Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:00:01
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'  (gelezen 9642 keer)

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Gepost op: 25 maart 2008, 13:35:58 »
Uitgegeven: 25 maart 2008 13:27

AMERSFOORT - Het is onbestaanbaar dat het spoornetwerk in Nederland nog steeds niet is opgewassen tegen het Nederlandse weer. De massale uitval door bevroren wissels, dinsdag tijdens de ochtendspits in Rotterdam, is de zoveelste regelrechte blamage.
ANP

Dat vindt ROVER, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer. "Wanneer er een meter sneeuw valt, het 25 graden vriest of het is windkracht 10, dan heeft Rover begrip voor het ontstaan van problemen op het spoor", aldus de belangenorganisatie.

"Maar een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur. De wisselverwarmingen, die dienen om vastvriezen van de bewegende onderdelen van wissels te voorkomen, hadden gewoon hun werk moeten doen."

Bron : NU.nl

Nu zat ik vanochtend ook vol verbazing te luisteren naar het nieuws....
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2008, 13:45:57 door Chris van Diesen »

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3207
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2008, 13:50:27 »
Het is toch maf dat door dit kleine beetje sneeuwval alles ontwricht raakt :-|

Maar goed de rest van nederland ook, 800 km file :-X

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2008, 14:17:59 »
Vanochtend 09:00, Alphen aan den Rijn > Den Bosch in 2.5 uur gedaan  :(
Normaal kan dat in 1:15  :-[

En als je dan tussen de rails kijkt ligt er bijna niets  :-|
Misschien moet Pro Rail toch eens met de Noorse collega's gaan praten?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #3 Gepost op: 25 maart 2008, 14:18:44 »
Hebben spoorwegen in andere landen ook problemen met sneeuwval?

Hoe doen ze dat dan in Zwitserland?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10571
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #4 Gepost op: 25 maart 2008, 14:30:38 »
Barendrecht - Vlaardingen: 2 uur en 3 kwartier......  Inderdaad was ik behóórlijk verbaasd over  zoveel ellende door 8mm sneeuw (zowel op de weg als op het spoor).
Ter verdediging van NS/ProRail: In het kleine half jaar dat ik tussen beide plaatsen forens is het pas de eerste vertraging van meer dan 10 minuten.
No dress rehearsel, this is our life.

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2008, 14:40:15 »
Ik verbaas me er nog steeds over. We hebben in Nederland al bijna 170 jaar spoorwegen. In die 170 jaar zijn er diverse grote uitvindingen gedaan en staat de techniek tegenwoordig voor niks. We zijn in staat om Zeeland droog te houden bij een westerstorm, kunnen 300 km/u over de rails zoeven en er past een complete pc in je binnenzak. Maar zoiets als bladeren op de rails of sneeuwval vormt tegenwoordig een mega groot probleem. Dat is toch eigenlijk belachelijk?
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2008, 15:56:09 »
Volgens mij was er vroeger ook wel eens vertraging vanwege sneeuw en andere omstandigheden die bij het ophet opstellen van de dienstregeling niet zijn meegenomen. Vroeger zal er ook wel geklaagd zijn. Misschien was er vroeger meer tolerantie ten opzichte van vertragingen. Het tempo lag lager en de reistijden waren langer en bovendien was het eigen vervoer ook gevoelig voor ongunstige weersomstandigheden: fiets, paard en wagen, punter en te voet.

Groeten,

Marco

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2008, 16:01:47 »
Vanochtend 09:00, Alphen aan den Rijn > Den Bosch in 2.5 uur gedaan  :(
Normaal kan dat in 1:15  :-[

Ik ken dat vanaf mijn huis in Maassluis naar school in Utrecht doe ik normaal 1,5 uur over vanochtend heb ik er ruim 3 uur en een kwartier overgedaan.

Zelfs uiteindelijk maar via Den Haag Centraal gegaan want richting Utrecht reed er vanaf Rdam Centraal echt niks.

mvg,

Matthijs

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2008, 16:50:39 »
Ja ik vind eigenlijk echt dat als ze het in Noorwegen, Zwitserland en diverse andere koude landen kunnen... Waarom wij dan niet?  :-[

Zijn we te dom? Is er gewoon nog niet over nagedacht? Boeit het de spoorweg beheerder gewoon helemaal niets? Of kost het te veel om hier die trucjes vanuit het buitenland over te nemen?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4290
    • Filmpjes op YouTube
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2008, 16:56:12 »
Tegenwoordig heeft alles te maken met geld, is in de meeste gevallen de oorzaak. En als je tegenwoordig een investering wil doen ben je met alle bureaucratie zo een jaar verder.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25300
    • Pagina van klaas
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2008, 17:08:19 »
Ja ik vind eigenlijk echt dat als ze het in Noorwegen, Zwitserland en diverse andere koude landen kunnen... Waarom wij dan niet?  :-[ 

In landen als Zwitserland en Noorwegen hebben ze 6 maanden per jaar last van sneeuw. Dus die hebben machines om daar iets aan te doen. In Nederland is dat niet rendabel, omdat er te weinig werk is voor die machines in verhouding tot de investering.

En vroeger, ja toen werden wissels met de hand bediend vanuit een plaatselijk seinhuis. En als zo'n wissel niet wilde, dan werden er een paar mannetjes op afgestuurd, die waren altijd in voldoende aantallen in de buurt.

Vergeet ook even niet dat er in Zwitserland tot voor kort spoorlijnen waren die 's winters een paar maanden uit bedrijf gingen, omdat het te veel mankracht kostte om ze berijdbaar te houden.

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2008, 17:41:24 »
Vandaag eindelijk weer eens drie Plan Vtjes van Alphen aan den Rijn naar Utrecht en weer terug. Verder niks aan de hand, de terugweg was alleen erg druk in de trein ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2008, 17:42:41 »
Vergeet ook even niet dat er in Zwitserland tot voor kort spoorlijnen waren die 's winters een paar maanden uit bedrijf gingen, omdat het te veel mankracht kostte om ze berijdbaar te houden.

Ik dacht juist dat men veelal met man en macht de spoorwegen open hielden ten koste van autopassen. De bouw van de Vereina tunnel is bijvoorbeeld gekozen boven het sneeuwvrij houden van de Flüelapas.

Maar goed, het was wel vermakelijk in de file. Vooral naar de snelweg toe was het lachen, al die bange gezichtjes achter het stuur van nieuwe seats en renaultjes.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Henk Uijterwaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #13 Gepost op: 25 maart 2008, 17:46:33 »
Het verbazingwekkende van vandaag is dat het behalve sneeuwt ook dooit (het was hier tenminste de hele dag boven 0 en de sneeuw was telkens na een kwartiertje weer verdwenen). Dan heb je dus alleen water over. Hoe kan het dat het treinverkeer daar last van heeft? Veel meer dan een flinke maartse bui was het bij elkaar echt niet.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3216
    • nederlof.net
Re: 'Ontwrichting treinverkeer regelrechte blamage'
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2008, 17:49:29 »
Hier bij Rotterdam duurde het vanmorgen wel beduidend langer dan een kwartier voordat de sneeuw weg was hoor.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch