Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Roco NS Vectron in NS-flow design  (gelezen 27950 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #45 Gepost op: 27 April 2022, 21:40:56 »
Heb deze loc voor mn broer besteld die NL rijdt, bij hem missen de anti slipbanden. Stammetje ACME IC rijtuigen erachter kwam niet vooruit..

Sowieso, dat bouwpakket voor 300€. Wat een kutservice van roco, kansloos. Zelfs aan de onderkant moet je onderdeeltjes monteren...

4020 281-4

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #46 Gepost op: 27 April 2022, 21:46:36 »
Is dat echt zo'n probleem bij Roco?

Ja, bij mij wel. Sinds 2020 ervaar ik dat waardoor ik niet meer voorbestellingen plaats bij een fysieke winkel. Geen zin in gezeur met de verkoper in 1:1 gesprekken. Vandaar dat ik bijna alles bij een internethandel in het buitenland koop (wel met NL btw). De afgelopen jaren zeven locomotieven gehad met lakschade/printfouten of beschadigde onderdelen. Gelukkig waren de vervangers (meestal) wel goed. Zie: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)..., bericht #14173 en #14175.

Gelukkig had Roco laatst een enquête, daar maar wat kritisch geweest. Verder ben ik tevreden met mijn Roco modellen (locomotieven en wagons).
Met vriendelijke groet, Christiaan

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #47 Gepost op: 28 April 2022, 01:03:53 »
Is dat echt zo'n probleem bij Roco? Ik wilde binnenkort de NS-Vectron aanschaffen, misschien eerst in de fysieke winkel alles goed controleren.

Ik vind het wel meevallen hoor. De laatste jaren de Sharky, de Raillogix, de Boxxpress, de Hollandpiercer en de NS Flow gekocht, en bij geen van allen was er iets aan de hand. En ik kijk toch echt wel behoorlijk kritisch.


.... Vandaar dat ik bijna alles bij een internethandel in het buitenland koop (wel met NL btw)....

Zelf zou ik dan juist bang zijn voor beschadigingen. Als een loc met pakketpost uit het buitenland komt krijgt hij aardig wat te verduren. Zeker als je bekijkt dat de bv. Vectrons van Roco strak ingeklemd zitten in een piepschuimen doosje. Bij elke beweging schuurt dat toch een beetje langs de behuizing.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #48 Gepost op: 28 April 2022, 07:02:10 »
Hier eigenlijk ook geen problemen met recent gekochte locs van Roco.
De Vectrons trekken ook zonder asb trouwens iedere gewenste trein. 30-plus zelflossers, geen punt. Mijn nieuwe NS-Vectron heeft zonder asb al helemaal geen moeite met een stuk of acht rijtuigen. Ze horen er bij aanschaf natuurlijk op te zitten, daar niet van.

Dat bouwpakketkarakter vind ik iedere keer wel vervelend ja. Maar ja, na een kwartiertje knutselen is dat ook weer geweest.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2022, 07:28:09 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1484
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #49 Gepost op: 28 April 2022, 10:35:16 »
Ik heb even een ander vraagje.
In de gebruiksaanwijzing op pag 8 staat dat je het onderste gedeelte waar de buffers aan zitten los kunt maken.
Hoe doe je dat , moeten de 2 schroeven die aan de onderkant in de hoeken zitten
los worden gemaakt?

mvg Henk

Sven

  • Online Online
  • Berichten: 8332
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #50 Gepost op: 28 April 2022, 10:39:31 »
Lakbeschadigingen heb ik ook last van bij Roco. Ik weet niet of de Vectron ook zo'n dom plastic kapje heeft, maar ik heb het bij meer Roco modellen gezien. Omdat het maar half over de lok heen zit, drukt het plastic tegen de zijwand aan. Ik heb dit bij Roco in December 2020 gemeld en vraag me af of ze het proces ondertussen hebben aangepast. Ik kreeg in ieder geval wel een antwoord terug ("Wir werden Ihren Hinweis bezüglich der Verpackung an die zuständige Abteilung zur Überprüfung weiterleiten."). Of dat kapje helemaal weglaten, of schuim tussen het plastic en de lok. Maar als ze hiermee doorgaan, beschadigen ze zo goed als alle modellen. Het valt niet altijd meteen op en is op sommige modellen minder dan andere. Maar de drie Roco modellen die ik in mijn handen heb gehad, hadden alle drie deze schade.


Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4400
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #51 Gepost op: 28 April 2022, 10:42:54 »
Ik heb even een ander vraagje.
In de gebruiksaanwijzing op pag 8 staat dat je het onderste gedeelte waar de buffers aan zitten los kunt maken.
Hoe doe je dat , moeten de 2 schroeven die aan de onderkant in de hoeken zitten
los worden gemaakt?

mvg Henk

Voorzichtig trekken.
En de koppelschacht zelf kan je er ook voorzichtig aftrekken, dan kan me de voorkant mooi dichtbouwen.


Overigens m.b.t. schade bij Roco, dit is voor mij ook de eerste loc/treinstel sinds tijden waar niks los, kapot of beschadigd is.
« Laatst bewerkt op: 28 April 2022, 10:45:04 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #52 Gepost op: 28 April 2022, 20:03:21 »
Een andere detailvraag:
Zijn de uitmondingen van de zandleidingen in het vlak van de wielband geplaatst?

