BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Materieelbespreking => Roco en Fleischmann => Topic gestart door: spoorfan op 24 maart 2022, 14:59:04
-
De Vetron in NS flow uitvoering is binnen. Eerste indruk (y). Zeer veel onderdeeltjes voor het vitrine model en om nog aan te zetten. Handgrepen, ruitenwissers, maar ook voor onder de neus. Je kan vooruit, neem er de tijd voor. De tekening die er bij zit is een beetje een zoekplaatje. Soms lijkt het of een onderdeel er in een bepaalde uitvoering op moet.
Of dat zo is wordt niet helemaal duidelijk.
Alles maar er op gezet.
Spoorfan
-
Leuk, maar het volk wil foto's! ;) ;D :angel:
-
Maarja, wat gaan we er nu achter hangen?
-
Leuk, maar het volk wil foto's! ;) ;D :angel:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-71973-623ca847b9953.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco-71973-623ca847b9953.jpg)
Een foto van het model. Bron: Roco website.
Maarja, wat gaan we er nu achter hangen?
Nightjet rijtuigen of DB Intercity rijtuigen? Of heeft de 759 niet met de DB rijtuigen gereden? De NJ40421 komt helaas alleen als set met lok uit van LSM. De NJ421 rijtuigen zijn wel zonder lok te koop.
-
Zowel de 193 759 als 193 766 hebben met de Berlijntrein gereden, beide zowel nog in het zwart als in de flow kleuren.
Je kunt er ook nog een losse 1700 achter hangen, onderweg naar Maastricht voor onderhoud.
-
Huishoudelijk: typfout uit titel gerepareerd; gerelateerde opmerkingen weggehaald.
Inhoudelijk: een foto van het daadwerkelijke model bij je thuis hoort eigenlijk wel bij een materieelbespreking, lijkt me :)
Reinout-als-moderator
-
Nightjet rijtuigen of DB Intercity rijtuigen? Of heeft de 759 niet met de DB rijtuigen gereden? De NJ40421 komt helaas alleen als set met lok uit van LSM. De NJ421 rijtuigen zijn wel zonder lok te koop.
Precies. Dat is de reden waarom ik de Roco Vectron heb geannuleerd.
Om nou een stam in trek-trek te maken die dient als afsleep richting de Wgm.... :-\
-
Vind het gewoon een mooi ding. :)
-
@spoorfan, heb je ook foto`s gemaakt van de loc? Ben erg benieuwd!
-
Precies. Dat is de reden waarom ik de Roco Vectron heb geannuleerd.
Om nou een stam in trek-trek te maken die dient als afsleep richting de Wgm.... :-\
Geannuleerd? De lok is net op Neerlands sporen en zal in haar hopelijk lange leven van alles aan de haak krijgen, om zoals de 16/17/18 misschien zelfs te eindigen als goederenlok ;)
-
Ja, want ik heb de Nightjet van LS Models besteld. Dus dan heb ik de Roco niet nodig.
Deze locs gaan in deze kleurstelling niet veel meer dan Nightjets rijden en misschien in de toekomst wel alle 1700'en vervangen op de IC Berlijn. Daar zal het echt in NS-kleurstelling bij blijven.
-
@Daan, ik snap jouw opmerking niet. Het is toch juist deze loc die bij de nightjet rijtuigen hoort?
-
Helaas worden de Nightjet rijtuigen alleen door LSM geleverd. Daar wordt standaard een Vectron van LSM bijgeleverd.
Dus heb ik niets aan een losse Vectron.
-
Foto's (https://www.facebook.com/Pijplines/) op FB van Pijplines.
-
Deze locs gaan in deze kleurstelling niet veel meer dan Nightjets rijden en misschien in de toekomst wel alle 1700'en vervangen op de IC Berlijn. Daar zal het echt in NS-kleurstelling bij blijven.
Nee, Daan. daar komt ook speciaal materieel te rijden. Maar misschien was je dat vergeten. ;D
Dit is het materieel dat door de DB besteld is:
https://www.treinreiziger.nl/dit-wordt-de-nieuwe-intercity-berlijn/ (https://www.treinreiziger.nl/dit-wordt-de-nieuwe-intercity-berlijn/)
Helemaal onderaan de lok:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/7661/db-presenteert-nieuwe-trein-voor-ic-berlijn.html (https://www.treinenweb.nl/nieuws/7661/db-presenteert-nieuwe-trein-voor-ic-berlijn.html)
-
@spoorfan, heb je ook foto`s gemaakt van de loc? Ben erg benieuwd!
Geprobeerd foto’s vanaf mijn mobiel up te loaden. Wilde helaas niet lukken.
Sorry voor eventuele typefouten. Soms is het de oorzaak van autocorrect.
Er zitten in ieder geval voldoende extra onderdelen bij. Vooral handgrepen zijn nuttig.
Een tip. Voor het aanbrengen van remslangen, de imitatie koppelingen en de stekkerdozen is het makkelijker als je de onderdelen waarop ze moeten worden aangebracht even los neemt.
Spoorfan
-
Nee, Daan. daar komt ook speciaal materieel te rijden. Maar misschien was je dat vergeten. ;D
Dit is het materieel dat door de DB besteld is:
https://www.treinreiziger.nl/dit-wordt-de-nieuwe-intercity-berlijn/ (https://www.treinreiziger.nl/dit-wordt-de-nieuwe-intercity-berlijn/)
Helemaal onderaan de lok:
https://www.treinenweb.nl/nieuws/7661/db-presenteert-nieuwe-trein-voor-ic-berlijn.html (https://www.treinenweb.nl/nieuws/7661/db-presenteert-nieuwe-trein-voor-ic-berlijn.html)
Zeker niet vergeten! Maar NS heeft een optie voor meer Vectrons. De 1700’en zijn aan het einde van de levensduur. De Talgo treinen zijn vertraagd, maar de ambitie is er wel om te versnellen.
Trek je conclusie, zou ik zeggen. ;D
-
Er zitten in ieder geval voldoende extra onderdelen bij. Vooral handgrepen zijn nuttig.
Een tip. Voor het aanbrengen van remslangen, de imitatie koppelingen en de stekkerdozen is het makkelijker als je de onderdelen waarop ze moeten worden aangebracht even los neemt.
Spoorfan
Kijk dat zijn tips waar een mens wat aan heeft!
Nu wachten tot de sound-variant uitkomt.
-
Rij impressie roco vectron met lopi 5.
Rijd zeer rustig en soepel.
Rij verlichting ziet er perfect uit.
Model is zeer gedetailleerd.
Ben er erg blij mee.
De vectron rijd bij ns ook met de bekende geel/blauwe wagons (icm).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vectron-met-icm-6241fd55ef36f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vectron-met-icm-6241fd55ef36f.jpg)
Heb de vectron in houten op de beurs gekocht bij Harlaar en die was zo vriendelijk om een door mij mee gebrachte lopi 5 er in te zetten.(hij had zelf geen decoders dus even 1 opgehaald bij mte).
-
Leuke combinatie, maar bij NS rijdt de 193 niet met ICR. Gelukkig kan op de modelbaan alles :-)
-
Wat niet is kan nog komen toch?
-
Klopt, maar de kans is wel uitermate klein, zoniet gewoon nul.
-
Tja, er reed ook ooit een 3737 met plan E. Verwachtte ook niemand :angel:
Lok is net in dienst, en de ICR staat nog niet op de nominatie om te worden afgevoerd. Los van dat: Het kan ook een overbrengingsrit zijn. Om nu al aan te geven dat de kans bijna nul is vind ik wat al te somber.
De kans dat de NS-Vectron tegen de 3737 met plan E botst acht ik dan wel bijna nul.
-
ICR staat wel op de nominatie om afgevoerd te worden. 2023-2025 worden ze afgevoerd. ICNG is zijn vervanger.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/8F52BECF-DBA2-441B-9725-9F035A724F37-624324093a8e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/8F52BECF-DBA2-441B-9725-9F035A724F37-624324093a8e7.jpg)
De Roco NS Vectron ook hier in huis. Ik zet de lok in voor de Berlijn trein. Ben erg tevreden over de details en afwerking. De rij eigenschappen zijn ook erg goed.
-
Bij het model zitten ook opnemers voor Mirel beveiliging.
Weet iemand of deze er standaard onder zitten, dus ook bij deze Vectron die helemaal niet in dat gebied komt?
Spoorfan
-
En dan neem ik aan dat je dit (https://en.wikipedia.org/wiki/LS_90) bedoeld?
-
Inderdaad.
-
Ik heb even gegoogled, maar zie geen foto's van inzet in die landen. Echter, is het wel aannemelijk dat Mirel er op zit, omdat ze voor ELL daarmee in meer landen inzetbaar zijn en ze ze dus makkelijker kunnen leasen.
-
Mooie combi met die DB rijtuigen.
Zijn deze 1/87? Ik ben zelf op zoek naar 1/100 of 1/93,5…
zou je merk en nummers willen delen?
-
Even off topic.
(De vraag is te summier om er een apart draadje voor te openen)
Zijn die "neusvleugels" of "snorharen" van de Vectrons in enigermate functioneel?
Of speelt men enkel in op de "smoelen" van de vrachtwagens die momenteel in de mode zijn?
(Ik vrees dus het laatste).
Groet, Bas
-
Even voor degenen die graag foto's van de Roco Vectron wilden zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-193-759-model-2-626304bf768a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-193-759-model-2-626304bf768a2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-193-759-model-3-626304d7f30d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-193-759-model-3-626304d7f30d3.jpg)
Als reactie op Bas zijn vraag over de "snorharen" op de frontplaten denk ik ook dat ze alleen een decoratieve functie hebben.
Bij de NMBS reeks 18 hebben de frontplaten geen "snorharen".
Hans
-
Dank Hans voor de info.
De foto's geven een duidelijk beeld van de machine.
Ik word bijna verleid om er ook een aan te schaffen ;)
Groet, Bas
-
Mooie combi met die DB rijtuigen.
Zijn deze 1/87? Ik ben zelf op zoek naar 1/100 of 1/93,5…
zou je merk en nummers willen delen?
Misschien heb je hier iets aan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=18666.330
Vr. groet, Martijn.
-
Even voor degenen die graag foto's van de Roco Vectron wilden zien:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-193-759-model-2-626304bf768a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-193-759-model-2-626304bf768a2.jpg)
Heb de Vectron sinds afgelopen week ook in huis. Wat een supergedetailleerd model! Roco heeft zich wat mij betreft weer overtroffen (y)
Toch viel me nog 1 puntje op toen ik recht tegen de zijkant van de loc aankeek en wat ik nog niet eerder hier op het forum ben tegengekomen: De loc staat een beetje scheef door de compensatie-constructie van de draaistellen (of hoe heet dat precies? ;D). Zoals ook op de foto van H0Hans te zien is, staat de loc aan cabine1-zijde wat hoger op de poten dan aan cabine2-zijde. Dit loopt op tot een verschil in hoogte van 1mm. Nu vermoed ik dat het vrij simpel op te lossen is, door op de draaistelsteun van cabine 2 een strookje styreen van 1mm te plaatsen. Ik ga dat binnenkort maar eens proberen.
grt
Marc
-
Het is bij de mijne niet opgevallen dat ze scheef staat..
-
Ik ben dan wel benieuwd naar een foto van recht opzij.
-
Toch wel... Deze foto even geleend van je andere draadje (Rheinburg, TP V/VI):
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/A48B54FE-51CA-460E-938A-0AD67DD35E2F-624870dd56e1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/A48B54FE-51CA-460E-938A-0AD67DD35E2F-624870dd56e1b.jpg)
Als je de foto uitvergroot bekijkt zie je hopelijk wel wat ik bedoel. Kijk en vergelijk bijvoorbeeld de cabinetrappen of de onderdelen in het midden van de draaistellen tov. de onderrand van de bak. Zoals de verticale 'schokdemper' (of wat het precies mag zijn). En je ziet dat hij aan cabinezijde 2 wat lager staat dan aan cabinezijde 1.
Voor de goede orde, ik wil het absoluut niet opblazen tot een groot probleem hoor. Uiteindelijk gaat het om een hoogteverschil van 1 mm. Maar het is gewoon iets dat me opviel bij het bekijken van alle details van de loc. Je kijkt er dan zo precies naar, dat dit je (of mij althans) ook opeens opvalt...
grt
Marc
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/85C54BDD-70E3-4DC1-9F87-38A2C9A86900-626843bded88e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/85C54BDD-70E3-4DC1-9F87-38A2C9A86900-626843bded88e.jpg)
Zo recht mogelijk een foto proberen te maken.
Ik zie het echt niet.
-
Niet mijn tijd en geografische gebied maar detaillering ziet er inderdaad erg goed uit (y)
-
Ik zie het op deze foto (overigens vanaf de andere kant genomen dan je eerdere foto) ook niet, vreemd genoeg. Al is dat natuurlijk positief! Ik zal vanavond een goede soortgelijke foto van die van mij maken. Daar zie ik dat hoogteverschil namelijk wel.
Grt
Marc
-
Zit de kap er wel goed op?
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0260-6269305282444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0260-6269305282444.jpg)
Zijde 1-2. De ruimte tussen het trapje en de behuizing is bij cabine 1 ruimer dan bij cabine 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0259-6269305297ac5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0259-6269305297ac5.jpg)
Zijde 2-1. Het trapje bij cabine 2 schraapt nog net niet langs de behuizing. Zit er wel heel dicht op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0255-6269305283803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0255-6269305283803.jpg)
Vergelijking met de 71958 die ook onlangs uitkwam. Hierbij zit bij alle vier trapjes evenveel ruimte. Links made in VN, rechts EU.
Eindelijk eens twee Roco's niet hoeven om te ruilen vanwege lak/print beschadigingen. Om deze ruimte tussen trapje en behuizing een model om te ruilen is wat te gek. Ben wel benieuwd waardoor dit komt en of het bij andere Vectrons die in model komen ook zo zal zijn.
-
Bij mijn laatste foto heb ik ‘m recht genomen.
En tussen die ene en deze heb ik haar open gehad om alle losse onderdelen te zetten.
Misschien dat ik daarmee iets recht geklikt heb?
-
Eindelijk eens twee Roco's niet hoeven om te ruilen vanwege lak/print beschadigingen.
Is dat echt zo'n probleem bij Roco? Ik wilde binnenkort de NS-Vectron aanschaffen, misschien eerst in de fysieke winkel alles goed controleren.
-
Heb deze loc voor mn broer besteld die NL rijdt, bij hem missen de anti slipbanden. Stammetje ACME IC rijtuigen erachter kwam niet vooruit..
Sowieso, dat bouwpakket voor 300€. Wat een kutservice van roco, kansloos. Zelfs aan de onderkant moet je onderdeeltjes monteren...
-
Is dat echt zo'n probleem bij Roco?
Ja, bij mij wel. Sinds 2020 ervaar ik dat waardoor ik niet meer voorbestellingen plaats bij een fysieke winkel. Geen zin in gezeur met de verkoper in 1:1 gesprekken. Vandaar dat ik bijna alles bij een internethandel in het buitenland koop (wel met NL btw). De afgelopen jaren zeven locomotieven gehad met lakschade/printfouten of beschadigde onderdelen. Gelukkig waren de vervangers (meestal) wel goed. Zie: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)..., bericht #14173 en #14175.
Gelukkig had Roco laatst een enquête, daar maar wat kritisch geweest. Verder ben ik tevreden met mijn Roco modellen (locomotieven en wagons).
-
Is dat echt zo'n probleem bij Roco? Ik wilde binnenkort de NS-Vectron aanschaffen, misschien eerst in de fysieke winkel alles goed controleren.
Ik vind het wel meevallen hoor. De laatste jaren de Sharky, de Raillogix, de Boxxpress, de Hollandpiercer en de NS Flow gekocht, en bij geen van allen was er iets aan de hand. En ik kijk toch echt wel behoorlijk kritisch.
.... Vandaar dat ik bijna alles bij een internethandel in het buitenland koop (wel met NL btw)....
Zelf zou ik dan juist bang zijn voor beschadigingen. Als een loc met pakketpost uit het buitenland komt krijgt hij aardig wat te verduren. Zeker als je bekijkt dat de bv. Vectrons van Roco strak ingeklemd zitten in een piepschuimen doosje. Bij elke beweging schuurt dat toch een beetje langs de behuizing.
-
Hier eigenlijk ook geen problemen met recent gekochte locs van Roco.
De Vectrons trekken ook zonder asb trouwens iedere gewenste trein. 30-plus zelflossers, geen punt. Mijn nieuwe NS-Vectron heeft zonder asb al helemaal geen moeite met een stuk of acht rijtuigen. Ze horen er bij aanschaf natuurlijk op te zitten, daar niet van.
Dat bouwpakketkarakter vind ik iedere keer wel vervelend ja. Maar ja, na een kwartiertje knutselen is dat ook weer geweest.
-
Ik heb even een ander vraagje.
In de gebruiksaanwijzing op pag 8 staat dat je het onderste gedeelte waar de buffers aan zitten los kunt maken.
Hoe doe je dat , moeten de 2 schroeven die aan de onderkant in de hoeken zitten
los worden gemaakt?
mvg Henk
-
Lakbeschadigingen heb ik ook last van bij Roco. Ik weet niet of de Vectron ook zo'n dom plastic kapje heeft, maar ik heb het bij meer Roco modellen gezien. Omdat het maar half over de lok heen zit, drukt het plastic tegen de zijwand aan. Ik heb dit bij Roco in December 2020 gemeld en vraag me af of ze het proces ondertussen hebben aangepast. Ik kreeg in ieder geval wel een antwoord terug ("Wir werden Ihren Hinweis bezüglich der Verpackung an die zuständige Abteilung zur Überprüfung weiterleiten."). Of dat kapje helemaal weglaten, of schuim tussen het plastic en de lok. Maar als ze hiermee doorgaan, beschadigen ze zo goed als alle modellen. Het valt niet altijd meteen op en is op sommige modellen minder dan andere. Maar de drie Roco modellen die ik in mijn handen heb gehad, hadden alle drie deze schade.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-V60-626a51c102c69.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/roco-V60-626a51c102c69.jpg)
-
Ik heb even een ander vraagje.
In de gebruiksaanwijzing op pag 8 staat dat je het onderste gedeelte waar de buffers aan zitten los kunt maken.
Hoe doe je dat , moeten de 2 schroeven die aan de onderkant in de hoeken zitten
los worden gemaakt?
mvg Henk
Voorzichtig trekken.
En de koppelschacht zelf kan je er ook voorzichtig aftrekken, dan kan me de voorkant mooi dichtbouwen.
Overigens m.b.t. schade bij Roco, dit is voor mij ook de eerste loc/treinstel sinds tijden waar niks los, kapot of beschadigd is.
-
Een andere detailvraag:
Zijn de uitmondingen van de zandleidingen in het vlak van de wielband geplaatst?
Ik vraag dit omdat Roco daar op een gegeven moment kennelijk van is afgestapt en ze net buiten het vlak heeft gepositioneerd.
Zoals bijvoorbeeld bij de ER20, de BR 152 en de BR 189.
Ik vind dat jammer omdat het toch een beetje afbreuk doet aan het beeld van de draaistellen, hoe gedetailleerd die ook zijn uitgevoerd.
Ik hoop maar dat ze bij Roco voor de Vectron op hun schreden zijn teruggekeerd.
Groet, Bas
-
Lakbeschadigingen heb ik ook last van bij Roco. Ik weet niet of de Vectron ook zo'n dom plastic kapje heeft, maar ik heb het bij meer Roco modellen gezien. Omdat het maar half over de lok heen zit, drukt het plastic tegen de zijwand aan. Ik heb dit bij Roco in December 2020 gemeld en vraag me af of ze het proces ondertussen hebben aangepast.
Heb afgelopen december de Mercitalia Vectron gekocht, deze zat in piepschuim. Wat ik overigens bij alle andere locs en wagons van Roco al enige tijd niet meer gezien had:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto-11-626adff135788.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Foto-11-626adff135788.jpg)
Was trouwens helemaal in goede staat.
-
Ja, de NS Vectron kwam ook in piepschuim. (y)
Vind ik toch een stuk prettiger dan dat ellendige zachte schuim waar van alles in blijft haken.
-
Heb al verscheidene Roco Vectrons ontvangen waar de voorruiten tijdens transport uitgedrukt zijn. Doe mij maar het halfharde schuim zoals LS Models gebruikt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0260-6269305282444.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0260-6269305282444.jpg)
Zijde 1-2. De ruimte tussen het trapje en de behuizing is bij cabine 1 ruimer dan bij cabine 2.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0259-6269305297ac5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0259-6269305297ac5.jpg)
Zijde 2-1. Het trapje bij cabine 2 schraapt nog net niet langs de behuizing. Zit er wel heel dicht op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0255-6269305283803.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCN0255-6269305283803.jpg)
Vergelijking met de 71958 die ook onlangs uitkwam. Hierbij zit bij alle vier trapjes evenveel ruimte. Links made in VN, rechts EU.
Ja, dit is inderdaad precies wat ik bedoel (bedankt voor de duidelijke foto's, 4020 281-4 (y)).
Vanavond nog eens kritisch gekeken naar mijn loc. Het lijkt niet te zitten in een scheef geplaatste kap, want ook zonder kap staat alleen de onderbouw scheef. Dus het lijkt te zitten in de 'compensatieconstructie' van de draaistellen. Aan cabine 1-zijde had de oplegging van de bak op het draaistel net 0,5mm lager moeten zijn, om op de plekken van de trapjes (zie foto's hierboven) 1mm lager uit te komen; dus op een hoogte zoals cabine 2. Afgaande op bovenstaande foto's lijkt cabine 2 de juiste hoogte te hebben, identiek aan de hoogte van de rode ÖBB-Vectron op de foto's.
Ik bekijk nog wel of en hoe ik dit zal aanpassen. Voor nu vind ik het niet echt storend, het is iets dat je m.i. pas ziet als je heel precies naar alle details kijkt, dan valt dit ook opeens op. Zo op de baan zal het waarschijnlijk niet eens echt opvallen.
grt
Marc
-
Als je wilt weten of een chassis scheeft staat, moet je niet kijken naar trapppies, maar links en rechts de afstand tussen chassis en rails meten. Of om te beginnen de kap eraf halen en met het timmermansoog de afstand tussen chassis en rails bekijken. Ik zie dan niks geks eigenlijk.
Een jaar of tien geleden dacht iemand dat het chassis van de Roco botsneus-1100 scheef was en schreef daar zelfs een artikeltje over. Terwijl het bij dat model toch wel overduidelijk met de kapbevestiging had te maken. De 1100 lijkt symmetrisch, maar het is wel degelijk zaak de kap met cab1 aan de juiste kant terug te zetten.
-
Voor de bijl gegaan.
Hier is de vreemdeling op mijn (Duits georiënteerde) baan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8455-626c21c227a84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/CIMG8455-626c21c227a84.jpg)
Ook mijn machine staat wat scheef.
Maar omdat dit kennelijk geen exemplarische fout is, kan ik daar wel mee leven.
