen. Het gehersenspoelde Russische volk is er al klaar voor. En die paar Russen die dit ook niet willen hullen zich in volstrekte lethargie. Dus we kunnen dapper met onze treintjes spelen, over een maand of anderhalf zijn we er waarschijnlijk allemaal niet meer. Iemand nog vakantieplannen?
Aan de andere kant, wat kunnen we anders doen dan maandag gewoon maar weer naar het werk te gaan alsof er niks aan de hand is? Op de bank zitten wachten tot de bom valt? 

Een andere optie is dat ergens in Oekraine een kernbom ontploft en dat het Westen daarna de handen van Oekraine aftrekt. Dan is de oorlog over en blijft het Westen verder leed bespaard.

Afijn, snel maar weer gaan knutselen.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #7 Gepost op: 06 mei 2022, 10:32:55 »
De Sovjets onder leiding van Stalin brachten nogal makkelijk offers, zolang het natuurlijk hun eigen hachje niet was.
Kijk even op wikipedia naar Jozef Stalin, alinea 4 die begint met: Aan de andere kant bewerkstelligde zijn meedogenloze totalitaire bewind...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jozef_Stalin

Zoals Ton al aangeeft: In de Europese landen die door de Sovjets zijn "bevrijd" van Nazi-Duitsland heeft de bevolking nog decennia moeten wachten op hun vrijheid.
En die vrijheid die er dan nu eindelijk is gaat het huidige Russische bewind van zelfverrijkers duidelijk te ver.
Groet van Ben

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #8 Gepost op: 06 mei 2022, 10:54:05 »
Een andere optie is dat ergens in Oekraine een kernbom ontploft en dat het Westen daarna de handen van Oekraine aftrekt. Dan is de oorlog over en blijft het Westen verder leed bespaard.

Zoiets dacht Chamberlain ook in september 1938.......

Grtz, Ton

Benrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #9 Gepost op: 06 mei 2022, 11:13:09 »
Precies, echt een illusie dat deze offeraars van anderen dan zichzelf dan bij Oekraïne stoppen...
psychopathie stop je helaas niet met toegeven  :-\
Groet van Ben

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #10 Gepost op: 06 mei 2022, 13:19:04 »
Hallo,

Ik vrees dat we hard op weg zijn naar een Derde wereldoorlog , Komt Putin in het nauw dan is de kans vrij groot dat hij een kernraket af schiet op Den Haag of Rotterdam of op Berijn

Waar Putin meebezig is heeft na mijn idee heel erg veel weg waar Adolf Hitler in 1939 mee begon de aanval op Polen.  Ik vermoed dat het niet bij de ukraine zal blijven aangezien Putin paar jaar geleden gezegd heeft dat  tot aan Alaska wil staan dus het hele oude gebied van wat ooit bij Rusland hoorde wil terug hebben.

gr bernhard

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #11 Gepost op: 06 mei 2022, 13:38:37 »
Zo dom is Poetin niet.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5198
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2022, 13:41:22 »
Nee, het is geen domheid. Het is erger, Eelco: hij is gek. Net zoals snorretje.
Groet, Frank

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7404
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2022, 13:57:38 »
Huishuidelijk: ik heb het van het niet-vergeten-5-mei draadje afgesplitst, dan kunnen we ongestoord hier verder praten.

Inhoudelijk:
- Die "WW2 in real time" is inderdaad een aanrader.
- Het boek "Europa in oorlog" van Norman Davies heeft het bij mij pas echt duidelijk gemaakt wat het enorme verschil tussen west- en oostfront was in aantallen. Hij gebruikt "manmaanden" als maat voor veldslagen. Dus hoeveel man was hoeveel maanden ermee bezig. D-Day t/m de doorbraak staat wel in de top-10 maar háált het niet bij sommige offensieven aan het oostfront. (Alsnog moet je absoluut niet onderschatten wat het westen deed, maar goed.)
- Ik las eens een macabere opmerking/grap die de akeligheid wel aardig weergeeft: "de tweede wereldoorlog was een wedstrijd tussen Hitler en Stalin wie de meeste Russen kon doden"...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4039
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: USSR, Rusland, Oekraïne (naar aanleiding van "niet vergeten" draadje)
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2022, 14:00:36 »
Ik denk daar toch iets anders over.

De EU is al jaren aan het lobbyen om voormalige grond van Rusland op een politieke manier af te nemen.
Zo is Rusland na de val van de muur in Berlijn veel grond kwijt geraakt. ( voormalige DDR )

Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Tsjechië, Hongarije, Slowakije, Slovenië en Bulgarije vallen onder tussen onder de EU staten.

Door Ukraine binnen te vallen, probeert Poetin te voorkomen dat ook dit stuk land zich aansluit bij de EU.

Kees.