Ik vraag dit omdat Roco daar op een gegeven moment kennelijk van is afgestapt en ze net buiten het vlak heeft gepositioneerd.
Zoals bijvoorbeeld bij de ER20, de BR 152 en de BR 189.
Ik vind dat jammer omdat het toch een beetje afbreuk doet aan het beeld van de draaistellen, hoe gedetailleerd die ook zijn uitgevoerd.

Ik hoop maar dat ze bij Roco voor de Vectron op hun schreden zijn teruggekeerd.

Groet, Bas

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #53 Gepost op: 28 April 2022, 20:42:31 »
Lakbeschadigingen heb ik ook last van bij Roco. Ik weet niet of de Vectron ook zo'n dom plastic kapje heeft, maar ik heb het bij meer Roco modellen gezien. Omdat het maar half over de lok heen zit, drukt het plastic tegen de zijwand aan. Ik heb dit bij Roco in December 2020 gemeld en vraag me af of ze het proces ondertussen hebben aangepast.

Heb afgelopen december de Mercitalia Vectron gekocht, deze zat in piepschuim. Wat ik overigens bij alle andere locs en wagons van Roco al enige tijd niet meer gezien had:


Was trouwens helemaal in goede staat.
Groet!
Michiel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #54 Gepost op: 28 April 2022, 20:49:54 »
Ja, de NS Vectron kwam ook in piepschuim.  (y)
Vind ik toch een stuk prettiger dan dat ellendige zachte schuim waar van alles in blijft haken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #55 Gepost op: 28 April 2022, 21:23:23 »
Heb al verscheidene Roco Vectrons ontvangen waar de voorruiten tijdens transport uitgedrukt zijn. Doe mij maar het halfharde schuim zoals LS Models gebruikt.
Groet Frits

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #56 Gepost op: 29 April 2022, 01:26:17 »

Zijde 1-2. De ruimte tussen het trapje en de behuizing is bij cabine 1 ruimer dan bij cabine 2.


Zijde 2-1. Het trapje bij cabine 2 schraapt nog net niet langs de behuizing. Zit er wel heel dicht op.


Vergelijking met de 71958 die ook onlangs uitkwam. Hierbij zit bij alle vier trapjes evenveel ruimte. Links made in VN, rechts EU.

Ja, dit is inderdaad precies wat ik bedoel (bedankt voor de duidelijke foto's, 4020 281-4 (y)).

Vanavond nog eens kritisch gekeken naar mijn loc. Het lijkt niet te zitten in een scheef geplaatste kap, want ook zonder kap staat alleen de onderbouw scheef. Dus het lijkt te zitten in de 'compensatieconstructie' van de draaistellen. Aan cabine 1-zijde had de oplegging van de bak op het draaistel net 0,5mm lager moeten zijn, om op de plekken van de trapjes (zie foto's hierboven) 1mm lager uit te komen; dus op een hoogte zoals cabine 2. Afgaande op bovenstaande foto's lijkt cabine 2 de juiste hoogte te hebben, identiek aan de hoogte van de rode ÖBB-Vectron op de foto's.

Ik bekijk nog wel of en hoe ik dit zal aanpassen. Voor nu vind ik het niet echt storend, het is iets dat je m.i. pas ziet als je heel precies naar alle details kijkt, dan valt dit ook opeens op. Zo op de baan zal het waarschijnlijk niet eens echt opvallen.

grt
Marc
Grt
Marc

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #57 Gepost op: 29 April 2022, 09:16:28 »
Als je wilt weten of een chassis scheeft staat, moet je niet kijken naar trapppies, maar links en rechts de afstand tussen chassis en rails meten. Of om te beginnen de kap eraf halen en met het timmermansoog de afstand tussen chassis en rails bekijken. Ik zie dan niks geks eigenlijk.

Een jaar of tien geleden dacht iemand dat het chassis van de Roco botsneus-1100 scheef was en schreef daar zelfs een artikeltje over. Terwijl het bij dat model toch wel overduidelijk met de kapbevestiging had te maken. De 1100 lijkt symmetrisch, maar het is wel degelijk zaak de kap met cab1 aan de juiste kant terug te zetten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2863
  • Aachenau West
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #58 Gepost op: 29 April 2022, 19:47:24 »
Voor de bijl gegaan.
Hier is de vreemdeling op mijn (Duits georiënteerde) baan.

Ook mijn machine staat wat scheef.
Maar omdat dit kennelijk geen exemplarische fout is, kan ik daar wel mee leven.

Mocht het zo zijn dat er te zijner tijd oplossingen gevonden worden voor het opheffen van de "scheefstand", dan houd ik me aanbevolen.

Het is hoe dan ook een fraaie machine.

Groet, Bas

By the way:
Weet iemand welke pantograaf of pantografen er gebruikt worden in Duitsland. (Er zit maar 1 panto op voor ons gelijkstroomsysteem van 1500V)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: Roco NS Vectron in NS-flow design
« Reactie #59 Gepost op: 29 April 2022, 19:56:59 »
Citaat
By the way:
Weet iemand welke pantograaf of pantografen er gebruikt worden in Duitsland. (Er zit maar 1 panto op voor ons gelijkstroomsysteem van 1500V)

Dat is toch easy. Gewoon kijken op YT naar filmpjes van de NS vectron in Duitsland. Beetje lui om dit hier te vragen.