Mocht het zo zijn dat er te zijner tijd oplossingen gevonden worden voor het opheffen van de "scheefstand", dan houd ik me aanbevolen.
Het is hoe dan ook een fraaie machine.
Groet, Bas
By the way:
Weet iemand welke pantograaf of pantografen er gebruikt worden in Duitsland. (Er zit maar 1 panto op voor ons gelijkstroomsysteem van 1500V)
-
By the way:
Weet iemand welke pantograaf of pantografen er gebruikt worden in Duitsland. (Er zit maar 1 panto op voor ons gelijkstroomsysteem van 1500V)
Dat is toch easy. Gewoon kijken op YT naar filmpjes van de NS vectron in Duitsland (https://www.youtube.com/watch?v=rq9N96Hg41o&t=308s). Beetje lui om dit hier te vragen.
-
Neem me niet kwalijk hoor.
Maar dank voor je tip.
Groet, Bas
-
Dat is toch easy. Gewoon kijken op YT naar filmpjes van de NS vectron in Duitsland (https://www.youtube.com/watch?v=rq9N96Hg41o&t=308s). Beetje lui om dit hier te vragen.
Zien is niet altijd weten. Daarbij is een pantotype sneller verteld dan opgezocht tussen allerlei filmpjes.
-
De beide buitenste zijn voor Duitsland.
Heb je de kap er al is opnieuw opgezet?
Bij de mijne zie ik echt niks scheef ( bij m’n. Laatste foto)
-
Hij is er zeker alleen met decoder uit gebracht?
Ik rij alleen old Skool analoog maar vind het model wel mooi!
-
Nee, is ook gewoon analoog beschikbaar.
Dus tot zover je excuus om 'm niet aan te hoeven schaffen ;D ;)
-
Ik heb ook de analoge versie (die prima rijdt).
Het is zelfs zo dat je de verlichting aan de treinzijde, met een schakelaartje desgewenst kunt uitzetten.
Ik ga er overigens nog wel een decoder in zetten.
Dat ik voor de analoge versie gekozen heb is omdat ik geen behoefte heb aan sound.
De beide buitenste zijn voor Duitsland.
Heb je de kap er al is opnieuw opgezet?
Bij de mijne zie ik echt niks scheef (bij m’n. Laatste foto)
Dank Dave voor de info.
Ik moet nu alleen nog uitzoeken waarvoor de 2e panto (niet zijnde die voor 1500V gelijkstroom) dient.
De kap heb ik er nog niet af gehad.
Dat komt tzt sowieso nog wel bij het inprikken van een decoder.
De hele ris aan onderdelen moet ik er ook nog opzetten... ;D
Groet, Bas
-
Kort geleden was er een draadje over de stroomafnemers op de NS Vectron.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102605.msg3222303667#msg3222303667 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102605.msg3222303667#msg3222303667)
-
Aha, niet gezien.
Dank Henk (y)
Helemaal duidelijk zo.
Groet, Bas
-
Ik heb deze loc gekocht voor mn broer. Is het normaal dat er geen anti slip banden op zitten?
-
Volgens mij klopt dat niet en moeten er wel af fabriek antislipbandjes op zitten. Ik meen mij te herinneren dat ik zo'n zelfde bericht onlangs ook ergens gelezen heb. Misschien wel in dit draadje.....
edit: O hahahaha, dat was jezelf een paar berichten terug................
Zit er wel een groef in twee (?) wielen voor een antislipbandje? Zo ja, dan is men die "gewoon" vergeten te monteren.
-
Volgens de produktbeschrijving hoort er 1 as met bandjes onder te zitten.
Ik zou blij zijn met een loc zonder bandjes, dat scheelt me een verbouwing.
Ik heb een Piko loc waar volgens het onderdelenblad ook een as met bandjes onder moest zitten, maar het bleken allemaal gladde wielen te zijn. Ik blij want ik haat die bandjes.
-
-
Volgens de produktbeschrijving hoort er 1 as met bandjes onder te zitten.
Ik zou blij zijn met een loc zonder bandjes, dat scheelt me een verbouwing.
Ik heb een Piko loc waar volgens het onderdelenblad ook een as met bandjes onder moest zitten, maar het bleken allemaal gladde wielen te zijn. Ik blij want ik haat die bandjes.
Vind het ook allemaal prima, waar het niet dat de loc met een zestal IC rijtuigen van ACME niet vooruit komt zonder die banden ;o)
-
Merkwaardig.
Mijn Vectron zonder asb heeft geen moeite met lange treinen.
Het model werd wel met asb op één wielstel geleverd. Dat is dus de bedoeling. Maar het vervangende wielstel was al in huis. ;D
-
Er zitten dus alleen wielstellen onder zonder ASB. Die hebben namelijk een inkeping waar deze ASB in kunnen vallen. Ik lees dat iedereen hier geen fan is van ASB. Gebruiken jullie kikkersnot voor tractie, of mis ik iets?
-
Slechts een enkeling is diehard anti-asb, waaronder ik. ;D
Ik vervang als het even kan wielen met asb door wielen zonder asb en dus ook zonder inkeping. De meeste locs houden dan nog trekkracht genoeg over. Zelfs een licht model als de Roco 1100 trekt hier zonder asb nog gemakkelijk tien rijtuigen ICR en plan W over mijn baan. Mogelijk wordt het lastiger op serieuze hellingen, maar daar doe ik niet aan. Het verbaast me dus als de Roco Vectron op een vlakke baan niet met zes rijtuigen uit de voeten kan. Problemen ondervind ik alleen bij sommige treinstellen die aandrijving op twee assen hebben, zoals de Fleischmann Lint en de Trix Koploper. Die krijgen dan netjes hun asb terug. Roco Plan V/T en de Artitec plan U en Hondekop kunnen dan weer prima uit de voeten zonder asb.
Dat alles gezegd hebbende, moet het model gewoon met asb worden geleverd. Veel mensen willen niet anders en op veel banen kan het ook niet anders. Ieder zijn lol.
-
Merkwaardig.
Mijn Vectron zonder asb heeft geen moeite met lange treinen.
Het model werd wel met asb op één wielstel geleverd. Dat is dus de bedoeling. Maar het vervangende wielstel was al in huis. ;D
Ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar die antislipbandjes kan je toch redelijk eenvoudig verwijderen of aanbrengen. Waarom spreek jij dan over een vervangend wielstel?
-
Omdat het antislipbandje verdiept in het wiel ligt, dus als je het bandje weg haalt heb je geen vlak loopvlak, maar een extra randje aan de buitenzijde, want wellicht gedoe kan geven bij wissels.
-
Liggen die ASB`s bij alle locs verdiept in het loopvlak van het wiel of is dit alleen zo bij deze Vectron.
-
Altijd verdiept
-
Bovendien zijn wielen die bedoeld zijn voor banden ongebalanceerd zonder.
Dit kan ook de oorzaak van de slechte trekkracht zijn, een gebrek aan grip door fout wielcontact.
Vaak "zweeft" het wiel zonder band dan min of meer...
-
Rij impressie roco vectron met lopi 5.
Rijdt zeer rustig en soepel.
Ik ben helaas niet zo tevreden over het rijgedrag. De loc rijdt (met lopi 4) zonder aanhang op 1/5 van de maximale snelheid ronduit schokkerig. Met een wat zwaardere last erachter wordt het gelukkig wel beter.
En dat terwijl ik een eerder exemplaar dat hetzelfde gedrag vertoonde, al heb mogen inruilen.
Daaruit leid ik af dat de kans vrij klein is, dat het een exemplarische "fout" betreft.
(Mijn vrouw vindt dat ik met die wetenschap verder niet moet zeuren ;))
Toch blijf ik me afvragen waarom een op 4 assen aangedreven loc niet gewoon zijdezacht loopt? Het aandrijfconcept is immers inmiddels klassiek.
Ik zie geen eierende wielen. En de asb's zitten er ook keurig op.
Groet, Bas
-
Bas, hoe reed de loc analoog (zonder decoder)?
Gr, Rob
-
@ Wob,
Hoi Bas, ik vind het ook raar dat de 2400 locs van Roco prima rijeigenschappen hebben ( en ik heb nogal wat uitvoeringen ) terwijl deze iets van € 79,- nieuw kostten en een modernere loc die een vanafprijs van ongeveer € 228,- slecht loopt. Ik zou er ook zeker niet tevreden over zijn. Of het gaat om een goedkope, of een dure loc, het moet gewoon goed zijn als het nieuw uit de winkel komt.
Ik lees het graag als je het probleem opgelost hebt.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Hoi Bas,
Ander draadje, zelfde loc ;D
Je kan de cruisecontrol, oftewel de lastregeling eens uitzetten. Ik meen dat dat bij een standaard Lokpilot4 onder F4 zit (tenzij je hem al anders gemapt hebt).
En dan nog eens kijken naar het rijgedrag. Veelal wordt het schokken door een verkeerd ingestelde lastregeling veroorzaakt. Als het rijgedrag met uitgeschakelde lastregeling beter is dan kan je eens kijken of je de instellingen van de lastregeling kan aanpassen. Overigens kan je ook (eerst) de suggestie van Rob even proberen. Gewoon de blindstekker er weer in en analoog rijden.
-
Analoog reed de loc ook al niet soepel. Dus ik was gewaarschuwd.
Bij m'n Brawa V100 heb ik inderdaad de cruise control uitgezet, wat een flinke verbetering gaf. Overigens niet met F4 maar de instelling van een CV, ik meen 56.
Ondanks dat de Vectron analoog niet echt lekker loopt, zou het uitschakelen van de cruise controle toch tot een beter rijgedrag kunnen leiden.
Het is in ieder geval wel zo dat de loc digitaal kan kruipen, terwijl dat analoog niet lukt. Ook is de loc digitaal beter regelbaar, vooral met 128 rijstappen.
Groet, Bas
-
Ik ben helaas niet zo tevreden over het rijgedrag. De loc rijdt (met lopi 4) zonder aanhang op 1/5 van de maximale snelheid ronduit schokkerig. Met een wat zwaardere last erachter wordt het gelukkig wel beter.
Verlaag cv54 eens naar 40.
-
Dat is geen goed nieuws als de loc analoog al niet goed rijdt......... :(
De mijne komt eind deze week. Ook de analoge versie waar ik zelf een LP5 in zet. Ik zal hem nu ik dit weet eerst analoog laten rijden.
Klopt dat je de cruise control ook definitief kan uitzetten met een cv. Wist niet dat je dat al gedaan had, Vandaar dat ik voorstelde om het tijdelijk met een functietoets te doen. Overigens moet het wel mogelijk zijn (ook met je Brawa) om hem mét cruise control nóg beter te laten rijden. Volgens mij heeft de ESU decoder daar zelfs een speciaal menuutje voor om de decoder automatisch optimaal in te laten regelen. Ik heb het zelf nooit gebruikt maar er zijn hier op het forum mensen die precies kunnen uitleggen hoe dat moet. Overigens is het ook in de handleiding te vinden natuurlijk maar ja, dat doen mensen meestal niet..... ;D ;D
-
Automatisch inregelen is mijn bekend.
Zorgen dat F1 uitgeschakeld is.
Via POM CV 54=0.
Zorgen dat de loc op 2 meter recht vrij spoor staat.
Dan F1 activeren.
Vervolgens sprint de loc weg om 2 meter verderop ingeregeld tot stilstand te komen.
Het is een methode. Maar verwacht er nu ook weer geen wonderen van.
En ook gelijk maar nagekeken:
Cruise control kun je uitschakelen door voor CV 56=0 in te voeren.
F4 heeft een andere functie. Daarmee schakel je de optrek- en remvertraging uit.
Verder sta ik te boek als vrij kritisch. Of dat nu terecht is of niet.
Misschien dat vele anderen zich niet storen aan een wat onregelmatige loop of het niet eens opmerken.
Maar ik dus wel.
Ik blijf benieuwd naar oorzaken van alles wat minder dan zijdezacht loopt. Maar in veel gevallen kom ik de oorzaak niet op het spoor :(
Groet, Bas
-
En ook gelijk maar nagekeken:
Cruise control kun je uitschakelen door voor CV 56=0 in te voeren.
F4 heeft een andere functie. Daarmee schakel je de optrek- en remvertraging uit.
Je hebt helemaal gelijk!
-
Dat is geen goed nieuws als de loc analoog al niet goed rijdt......... :(
De mijne komt eind deze week. Ook de analoge versie waar ik zelf een LP5 in zet. Ik zal hem nu ik dit weet eerst analoog laten rijden.
Na inbouw van een LP5 reed mijn exemplaar op lagere snelheden ook enigszins schokkerig. Dat verdween door cv54 met 10 te verlagen. Die suggestie deed ik niet voor niets ook voor de LP4 in de loc van Bas. Uitschakelen van cruise control is een tikkie lomp. De mogelijkheden om de lastregeling op het model af te stemmen zitten er niet voor niets in. :)
-
Henk, ik schrijf niet dat je de lastregeljng voor altijd moet uitzetten maar om een snelle diagnose te doen of het schokken door de lastregeling veroorzaakt wordt is het in mijn optiek het beste om te beginnen met hem even uit te zetten. Schokt hij dan nog, dan is de oorzaak vermoedelijk van mechanische aard. Schokt hij niet, dan is de lastregeling de oorzaak en is de volgende stap om die beter in te stellen
-
Ik blijf benieuwd naar oorzaken van alles wat minder dan zijdezacht loopt. Maar in veel gevallen kom ik de oorzaak niet op het spoor :(
Ik lees dat je een exemplaar terug hebt gebracht naar de winkel maar had je de decoder wel ingeregeld? En was de lok ingereden op je baantje of op een rollenbank? Het hoort er allemaal bij, zeker als je erg kritisch bent. Uit de doos zo een decoder erin prikken, rijden en verwachten dat het gelijk goed is is is er niet bij.
Kortom: ik ben eigenlijk wel benieuwd naar je aanpak tot op heden. Je weet hoe het gaat op dit forum: iemand roept iets, een ander vindt het ook, een derde versterkt het nog een beetje met wat buikpraat en een model is al deels afgeserveerd..... ;)
Gr, Ben.
-
.... Je weet hoe het gaat op dit forum: iemand roept iets, een ander vindt het ook, een derde versterkt het nog een beetje met wat buikpraat en een model is al deels afgeserveerd..... ;)
Ik ben bekend met dit fenomeen van het forum (en van social media in het algemeen).
Afserveren is het laatste wat ik zou willen en dat verdient het model ook echt niet.
Het punt is ook dat zodra je iets benoemt het er ook daadwerkelijk is.
Maar nu kan ik dus niet meer terug :(.
Nu inhoudelijk:
Ik heb de loc zonder decoder gekocht. (Geen behoefte aan geluidsfuncties)
Vervolgens heb ik de loc analoog ingereden volgens de gebruikershandleiding: een half uur op matige snelheid vooruit en een half uur achteruit. Na het inrijden liep de loc niet waarneembaar beter.
In hoeverre een loc analoog soepel rijdt kun je vooral zien op kruipsnelheid.
Laten we het zo zeggen: ik heb locs (ook van Roco) die het wat dat betreft beter doen.
Het lijkt mij duidelijk dat het onregelmatige wat ik waarnam, een mechanische oorzaak heeft.
Soms kun je dat camoufleren met een decoder.
Mijn hoop was dan ook het rijgedrag te optimaliseren met een decoder. Ten dele is dat gelukt! De loc kan nu perfect kruipen!
De cruise control van een decoder heeft echter ook een ander effect. Op een bepaalde matige snelheid lukt het de cruise control niet meer om mechanische onregelmatigheden te corrigeren (omdat ze elkaar te snel opvolgen). Dan worden eventuele onregelmatigheden juist versterkt in plaats van afgezwakt.
Het kan dan helpen om de cruise control uit te zetten (Lopi: CV 56=0). Misschien dat het invoeren van een lagere waarde ook helpt.
Intussen heb ik ook de ESU-truc uitgevoerd met automatische instelling van de parameters voor de rijkarakteristiek. Dat leidde echter juist tot vermindering van het rijgedrag. Dus snel maar een reset gegeven.
Zoals gezegd: ik kan niet meer terug.
Misschien had ik naar m'n vrouw moeten luisteren: niet zeuren ;D
Of in ieder geval m'n mond houden :-X
Groet, Bas
-
Ik denk dat je dan toch gewoon pech met je loc hebt.
Mijn NSI Vectron rijdt prachtig.
Mooi rustig, zowel langzaam als snel.
En ik ben best een kritische zeikerd ;D
Ik heb dan wel de standaardsound uitvoering, dus dat is dan met een ZIMO.
Misschien is dat nog een idee, een ZIMO proberen?
-
Of een wat mindere batch misschien?
M'n ingeruilde exemplaar reed niet beter dan deze.
Of het ligt aan mij ;D
Ik heb een dochter die ook meer dan gemiddeld terug moet naar de winkel met nieuwe gekochte zaken waar wat mee is ;D
Een Zimo gaat vermoedelijk niet helpen.
Ik ga nog wel wat aan de slag met CV-instellingen.
Groet, Bas
-
Als bij een Zimo locdecoder de motorregeling op dezelfde manier wordt geregeld als bij de sounddecoders, dan kan je de instellingen afkijken.
Anyway, aanpassen van de k-waarde hielp bij mij al een heel stuk.
In ieder geval genoeg om de uitgebreide procedure maar te laten zitten. Die gaat ruwweg als volgt.
1. CV2 op 1 en CV5 op max.
2. Max snelheid instellen met de referentiewaarde
3. Start de loc niet bij stap 1, dan i-waarde aanpassen.
4. Onregelmatig rijden k-waarde aanpassen.
Mijn ervaring is dat Rocolocs vroeger altijd mooi liepen met de standaardinstellingen van een Lokpilot. Dat is niet altijd meer zo, maar ik weet niet wat de oorzaak is. ik verdenk eerder de decoders ervan. Er kan steeds meer worden ingesteld (i- en k-waarden tegenwoordig op twee of drie plekken) en dan is de kans kleiner dat een loc met de standaardinstellingen al goed loopt.
-
Ik heb er vooralsnog een Lopi DCC V4 ingeprikt.
Het blijkt dat de nieuwe versie V5 slecht leverbaar is. Dus voorlopig moet ik het met de V4 doen.
Met het uitschakelen van de cruise control, CV 56=0, wordt het er in totaliteit niet beter op.
Wel heb ik nu de sterkte van de regeling, CV 54, van de defaultwaarde 50 verlaagd naar 10. Het lijkt erop dat dat een verbetering geeft :).
Ook wil ik nog eens proberen om de assen te verwisselen. Je weet immers maar nooit.
Alleen zitten die schroeven van de afdekking onder de draaistellen zo onmogelijk vast, dat ik daar een betere schroevendraaier voor nodig heb.
Groet, Bas
-
Ik bedoelde eigenlijk cv54 met stappen van 10 verlagen. ;D
-
Uit de doos zo een decoder erin prikken, rijden en verwachten dat het gelijk goed is is is er niet bij.
Dat dacht ik vroeger ook. Maar sinds ik Zimo decoders gebruik verwacht ik dat wel (bij Zimo).Bij ESU ken ik zolang wel alle trukjes van alle CV's in de 50, de lastregeling uitzetten, de automatische inregeling, de referentie spanning aanpassen, de preset motorregeling per motortype kiezen en dan nog teleurgesteld zijn in het rijgedrag.
Bij de eerste Zimo dacht ik nog dat het toeval was dat de loc zo mooi reed (zonder enige aanpassing, zo uit het doosje). Maar naar vele verschillende type lok's met allemaal hetzelfde gedrag: Allemaal gelijk mooi rijden, zeker op kruipsnelheid.
Ik ben best tevreden over een aantal ESU producten, maar het rijgedrag van de decoders kan echt beter.
mvg spock
-
Nog even een vraag over de asb's.
De wielen van welke as zouden moeten zijn voorzien van asb's? Is dat de 3e as of de 4e as?
(Ik vraag dat omdat dat wellicht van invloed is op het rijgedrag).
Groet, Bas
-
Derde als ik goed begrijp wat je bedoelt.
Overigens laten de wielstellen zich probleemloos wisselen mochten de wielen met asb niet op de door jou gewenste plek zitten.
-
Dank je. Duidelijk ja.
In de afleveringstoestand zaten de de asb's inderdaad ook op de 3 e as.
De achtergrond van mijn vraag:
Een mede-forumlid heeft mijn exemplaar voor onderzoek gedemonteerd, op zoek naar de oorzaak van wat zich (analoog) als een zwaar punt laat zien. Hij heeft daarbij onder andere ook de motor doorgemeten.
Maar uiteindelijk heeft hij geen echt duidelijke oorzaak kunnen vinden.
Niettemin loopt de loc nu beduidend minder schokkerig (waarover ik heel erg ben ingenomen :)).
Zou dat misschien komen omdat hij de as met asb's verplaatst heeft naar de 4e positie?
De 3e positie in de afleveringstoestand blijkt nu in ieder geval correct.
Groet, Bas
-
Denk eerder dat door het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, sommige onderdelen nu beter zitten. Geen idee of de positie van de asb verschil kan maken. Mijn exemplaar heeft helemaal geen asb meer. :)
In Railmagazine 401 trouwens een aardige vergelijking van het uiterlijk van de versies van Roco, Märklin en Piko.
-
Het klinkt wel plausibel wat je zegt.
Leuke tip. Ik zal eens kijken of ik die Railmagazine te pakken kan krijgen.
Groet, Bas
-
Weet iemand of in 1:1 de 759 en 766 een andere tint geel hebben dan de 263 en 733.
-
Volgens eerder genoemd artikel zijn er twee tinten gebruikt. Iets met twee werkplaatsen.
-
Klopt, maar ik heb dat nooit in de praktijk kunnen vaststellen. Vandaar.
-
Niettemin loopt de loc nu beduidend minder schokkerig (waarover ik heel erg ben ingenomen :)).
Zou dat misschien komen omdat hij de as met asb's verplaatst heeft naar de 4e positie?
Denk eerder dat door het uit elkaar halen en weer in elkaar zetten, sommige onderdelen nu beter zitten. Geen idee of de positie van de asb verschil kan maken. Mijn exemplaar heeft helemaal geen asb meer. :)
Lijkt er inderdaad op dat (althans, bij sommige NS Vectrons blijkbaar) er iets mechanisch niet helemaal lekker zit. Mijn NS Vectron liep analoog ook schokkerig, zoals Wob beschrijft. Maar na omwisselen van de 3e as (met asb) en de 4e as (zonder asb) loopt de loc opeens niet meer schokkerig. Raar, maar waar... Ik ben er in ieder geval blij mee. Dank voor de tip (y)
-
Heel fijn dat jouw Vectron nu goed loopt (y)
Ook al laat het zich niet ondubbelzinnig verklaren.
Wellicht gaat het om een mindere batch.
Mijn aanvankelijk gekochte (en direct weer omgeruilde) exemplaar liep evenmin goed.
Ik heb overigens geen vergelijkingsmateriaal. Ik heb geen klachten vernomen over het rijgedrag van andere Vectron-varianten van Roco.
Groet, Bas